- Indlæg: 1144
Bagtøjs klump
- Emne forfatter
- Gæst
Er der en her der kan svare på et lille frisk spørgsmål, jeg har anskaffet mig en anden bagtøjs klump til min 1965 289 det er en helt std klump, men flangen er pillet af det, så jeg skal bruge den gamle flange fra min egen klump, men hvordan er den spændt? eller med hvilket moment?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Pinion yoke,mener du sikkert. Hvis du ikke har prøvet det før, -har værktøjet til det, så køb noget der er samlet.
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg skal forklare det uden det bliver for kedeligt.
Den møtrik som holder den flange fast bestemmer sammen med andre ting hvor spidshjulet sidder og hvordan lejet trykker, og er det første man laver når man sætter et bagtøj op. Den møtrik skal justeres indenfor 100 dele af en mm, og da du ikke kan måle hvor meget den skal spændes når det hele er samlet ved du jo ikke hvad den skal spændes med.
Det vil sige med godt dansk, du har ikke en chance for at lave det rigtigt og dit bagtøj vil aldrig komme til at køre som det skal eller holde ret længe. Jeg har set mange prøve fordi pakningen måske har været utæt og man ikke kan skifte pakningen uden at pille den møtrik af, men det er aldrig blivet godt og inden der er gået en sæson ønsker de sig et nyt bagtøj.
Håber det kan fortælle dig hvorfor du ikke skal sætte det bagtøj på. Og inden du bruger penge på en ny bagtøjs klump, skal du tænke over om du ikke skulle sætte et 9" på istedet. Min dyrekøbte erfaring fortæller mig at der er ingen som kan lave et 8" som kan holde idag, så derfor køb et 9".
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Man kan godt få et 8" til at holde,
Jeg har kørt med et på min Baneracer i 11 år OG DET FÅR TÆV jeg går nogle gange fra 4 gear til 2. det er så baghjulene
står helt stille et kort øjeblik.
Mvh. Brian Stoltze :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Tak
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Chrelle skrev: Ja selvfølgelig kan det holde, Men jeg har nu talt med en guru inden for bagtøj og gearkasser, Norman fra Nordjylland der har lavet diff og gearkasser hele sit liv, som sagde at det var ikke noget problem, det fikser han....
Tak
Hej Chrelle,
Er der lidt mere info om Norman, hvis man engang skulle få brug for en, der stadig kan finde ud af at lave de gamle bagtøj. Jeg kan forstå at mekanikere der kan det ikke længere "hænger på træerne".
Mvh
Bernd
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2519 skrev:
Chrelle skrev: Ja selvfølgelig kan det holde, Men jeg har nu talt med en guru inden for bagtøj og gearkasser, Norman fra Nordjylland der har lavet diff og gearkasser hele sit liv, som sagde at det var ikke noget problem, det fikser han....
Tak
Hej Chrelle,
Er der lidt mere info om Norman, hvis man engang skulle få brug for en, der stadig kan finde ud af at lave de gamle bagtøj. Jeg kan forstå at mekanikere der kan det ikke længere "hænger på træerne".
Mvh
Bernd
Mon ikke det skulle være ham her Jeg søgte på det udenlandske forum i Nordjylland :biggrin:
Norman Pedersen, Kaashedevej 23, 9490 Pandrup, Tlf. 98245554.
Renovering / kalibrering af gearkasser, overgear, bagtøj, automatgearkasser mv.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
1593 skrev:
Mon ikke det skulle være ham her Jeg søgte på det udenlandske forum i Nordjylland :biggrin:
Norman Pedersen, Kaashedevej 23, 9490 Pandrup, Tlf. 98245554.
Renovering / kalibrering af gearkasser, overgear, bagtøj, automatgearkasser mv.
Fandme godt vi har udlændinge i MCD, Søren (y) :biggrin:
(Så kan du selv vurdere hvem jeg hentyder til) ...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
1593 skrev: Mon ikke det skulle være ham her Jeg søgte på det udenlandske forum i Nordjylland :biggrin:
Norman Pedersen, Kaashedevej 23, 9490 Pandrup, Tlf. 98245554.
Renovering / kalibrering af gearkasser, overgear, bagtøj, automatgearkasser mv.
Perfekt detektivarbejde Søren. Rart at få det noteret i forum, så der senere kan søges på det :biggrin:
God dag
Bernd
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men hvis man køber nyt fra de store firmaer i USA med en frisk gearing så har jeg fået 3 hjem fra forskellige firmaer som ikke holdt til at blive kørt til, altså under 2000 km. Og jeg ved at jeg ikke er den eneste som har prøvet det.
Jeg kom i kontakt med en som har Danske forældre og laver bagtøjer til 10 teams i nascar, han siger udvilklingen af 8" stoppede i 80serne da der ikke var salg i dem mere, og at det jern som bliver brugt ikke dur til mere end ca 150 HK. Manden laver intet andet end bagtøj, så han burde vide hvad han taler om. Jeg vil ikke anbefale ham da jeg ikke fik de varer som jeg bestilte så jeg måtte lave det hele om selv, men de dele det er lavet af er rigtige og nu virker alt som det skal.
Brian, er det ikke svært at sammenligne noget fra en racer, til noget som en hverdagsbil kører med. Du er jo helt ligeglad med hvor meget det larmer bare det kan køre rundt, vi andre kunne finde på at skifte bagtøjet hvis det siger den mindste lyd. Du er ligeglad med det er meget slidt så længe det ikke tager kræfter fra motoren, vi andre gider ikke køre med slør i kron/spidshjul f.eks.
For mig fortæller det bare at de lavede nogle gode bagtøjer fra 60erne til ca midt 70erne, men sådan er der mange ting der er. Man kunne f.eks sende folk til månen i 60erne det kan man ikke mere osv.
Forsat god dag.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
499 skrev:
Manden laver intet andet end bagtøj, så han burde vide hvad han taler om. Jeg vil ikke anbefale ham da jeg ikke fik de varer som jeg bestilte så jeg måtte lave det hele om selv, men de dele det er lavet af er rigtige og nu virker alt som det skal.
Så er det jo her du kan hjælpe trådstarter med at fortælle hvad du har brugt af stumper, og hvad du har gjort for at få det til at virke.
Aller bedst, kunne du jo skrive nogen tekniske artikler til PP da du har en helt fantastisk viden omkring vores mustanger.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
499 skrev: Jamen selvfølgelig kan et 8" komme til at holde, det der sidder på bilen har sikkert holdt i 50 år.
Peter, jeg har stadig det originale 8" bagtøj, og det kører stadigvæk godt og støjfrit
Jeg vil gerne "passe på det", og tænker at et olieskift kunne være godt. Vil du anbefale den (efter dine erfaringer) rigtige olie til mit bagtøj, så jeg kan have glæde af det på mange ture endnu?
Mvh
Bernd
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Der er meget teori i hvad Peter skriver, men aldrig
hvad han selv har brugt af stumper o.s.v.
Det kan helt sikkert virke demoraliserende på de
medlemmer der ikke kan skrue lidt selv. Nu er en
Mustang af de ældre årgange jo ikke raketvidenskab,
og et bagtøj til en Mustang, eller andre baghjultrukne
biler er der vel ikke den store forskel på.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen