Skip to main content

"rens" af rustne pladedele - syredypning ????

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #1 af
Hej

Et lidt teknisk spørgsmål til forsamlingen.

Jeg er ved at bygge en bil der er baseret på en fuld chassis ramme. Rammen er i god stand - uden tegn på egentlige alvorlige rustangreb - men da den har ligget ude i 6-9 måneder så er der kommet ganske grov overfladerust mange steder. Det udvendige kan jeg jo slibe eller blæse af så det er jo reelt ikke noget problem, men hvordan sikrer jeg mig at der ikke er tilsvarende rustdannelse på indersiden af rammen? Da bilen både skal bruges til race - men også godt må holde et højt finish niveau, hvordan kommer jeg bedst videre?

Skal jeg bare få blæst rammen udvendigt og ind i alle de kroge og huller jeg nu kan komme til - få den industrilakeret og afslutningsvist få rustbeskyttet rammen indvendigt med tynd PAVA eller lignende?

Eller findes der en anden vej jeg kan gå - evt. dypning af rammen i syrebad eller lign?

Lad mig høre jeres input

mvh
Anders


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #2 af 264
Da vi næste kan regne ud at overdelen til rammen er et badekar :-) :-) hvorfor går du så ikke i Silvan og køber en masse citronsyre fylder i badekaret og putter rammen i :-) :-) :-) husk selvgjort er velgjort :-) :-) :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #3 af 2491
ja citronsyre burde klare opgaven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #4 af

264 skrev: Da vi næste kan regne ud at overdelen til rammen er et badekar :-) :-) hvorfor går du så ikke i Silvan og køber en masse citronsyre fylder i badekaret og putter rammen i :-) :-) :-) husk selvgjort er velgjort :-) :-) :-)



Det er sku´ da godt du har dig et rigtigt job så du ikke skal leve af din bilhobby :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #5 af 037
ÅÅÅHHH JA
Den brødre kærlighed :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Mvh. Brian Stoltze.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #6 af
To rammer en ide, hvad pønser du på Anders ??? Fortæl

200 skrev: Hej

Et lidt teknisk spørgsmål til forsamlingen.

Jeg er ved at bygge en bil der er baseret på en fuld chassis ramme. Rammen er i god stand - uden tegn på egentlige alvorlige rustangreb - men da den har ligget ude i 6-9 måneder så er der kommet ganske grov overfladerust mange steder. Det udvendige kan jeg jo slibe eller blæse af så det er jo reelt ikke noget problem, men hvordan sikrer jeg mig at der ikke er tilsvarende rustdannelse på indersiden af rammen? Da bilen både skal bruges til race - men også godt må holde et højt finish niveau, hvordan kommer jeg bedst videre?

Skal jeg bare få blæst rammen udvendigt og ind i alle de kroge og huller jeg nu kan komme til - få den industrilakeret og afslutningsvist få rustbeskyttet rammen indvendigt med tynd PAVA eller lignende?

Eller findes der en anden vej jeg kan gå - evt. dypning af rammen i syrebad eller lign?

Lad mig høre jeres input

mvh
Anders


Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #7 af 409
Ellers er der jo altid dem her, men det kræver en lille tur til UK ;)

www.surfaceprocessing.co.uk/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #8 af
Hvorfor ikke sende hele rammen til varmgalvanisering.? Så får du det både renset og rustbeskyttet :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #9 af

2002 skrev: Hvorfor ikke sende hele rammen til varmgalvanisering.? Så får du det både renset og rustbeskyttet :)


Kan man det med en ramme? .... og i givet fald, hvorfor har den ide ikke været oppe at vende før ..... ædes rusten ved varmgalvanisering?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #10 af
Jeg har til mindre dele en ca 70L plastbeholder fyldt med vand og 500g rengørings soda + en batterioplader,- til emnet og + til en jern plade,de to emner må ikke røre hinanden.
Det virker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #11 af

2233 skrev: To rammer en ide, hvad pønser du på Anders ??? Fortæl



Er gået i gang med at bygge en 1965 Corvette coupe vintage racer B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #12 af

200 skrev:

2002 skrev: Hvorfor ikke sende hele rammen til varmgalvanisering.? Så får du det både renset og rustbeskyttet :)


Kan man det med en ramme? .... og i givet fald, hvorfor har den ide ikke været oppe at vende før ..... ædes rusten ved varmgalvanisering?



Før noget varmgalvaniseres kommer det netop i syrebad for at æde rust mv.

Det kræver vist nok en vis "renhed" i metallet for at det er velegnet til varmgalvanisering.
Om den type metal i din ramme er velegnet må kunne undersøges.
Dernæst kræver det diverse huller diverse i rammen så ikke zinken eksploderer under selve behandlingen.

Men om der er en årsag til dette ikke udføres så ofte på klassiske biler, ved jeg ikke. Er det måske fordi at det oftest er maleren der står for denne behandling.? Typisk vil de vel påføre et lag beskyttende epoxy efter sandblæsning.


Her er rammen på en Lotus under behandling.
www.wedge-galv.co.uk/news.aspx?a=101&plant=0

Edit. Kan på nettet læse mig til at det kan svække styrken i metallet og det måske også kan slå sig.
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #13 af 409
Der hvor jeg får mine dele galvaniseret har jeg ofte været ude for at man ikke har kunne fjerne al rust i deres syrebad så derfor er jeg meget omhyggelig med at fjerne rust med enten citron syre, stålbørste eller sandblæs....så en tur til galvanisering er ikke nogen garanti for at rusten er væk.....bare for info.

Mht. galvanisering, så har jeg engang hørt at varmgalvanisering svækker metallet, ved ikke om der er hold i den påstand, men det er nok ikke det bedste for en ramme, derimod skulle elektro galvanisering ikke ha samme effekt på metal - correct me if I`m wrong !

Hilsen Bo

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #14 af
Tak for alle svarene so far ..... men vi mangler vist fortsat den rette løsning.

Sådan en Corvette ramme der delvist åben - delvist lukket - dvs. man vil have svært ved at kommer ind og slibe/blæse eller lignende i store dele af rammen.

En behandling der evt. svækker rammen kan ikke komme på tale.

Hvad med at sprøjte et middel ind i alle hulrummene der "omdanner rust" til metal? Synes at have læst om sådanne vidundermidler som man efterfølgende kan male oven på.

Findes der noget man kan behandle overfladerust med som er BEDRE til fortsat rusthæmmelse end PAVA eller lign?

B)
Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #15 af
Skader overfladerust ?? har læst et sted at oxydering "lukker" overfladen - sådan som det er tilfældet med aluminium - det oxyderer og overfladen bliver mat men det beskytter faktisk resten af materialet mod videre forvitring.

Og så må jeg beundre dit mod .. du har købt/solgt mere i dit liv end en 500 år gammel nisse kunne nå og nu har du så købt 3½ corvette - første gang jeg har set fra din side at du har købt ½ bil men foto er tilstrækkelig dokumentation
:biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #16 af

030 skrev: Og så må jeg beundre dit mod .. du har købt/solgt mere i dit liv end en 500 år gammel nisse kunne nå og nu har du så købt 3½ corvette - første gang jeg har set fra din side at du har købt ½ bil men foto er tilstrækkelig dokumentation
:biggrin:


:biggrin: Faktisk har jeg siden fået indkøbt det meste af den manglende halvdel i løse brugte reservedele så nu er der faktisk både en gade C2 coupe og en racer C2 coupe :biggrin: ..... nu er det vist bare et spørgsmål om lidt finish arbejde :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #17 af 409
Som jeg ser det Anders, så er der kun en løsning....

www.surfaceprocessing.co.uk/

Jeg kører gerne med !

Hilsen Bo

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #18 af

409 skrev: Som jeg ser det Anders, så er der kun en løsning....

www.surfaceprocessing.co.uk/

Jeg kører gerne med !

Hilsen Bo


Bo - det er sådan noget jeg leder efter ..... finder der slet ikke noget i DK eller Sverige der minder om disse?

Men nu har jeg da fremsendt en forespørgsel ...... B) ... men det er en lang tur at køre ...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #19 af

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #20 af
Tak Bo - forespørgsel sendt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #21 af
Hold da op, der er guld at hente i vores klub (y)

Og jeg, der "bare" troede syrebad var noget amerikanske dragracere brugte for at hive et par kg af "dyret" ... (Ja, mest før i tiden, men alligevel ...)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #22 af
Det er en lang og dyr tur til UK med bil og trailer, så det ville være ideelt hvis nogen havde et tomt karosseri de gerne ville have givet samme tur ...... Jeg kan sagtens have mine 2 rammer + et karosseri på traileren - så kan vi deles om transportomkostningen på ca. 10-12000

Nogen der har lyst til at prøve?? :biggrin:

www.surfaceprocessing.co.uk/
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #23 af
Jeg ved at vores lokale www.galvano-aps.dk har lavet den slags før på nogle veteraner, men om de stadig kan tage så store emner ved jeg ikke. Men giv dem et ring evt.
(y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #24 af
Ellers er der Roskilde Galvanisering, det virker som om de kan klare store emner og fjerne rust.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum