- Indlæg: 1382
"rens" af rustne pladedele - syredypning ????
- Emne forfatter
- Gæst
Et lidt teknisk spørgsmål til forsamlingen.
Jeg er ved at bygge en bil der er baseret på en fuld chassis ramme. Rammen er i god stand - uden tegn på egentlige alvorlige rustangreb - men da den har ligget ude i 6-9 måneder så er der kommet ganske grov overfladerust mange steder. Det udvendige kan jeg jo slibe eller blæse af så det er jo reelt ikke noget problem, men hvordan sikrer jeg mig at der ikke er tilsvarende rustdannelse på indersiden af rammen? Da bilen både skal bruges til race - men også godt må holde et højt finish niveau, hvordan kommer jeg bedst videre?
Skal jeg bare få blæst rammen udvendigt og ind i alle de kroge og huller jeg nu kan komme til - få den industrilakeret og afslutningsvist få rustbeskyttet rammen indvendigt med tynd PAVA eller lignende?
Eller findes der en anden vej jeg kan gå - evt. dypning af rammen i syrebad eller lign?
Lad mig høre jeres input
mvh
Anders
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
264 skrev: Da vi næste kan regne ud at overdelen til rammen er et badekar hvorfor går du så ikke i Silvan og køber en masse citronsyre fylder i badekaret og putter rammen i husk selvgjort er velgjort
Det er sku´ da godt du har dig et rigtigt job så du ikke skal leve af din bilhobby :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Den brødre kærlighed :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Mvh. Brian Stoltze.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
200 skrev: Hej
Et lidt teknisk spørgsmål til forsamlingen.
Jeg er ved at bygge en bil der er baseret på en fuld chassis ramme. Rammen er i god stand - uden tegn på egentlige alvorlige rustangreb - men da den har ligget ude i 6-9 måneder så er der kommet ganske grov overfladerust mange steder. Det udvendige kan jeg jo slibe eller blæse af så det er jo reelt ikke noget problem, men hvordan sikrer jeg mig at der ikke er tilsvarende rustdannelse på indersiden af rammen? Da bilen både skal bruges til race - men også godt må holde et højt finish niveau, hvordan kommer jeg bedst videre?
Skal jeg bare få blæst rammen udvendigt og ind i alle de kroge og huller jeg nu kan komme til - få den industrilakeret og afslutningsvist få rustbeskyttet rammen indvendigt med tynd PAVA eller lignende?
Eller findes der en anden vej jeg kan gå - evt. dypning af rammen i syrebad eller lign?
Lad mig høre jeres input
mvh
Anders
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
2002 skrev: Hvorfor ikke sende hele rammen til varmgalvanisering.? Så får du det både renset og rustbeskyttet
Kan man det med en ramme? .... og i givet fald, hvorfor har den ide ikke været oppe at vende før ..... ædes rusten ved varmgalvanisering?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Det virker.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
2233 skrev: To rammer en ide, hvad pønser du på Anders ??? Fortæl
Er gået i gang med at bygge en 1965 Corvette coupe vintage racer
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
200 skrev:
2002 skrev: Hvorfor ikke sende hele rammen til varmgalvanisering.? Så får du det både renset og rustbeskyttet
Kan man det med en ramme? .... og i givet fald, hvorfor har den ide ikke været oppe at vende før ..... ædes rusten ved varmgalvanisering?
Før noget varmgalvaniseres kommer det netop i syrebad for at æde rust mv.
Det kræver vist nok en vis "renhed" i metallet for at det er velegnet til varmgalvanisering.
Om den type metal i din ramme er velegnet må kunne undersøges.
Dernæst kræver det diverse huller diverse i rammen så ikke zinken eksploderer under selve behandlingen.
Men om der er en årsag til dette ikke udføres så ofte på klassiske biler, ved jeg ikke. Er det måske fordi at det oftest er maleren der står for denne behandling.? Typisk vil de vel påføre et lag beskyttende epoxy efter sandblæsning.
Her er rammen på en Lotus under behandling.
www.wedge-galv.co.uk/news.aspx?a=101&plant=0
Edit. Kan på nettet læse mig til at det kan svække styrken i metallet og det måske også kan slå sig.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Mht. galvanisering, så har jeg engang hørt at varmgalvanisering svækker metallet, ved ikke om der er hold i den påstand, men det er nok ikke det bedste for en ramme, derimod skulle elektro galvanisering ikke ha samme effekt på metal - correct me if I`m wrong !
Hilsen Bo
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Sådan en Corvette ramme der delvist åben - delvist lukket - dvs. man vil have svært ved at kommer ind og slibe/blæse eller lignende i store dele af rammen.
En behandling der evt. svækker rammen kan ikke komme på tale.
Hvad med at sprøjte et middel ind i alle hulrummene der "omdanner rust" til metal? Synes at have læst om sådanne vidundermidler som man efterfølgende kan male oven på.
Findes der noget man kan behandle overfladerust med som er BEDRE til fortsat rusthæmmelse end PAVA eller lign?
Anders
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Og så må jeg beundre dit mod .. du har købt/solgt mere i dit liv end en 500 år gammel nisse kunne nå og nu har du så købt 3½ corvette - første gang jeg har set fra din side at du har købt ½ bil men foto er tilstrækkelig dokumentation
:biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
030 skrev: Og så må jeg beundre dit mod .. du har købt/solgt mere i dit liv end en 500 år gammel nisse kunne nå og nu har du så købt 3½ corvette - første gang jeg har set fra din side at du har købt ½ bil men foto er tilstrækkelig dokumentation
:biggrin:
:biggrin: Faktisk har jeg siden fået indkøbt det meste af den manglende halvdel i løse brugte reservedele så nu er der faktisk både en gade C2 coupe og en racer C2 coupe :biggrin: ..... nu er det vist bare et spørgsmål om lidt finish arbejde :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
www.surfaceprocessing.co.uk/
Jeg kører gerne med !
Hilsen Bo
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
409 skrev: Som jeg ser det Anders, så er der kun en løsning....
www.surfaceprocessing.co.uk/
Jeg kører gerne med !
Hilsen Bo
Bo - det er sådan noget jeg leder efter ..... finder der slet ikke noget i DK eller Sverige der minder om disse?
Men nu har jeg da fremsendt en forespørgsel ...... ... men det er en lang tur at køre ...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Og jeg, der "bare" troede syrebad var noget amerikanske dragracere brugte for at hive et par kg af "dyret" ... (Ja, mest før i tiden, men alligevel ...)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Emne forfatter
- Gæst
Nogen der har lyst til at prøve?? :biggrin:
www.surfaceprocessing.co.uk/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
(y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen