Skip to main content

Motor setup...brug for eksperternes bud ;0)

Mere
9 år 4 måneder siden #1 af 857
Hej

Synes ikke helt jeg får nok ud af mit motor setup....Hvad kan/bør jeg overveje af ændringer? Hvor kan jeg få den rullet/justeret og vished for ydelse?
Hvad bør den ca. yde? Ønskede mig en momentbil/cruiser...men med 225/50/15 hjul bag på kan den faktisk ikke trække en streg....Trækker OK ved kick down når der er fremdrift....

Setup er:
Std motor m. flg. ændringer:
Knast: ELGIN HIGH PERFORMANCE CAMSHAFT -- 0.28 in. intake and 0.3 in. exhaust camshaft lift, 0.45 in. intake and 0.47 in. exhaust valve lift, 280 degrees intake and 289 degrees exhaust advertised duration, 204 degrees intake and 214 degrees exhaust time duration, -6 degrees BTC intake and 43 degrees BBC exhaust open, 30 degrees ABC intake and -9 degrees ATC exhaust close, 51 degrees intake overlap, 108 degrees intake and 116 degrees exhaust center, 8 cylinder; Hydraulic lash intake; A high quality, OE replacement camshaft.

Lifters m.m. std.

Intake er Edelbrock Performer

Carb. er Edelbrock 600cfm (1405)

Pertronix 1flamethrower w/ coil

Shorty headers 3" + 2½" dobb. udstødning m. H-pipe



Glæder mig til jeres indspark ;0)

mvh Kurt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #2 af 921
Sikke en masse du har gjort :P Men hvad er det for en motor? (289?)

Du har også ændret gearing, da dine baghjul har mindre omløbsstørrelse end original er din gearing lavere = mere hjulspin. Rigtig hjuldimension er 225/60 15.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #3 af 1731
Hej Kurt

Ang. første spørgsmål kan jeg anbefale Reime dynatesting, langt oppe i det nordlige Jylland.

Nu skriver du "trække en streg" vil det sige du ikke har spær?
Hvad er din bagtøjs gearing 2.80 eller 3.00
Køre du med standard converter i gearkassen?
Nu kan jeg ikke huske om det var en 289 eller 302 men er det standard topstykker du har på, der ikke er ændret? Og ved du hvilken kompression den har?
Hvilken rpm range er knasten?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 måneder siden #4 af
Din tændning,sæt den til max 36 gr bft ved 3500 rpm,eller med 12 gr med en prøve lampe(statisk),du stiller tændningen uden at motoren køre,efter mærkerne på dæmper.
Men max udslag på de ca 36 gr er det du skal gå efter med fuldt udslag.
Det er det jeg køre med.Det virker.
MVH
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #5 af 1869

678 skrev: Din tændning,sæt den til max 36 gr bft ved 3500 rpm,eller med 12 gr med en prøve lampe(statisk),du stiller tændningen uden at motoren køre,efter mærkerne på dæmper.
Men max udslag på de ca 36 gr er det du skal gå efter med fuldt udslag.
Det er det jeg køre med.Det virker.
MVH
Per


Og ikke glemme at de 36 gr. er uden vakum tilsluttet.. :) ..

There is no substitute for rear wheel drive..Period

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #6 af 857

921 skrev: Sikke en masse du har gjort :P Men hvad er det for en motor? (289?)

Du har også ændret gearing, da dine baghjul har mindre omløbsstørrelse end original er din gearing lavere = mere hjulspin. Rigtig hjuldimension er 225/60 15.


Jep. En 289'er og skrev fejl... det er 225/60/15 ;0)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden - 9 år 4 måneder siden #7 af 857

1731 skrev: Hej Kurt

Ang. første spørgsmål kan jeg anbefale Reime dynatesting, langt oppe i det nordlige Jylland.....Må se om jeg kommer så langt op engang ;0)

Nu skriver du "trække en streg" vil det sige du ikke har spær? ja ja ...bare træd i det ;0)
Hvad er din bagtøjs gearing 2.80 eller 3.00 std, så vel 2.80
Køre du med standard converter i gearkassen? jepper
Nu kan jeg ikke huske om det var en 289 eller 302 men er det standard topstykker du har på, der ikke er ændret? Og ved du hvilken kompression den har? 289...kender ikke kompressionen...
Hvilken rpm range er knasten?

...Se herunder:

Elgin, Hydraulic Flat Tappet Camshaft, Ford 221-302, 204/214 @ .050, .449/.473, 112 LC

Part Type: Camshaft
Application Ford 221-302 1962-2001
Ignition Firing Order: OE (1-5-4-2-6-3-7-8)
Cam Style: Hydraulic Flat Tappet
Basic RPM Range: 1500-4000
Manufacturers Description: Good idle, torque, power.
Intake Duration @ .050": 204
Exhaust Duration @ .050": 214
Advertised Intake Duration (@ .006"): 280
Advertised Exhaust Duration (@ .006"): 289
Intake Valve Lift with OE Rocker Ratio (1.60): .449"
Exhaust Valve Lift OE Rocker Ratio (1.60): .473"
Intake Lobe Lift: .281"
Exhaust Lobe Lift: .296"
Intake Valve Lift with 1.65 Rocker Ratio: .463"
Intake Valve Lift with 1.70 Rocker Ratio: .477"
Intake Valve Lift with 1.72 Rocker Ratio: .483"
Exhaust Valve Lift with 1.65 Rocker Ratio: .488"
Exhaust Valve Lift with 1.70 Rocker Ratio: .503”

Exhaust Valve Lift with 1.72 Rocker Ratio: .508”

Lobe Separation Angle: 112 Degrees
Intake Centerline: 108 Degrees
Lifters Included: No

Small Base Circle: No
Cam Gear Attachment: Single-Bolt
Valve Adjustment: Zero Lash Plus ½ Turn
Manufacturer: Elgin Industries
Manufacturer's Part Number: E951P
Weight: 10.0 lbs.
Sidste redigering: 9 år 4 måneder siden ved 857.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #8 af 1731
Hmm tja. Knasten du har der er meget lig min (Comp cam xe258hr) dog er min med en anelse mere løft på ventilerne, og jeg her max moment fra bunden.

Uden og kloge alt for meget, tror jeg du skal starte med at få tjekket tændingen at den er korrekt. Derefter karburatoren, der kan være den skal dysses om, eller noget. Alt dette er nemmest på et rullefelt, ellers er det noget med at køre en tur - skrue, køre en tur - skrue osv.
Standard 289 toppe har ikke det beste flow, så måske en gang portning på udstødningssiden kan hjælpe lidt.

Ang. Bagtøj har jeg et 3.55:1 med spær du kan få i

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #9 af 499
Skal du have bilen til at lave hjulguf når du har lyst skal der langt mere til.
I bund og grund har du kun skiftet knast og ikke meget andet som hjælper dig. en knast i sig selv giver ikke næsten ingen kræfter der er målinger som siger omkring 25 hk og 10 nm. Du kan stille tændning fra nu og til dommedag, det vil aldrig give de kræfter som du vil have.
Du skal simpelthen have mere luft igennem motoren, det for du kun hvis du gør noget vildt med dine toppe eller bedre køber nogle nye der virker. Og lad nu være med at tro at performer toppe og insug er nok for det er det ikke, det er lavet til at trække en trailer ikke til at lave hjulspin.
Når motoren er færdig så skal gearkassen passe til og din converter og din kardan og din gearing i bagtøjet skal også passe osv, tænk også på din undervogn den skal også kunne klare det, ellers kan du ikke styre bilen mens du laver hjulspin, alt skal passe sammen.
Og intet af det her er billigt, jeg plejer at sige det er dyrt at spille smart, og det passer som regel.
Husk hvis ikke man udnytter sine nye dele optimalt er pengene smidt ud af vinduet, alle kan samle en motor men ikke alle kan få alle kræfterne ud af den. Det er hele forskellen.

Og hvis vi skal snakke tændning, så er det hvordan man kommer op til de 34 grader der er vigtigt ikke at man er der. Den kurve man laver fra tomgang til fuld advance er hele grundlaget for at lave kræfter, det er ikke den fulde advance der giver bundtræk. Det er hele hemligheden "kurven", laver man den forkert kan motoren dø, men laver man den rigtigt kan man udnytte sin motor bedre. Tændning er svært for mange, men det er farligt at give halvrigtige oplysninger, især hvis ens motor er pumpet, så pas på derude. Bare et godt råd.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden - 9 år 4 måneder siden #10 af 857
Hej Peter

Tak for dine input....nu var tanken ikke jeg skulle trække 50 meter sort streg....bare ti ;)

Toppene er portet til pakning. Karb er dysset ned og justeret med PC og sensor i forrør. Ligger tæt op ad performancekurven for performer setup...

Nå men den kører jævnt og trækker udmærket ved kørsel sååååå....nu kam det bare blive sommervejr og Krakærtid (y) :biggrin:
Sidste redigering: 9 år 4 måneder siden ved 857.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum