Skip to main content

Olie cap faldt af under acceleration.

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 måneder siden #1 af
Som overskriften siger faldt min olie cap af forleden under acceleration.
Motoren tøvede lige et sekund forinden, og i samme moment som den tog ved, skød den oliedækslet af.

Det er en fancy edelbrock cap, der sidder i edelbrock ventildæksler som dog heller ikke sidder fast på anden måde en med vakuum.

Jeg har ikke breathers på.

Det er en 302 - rulleknast motor med edelbrock 1406 karburator.

Hvad kan skyldes dette? Kan det være fordi min karburator ikke er dysset 100% korrekt og der ved fuld pedal ændres i vakuummet?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 måneder siden #2 af
Mit eget bedste bud er at der bliver skabt et overtryk i motoren pga. karburatoren "drukner" og det derfor er udstødningsgas kan forsage fænomenet,

Det skete i hver fald ikke på mit sidste 140km cruise. Jeg synes dog heller ikke at dækslet sidder decideret fast i hullet. Det er 100 vakuum der skal holde det inde.

I øvrigt skønt med monolog. :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #3 af 2537
Sidder dine ventildæksler kun fast ved hjælp af vakuum?? Det lyder vildt :ohmy:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 måneder siden #4 af

2537 skrev: Sidder dine ventildæksler kun fast ved hjælp af vakuum?? Det lyder vildt :ohmy:


Tænker at det er et morsomt indspark fra dig (y) :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #5 af 2537

2002 skrev:

2537 skrev: Sidder dine ventildæksler kun fast ved hjælp af vakuum?? Det lyder vildt :ohmy:


Tænker at det er et morsomt indspark fra dig (y) :biggrin:


Hehe nej jeg er skam oprigtigt i tvivl :cheer: mine ventildæksler er da spændt fast med bolte.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 måneder siden - 9 år 4 måneder siden #6 af
Det er olie-dækslet der ikke sidder fast med andet end vakuum. - Eller oil cap.. Der er ingen friktion når det sættes i. Kun et let undertryk efter motoren har kørt.
Jeg kan afsløre at det nok ikke vil virke så fint hvis der ikke er bolte i ventildækslerne.
:biggrin:

Men rart med indspark alligevel :)
Sidste redigering: 9 år 4 måneder siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #7 af 1869
Jeg har ikke set et oliedæksel der ikke var skruet på, og det må der være en grund til..vil jeg tro..Du siger du ikke har breathers på ,men hvad har du så af krumtaphusudluftning (PCV ).. :) ..

There is no substitute for rear wheel drive..Period

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #8 af 2537

2002 skrev: Det er olie-dækslet der ikke sidder fast med andet end vakuum. - Eller oil cap.. Der er ingen friktion når det sættes i. Kun et let undertryk efter motoren har kørt.
Jeg kan afsløre at det nok ikke vil virke så fint hvis der ikke er bolte i ventildækslerne.
:biggrin:

Men rart med indspark alligevel :)


Haha, kors, det fik jeg læst helt anderledes, dit første opslag. Så er jeg med igen.

Nej jeg tror også det ville blive noget værre griseri uden bolte i dækslerne :cheer:

Min oil cap sidder kun fast i sin gummipakning, men der er så indbygget breather. Hvis der ikke er det i din skal der så vidt jeg ved være en anden form for udluftning fra krumtaphuset, ellers vil blowby gasser fra cylindrene give det tryk, som du oplever, især ved frisk kørsel :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 måneder siden - 9 år 4 måneder siden #9 af
Køb et nyt dæksel med frisk gummi ring, det gjorde jeg så var problemet løst.
Sidste redigering: 9 år 4 måneder siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 måneder siden #10 af 1731
Oil cap/breather er der for at motoren kan trække luft ind. Når motoren rotere danner den et vacuum. Normalt har man på modsatte ventildæksel en pcv ventil som er forbundet til karburatoren med en slange. Det er her overtrykket ved krumtappen skal ud. De oliedampe/gasser bliver så suget i karburatoren og brændt af.
Hvis du ikke har denne pcv ventil kan man godt forstille sig at overtrykket i motoren presser oil cap af.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum