Skip to main content

'69 - Generator, laderelæ, AmMeter

Mere
9 år 3 måneder siden - 9 år 3 måneder siden #1 af 2780
Hej Alle

Jeg er ved at skifte ledningsnet, i den forbindelse kommer jeg til forbindelserne til generator, laderelæ og mit gamle "lademeter" (AmMeter)

Vejledningen til det nye ledningsnet (American AutoWire) anbefaler at man skifter til "one wire" generator og desuden skriver de at AmMeter ikke understøttes.

Jeg har taget lidt billeder af det hele, samt fundet et diagram over hvordan det måske kunne virke, da jeg gerne vil have det vil at virke med min originale generator og AmMeter.




Jeg har en ledning i det nye net som kan fungere som "Ignition Terminal" Altså som "start" signal til generator eller laderelæ alt efter hvad man skal bruge.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal lave forbindelsen så mit AmMeter kommer til at virke. Går ud fra det er "Shunt" typen, altså hvor man lave en ledning udenom AmMeteret, sådan at det ikke trækker hele strømmen.

Jeg har tænkt mig at trække 2stk 1,5mm2 ledningner fra mit AmMeter (en fra hver pol på instrument) og ud til hhv. batteriet og generatoren. Evt. men en sikring på hver. Er det det rigtige at gøre?

Nogen der kan hjælpe?
Sidste redigering: 9 år 3 måneder siden ved 2780.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 måneder siden #2 af
Nu vil jeg ikke lyde negativ, men der er en del
biler der kører nu hvor amp-meter ikke virker
Jeg har selv i flere omgange prøvet at få mit
eget til at virke i bilen, men det er ikke lykkes.
Selve amp-meter virker godt nok, men selv om
ledningerne sidder som de skal er der ingen udslag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 3 måneder siden #3 af 921
Pas på du ikke sætter ild i bilen :sick:

Som tommelfinger regel kan en ledning bære en strøm der svarer til kvadratet på ledningen gange 10. Dvs. en 1,5 kvadrtat ledning kan klare 15 ampere. Jeg er bange for at strømmen kan blive noget større, hvilket vil medføre at ledningen smelter og herefter resiltere i kortslutning og brand,

Bare en lille advarsel. :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 3 måneder siden - 9 år 3 måneder siden #4 af 2780
Tak for svar.

Nu har jeg en del elbaggrund, så har rimeligt styr på dimensionering (y) :biggrin: Men bare ikke så meget styr på hvordan generator mm virker på den gamle bil.

Men overvejer at købe mit en ombygning af AmMeter til et voltmeter. Det tror jeg faktisk kunne være en succes.



Teksten til filmen:
So after doing some asking around at Mustang sites, I found the following website which has many electrical options (I also sent in my clock to get it fixed as well - I show it working and converted to blue LED's in another video I posted).
www.rccinnovations.com/index.php?show=menu-volt-all

The owner (Bob) was great to work with (answers questions). Part was M6970V. Since I sent mine in, it cost less and I know I had the right color match of the gauge. Be aware that I believe there is a small difference in color between deluxe interior and standard interior gauges (Deluxe is more charcoal grey/blueish, standard is black). You can always ask Bob more about the gauge differences for your model.

Next I would say for my 69, this was a tricky wiring job because you need to wire in 2 new wires (power and ground) off the gauge and no longer use the circuit board (because you want power to only come on now with the key). The tricky part is there is little to no room to do this under the 69 / 70 circuit board (so I had to use tons of electrical tape to ensure no shorts). As such, I rate this in about the 8 range of knowledge and tweaking skill since it is not a direct bolt in (or was not in my case). Note I have an aftermarket circuit board and perhaps that is slightly different then stock for this (I could not recall differences though). But it is great to have a working stock gauge.

Hope that helps
Sidste redigering: 9 år 3 måneder siden ved 2780.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum