Skip to main content

70 mustang 302 motor bliver varm

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 måneder siden #1 af
Hej, har lige bruge for lidt hjælp, er ejer af en mach1 fra 70, med en 302 motor i, den har stået stillet et par år, og har lige skiftet termostat, og tjekket vandpumpe, og den er fundet ok, men motoren bliver stadig varm, så kunne godt være lidt bange for at det måske kan være et topstykke der er skyld i at den bliver varm, hvad siger i?? Den skyder ikke vandet af. :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden #2 af Michael Fuglefrø
Hej

Har du målt om der er CO i vandet? Hvis der er, er der nok gået en toppakning. For så bliver den også varm.


Hilsen
Os fra Vestegnen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #3 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Hea du vendt termostaten rigtig ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #4 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Haha ja det var os min tanke, om jeg havde vendt termostaten rigtig, så den er tjekket en ekstra gang, det eneste det er, er at der er kommet en 90c termostat i nu, (en fejl, skulle ha været en 82c) men det skulle vel ikke ha noget at sige, har ikke nogen mulighed for at måle co'en i vandet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden #5 af 2491
Besvaret af 2491 på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
har du sørget for den er blevet luftet godtnok ud,mange gange er det nødvendigt at hæve fronten på bilen en del da slangerne til varmeapperatet ligger højre,og så kan en luftlomme blive ved med at drille

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden #6 af Michael Fuglefrø

lunte skrev: Haha ja det var os min tanke, om jeg havde vendt termostaten rigtig, så den er tjekket en ekstra gang, det eneste det er, er at der er kommet en 90c termostat i nu, (en fejl, skulle ha været en 82c) men det skulle vel ikke ha noget at sige, har ikke nogen mulighed for at måle co'en i vandet


Det kan du få et værksted til at måle CO2 for dig.

Hilsen
Os

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #7 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Ja det vil jeg mene, jeg har kørt uden om varmeapparat, så det køre slet ikke med, og køleren er det højeste pungt..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden #8 af 2765
Besvaret af 2765 på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
ER der kolde steder på køleren? altså fordeler den det varme vand over hele køleren eller er den tæt i køleripperne, så der kun er smal bane der køler... Det har jeg haft problem med, hvor jeg ikke kunne finde andre fejl... Det var en bonde der var så dum at spørge mig om det.....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #9 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm

2765 skrev: ER der kolde steder på køleren? altså fordeler den det varme vand over hele køleren eller er den tæt i køleripperne, så der kun er smal bane der køler... Det har jeg haft problem med, hvor jeg ikke kunne finde andre fejl... Det var en bonde der var så dum at spørge mig om det.....

Har lige målt lidt på den, de sidste 10cm til højre på køleren siger den kun 45c, hvor jeg så måler ca 75c de andre steder. Har det nogen betydning??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #10 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Er der forskel på temperaturen i øverste og nederste slange ? Så er der flow og køleren virker

Det kan også være noget så simpelt som forkert tænding

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #11 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Nej det er det samme, må lige tjekke tændning i morgen, efter jeg har Mont en 80c termostat isteden for den 90c, bliver den nu kun 97c på motoren, den ville så måske falde lidt hvis man køre,

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden #12 af 702
Besvaret af 702 på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
kun en lille bemærkning.. har du checket studs på thermostathus til indsug med den lille slange til vandpumpen.. når de står nogle år uden at blive motioneret kan kølervandet blive grødagtigt og evt størkne :ohmy: :ohmy: jeg har faktisk oplevet det flere gange på de sidste 10 år,viser det lige på foto, så evt check gennemgang i indsug-slange-vandpumpe.. :woohoo: bare et lille råd :whistle:
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 2 måneder siden #13 af 2567
Besvaret af 2567 på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Hej det kunne også være en vandpumpe hvis pumpehjul
er løs det kunne måske være en mulihed.
mvh søren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #14 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm

702 skrev: kun en lille bemærkning.. har du checket studs på thermostathus til indsug med den lille slange til vandpumpen.. når de står nogle år uden at blive motioneret kan kølervandet blive grødagtigt og evt størkne :ohmy: :ohmy: jeg har faktisk oplevet det flere gange på de sidste 10 år,viser det lige på foto, så evt check gennemgang i indsug-slange-vandpumpe.. :woohoo: bare et lille råd :whistle:

Jep, den er tjekket, og den var rent faktisk sådan som det du viser billeder af, men det rettet jeg da jeg Mont den nye termostat ..
Vandpumpen har jeg haft af, for at tjekke det hjul, og det var heller ikke gået løst.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #15 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Overvejer at prøve det her..




* OM AT RENSE ET KØLESYSTEM
Lad os først konstatere der findes tilstoppede kølesystemer - og TVÆRSTOPPEDE !
Jeg har i min tid set motorer som indvendig i blokken, f.eks. omkring foringerne havde
så tykke aflejringer at motor blokken ikke stod til at redde.
Jeg har i min tid set kølere hvor de indvendige ribber havde så tykke aflejringer,
at vandet kun løb på hhv. overside og underside af disse, hvorfor eneste redning
var hhv. ny køler, - og eller - udskiftning af hele køle elementet.

Så når jeg her snakker rensning, er det med tanke på alle de kølesystemer som har
en middel tendens til Rust./.Kalk aflejringer (i ved hvor vandet er Brunt./.Gråt)
- -



* SÅDAN SIKRES BEDST MULIG RENSNING
Der findes mange kostbare rense midler i handelen, - om de virker aner jeg ikke,
fordi jeg bruger altid ganske almindelig: 32% Eddikesyre henne fra BilkaBrugsKøbmanden

1.)
Tap ½ ltr. vand af - og fyld en ½ ltr. 32% Eddikesyre på

2.)
Kør en længere hygge tur i din bil, og sørg for den bliver rigtig driftvarm

3.)
Kør hjem i indkørslen, - og skru nu den nederste køleslange af,
og lad vandet gå (husk at skrue den på igen)

4.)
Hæld endnu en ½ ltr. 32% eddike syre på, - og top op med forlods KOGT vand

5.)
Kør en længere hygge tur i din bil, og sørg for den bliver rigtig gennemvarm

6.)
Kør hjem i indkørslen, - og skru nu den nederste køleslange af,
og lad vandet gå (husk at skrue den på igen)

7.)
Pil termostaten ud, - og skru termostathuset på igen (så der er frit flow)

8.)
Jag nu en vandslange ned gennem kølerstuds hullet
(så langt ned mod udløb nede i bunden som muligt)

9.)
Åbn for vandet, og fyld motorblok og kølesystem, stille og roligt.
Sæt nu så meget tryk på vandet at det står retur i ca. 1½-2 cm. højde op af påfyldningen

10.)
Lad det stå sådan indtil du kan rent visuelt kan se vandet bliver klarere.

11.)
STADIG MED VANDSLANGE TRYK PÅ
Start nu din motor *kortvarigt*, - så vandpumpen hjælper til med at hive møj ud
(kik evt. ud mellem hjelm og torpedo - eller ha, en hjælper ude ved køleren)
Du vil kunne se tydeligt, - der kommer mere aflejrings møj ud.

12.)
Lad stadig vandslangen skylle, ca. 10 minutter.
Og gentag så punkt 11 og 12 til du syntes vandet ser klarest muligt ud.

13.)
Skru den nederste køleslange af,
og lad vandet gå (husk at skrue den på igen)

14.)
Sæt nu din nye (gerne HighFlow) termostat i
(udgangspunkt 82gr er ikke helt tovligt) husk ny pakning.

15.)
Fyld kølevædske på, - således du sikrer til ca. -26 grader

16.)
Top op med dit eget KOGTE kolde vand
(demineraliseret hvis du har for mange penge)

17.)
Tjek nu om din ekspansionsbeholder er fyldt til korrekte mærke,
og frostsikringsforholdet ligeledes er korrekt i denne,
og VIGTIGT:
at slangen befinder sig ca. 1.cm. over bunden i beholderen.

18.)
Start din motor, - og lad den gå tomgang til du kan se termostaten har åbnet mindst
een gang, - først vil der flyde lidt vand ud kontinuerligt - og lige pludselig vil der
mangle nogle liter, - her topper du op pr. øjeblikkelig.

19.)
Sæt dit nye 10 til 15PsI køledæksel på - og kør en meget lille kort tur.

20.)
Parker bilen i indkørslen, - og nup en pilsner./.kop kaffe, - mens den bliver kold igen
(kold i denne henseende er til der måles en maksimum temperatur på termostat hus på 50gr)
Hvorfor denne procedure, - fordi vand udvider sig nå det bliver varmt, og tager du proppen af
ved varm motor, - risikerer du ikke alene at skolde dig, - men pga. af den pludselige ekspandering
sætter du også let unødig luft i køle systemet (varme apparatet kan være forbandet at lufte ud)

21.)
Når du er sikker på, at V8hesten er kold, tag køledækslet af, og top op med dit KOGTE vand,
(også et godt tidspunkt at kontrollere om frostsikrings niveauet er korrekt)

22.)
Nu kører du glad og frejdig en tur i hygge fart, og kikker lidt på din temperatur måler,
(forhåbentlig er temperaturen faldet)
Så suser du ud på motorvejen, - og prygler din us.færge så alvorligt du tør,
(forhåbentlig er temperaturen faldet)
- -



Hvis du er tæt på motorens ideel temperatur, kan du jo være en glad Kvinde./.Mand IK,,,
og du er i hvert fald sikker på dit kølesystem er så rent som muligt, og derved køler bedst muligt,
har du stadig for Høj temperatur, så prøv med en termostat som åbner ved f.eks. 72 grader,
afhjælper det ikke dit varme problemet, - så skyldes det fejl andre steder, som skal findes.
- -



* KØLE KAPPE OG VINGE AFSTAND
Åhhhh jo, - man ka, da godt køre uden, - men det er bare ikke ret smart rent køle effektivitets
mæssigt, fordi køle mølle vingen simpelthen trækker luften der hvor der er mindst modstand.
(og det er desværre ikke altid igennem køleren, - men oftest 20-30% luft fra f.eks. siden via
forskærm huller, lygtehuse, - eller fra toppen hen over køleren, - osv.)

En kølekappe tvinger luft flowet gennem køleren i hele dens bredde højde, og udnytter derfor køle
arealet optimalt, - bare husk din mølle vinge skal sidde lige præcis i centerhullet, således bladene
flugter bagkant til kølekappens bagkant ( sidder mølle vingen uden for, trækker den falsk luft, og
sidder den for meget indenfor, sender den var luft retur i kappen) så centrer din mølle vinge.

Og hvordan gør du så det,
Er det original løjer, - så skal de jo passe korrekt sammen,
Er det u.originale løjer kan du købe afstandstykker med spring på ½" som indpasses mellem vinge
og vandpumpe remhjulet (der plejer at følge bolte med i korrekte længder til afstandsstykker)
- -



* EL VINGE MØLLE vs. VISKOSE STYRET VINGE MØLLE vs. FLEKSIBEL VINGE MØLLE
Jeg er _personlig_ overbevist om, - gennem utallige eksperimenter, især på mine BigBlock motorer,
at intet flytter så meget luft (køle evne) som en fleksibel vinge mølle, der sidder i en for køleren
korrekt tilpasset køle kappe, - og hvor man vha. remskive afstandsstykker, har eksperimenteret
sig frem til en korrekt afstand fra møllen og til kølerens yderflade.
- -



* ELEKTRISK VINGE MØLLE
Har selvfølgelig deres fulde berettigelse, - men er nok til dels ,religion, betinget,
(racere-små-motorer-dobbelt-indsatte-i-kølekapper-osv.)
Men stadig må jeg personligt konstatere, at på diverse BigBlock biler jeg ejer ./. har ejet,
som har haft problemer med køling ved By-Kø_kørsel, eller fuld skraller på motorvej - er det ALDRIG
lykkedes mig at bringe køletemperaturen ned på acceptabelt niveau med el mølle vinger *ALDRIG*
(ja - jeg har været meget tæt på, - men aldrig så slut resultatet blev rigtigt tilfredsstillende)

Og JA - jeg har faktisk een bil som jeg nødtvungent lader kører med El mølle vinge,
(en pumpet 454) men det skyldes det faktum, at da 454,eren blev lagt i - blev hestens center forskydning
hævet med små 35 mm. således montering af flex køle vinge godt kunne lade sig gøre, men Ø blev simpelthen
for lille, - hvorfor jeg nødtvungent måtte bruge en føler./.relæstyret el mølle vinge,
Og mærk mig i alle mine lommer = den bil duger simpelthen bare ikke til bykørsel en varm sommerdag.

Og nu ved jeg så godt 1/4 del af alle us.entusiasterne skriger !
El møller er verdens ottende vidunder - og vores erfaringer er gode, osv. osv.
Men jeg er kold som jordbær is - El møller stinker efter min overbevisning - og køler ikke optimalt.
Men OK, - det er altså min _personlige_ erfaring og overbevisning, - OG GÆLDER KUN GADE BILER.
- -

* VISKOSE STYRET VINGE MØLLE
Joooo - jahhhh - til en original veteranbil opsætning er det da sikkert Okay,
men der skal ikke meget slinger i valsen i bimetalfjedrene eller slyngkoblings systemet, før en såkaldt
viskose kobling også let kan blive en varme skurk, - så hvorfor ikke bare tage konsekvensen,
og køre med fleksibel vinge mølle vinge
(ja den larmer lidt mere end en viskose mølle - men hva, faen det gør din 2 til 3" udstødning jo oz, - IK,sandt)
- -


* FLEKSIBEL VINGE MØLLE
Måske har du studset over begrebet ?
Du kender måske princippet i en justerbar skrue på et skiv - hvor Kaptajnen kan ændre bladenes vinkel for
hhv. støøre./.mindre fart gennem vandet, - princippet er præcis det samme for en Fleksibel Vinge Mølle
(på bil motorer med monterede fleksible vinger flytter vi bare luft i stedet)

Fleksible vinge møller kan købes i et hav af variationer,
fra 5 til 11 blade, og med Ø" i mange dimensioner
Funktionen er ganske enkel, - vingens blade ændrer vinkel automatisk - i forhold til motorens omdrejninger.
Jo lavere omdrejninger, jo lavere vinkel, - jo højere omdrejninger, jo højere vinkel.
Det var så den meget korte version - fordi det er faktisk noget af en videnskab, i og med de samme kubik mtr.
luft udmærket kan flyttes ved høj vinkel på bladene, det kræver bare flere rotationer - og - b.la. - b.la.
- -



* MEKANISK ELLER ELEKTRISK VANDPUMPE
Begge typer er gode, - og kan købes i et hav af varianter, - til stort set alle motor typer./.ydelser.
En elektrisk vandpumpe har den umiddelbare fordel, - at man kan lade den styre relæ elektrisk i stort set
alle kombinationer, f.eks. når motoren stoppes, sætter man vandpumpen til at arbejde forsinket i nogle minutter
eller hvis man er V8 hardcore, (og ved hvad man har med at gøre) vha. indskudt kontakt således man selv styrer
køle vandflowet, og eller i koblet sammem med evt. Top./.Bund kølefølere således start./.stop foregår helt
automatisk, - jo en elektrisk vandpumpe har mange umiddelbare fordele. Virk,ly...

Men - en elektrisk vandpumpe er oz sur-røv hvis man holder nede på en Tysk motorvej, med en generator som er
gået i udu, - normalt kan man så kæmpe sig videre ved at køre uden lys mm. - således det kun er tændingen der
bruger strøm, og jævnligt skifte akkumulator med klub kammeraten, - denne mulighed bliver stærkt begrænset med
en elektrisk vandpumpe, - fordi den æder uforholdsmæssigt meget strøm, og dermed begrænser fremfærden.

Ved en mekanisk kan man som sådan ikke lave nogle trylle trix mht. styringen, den pumpeydelse man har bestemt
sig for, er også den man får, på godt og ondt når den er trukket via en kilerem, - på ondt fordi ydelsen stiger
proportionalt med omdrejningerne, - på godt fordi en mekanisk pumpe trods alt altid virker, under givne forhold,

Mekanisk eller Elektrisk vandpumpe er ikke alene religion, - det er jo ufravigeligt at en elektrisk nupper mindre
af motorens heste, - ligesom der er uanede styrings muligheder, - men monstro ikke hovedparten af vore gamle
us.jern kører med mekaniske pumper, - det tror jeg, - uden jeg dermed at ville anbefale den ene eller anden.
- -



* ET TRYLLE TRIKS
Når man kører med mekanisk trukket vandpumpe, er det en klar fordel af ens kone eller kæreste bruger sorte
nylon strømper, - ganske enkelt fordi: - hvis man baldrer en kilerem, kan en hårdt ombunden sort nylon strømpe
fint gøre det ud for kilerem til man når nærmeste tank eller værksted, - hvor man kan købe og montere en ny.
Men husk nu, efter min mening - er de sorte nylon strømper altzzzå langt at foretrække. . . cool
- -



* PERIFI VARME I MOTORRUMMET
En god, og forholdsvis ukendt mulighed for at sænke drifttemperaturen, er at fjerne noget af perifi
varmen i motor rummet, - og hvor kommer den så primært fra:
* Den varme køle luft ./. Motoren generelt ./. Generator ./. Headers ./. Osv.
Har lige udført forsøg på to af mine BigBlock biler - urghhh...
Den frit cirkulerende luft målt hhv. mellem motor og inderskærme - og mellem motor og torpedo plade,
var sgu uhyggelige, - fra små 65 til 78 grader, - hvilket på en rigtig varm sommerdag. - absolut Ikke er smart.

I båd verdenen har man nogle såkaldte motorrums udluftere (beregnet til at hive f.eks. benzin dampe ud
fra både med lukkede motor rum) disse små 12volt vidundere kan faktisk tåle at køre konstant 24/24 og
flytter i forhold til deres størrelse rigtigt meget luft, og som rosinen i pølse enden er de runde med
forskellige Ø dimensioner, således der direkte kan monteres aluminium flex slange på dem - SMART.

Sæt sådan een eller to fast et sted i inderskærmen, og før afgangs luften ud f.eks. gennem inderskærmen,
nede ved forhjulet, eller ud under bilen, - forbind dem over en kontakt i kabinen så du selv kan styre hvornår
de skal Starte./.Stoppe, - og vupti, - du kan bringe din motorrums perifi varme ganske voldsomt ned.
det er let at lave - det er rimeligt billigt - og det er en forbedring til Ug med Kryds og Slange
- -



* NÆÆÆHHH SOM SKREVET FØRST LANGT FRA FYLDEST GØRENDE
At kæmpe temperaturen ned ved en given motor kan være et helvedes arbejde,
og kræve uhyggeligt mange eksperimenter, - og forfærdelig lang forbrugt tid,

Og der findes ingen eviggyldige trylle triks, = alt afhænger af hinanden:
Motorens størrelse og antal krikker
Et fuldstændigt rent kølesystem
Stor køler med mange indvendige ribber
Korrekt svungne slanger
High flow termostathus og termostat
Vandpumpe som er dimensioneret til kølesystemet
En køle mølle vinge som flytter mest muligt luft
Korrekt indstillet tænding og korrekte tændrør
Så lidt perifi varme i motorrum som muligt
Frit flow for indkommen fartvind gennem snuden på bilen
Osv - osv, + en masse andre mere tekniske betonede faktorer
- -



* MEN DET GODE VED OVENSTÅENDE ER
At selv den mest bovlamme us.bil entusiast uden ret meget kendskab kan
udføre de fleste af operationerne, med ganske lidt værktøj, og stort set
i enhver indkørsel, - og måske til stor moro./.respekt for alle naboerne.
(bare se teknisk ud - og aftving dem nogle kolde pilsnere under seancen)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 måneder siden #16 af
Besvaret af på emne 70 mustang 302 motor bliver varm
Siger du at temperaturen er den samme på øverste og nederste kølerslange?

Det betyder at køleren ikke virker, måske fordi der ikke er flow. Prøv at starte uden dæksel på køleren - med KOLD motor. Når den når driftstemperatur og termostaten åbner, skal du kunne se bevægelse i vandet. Hvis ikke der er det , kan det måske være luftlomme, bøjet slange, eller noget andet der forhinder flow

lunte skrev: Nej det er det samme, må lige tjekke tændning i morgen, efter jeg har Mont en 80c termostat isteden for den 90c, bliver den nu kun 97c på motoren, den ville så måske falde lidt hvis man køre,

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum