Skip to main content

Dårlig tomgang samt manglende cylinder

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #1 af
Hej godtfolk!

Jeg har en del udfordringer med min 66'er 289'er og er (desværre) ikke selv så teknisk begavet eller god til at skrue.
Den går dårligt, når den står i tomgang (den hakker lidt) samt trækker ustabilt, hvis jeg giver den lidt pedal eller køre op ad en bakke.
Min mekaniker har konkluderet, at det muligvis er tændkablerne, der går ned til tændrørene, der kan være problemet, da jeg selv har færdigsamlet dem og at der dermed kan være sket nogle ting inde i kablerne (købt hos StreetParts i Roskilde). Disse blev monteret i foråret 2015. Jeg har netop målt modstanden i alle kablerne, og de giver alle nok modstand, ifølge ohm-måleren. Det burde derfor ikke være dem?

Derudover har mekanikeren konkluderet, at én af cylinderne ikke virker optimalt, hvorfor den hele tiden veksler mellem 7 og 8 cylindre, hvilket også kan høres.

Det er ikke lang tid siden, at samme mekaniker udskiftede en 2-ports karburator og monterede ny 4-ports karburator fra Edelbrock.
I forlængelse af det, er der kommet et større indsug på fra Edelbrock, monteret hedders fra Hedman samt monteret komplet udstødningssystem fra Magnaflow.

Min mekaniker nævner, at motoren i værste fald skal skilles ad for at kigge på cylinderne samt lave en kompressionstest.

Hvad gør jeg?!

Jeg ser frem til at høre fra Jer.
/Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #2 af
Ro på,,,,,,,, nu tjek om tændkablerne er monteret i rigtig rakkefølge, se om tændrørene er iorden, tjek rotor og dæksel, og før motoren hives fra hinanden laves en kompressionstest.
er kaburatoren indstillet ordentligt, er den tæt ved indsuget, er indsuget tæt, til block, og toppe.
Hvordan kørte den inden alle disse dele blev udskiftet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #3 af 2712
Hej Michael,
Prøv at pille et tændrørskabel af ad gangen. For at finde frem til den cylinder der halter. Prøv så derefter at måle modstand i kablet. Jeg har selv MSD Ø8,5 mm
der er modstanden 50 Ohm/foot = 30cm. Evt. en kompression test.
Mvh. KIm

If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses. Henry Ford

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #4 af
Hej Simon,
Tak for svar.
Tændkablerne er monteret i rigtig rækkefølge, men de andre ting kunne være en god ide, at tjekke efter.
Den kørte fint før den fik monteret delene, men endnu bedre, da den fik delene monteret. Det er først nu, problemet er opstået.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #5 af
Hej Kim,
Tak for dit svar!
Jeg har allerede pillet tændrørskablerne af og målt modstanden i hvert kabel med et ohm-meter. Af resulterne burde der ikke være noget galt med dem.
Næste skridt må være en kompressionstest.

God dag.
//Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden - 9 år 1 måned siden #6 af
Tror det er din rotor / rotor dæksel. (y)
Hov side info, er det både når den er kold og varm, den er dårlig i tomgang, kaburatoren er den med el, eller manuel choker.??

2404 skrev: Hej Kim,
Tak for dit svar!
Jeg har allerede pillet tændrørskablerne af og målt modstanden i hvert kabel med et ohm-meter. Af resulterne burde der ikke være noget galt med dem.
Næste skridt må være en kompressionstest.

God dag.
//Michael

Sidste redigering: 9 år 1 måned siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #7 af
Hej igen Simon,
Det er mest, når den er blevet varm. Karburatoren er med manuel choker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #8 af
Har du spacer mellem indsugningsmanifold og kaburatoren, ellers kan det ske benzinene koger, i kaburatoren grundet varmen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden - 9 år 1 måned siden #9 af
Hej Michael
Et godt start punkt,skrue tændrørene ud,det tændrør der er fuktigt eller meget sort,det er den cylinder det handler om,du kan også rykke et kabel af ad gangen,mens motoren er i gang,men du risikere et rap over nalderne hvis du ikke passer på,du kan også høre på udstødningen hvilken side,hvor den er gal.
Lige en ting til,det han være en vacum lækage,du sprøjter lidt wd 40 omkring samtlige pakningsflader og slanger,det gøres også med motoren i gang,det kan være toppakningen der er defekt,det har jeg selv prøvet,fant fejlen ved at skrue tændrørene ud.
MVH
Per
Sidste redigering: 9 år 1 måned siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #10 af 2074
Hej Michael
Det jeg tror du skal holde dig til er det udgangspunkt at problemet er elektrisk. Du skriver det mest er når den er varm, det kan skyldes den højere tomgangshastigheden når den kører med chokeren lukket. Når den slås fra falder tomgangshastigheden og motoren vil stå og vælte eller hakke lidt i det, hvis en af cylinderne ikke er med.
Det er fint nok at modstanden er ok i alle kabler men det gør det ikke alene, start motoren og når den er varm og du ved problemet er der, tager du en isoleret tang og trækker et kabel af ad gangen hvis kabel og forbindelser er ok. Skal du kunne høre at motoren går dårligere, hvorefter du sætter kablet på igen og fortsætter med den næste cylinder, indtil du finder den cylinder, hvor det ikke gør nogen forskel om kablet sidder på eller ej.
På den måde begrænser du fejlsøgningen.

Hvis det viser sig at det ikke er et elektrisk problem er det næste noget så simpelt som en kompressionstest, og så tager vi den derfra

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #11 af
Mange tak for Jeres svar - det sætter jeg pris på!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum