Skip to main content

Skifte 6 cyl. til 8 cyl. i 1969 Mustang - hjæææælp

Mere
9 år 1 måned siden - 9 år 1 måned siden #1 af 2680
Hej
Jeg har forsøgt at sælge min Mustang ´69'er i nogle måneder. Det går ikke så godt som jeg regnede med, da der kun ligger en 250'er 6 cyl. rækkemotor i den.

Nu har jeg besluttet at beholde den og skifte den gamle trofaste 6'er ud med en 8'er. Jeg har desværre ikke så meget teknisk forstand på den slags, så er der nogle, der ved, om den 3-gears manuelle gearkasse jeg har på den nuværende motor passer på en 289'er eller en 302'er? Eller om det er bedre at købe en renoveret 289'er eller 302'er inkl. automatgearkasse? Eller om en 8'er passer direkte ned i motorrummet eller der skal laves noget om?

I forbindelse med ovenstående vil meget gerne høre, om der er nogle af jer, der har kendskab til, hvor jeg kan købe:
- En renoveret 289'er eller 302'er til en 1969'er alt inkl. (startmotor, benzinpumpe, generator osv.), så "ledningerne blot skal sættes i de rigtige stik"
- Komplet udstødningssystem til motoren
- Automatgearkasse til motoren + evt. den brede bremsepedal, når nu koblingspedalen skal fjernes
- Servostyring alt inkl.
- Bremseforstærker (til et skivebremse-sæt som jeg har liggende og skal have monteret i stedet for tromler foran)

Mange hilsner
Niels fra Skanderborg
Bilag:
Sidste redigering: 9 år 1 måned siden ved 2680.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #2 af 306
Du er 'lidt' heldig at din Mustang er født med den 'store' R6 = 250 så er den allerede forberedt til en V8er de små R6er havde kun 4 hulds nav (kan se der er 5 hulds på din)og en mindre kraftig ophæng, det skal dog siges at der (hvis man går efter bogen) kan være et afgift spørgsmål ved at skifte til en 8er :-)

4 lug for 200 6 cyl and 5 lug for 250 6 cyl. 250's had the V-8 suspension and the bellhousings will interchange with a 302

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #3 af
Hej Niels,

Lige et par input til overvejelser:

1) er din bil en original dansk bil eller er den importeret og er der betalt (nedsat/billigere) veteranafgift? Det kan have betydning for om den i SKAT karakteriseres som en "historisk korrekt bil/veteran", og dermed skal beholde sin 6-cylindrede motor. Jeg tror et opkald til SKAT vil være godt givet ud, inden du begynder at bruge penge på delene.

2) din R6 250 CUI motor er opgivet til at have 155 HK i 1969. Man må øge sin motoreffekt maksimalt 20 % uden at SKAT skal have ekstra afgift.... der findes mig bekendt ikke rigtigt nogen standard Ford V8 der har mindre end 186 HK. Så det kan blive vanskeligt at komme udenom ekstra afgift.....

Mvh
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden - 9 år 1 måned siden #4 af 921

2519 skrev: Hej Niels,

Lige et par input til overvejelser:

1) er din bil en original dansk bil eller er den importeret og er der betalt (nedsat/billigere) veteranafgift? Det kan have betydning for om den i SKAT karakteriseres som en "historisk korrekt bil/veteran", og dermed skal beholde sin 6-cylindrede motor. Jeg tror et opkald til SKAT vil være godt givet ud, inden du begynder at bruge penge på delene.

2) din R6 250 CUI motor er opgivet til at have 155 HK i 1969. Man må øge sin motoreffekt maksimalt 20 % uden at SKAT skal have ekstra afgift.... der findes mig bekendt ikke rigtigt nogen standard Ford V8 der har mindre end 186 HK. Så det kan blive vanskeligt at komme udenom ekstra afgift.....

Mvh
Bernd


Så kan jeg oplyse at 1975-78 Mustang har 302 med ca. 130 HK. Så det er jo en neddrosling :P Der er faktisk en til salg her på siden ;)
Sidste redigering: 9 år 1 måned siden ved 921.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 1 måned siden #5 af

921 skrev:

2519 skrev: Hej Niels,

Lige et par input til overvejelser:

1) er din bil en original dansk bil eller er den importeret og er der betalt (nedsat/billigere) veteranafgift? Det kan have betydning for om den i SKAT karakteriseres som en "historisk korrekt bil/veteran", og dermed skal beholde sin 6-cylindrede motor. Jeg tror et opkald til SKAT vil være godt givet ud, inden du begynder at bruge penge på delene.

2) din R6 250 CUI motor er opgivet til at have 155 HK i 1969. Man må øge sin motoreffekt maksimalt 20 % uden at SKAT skal have ekstra afgift.... der findes mig bekendt ikke rigtigt nogen standard Ford V8 der har mindre end 186 HK. Så det kan blive vanskeligt at komme udenom ekstra afgift.....

Mvh
Bernd


Så kan jeg oplyse at 1975-78 Mustang har 302 med ca. 130 HK. Så det er jo en neddrosling :P Der er faktisk en til salg her på siden ;)


Så kan 20 % reglen jo overholdes alligevel (y) Så får bilen trods alt den rigtige amerikaner lyd :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #6 af 921
Du kan få en der endnu mindre :P
255

In 1980, an urgent need to meet EPA CAFE standards led to the creation of the 255 cu in (4.2 L) version, essentially a 302 with the cylinder bores debored to 3.68 in (93.5 mm). Rated power (SAE net) was 115-122 hp (86-91 kW), depending on year and application. Cylinder heads used smaller combustion chambers and smaller valves, and the intake ports were ovals whereas the others were rectangular. The only externally visible cue was the use of an open runner intake manifold with a stamped steel lifter valley cover attached to its underside, giving the appearance of previous generation engines, such as the Y-Block and the MEL. It was optional in Fox chassis cars including the Mustang and corporate cousin Mercury Capri, Thunderbird, Fairmont, and standard equipment in the Ford LTD. Some variants (i.e. Mercury Grand Marquis) were fitted with a variable venturi carburetor which were capable of highway fuel economy in excess of 27 MPG. Poorly received due to its dismal performance, the 255 was dropped after the 1982 model year.

Høps havde en til salg :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden - 9 år 1 måned siden #7 af 162

2519 skrev: Hej Niels,

Lige et par input til overvejelser:

1) er din bil en original dansk bil eller er den importeret og er der betalt (nedsat/billigere) veteranafgift? Det kan have betydning for om den i SKAT karakteriseres som en "historisk korrekt bil/veteran", og dermed skal beholde sin 6-cylindrede motor. Jeg tror et opkald til SKAT vil være godt givet ud, inden du begynder at bruge penge på delene.

2) din R6 250 CUI motor er opgivet til at have 155 HK i 1969. Man må øge sin motoreffekt maksimalt 20 % uden at SKAT skal have ekstra afgift.... der findes mig bekendt ikke rigtigt nogen standard Ford V8 der har mindre end 186 HK. Så det kan blive vanskeligt at komme udenom ekstra afgift.....

Mvh
Bernd


...og man må også kun kører 80 km/t på landevej :biggrin: :biggrin:

er der betalt fuldt afgift dvs org. dansk så intet problem.

44 år med samme 69' Mustang
Sidste redigering: 9 år 1 måned siden ved 162.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #8 af 2491
en 302 fra 74 ligger inden for de 20 pct den har 140 hk,og kan jo altid på et senere tidspunkt skræmmes lidt så den yder noget mere

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 uger siden - 9 år 4 uger siden #9 af 2680
Mange tak for alle de gode input.

Det er lidt specielt med min model. På registreringsattesten står der "Mustang 289" selv om det er en 250'er - og literangivelsen står til 3,6 L, så der er noget, der ikke hænger sammen!! 289-angivelsen er jo fint - så kan jeg proppe sådan en motor i uden problemer, men det passer bare slet ikke med literangivelsen. Kw-angivelsen for min bil er ikke udfyldt, hvis man kigger på "nummerplade.net", så det er ikke nemt for SKAT at sige, hvor grænsen ligger for de HK min nye motor må yde - eller er det for nemt ;o)

Jeg har tænkt på blot at køre til den synshal, den sidst blev synet i, og høre, om det vil give problemer (det er en synshal min mekaniker kender rigtig godt, så han er til at snakke med).

Bilen er på en måde original dansk: Ham jeg købte den af, købte den i sin tid (i 1970) af en dansk forhandler, som havde hentet den i Schweiz (der er ikke miles-angivelse i speedometret men kun km/t.). Da der jo er betalt afgift af den i 1970, vil jeg tro, at den afgiftsmæssigt betragtes som en dansk bil på nuværende tidspunkt - men man ved jo aldrig, hvad SKAT kan finde på.

Det der stod refereret i en af jeres indlæg, med at bellhousingen passede til en 302'er - er der nogen der ved, om det betyder, at min 3-gears manuelle gearkasse passer direkte på en 289'er?

Bh Niels
Sidste redigering: 9 år 4 uger siden ved 2680.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Gæst
  • Gæst
9 år 4 uger siden #10 af
Hej Niels,

Det lyder som om du på mange måder har fat i den lange ende. Held og lykke med projektet.

Mvh
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 uger siden #11 af 2680
Mange tak Bernd - og tak til dig og alle I andre for mange gode input og ideer. Det bliver spændende at se, hvad det ender med.

Bh
Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 4 uger siden - 9 år 4 uger siden #12 af 162
din 3 speed passer på bell housing til V8'er. dit passer også til v8.
historien på din er som Jeppes i anden tråd, dk via Belgium række 6'er og 3 trins manuel, solgt af Ford indregisteret i dk første gang i 1970.

44 år med samme 69' Mustang
Sidste redigering: 9 år 4 uger siden ved 162.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum