- Indlæg: 252
Amperemetre i 66.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2875 skrev: Er der nogle her fra klubben der har fået amperemeteret til og virke og hvordan, går det direkte på ledningsnet eller over en spole, amperemeteret er til Dynamo og ikke generator så vidt jeg ved.
Din 66 er født med generator, så det passer amperemeteret også til. Det er i for sig ligegyldigt da det er den regulerede jævnstrøm der løber igennem amperemeter. De fleste har afmonteret amperemeter pga brandfare. Det er den fulde lade/aflade strøm til/fra batteri der løber i amperemeter. Dog ikke strøm til startmotor, den går udenom.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Desværre kan jeg hverken indsætte billede eller fil
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis man vil tilføje en hovedsikring til alle forbrugere undtagen startmotor, hvor stor skal sikringen så være for at undgå problemer ? På min hovedledning fra + på startrelæet står der "Fuse link" - meget blød ledning i øvrigt ... :huh:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Efter hvad jeg kan læse mig til, hvis man ønsker at frakoble amperemeteret på en 1966 og senere model, bør man ikke forbinde ledningerne sammen efterfølgende. Det er der en længere forklaring på, noget med en tykkere ledning der tager langt den største strøm.
Det originale amperemeter har vist aldrig give meget udslag, men hvis det ikke er brændt af, så vil en rensning af alle forbindelser osv. inde i amperemeter sandsynligvis få det til at give mere udslag. Jo mere modstand = mindre visning/ingen visning) - Så det vil jeg da starte med
Der er flere i USA som tilbyder ombygning af det originale amperemeter til et voltmeter. Det skulle give meget mere udslag, og justeret korrekt så vil det indikere nogenlunde det samme som amperemeteret var tiltænkt:
lav spænding = forbrug = pilen mod Discharge
høj spænding = ladning = pilen mod Charge
Dog er der den "ulempe" at i slukket tilstand (nøglen ude) vil amperemeteret slå helt tilbage til D.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har iforbindelse med en større renovering, sidste vinter, skiftet ledningsnet.
Det nye ledningsnet understøttede ikke "ammeter" Jeg valgte at udskifte med et nyt voltmeter fra ham her:
www.rccinnovations.com/index.php?show=menu-volt-all
Jeg valgte at købe et helt "nyt" så jeg stadig har det gamle ammeter til at ligge.
Efter hvad jeg har kunnet læse mig til, er der som du selv nævner, nogle problemer der kan følge med et ammeter. bl.a. brand.
Hvis du har andre problemer med det elektriske i din 69, vil jeg gerne hjælpe så godt jeg kan. (y)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvilket ledningsnet skiftede du til ? Originalt ?
Så vidt jeg kan forstå, skulle der ikke være nogen brandrisiko efter 1966 årgange da det sidder i Shunt, men det er der måske alligevel?
Jeg havde umiddelbart tænkt mig at forsøge med amperemeteret på original vis
Noget helt andet er at det kunne være fedt hvis nogen har erfaringer med at indsætte en forsikring til alle forbrugere helt oppe fra startrelæet . . . :huh:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
www.americanautowire.com/shop/complete-wiring-kit-1969-mustang
Det kræves dog at man kan kigge lidt på en tegning, og selv klippe og montere nogle stik.
Med et amperemeter, som er monteret som shunt, vil der alligevel altid gå en lille smule strøm.
Elektriske komponenter er sjældent lavet til at leve så mange år, som instrumenterne i vores biler er ved at være.
Derfor er mange ammeters "brændt" ud, da de aldrig bliver slukket. Hvis man er heldig brænder kredsløbet inden i instrumentet af (cobbertråd brænder over) dette giver ingen problemer, bortset fra at viseren ikke længere flytter sig. Dette er den mest sandsynelig. Hvis man derimod er uheldig kan man dog få en kortslutning. følgerne heraf kan være mange og forskellige.
Jeg har som sagt lagt helt nyt ledningsnet i, da det gamle var i dårlig stand. Det er bare ærgerligt hvis bilen brænder pga. en dårlig elektrisk forbindelse.
Jeg har dog valgt at sætte en sikring på ude ved batteriet. Den sidder derved foran sikringsboksen som er placeret inde i bilen. Sikringen er vist på 40 A eller 60A. Denne sikring anvender jeg kun til at kortslutningsbeskytte forsyningsledningen ind til sikringsboksen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg vil allerhelst droppe amperemeteret og så få en omdrejningstæller i hullet i stedet. Man kunne på et tidspunkt få en omdrejningstæller bygget til at passe i stedet for olietryksmåleren, hvori der så sad en olietrykslampe i omdrejningstælleren. Den kan jeg ikke finde mere, men det havde da været en FED løsning at få indbygget en omdrejningstæller der ser original ud, uden at skulle ombygge resten af instrumentbordet og ledningsnettet. Gad vide om man kan få bygget sådan et instrument til fornuftige penge . . .
Jeppe, har du et billed af din sikringsløsning? Jeg går ud fra at den beskytter alt, undtagen starteren?
Jeg havde umiddelbart også tænkt mig en 40A sikring (Skal lige have lavet lidt ohm's lov på den først), og så skal jeg have fundet en diskret sikringsholder der stadig kan håndtere det tykke kvadrat.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen