Skip to main content

Project: Udskiftning af Toppen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
8 år 6 måneder siden #1 af
Kære Mustang venner

Jeg har haft utrolig meget glæde af at læse og følge med i de projekter som nogle af jer har lagt på nettet og ladet os andre 'dødelige' følge med i :)

Min kalesje har trængt til en udskiftning et godt stykke tid, og jeg håber på at kunne gøre det selv. :woohoo:
Jeg stiller mange spørgsmål, bruger enormt meget tid med YOUTUBE for at finde gode 'does and donts' råd fra andre, og så håber jeg på at kunne få lidt hjælp her :)

Og her kommer mit første spørgsmål. Det var nogenlunde nemt at afmontere toppen. Da vi kom ind og kunne se hvad toppen gemte bag bagsædet, blev jeg lidt ærgerlig over at se at der var en smule rust i en 'tagrende', som ser ud til at skulle lede det vand væk, som løber ned v bag ruden. I selve renen var der lagt noget kit. Kitten er meget hård og jeg ved ikke hvorfor den er der og om det er noget fabrikken har lagt i OG om jeg bare skal fjerne den eller ligge noget ny kit i. Tænker jo at det vand der med tiden vil ligge under kitten, jo ikke så nemt vil kunne blive drænet væk.

Det næste spørgsmål er omkring selve den rustne 'tagrende'. Om et par år skal bilen have en stor tur bla skal den have nye bagskærme, og den er kun meget sjældent ude i regnvejr, så skal jeg vente med at reparere renden til skærmene alligevel skal laves, eller skal jeg få den ordnet med det samme, nu der er åbnet fra oven?

Jeg skal nok ligge flere billede op efterhånden som tingene (forhåbentlig) skrider fremad :silly: :silly:

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 6 måneder siden - 8 år 6 måneder siden #2 af 2875
Besvaret af 2875 på emne Project: Udskiftning af Toppen
Ja vent med den til du laver bagskærme, du kan rense lidt op i den og give den grunder og noget sealer, men med en forsigtig hånd og fjerne det gamle kit ellers tror jeg den smuldre væk mellem fingrene på dig, og hvis der skal nye bagskærme på skal hatten af igen.
Sidste redigering: 8 år 6 måneder siden ved 2875.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
8 år 6 måneder siden #3 af
Besvaret af på emne Project: Udskiftning af Toppen
Tak for det, Thomas.
Skal jeg også rense det kit op som ligger i bunden af renden, og hvorfor ligger det der overhovedet? Er det fordi metallet er dårligt nedenunder?
Jeg spørger nok dumt, men hvad er sealer :unsure:

Den her liste havde Trimo, Karsten ikke på lager
www.npdlink.com/store/products/mustang_f...the-177886-2792.html
Findes der en alternativ løsning , eller et konkurerende firma som måske har det på lager i DK?

mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
8 år 6 måneder siden #4 af 2875
Besvaret af 2875 på emne Project: Udskiftning af Toppen
Ja op med det kit det var det man brugte dengang, det bliver hårdt som sten og virker ikke, sealer er det man bruger i dag til biler til og tætne for vand uønskede steder, det billede af sealeren jeg har lagt op er til en luftpistol, du kan også få den til en håndholdt pistol som der også er billed af, 3M sealer er dyr men virker, krads det op og slib det så meget som du syntes grunder på sealer på lad det tøre natten over og noget blank sort maling to komponent, så går tiden med det. :biggrin:


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
8 år 6 måneder siden #5 af
Besvaret af på emne Project: Udskiftning af Toppen
Det går stille og roligt fremad.

Gummilisten , som skal holde hæfteklammerne i bue#4 er skiftet. Ved ikke om popnit er den helt korrekte montage metode. Det vi fjernede var monteret med klammer , som var lange nok til at kunne nå igennem gummiet og ned i bunden af bue#4.
Gummiet i listerne , som skal holde den bageste del af kalesjen er skiftet. Den gamle , møre gummi blev bare skåret ud og en ny trukket igennem.

Vi bøvler stadig lidt med løsningen til at genskabe den rustne 'tag rende'. Den kan til syneladende ikke købes i repro. Lige nu er hele renden renset op for gammel kit/sealer og overflade rust. Den er blevet grundet og så vil vi prøve at lave en ny rende , som vi så popnitter under den gamle. Grunder igen og sealer.
Har du indput til denne fremgangsmåde , må du meget gerne skrive til mig :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
8 år 6 måneder siden #6 af
Besvaret af på emne Project: Udskiftning af Toppen
Skulder puderne (Det hed det vist også i firserne) har været en tur til sadelmageren for at blive forstærket lidt med et stykke læder, så det bedre kan holde når det skal monteres i forrude rammen m skruer.
Er der nogen som har erfaringer med at montere disse skulder puder med andet end de små selvskærende skruer i forrude rammen?

Det kommer til at stå lidt stille i påsken, familien skal jo passes

God påske
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
8 år 4 måneder siden - 8 år 4 måneder siden #7 af
Besvaret af på emne Project: Udskiftning af Toppen
Det har stået stille til LAAAngt efter påske, men nu er jeg kommet lidt videre, med udskiftning af toppen. Jeg må indrømme at det har været svært, så svært at jeg har været ved at pakke det hele sammen og køre bilen til kalesje snedkeren, men pludselig begyndte tingene at fungere. Jeg tror der hele tiden var for mange variabler. Bla var vi usikre på om buerne sad rigtigt, og blev gjort opmærksom på at der var en skabelon i Fords Værksteds håndbog. Den blev produceret, og vi var nu sikre på at buerne sad rigtigt.







Så blev shoulder pads monteret:






Vi har fået monteret bagruden, men jeg har ikke fået taget billeder endnu. De kommer i morgen. OG jeg GLÆDER mig til årets første køretur. Konen klager over at hun ikke har været en tur på is mejeriet endnu :woohoo:
Sidste redigering: 8 år 4 måneder siden ved .

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum