- Indlæg: 89
Meget frustreret over fastbacken
Søger lidt hjælp til et stort problem med fastbacken.
Har hen over vinteren brugt mange timer og penge på at gøre motoren lidt sjovere, med hvad der bare skulle have været ny knast.
Har opgraderet det hele hvis jeg var i tvivl om det gamle var godt nok, med blandt andet ny hiflow vandpumpe, ny edelbrock benzinpumpe, ny hiflow oliepumpe og en masse andre ting. har også sat nye alutoppe, da jeg skulle have toppene af alligevel for at få de gamle løftere op. ALT er checket og dobbelchecket maaaange gange og har også købt hærdet pushrods og rollerløftere til de nye toppe.
Inden den blev skilt ad, hvor den kørte og startede fint, blev der mærket op hvor hvor rotoren og strømfordeleren pegede hen ved TDC.
Inden den blev skilt ad, kørte jeg med ny elektronisk tænding og coil, og ny ograderede tændkabler, edelbrock karburator og mainfold og det hele virkede.
Alt er sovset ind i assembly fedt og løftere lagt i olie i flere dage og der blev kørt olietryk på med boremaskine så jeg kunne se olien komme op inden opstart.
Har virkelig undersøgt mig selv helt rundtosset og checket alt så mange gange at jeg ikke har tal på det, fordi det var så vigtigt at den sprang igang ved indkøring og også sat ny starter på inden.
Men Men Men så kom dagen igår hvor jeg glædede mig til at starte den og indkøre den og prøve den nye knast og toppe, men så ville lortet ikke starte!!!!!
Den står bare og snurrer rundt, men vil ikke starte, den lyder ikke engang som om den er tæt på, og gav nogle kæmpe knald nogle gange fra karburatoren.
Har prøvet prøvet at dreje fordeleren 180 grader, selvom jeg er ret sikker på at det ikke er det, prøvet en anden karburator, har løsnet pushrods boltene lidt og også taget den inderste ventilfjeder ud til indkøring(havde selvfølgelig gjordet det fra staren af), intet forskel gjorde det.
Mit spørgsmål er hvad gør jeg forkert? Synes selv jeg har været ekstrem omhyggelig..
Mit andet spørgsmål er om det hele er ligemeget nu når den har været tørnet en del gange om knasten alligevel er død og jeg bare skal starte forfra og se frem til næste sommer og køre i bilen der...
Lige nu er det en af de der dage hvor man mest bare har løst til at sælge lortet som den står nu. Tænk en mustang kan fylde så meget i en hoved.....
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis knasten er flad har du vel olien fuld af metal... vel lidt risky at køre rundt med ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Du skal være sikker på at tændingsrækkefølgen er korrekt, det kan du nemt checke ved at pille ventildækslet af og så tørne motoren indtil du rammer tdc mærket og indsugningsventilen på cylinder 1 er lukket. Så skulle du gerne være det rigtige sted og kan så trække kabler efter tændingsrækkefølgen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Med om kabler sidder rigtigt, mener du at der ikke er byttet om på dem?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg var også lidt bange for at min knast brændte af ved indkøring da den heller ikke sprang i gang med det samme - havde stillet tændingen alt for tidlig. Det er sku slet ikke så nemt at sætte elektronisk tænding med motoren slukket. Knasten overlevede indkøringen, alt godt. Det kan kræve et godt øre og fornemmelse når motoren skal startes, og så få tændingspistolen på så snart du får gang i den.
Jeg fik så fucket op i det igen da motoren skulle startes i bilen, det tog sku lang tid at få gang i den - der var et nyt dårligt tændkabel fra spole til distributor og det forvirrede resten af fejlsøgningen. Jeg fik også vendt tændingen 180 grader og den skød op af karburatoren ! - så tjek lige det igen igen igen .. jeg lavede fejlen fordi jeg denne gang fandt topdødpunkt med en tommelfinger og køre på starteren - det dur ikke da den ved denne hastighed også puster luft ved udblæsning så det føltes som TDC men det var overlappet jeg stillede distributoren efter. Kan være du har lavet samme fejl.?
Derudover overså jeg at der skulle sidde et stik på ydersiden af firewall'en som luser tændingen, stikket bliver brugt på automatgearkasser og til baklyskontakten, men da jeg har manuel tænkte jeg ikke nærmere over at det stik er nødvendig for tændingen. Jeg vil anbefale dig til indkøring af trække en ledning fra batteriet direkte til tændspolen evt med en sikring på, så du er 110% sikker på at der er strøm på. Så eliminere du også modstandsledningen hvis din stadig har sådan en.
Derudover så kunne jeg høre at der faktisk skal meget til at ødelægge indkøringen af knasten hvis blot den er sølet godt ind i det rigtige - selvom du tørner den så hænger fedtet jo stadig omkring løfterne og løber ned på knasten igen. Det sikreste er selvfølgelig at den springer i gang, men hvis du også har slappet fjedre så hjælper det jo også lidt. Så jeg ville tage chancen og lytte efter tiltagende tikkeri og skifte olien efter en halv times indkøring - og hvis der er meget metal i olien så må du lave en ommer (skille og rense hele motoren og ny knast/løftere). Vær forberedt på at olien er temmelig mørk efter alt dit indkøringssnask, og ganske lidt glimmer fra normal indkøring kan der være
Jeg tror temmelig sikkert at det er din tænding der står helt forkert. Har du tjekket om der overhovedet er gnist?
Der er noget med at hvis den skyder gennem karburatoren er tændingen for tidlig, og hvis den skyder gennem udstødningen er tændingen for sent. Så ved du måske hvilken vej du skal gå ?
Din knast kan selvfølgelig også være sat helt forkert hvis mærkerne på kædehjulene ikke passer overens, meen mon dog..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
det lyder som et eller andet sted deromkring at hunden ligger begravet...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Den første del med tænding er jo ret enkel. Skub strømfordeleren et par grader af gangen og prøv at starte.
Du kan høre på starteren når den ikke bryde sig om at du kører længere den ene vej, så må du skubbe den den modsatte vej fra hvor du startede. Vær opmærksom på at selv om den skulle springe igang så kan du være endt efter tdc istedet for før tdc og så er du nødt til at skubbe fordeleren noget mere. Så snart den er igang så af med vakuum på karburatoren og giv den en 10 grader før tdc så kan du altid gå efter det når du har kørt knasten ind. Har jeg aldrig prøvet men nogen af dem skal vist køres med 20 min med forskellige omdrejninger... forhåbentligt er der nogle andre kloge hoveder der ved noget mere.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men er ret sikker på at knasten er sat rigtigt i, da jeg kunne se cylinderne(der var ikke topstykker på) stillede nr 1 helt oppe hvor den ikke kunne komme højere og satte prikken på knasten til kl 6 og den på tandhjulet nedenunder til kl 12, da jeg satte kæden på sad de overfor hinanden.
Har så prøvet efterfølgende fordi at så blir i tvivl om jeg er 180 grader forbi, at finde tdc ved at tage ventildæksel af, så jeg kan se cylinder 1 og tørne den med topnøgle til begge ventiler er lukket på cylinder 1 og det sugerør jeg havde stoppet ind isteedet for tændrøret stak så langt ud som det kunne. så satte jeg fordeleren og rotoren på efter de mærker jeg havde lavet på manifolden inden jeg skilte den ad, og tændkablerne på efter en af de 289 firing order billeder man kan finde på nettet og kan så ikke se hvad der skulle kunne gå galt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Der må være nogle med fif til hvordan man sætter tændingen på forhånd?, jeg kom aldrig så langt i researchen da det lykkedes ved at rykke tændingen langt frem efter den skød, pruttede og satte ild i karburatoren.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er jo sådan set ligegyldigt hvor du sætter strømfordeleren ifh. til mærker på indsuget, bare at rotoren passer ud for cyl. 1 i fordelerdækslet og det passer med at cyl. 1 er i TDC og det passer med at tændingsmærkerne på den harmoniske balancer står på 0. Alle de ting skal passe sammen. Hvis du er der, så er du tæt på, så burde den give lidt lyd fra sig i det mindste.
Du siger den ikke hvæser med tommelfinger i tændrørshullet?, som om at der ingen kompression er ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Ja det lyder som alt for tidlig (advanced) tænding
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Timing kæden er monteret rigtigt,,, havde problemer med min da jeg købte den og skulle starte den, men fandt ud af den var helt i hegnet, så meget at der var vakum på udstødning...
Bare erfaringer fran en 3.begynder....
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Men hvis du drejer motoren rundt og der ikke er nogen comp at føle så er det timing af knast der er årsag,det samme sker når kæden springer over tænderne på tandhjulene ved for stor slitage.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Så fik jeg endelig startet den op og kørt den ind i en halv time ved forskellige omdrejninger over 2000-3000.
Synes ikke at der nogle mislyde at spore og ville checke om pushrods drejede rundt, det var dog ikke muligt uden den sprøjtede ud over det hele....
Blir spændende at se om der er metal i olien når jeg får tappet den af.
Er der andre måder at kunne se om knasten har overlevet?
Synes til gengæld ikke at der var særlig meget vakum, da jeg målte, men har efterfølgende kommet i tanke om at jeg ikke havde proppet slangen til fordeleren, går ud fra at det godt kan have noget at sige...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Du kan jo det der med at se om vippearmene kan drejes rundt når motoren er stoppet af - hvis de var justeret rigtig før, og de efterfølgende kan drejes let rundt så er der vel røget en knast? Så kan man jo måle løftet med måleur på hver stødstang og sammenligne med knast spec og cylindrene imellem. Men tror da langt det nemmeste er at høre efter mislyde.
Det kan godt have noget at sige, at avanceringen er koblet fra. Du vil sikkert opleve at den stiger en del i rpm når du kobler vacuumavanceringen til - fordi den går meget lettere når timingen rykkes tidligere (tomgang er fed blanding = langsom om at forbrænde).
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tror jeg vil prøve at tage valcecovers af og se om jeg kan dreje pushrods så, for det kunne jeg ihvertfald ikke, da jeg havde jursteret dem. Havde også en idé om man ikke kunne sætte en hvid prik/streg på pushrodsne i samme retning og starte den og se om prikken/stregen er et andet sted bagefter? Bare en idé
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
MVH
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen