Nervøs vdr. indkøring af knast.???
Jeg har renoveret min motor 351C 1972. med ny knast, ny hydr lyfter, stempelringe, high performas oliepumpe ny Edelbrock karburator osv osv.
jeg tør næsten ikke prøve at starte motor, da jeg har hørt flere skræk historier om at knast er ædt.
Der er ikke monteret roller vippetøj, de gamle normale vippearme er monteret igen.
Der er monteret vdr knastaksel som følger:
Ny alm knastaksel
Nye Hydr lyfter
Ikke nye vippearme.
ikke nye fjeder
Nu spørger jeg så klubbens eksperter= Hvad er jeres råd lige her?? skal jeg evt købe Roller vippearme, så jeg ikke skal bekymre mig så meget??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har bare læst mig til at med roller knast og vippe arme så er problemet mindre....
Jeg er ikke expert, men det er rigtigt, at der er mindre risiko med en rulleknast.
Men som Tommy skriver hjælper det ikke med andre vippere, da du også skal have en rulleknast, og du har jo sat en almindelig knast i.
Ang. Indkøringen af knasten er det med at få motoren igang så hurtigt så muligt, så hærdningen kan begynde. Her hjælper det ikke man prøver at starte, og stopper, starter og stopper. En til at hjælpe er også en god ide, så man kan holde øje med temperatur, og evt utætheder.
Olie til indkøringen, er der vist mange meninger om, men her er hvad jeg gjorde/brugte.
Jeg puttede en 15/40 mineralsk olie på tilsat dobbelt dosis camshield (zddp) Da motoren kom igang kørte vi den i ca 40 min mellem 2000-3000 rpm.
Slukkede motoren og tappede olien af, og smed oliefilteret væk. Da motoren var blevet kold, kom jeg den samme type mineralske olie på igen tilsat dobbelt dosis camshield. Det køre jeg på ca 2000km hvorefter jeg kommer mit normale Castrol 10/40 olie på tilsat en enkel dosis camshield.
Denne procedure er blevet anbefalet af min olie leverandør www.oliebiksen.dk
Mvh Rene
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er jo en friktions hærdning af knasten du udfører, derfor.
Det er også en god ide, at motoren ikke står i tomgang i flere timer, i den første periode efter indkøring.
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men jeg kan jo ikke vide med 100% sikkerhed at motor springer i gang med det samme, Jeg har hørt at man helst ikke må køre på starter for lang tid og for mange gange. Inden motor slår i gang.
Altså skal jeg være sikker på at motor slår i gang hurtig, Eller hvad siger i til det??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Du har ny karburator på så det skulle ikke være nogen problemer med at køre med den, bar sikre dig den er fyldt med benzin.
Tændingen må du sætte så den er klar til at tænde på cyl 1 ved ikke lige om det er sådan på en 351.
Når den så springer i gang må man lige grovjustere tændingen så den kan køre ved de 2-3000 rpm
Det var ca sådan vi gjorde i vinters, og jeg var glad for at have ekspert hjælp.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Knasten er selvfølgelig smurt ind i indkørings fedt, håber jeg.
Så du skal anvende en olie med en højt indhold af ZDDP (Det står bla. for Zink og Fosfor) og er relativt tykt, ved høje temperature.
Se efter noget motor olie med et ZDDP indhold på ikke mindre en 1500. F.eks. Castrol Vantage V67S 20w50.
Når bilen senere er i almindelig drift, ville jeg benytte Castrol Vantage V67S 10w40 men andre mærker er sikkert lige så gode, bare ZDDP specs. er i orden.
Under indkøring af knasten, ville jeg sørge for ekstra køling foran bilen, fordi et andet stort problem kan blive at den bliver for varm, ved de høje omdrejninger og det er heller ikke godt for knasten.
Følg disse råd og så er der gode muligheder for at du ikke får problemer med knasten.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
vi har først lige fået bilen tilbage fra maler, det er en total renovering af bilen incl ny ledningsnet m.m
Nu bliver jeg dælme helt i tvivl om vi har husket at smøre knasten ind i ind køringfedt
kan det lade sig gøre mundstro uden at pille knasten helt ud?? nogen ide ??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Jeg opstartede min CJ på den måde.
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er vigtigt at du fylder olie i de hydrauliske løftere inden du sætter dem i, hvis de har været adskilt, da der kan gå lang tid før de er fyldt rigtigt med olie og dermed passer ventilafstanden ikke..
så åbner og lukker ventilerne heller ikke til at starte med.
Har i øvrigt selv prøvet det Ved adskillelse af 351C
Venlig hilsen Henrik
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Hej..
Det er vigtigt at du fylder olie i de hydrauliske løftere inden du sætter dem i, hvis de har været adskilt, da der kan gå lang tid før de er fyldt rigtigt med olie og dermed passer ventilafstanden ikke..
så åbner og lukker ventilerne heller ikke til at starte med.
Har i øvrigt selv prøvet det Ved adskillelse af 351C
Venlig hilsen Henrik
Ved at køre olie tryk på motoren med boremaskine er du sikker på at løfterne er fyldt op og tryk over alt(gør det uden ventildæksler så du kan se olien komme op til vippearmene),der skal køres venstre om med boremaskinen,når det er sket,er du klar til en god og sikker opstart.
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2002)
- Gæst
Hej..
Det er vigtigt at du fylder olie i de hydrauliske løftere inden du sætter dem i, hvis de har været adskilt, da der kan gå lang tid før de er fyldt rigtigt med olie og dermed passer ventilafstanden ikke..
så åbner og lukker ventilerne heller ikke til at starte med.
Har i øvrigt selv prøvet det Ved adskillelse af 351C
Venlig hilsen Henrik
Ved at køre olie tryk på motoren med boremaskine er du sikker på at løfterne er fyldt op og tryk over alt(gør det uden ventildæksler så du kan se olien komme op til vippearmene),der skal køres venstre om med boremaskinen,når det er sket,er du klar til en god og sikker opstart.
Per
Det var præcis sådan BS startede min nye motor op.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Hvis man skal have en bil til at starte hurtigt kan man altid bruge startgas, men problemet er jo så at holde den i gang, specielt hvis benzin tilførslen ikke er i orden.
Henrik
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Så enten benytter man en anden strømfordeler, hvor tandhjulet er afmonteret eller også fremstiller med en lang "blyant" til formålet.
Efter min mening er det ikke nødvendigt at køre olietryk på den, hvis man forinden har smurt alle lejer og knasten med diverse indkøringsfedt.
At lyfterne ikke har olie i sig, betyder heller ikke noget. Det bliver hurtigt pumpet op alligevel. Ja, de tikker lidt men tager ellers ikke skade af det.
Konklussion : Ja, det er da en god ide at køre olietryk på den men jeg har lavet utallige motorer og startet dem uden.
Jeg har ofte blot afmonteret alle tændrørerne og kørt motoren rundt på starteren, til der var olietryk på (lampen slukker eller manometret viser tryk og så lidt til) Derefter monteret tændrørerne og startet motoren.
Det er en myte at knasten dør med det samme, hvis motoren går ud under indkøringen. Det passer ikke. Hvis den går i stå, er det bare at starte den op igen og fortsætte. Så hysterisk er det heller ikke men risikoen stiger da, jo længere tid der går og knasten får lov til at køle af. (Andre mener at den SKAL køle af og blive varm igen, hver person, sin mening)
Så bare klø på og brug din sunde fornuft, så skal det nok lykkes.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2267)
- Gæst
Jeg kunne heller ikke helt forstå at man skulle kunne trække en motor rundt med en boremaskine - så skulle den godt nok være stor.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nej, det kan man ikke, fordi strømfordeleren er forbundet med knastakslen via et tandhjul.
Så enten benytter man en anden strømfordeler, hvor tandhjulet er afmonteret eller også fremstiller med en lang "blyant" til formålet.
Efter min mening er det ikke nødvendigt at køre olietryk på den, hvis man forinden har smurt alle lejer og knasten med diverse indkøringsfedt.
At lyfterne ikke har olie i sig, betyder heller ikke noget. Det bliver hurtigt pumpet op alligevel. Ja, de tikker lidt men tager ellers ikke skade af det.
Konklussion : Ja, det er da en god ide at køre olietryk på den men jeg har lavet utallige motorer og startet dem uden.
Jeg har ofte blot afmonteret alle tændrørerne og kørt motoren rundt på starteren, til der var olietryk på (lampen slukker eller manometret viser tryk og så lidt til) Derefter monteret tændrørerne og startet motoren.
Det er en myte at knasten dør med det samme, hvis motoren går ud under indkøringen. Det passer ikke. Hvis den går i stå, er det bare at starte den op igen og fortsætte. Så hysterisk er det heller ikke men risikoen stiger da, jo længere tid der går og knasten får lov til at køle af. (Andre mener at den SKAL køle af og blive varm igen, hver person, sin mening)
Så bare klø på og brug din sunde fornuft, så skal det nok lykkes.
Jeg kan dæleme ikke huske om vi fik smurt den nye knast ind i fedt, er der en nem måde man evt kan se ind i motor uden at skille den for meget ad???
Jeg ved med 100% sikkerhed at den blev smurt ind i olie.
motor har ikke været startet endnu
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nej det syntes vi ikke der var, ved godt det ikke skal være alm. fedtVar der ikke en lille pose 'cam shield' med den nye knast..Det skal ikke være almindelig fedt..
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
hvordan skal det ikke gå når jeg bliver gammel og grå
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen