Motor koger
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Med venlig hilsen Jan Petersen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
Mit spørgsmål går på , hvordan ser man om der er olie i kølervæsken , ligger det som perler når man laver suppe, eller ændre farven sig på kølervæsken???, jeg ved godt at det jeg spørger om måske virker undrende, men bilen koger hver gang jeg køre ( næsten), jeg skal bestemt ikke træde for meget på speederen så kick start går igang , jeg har prøvet mange ting, skiftet termostat , kølerdæksel, skiftet kølerslanger, der var ikke varmeanlæg i, har sat det i , har flere gange justeret karburatoren (blandingsskruerne) sat Kn luftfilter i ,skiftet olie som man gør , bilen køre perfekt men koger , er købt som ny renoveret for nogle år siden ,men nu er jeg ved at være træt af ,at jeg skal passe på den ikke koger, mister lysten til at køre . Ved godt at jeg kunne have gjort noget ved det meget tidligere. men private ting er årsagen til, at jeg lige har prøvet at luske rundt og håbet. Jeg ved godt at tro kan flytte bjerge , men åbenbart ikke dette bjerg. Skifter tit benzinfilter og renser karburatoren, men nu hjælper det heller ikke mere. Mustangen er fra 1966 . 289 c4. har 4 portet Edelborck karburator på. Varmeapp. virker så jeg går ud fra at vandpumpen og termostaten er ok. Jeg har hele tiden gået ud fra at det var møg i tanken der var årsagen, og jeg bare skulle få skiftet eller renset benzintanken, så det har hidtil hjulpet med at skifte benzinfilter og rense karburatoren, men nu duer det heller ikke mere
Med venlig hilsen Jan Petersen
Har du kontrolleret om thermostat åbner? Dvs. om du har haft kølerdækslet af og set efter om der er flow i kølervæsken v. drifttemp.
Hvis der er tale om en defekt vandpumpe, burde der ikke være flow i køleren?
Er kilerem stram?
Du skriver at motor er nyrenoveret?.. Måske toppakninger er vendt forkert?
Er thermostat vendt rigtigt (spids vender mod køler)
Hvis der er olie i kølevæske, så skummer den?
Benzinfilter, rens af karburator og tank burde ikke have nogen indflydelse på overophedning
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Med venlig hilsen J.P.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Det jeg mener er. at i toppen af køleren, sidder en tynd slange som smider kølervæsken, når den koger over i en beholder, jeg har siddende på indersiden af motorrummet, når så motoren har kølet ned er kølervæsken tilbage i køleren så nivuet er ok igen.
MVH J.P.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Har du prøvet at lade motoren køre til den bliver varm med kølerdækslet skruet af, det kan være du har noget luft bobler i motoren den ikke kan komme af med. Nær dækslet er af, kan du også se om der er flow når termostaten åbner, så bevæger vandet sig i køleren.
Det kan måske også være dit kølerdæksel der ikke virker, det skal jo åbne hvis trykket stiger i motoren. Mener det skal åbne ved ca 0,8 bar.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Er det en standard motor eller tunet?
Er du sikker på den bliver for varm? måleren i en gammel musse er ikke for præcis.
Hvor meget vand er der på fyldt køleren, skal kun være lige over ribberne ellers vil den hurtig spytte overskydende vand over i ekspansions beholderen
bliver den kun varm ved kørsel kan det være flowet der er for lille , eller en "lean" kaburator(får for lidt benzin )ved kørsel på vejen.
For varme tændrør kan også drille.
Hvordan ser dine tændrør ud når du tager dem af?
Det kan være tændingen der trænger til justering, har du kontrolleret den?
Det kan godt være en toppakning der er røget, prøv at tage en kompressiontest,
Masser af læsestof
www.google.dk/search?q=289-overheating&o...c22&biw=1366&bih=643
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Du har nok ret det virker som en ekspantionsbeholder, og de gange jeg har haft motoren kørende, og set ned i køleren har der været flov i, det vil sige jeg kan se at kølervæsken bruser uden at skumme, det med de 0,8 bar kan jeg ikke måle, da vi er ovre i noget hvor jeg ikke har instrumenter til at tjekke. Men det der undre mig er at motoren køre perfekt, starter , reagere promte på speeder ingenting kun i gåseøjne koger , undre mig der ikke er andre ting der fortæller mig hvad der er galt, Olietryk ok ifølge instrumenter osv instrumenter fortæller også at nu koger jeg, og så gør den det, shit. Jeg må indrømme det afholder mig for at køre til diverse træf osv. da jeg ikke har lyst til at stå på en landevej og vente på Falck. Det er jeg blevet lidt for gammel til. Jeg har holdt bilen i gang i de 4 år jeg har haft den men nu er det begyndt at genere mig, at jeg ikke kan fuske mig til at få den til at køre, som jeg har kunnet med andre biler jeg har haft, bevares jeg har da kunnet køre ind i mellem, især først og sidst på perioden hvor man må køre,det har jo nok noget at gøre med temp.på årstiderne.Problemet er selvom jeg ikke er nogen vårsunge vil jeg jo gerne kunne selv. men nu er jeg så langt at jeg er ved at melde pas . hvis nogen skulle undre sig er jeg 67 men stadig modtagelig for gode råd ;men har måske ikke altid lige lyst til at ligge på jorden. Gode forslag modtages gerne. Måske ikke lige at jeg skal skaffe mig af med den. Jeg har altid ønsket mig den model lige siden jeg var 17. da jeg så den første gang. Og nu har jeg en, ikke den bedste som det fremgår, men en V8.
MVH JP.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har faktisk udstyret til at tjekke det, nu ved jeg ikke lige hvor du bor.
Ellers må du snakke med et professionelt mustang værksted, så du kan blive kørende
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Frederiksværk området, og du har nok ret , jeg må finde en guru der kan fikse den. Mit næste spørgsmål er, er der nogen herinde der har mod på det, altså se hvad er der galt. De ting jeg har fået oplyst , kan jeg ikke lige finde ud af om det er det der er galt. men selvfølgelig er det en af tingene, eller en kombination af flere af dem. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke ved om den er tunet men jeg mener det er en standart 289 . Men at jeg kan oplyse hvem der har renoveret motoren til vedkommende, som måske er interesserede i eller har lyst at se hvad der rør sig i maskinen. Vedkommende som har renoveret motoren mente at den havde et sted mellem 230 og 250 heste din eller sea ved ikke??.
MVH J:P:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
De ting du spørger om er blevet tjekket og umiddelbart intet fundet , har haft en guru til at se på den, men det har ikke løst mit problem.
Så kan du spørge om hvorfor bruger jeg så ikke vedkommende igen, og det har så den årsag, at jeg vil gerne høre andre, og måske lige få det fif der gør at hele motoren skal ikke renoveres igen, da jeg ellers ikke kan mærke noget på den, og jeg må sige når den på instrumentet siger jeg koger så koger den , den fylder hele beholderen op og mere til . så jeg ville gerne have en fed ide om hvad er der galt. Mustangen her, kan jeg ikke fuske mig til et resultat, som kan forklare problemet , så jeg er lidt lost. ideer ønskes eller nogen der har mod på se på den. MVH J:P:
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
MVH. J. P.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvor mange rækker er køleren på? (antal "rør" tværs over når du kigger ned i påfyldnings hullet)
Du fik aldrig svaret på om den kan tåle at stå i tomgang uden at blive for varmt.(det er tit her de gamle musser bliver for varme)
Kan den stå i tomgang uden at blive for varmt, hælder jeg til :
Tændingen virker ikke optimalt, der kan være noget galt med din vacum klokke på strømfordeleren(slangen kan være utæt eller membranen i den er gået til(en lille test med motor slukket... tag slangen af ved karburatoren, sug i slangen og hold suget, hvis du kan blive ved med at suge a la sugerør har du en utæthed+ du kan evt. tage strømfordelerdæksel af og se om der sker noget når du suger i den, det skulle der gerne)
Det kan også være din karburator er sat op til at give for lidt benzin, hvor ved den bliver "lean" og udvikler for meget varme ved forbrændingen eller du har en vacum utæthed som igen bevirker for meget luft i forhold til benzin = for meget varme.
Har du fået målt vacum (vacum ur) på den, det kan godt fortælle en del.
se evt her.www.secondchancegarage.com/public/186.cfm (på engelsk desværre)
Eller prøv at tage den til en prof auto mekaniker.
Ham her ligger tæt på dig. www.b-s-auto.dk/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Er dit kølesystem blevet ordentlig udluftet? Hvis ikke så kan det meget vel være problemet.
Du kan nemt gøre det selv. Fjerns kølerdækslet og start motoren, og lade den køre mindst en halv times tid, gerne med lidt variation på motorens omdrejninger en gang i mellem. Indstil varmeapparatet i kabinen til fuld varme med blæser kørende så slangerne mv. hertil også blir udluftet.
Tag nogle handsker på og tryk de store kølerslager sammen en gang i mellem så der ikke står luftlommer her - pas på de er varme! - og tryk langsomt så der i sprøjter vand ud af køleren.
Når du kiggerned i køleren skal du tydeligt kunne se væsken strømme rundt i systemet, hurtigere med højere omdrejninger på motoren.
Falder væskestanden i køleren til under niveau på ribberne kan du toppe lidt op med væske (halv ufortyndet kølervæske og halv vand, eller færdig blandet væske).
Sluk motoren og lad den køle af en times tid.
Check nu igen væske standen i køleren og top op til lidt over ribberne. Hælder du for meget på vil den selv skyde det ud af overløbsslangen når du kører, og ofte når du stopper efter en køre tur.
Tag 5 liter vand med og kør nogle ture til du er tryg ved at den ikke koger mere. Hold øje med Temp måleren at den ikke blir varm.
Oplever du at den stadig koger og bliver varm så skal der fejlsøges.
... og HUSK ... ALDRIG tage dækslet af en varm køler da det er et tryk system og du risikerer at blive oversprøjtet med kogende væske!!
Life is a cruise
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg har set på nogen biler at man har benyttet uoriginale kølerslanger mellem køler og motor (de 2 store slanger) som ikke har den korrekte længde og s-formede facon.
Det kan jeg forestille mig også kan drille hvis slangerne er for lange og specielt hvis den øverste slange står højere end øverste studs på køleren. Herved opstår en luftlomme som er næsten umulig at udlufte. Det samme kan være tilfældet med de 2 slanger til varmeapparatet i kabinen.
Så check at dine slanger er ok.
Life is a cruise
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Vender tilbage ,når jeg har fundet ud af hvad jeg vil gøre,eller hvis jeg har fundet løsningen.
MVH.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Michael Fuglefrø
- Offline
- Platin medlem
- Indlæg: 517
Efter ombygning af motor, har vi også monteret en 14 tommer blæser samt to 7 tommer blæsere som vi starter manuelt hvis motoren bliver lidt for varm. Man bliver jo forsigtigt når motoren kogte hver gang sidste år
Hilsen Helle
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
1..Prøv at afmontere termostat, og starte op igen uden termostat. Hvis du kan oprette den rigtige temp og holde den der, uden termostat, er det termostaten det er galt med.
dvs så er der ikke hurtig nok flow i systemet, hvis den er monteret, den åbner ikke nok op for vandet og derved vil motoren koge..
2..Hvis du mener at motor koger vil øverste+nederste kølerslange til køler være meget hårde at trykke på og du vil måske også kunne høre at det ligesom knalder i kølesystem når du slukker motor. Og så er fejlen fundet,= toppakn.
Vi ser det tit her på værkstedet ved mig, om sommer når diverse turister kommer fra udlandet på ferie i danmark.
3.. Man kan faktisk købe et sæt kemi værktøj hvorved man kan tjekke om der er udstødningsgasser i køleanlægget. Det ta ca 30 sek. at tjekke. Vi har det og bruger det tit til at afsløre om det er defekt toppakn ell flækket topstykker. du må gerne ringe på mit mobil 22665989.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (2002)
- Gæst
Jeg måler temperaturer på 100grader på slangerne ved vandpumpen.!! (Målt med infrarød søger)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er absolut ikke sikkert det er det samme problem.
Min køler var kalket til og der manglede fjeder i den nederste slange. Det sidste gjorde at den begyndte at koge ved motorvejs kørsel.
Jeg blev klog her:
www.mustangmonthly.com/techarticles/mump...hooting/viewall.html
Nu er den faktisk for kold? Og det med en standard køler og ingen elektrisk blæser. Det originale virker fint så længe bilen ikke bliver voldtunet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Køleren havde meget møg i jeg ,havde svært ved at se ribberne på grund af kølervæskefarven er mørkeblå, tømte af og kunne se den trængte til en rensning. Det har jeg så gjort ,det har ikke løst mit problem, koger stadig. Men mens jeg kørte med kølerrens kom den aldrig op på almindelig driftvarme ,langt under halvt udsving på måleren inde i bilen. Da jeg kom kølervæske og vand på igen fuld udsving og kogning.
Den kan åbenbar stå i timevis i tomgang uden at blive varm, prøvede 1/2 time og 1 time uden den nåede op på midten af måleren.
Har suget i vacumslangen , var ved at dejse kunne ikke få luft går så ud fra at vacumregulatormembram er ok, jeg så også at den trak strømfordelerpladen et lille stykke til sig ,så det er vel også ok.
Har testet vacum til at stå konstant på 15 ichs med meget svag nålerystning .
Ingen af slangerne ligger over kølerens øverste studs, men derfor kan det godt være en kombination af kalk rust og luftlomme, prøver en gang til med rensning, Masser af flow når jeg ser i køleren,men det fiser måske bare rundt om ribberne og ikke ind og bliver kølet ?
Termostaten sad rigtig .
Køleren har 3 rækker når man kigger ned i den.
Har haft 2 tilfældige tændrør af, for lige at se hvordan de så ud sort på kraven rundt , glødetråden mørkebrun, så dem må jeg nok lige have af og tjekke, men de er lidt vanskelige at få af.
Så skal jeg have fat i et kemi værktøj . til at tjekke kølervæsken for udstødningsgasser . Men det kommer lige til at vare et stykke tid, skal lige finde ud af hvor jeg kan købe det til fornuftig pris.
ingen knald i køleren, når jeg slukker men syden og hvæsen.
Fjeder i nederste slange? er det noget den skal have ?
Bilen har kørt ca 6000km siden renovering ifølge det jeg kan regne mig frem til .
MVH Jan
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg tror ikke der er nok flow igennem der hvor termostat sidder..(tror måske ikke den åbner helt op, så der kan komme max vand igennem ved højere omdr...) bare en ide.
Jeg nævnte det også tidligger i denne tråd, har du evt prøvet det??
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Den med vandpumpen kender jeg ikke , jeg går ud fra at en mekaniker sætter samme slags vandpumpe i som den er født med , ellers kan man da ikke regne med noget, men selvfølgelig lære.
Den med at køre uden termostat vil jeg også have i tankerne og prøve .
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg vil lige svare på nogle af spørgsmålene jeg har fået.
Fjeder i nederste slange? er det noget den skal have ?
MVH Jan
Ja ellers riskerer du at den nederste slange bliver suget flad så bliver flowet i systemet stoppet næsten helt. Så koger den
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
Da jeg købte Mustangen var der gamle bløde kølerslanger på , så jeg købte nye orginale og meget fastere slanger og satte på, der var ingen fjeder i den nederste , så det er der heller ikke nu, men slangen er meget fast og næsten ikke til at trykke sammen heller ikke når den er varm. Men det er selvfølgelig en mulighed der skal prøves, hvis jeg kan få fat i en sådan fjeder, jeg kan godt se fidusen i det .
MVH Jan P.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Per
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- (1962)
- Emne forfatter
- Gæst
jule lege som jeg har fået råd om , tjekket om der kommer udstødningsgas i kølervæsken nej, bilen køre ok ingen problemer med træk
og slip, bliver stadig ekstrem varm med kørsel uden termostat, og den termostat jeg havde sat i åbnede for tidligt ved 71 grader men
efter at have renset køleren med T. Hansens kølervæske 3 gange og ! gang tidligere. Renset den gamle termostat så den
åbner ved ca 82 grader bliver den kun halvvarm. Jeg har nu fået konstateret, at det er køleren det er galt med, Og at jeg har fokuseret
for meget med at jeg havde købt en Mustang med en ny renoveret motor , det indbefatter åbenbar ikke en ny renset køler, eller
problemløs køler, den har simpelhen været til kalket, så flagerene fløj med rundt når jeg startede motoren. Lige nu er den ok så længe
det vare ,dvs. at temp.måleren kommer lige over halv på måleren ,men det er sikker kun en stakket frist, så der er nok kun en vej
udskiftning af køleren. Jeg havde fået stirret mig blind. Men mange tak får de indput jeg har fået , det får mange gang en til at søge
andre steder, og det er rart med lidt hjælp ,når man står og er på herrens mark. Tak.
MVH. JP.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen