5Speed swap hvad skal jeg vælge?

Mere
10 år 5 måneder siden #1 af 773
Hejsa Alle sammen
så er jeg her på den "nye" side jeg har ikke helt fundet mig til rette med den endnu, men prøver at skrive et indlæg for at få lidt hjælp.
jeg har besluttet at ville have mig en 5trins gearkasse i min

1967
390CUI FE bigblock
Mustang
som pt har en 4 trins toploader og 4.11 gearing i bagtøj.

jeg har været ved at kigge på forskellige perfect fit kits.
har kigget på kit fra Kieslerauto.com og fra moderndriveline.com

er der nogle der kan råde mig til hvad jeg skal vælge, for og imod, og evt hvilke andre overvejelser jeg skal gøre mig?

jeg er i USA det næste stykke tid og havde håbet på at kunne få noget med hjem, så hurtigt hjælp er værdsat*SS*
(kiesler har 6-8 ugers levering)

håber at høre lidt fra nogen og få lidt hjælp`?
MVH Benny D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #2 af 200
Besvaret af 200 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?
Jeg har et komplet TKO600 kit købt fra Moderndriveline og har kun positivt at sige om dem. Den sværeste beslutning er jo mere hvilket kit man egentlig har brug for :)

En mulighed du ikke nævner er tilføjelse af et Gear Vendor system. Med dette kan du beholde dit nuværende setup og samtidig få glæden ved overdrive. Tror faktisk det ender med at være en billigere løsning. Så vidt jeg ved er det kun din kardan der skal modificeres + montering af Gear Vendor i halen af gerkassen.

www.gearvendors.com/agmanual.html

www.gearvendors.com/articles/musclecar/oct10/index.html


mvh
Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #3 af 162
Du skal vælge det set-up som Anders beskriver, TKO600. (y)
Grunden er, at det er det eneste som kan klare det moment som en FE block leverer.
Umiddelbart intet alternativ, hvis det skal være 5 speed.
Kører selv med et set-up magen til dit, og har derfor undersøgt muligheden for, at skifte til 5 speed,
fandt hurtigt ud af , det er det alle FE nørder anbefaler.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #4 af 832
Besvaret af 832 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?
What he said... ;)

Men har du overvejet den aller billigste løsning - en mere gadevenlig gearing i bagtøjet? Hvis ikke du kører drag er 4.11 på en FE godt nok lavt! For at gå 110km/t på motorvej skal du dreje næsten 4000 omd med 4,11 men med 3,25 kan 3000 gøre det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #5 af 2194

Jeg har et komplet TKO600 kit købt fra Moderndriveline og har kun positivt at sige om dem. Den sværeste beslutning er jo mere hvilket kit man egentlig har brug for :)

mvh
Anders


Jeg har en TKO600... Smooth ride og virkelig en stærk gearkasse... Også købt ved modern driveline men igennem Rich fra MustangsToFear.Com
De er super hjælpsomme med shipping til danmark hvis det er... med Fly, that is.

Jeg har 3.70 gearing bagpå og kører med ca 2000omdr ved 100km/t i 5. gear (y)

/Rolf

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #6 af 138
Besvaret af 138 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?

What he said... ;)

For at gå 110km/t på motorvej skal du dreje næsten 4000 omd med 4,11 men med 3,25 kan 3000 gøre det.


Og med TKO600 (med 0.64 i 5. gear) kan 24-2500 rpm. gøre det, og så accelererer den, i 1. gear, som en bil der har 4,23 gearing i bagtøjet og standard wide ratio Toploader.

Benny, nu skriver du kun at du har en 390 FE i bilen. Alt efter hvor tunet din motor evt. er, og hvor voldsom knasten evt. er, er det en god idé at kigge på hvor lave omdrejninger motoren overhovedet kan køre ordentligt med, når du cruiser. Hvis du vælger en TKO600, vil jeg anbefale dig, at overveje nøje hvilken udveksling der vil være bedst i 5. gear. Indtast de forskellige data i speed analyzeren, og vælg ud fra den hvad der vil være bedst for dig og din motor.

www.keislerauto.com/speedanalyzer.html

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #7 af 2509
hvad med en gearvendor.tjek den lige på nettet nu da du er i usa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #8 af 749
Jeg er også med på TKO bølgen ....men hvis du kører rigtigt pænt kan du nok nøjes med en T5 som jo er noget billigere.....selvom at en 4.11 gearing siger at du ikke gør :-)

Når du hiver den toploader af kunne jeg godt være ineresseret ;-)

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #9 af 773
Hej Igen
mange tak for alle de super svar. lige hvad jeg havde brug for!!!

et par besvarelser her på det nogle har spurgt om, og et par ekstra spørgsmål.
MIn motor er rimlig godt tunet, en meget kraftig knast og 2stk 4portet holly 600 cabs.

den lave gearing i bagtøjet har den fordi den har været brugt lidt til race.
jeg vil gerne beholde mit setup så jeg stadig kan køre og lege som den er idag, men vil gerne have det ekstra 5 gear fra en TKO
jeg vælger ikke en gearvendor, måske fordi jeg er lidt gammeldags, og bare ville have det godt med en alm 5 trins gearkasse.

ved ikke om jeg med tiden kunne finde på også at have en anden gearing i bagtøjet, det må tiden vise når jeg får den nye gearkasse på, så tager jeg stilling til det.

enkelt spørgsmål:
når jeg kigger hos modern drivline siger de at TKO600 kan skifte smooth op til 6000rpm hvor Kiesler siger den kan smooth op til 7000Rrpm
er der forskel på indmaden i gearkasserne, eller er en TKO600 en TKO600 uanset hvor den er købt?
]ud fra jeres tilbagemeldinger og de mail jeg har skrevet frem og tilbage med modern drivline og kiesler, så vølger jo ummidlbart at handle hos modern driveline.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #10 af 773
jeg havde tænkt mig at vælge 5 gear med de 0,64

men høre da gerne lige et par input herom inden jeg lave den endelige bestilling?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #11 af 162
Der jo ingen tvivl om, at hvis en toploader kan klare "smooth" skift ved 6-7000rpm, så en TKO også.
Jeg ville vælge 0,64 i femmeren, ville passe fint til dit set-up.
Sjovt nok kører jeg også med 2 x 4 Holley 600....det virker jo super (y) (y)

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #12 af 200
Besvaret af 200 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?
Ud fra hvad du siger, så forstår jeg faktisk ikke helt hvorfor du helt fravælger Gear Vendor. Fra hvad jeg har kunnet læse og høre mig til, så er det altså en genial lille "bolt on" dims .....

Om gearkasserne er forskellige kan jo kun Kiesler og modern driveline svare på. Jeg ved at der er forskellige modeller med forskellige Torque-ratings men om det samtidig skulle betyde forskel i omdrejninger ved jeg ikke. Der kan dog sagtens være forskellig indmad i - men det plejer så at afspejle sig drastisk i prisen. Eksempelvis har min FR500S en relativ almindelig T56 - men blot i en version hvor stumperne er hærdet på en anden måde og derfor til en anden pris ......

Jeg vil selv overveje Gear Vendor meget seriøst næste gang jeg laver en projektbil .....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #13 af 138
Besvaret af 138 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?

enkelt spørgsmål:
når jeg kigger hos modern drivline siger de at TKO600 kan skifte smooth op til 6000rpm hvor Kiesler siger den kan smooth op til 7000Rrpm
er der forskel på indmaden i gearkasserne, eller er en TKO600 en TKO600 uanset hvor den er købt?
]ud fra jeres tilbagemeldinger og de mail jeg har skrevet frem og tilbage med modern drivline og kiesler, så vølger jo ummidlbart at handle hos modern driveline.


Der kan være problemer med gearskiftet (i høje omdrejninger) fra 2. til 3. gear på TKO600, så tag den fra Keisler hvis din motor kan dreje over 6000 rpm.

Søg evt. på google: TKO600 shifting problems, og du vil blive meget klogere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden - 10 år 5 måneder siden #14 af 2243
Besvaret af 2243 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?

enkelt spørgsmål:
når jeg kigger hos modern drivline siger de at TKO600 kan skifte smooth op til 6000rpm hvor Kiesler siger den kan smooth op til 7000Rrpm
er der forskel på indmaden i gearkasserne, eller er en TKO600 en TKO600 uanset hvor den er købt?
]ud fra jeres tilbagemeldinger og de mail jeg har skrevet frem og tilbage med modern drivline og kiesler, så vølger jo ummidlbart at handle hos modern driveline.


Der kan være problemer med gearskiftet (i høje omdrejninger) fra 2. til 3. gear på TKO600, så tag den fra Keisler hvis din motor kan dreje over 6000 rpm.

Søg evt. på google: TKO600 shifting problems, og du vil blive meget klogere.


Njah, Per - ser du efter, er stort set alle de posts fra 2009 eller før - og både Tremec, der laver TKO 500 og 600 og Keisler (ombyggede TKO'er) fik grove hug. De har tilsyneladende begge oppet sig gevaldigt - jeg har da ikke set 2012-2013 posts med de samme klager :dry: Under alle omstændigheder, er der jo altid firmaer, der tuner og forbedrer et fabriksprodukt - her en TKO 600, med kulfiber, sjove metallegeringer mm..

Jeg har selv en TKO 600 med Steeda Tri-Ax-Shifter...
Den fungerer perfekt! (y)


Som fyld i en vis T5-pushers garage :whistle: :lol: :lol: :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #15 af 138
Besvaret af 138 på 5Speed swap hvad skal jeg vælge?
Så har du ikke fyret nok op under Jagthunden Terkel :-)

Du har nok ret i det med de tidlige gearkasser. Jeg har købt min før 2009. Den kan drille lidt hvis det er en rigtig hastesag når den skal i 3. gear :whistle: Men 99,999% af tiden er den jo en ren fornøjelse.

Jeg købte ikke min som perfect fit kit, men stykkede selv delene sammen hos Mustangs Unlimited og Summit, og har ikke haft problemer med at montere den. Det er også en mulighed for dig Benny, hvis du ikke kan nå at få et kit inden du skal hjem. Det var det væsentlig billigere, men krævede lidt benarbejde, for der var meget lidt at Google sig frem til dengang.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #16 af 749
Det er rigtigt det med 2.-3. men som jeg har oplevet det så forsvinder det mere og mere efterhånden som den slider sig til ! Men lige når man har sat den på der er den slem !

Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #17 af 773
Så blev gearkassen bestilt idag ved Modern Driveline. den skulle nu komme med den rigtige indmad så den kan holde til lidt flere omdrejninger hvis det skulle være nødvendigt- better safe than sorry.
glæder mig til at få odrebekræftelsen inden længe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen