Kølervæske

Mere
10 år 5 måneder siden #1 af 2555
Kølervæske er oprettet af 2555
Hej alle har lige et sikkert for mange et simpelt spørgsmål !
Hvilken type kølervæske bør jeg hælde på mustangen ?
Kan se der er flere forskellige farver er det noget der betyder noget eller ? :biggrin:
Mvh Henrik

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #2 af 1506
Besvaret af 1506 på Kølervæske
Jeg kan ikke hjælpe, men lytter gerne med.
Er der nogen der har erfaring med vandfri kølervæske ?
www.evanscoolants.co.uk/

Erik

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #3 af 2555
Besvaret af 2555 på Kølervæske

Jeg kan ikke hjælpe, men lytter gerne med.
Er der nogen der har erfaring med vandfri kølervæske ?
www.evanscoolants.co.uk/

Erik


Jeg er flere gange faldet over netop denne vandfri kølervæske.
Er det virkeligt så godt som de påstår, og er nødvendig ?
Her tænker jeg at man har hældt almindelig på vores motor i snart 50 år, og den køre endnu (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #4 af 2322
Besvaret af 2322 på Kølervæske
jeg har hældt den almindelige blå på musse halv vand halv væske
lasse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #5 af 2678
Besvaret af 2678 på Kølervæske
Er det ikke noget med at det kommer an på om man har alu top eller alu køler - at kombinationen af alu og jern blok betyder at man skal bruge en bestemt type for at der ikke går ged i kemien og der kommer rust/aflejringer i kølesystemet ???

Kan bare ikke huske om det så er den blå, grønne eller den røde der skal bruges :unsure:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #6 af 832
Besvaret af 832 på Kølervæske
SØG! Emnet har været diskuteret mange gange, så sent som for 2 mdr siden. Masse god viden. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #7 af 2555
Besvaret af 2555 på Kølervæske
Tak for svarene (y)
Jeg går efter den gode gamle blå som også er den billigste. :biggrin:
Så kan man da skifte lidt ofter til billig penge :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #8 af 2519
Besvaret af 2519 på Kølervæske
Det er ganske rigtigt, som det er sagt, og det er vigtigt at overholde:

Blå væske til en original motor UDEN aludele.

Rød væske til en motor MED aludele, herunder indsugningsmanifold og alutoppe.

Har selv lige skiftet Edelbrock aluindsuget på min bil pga. gennemtærring. Indsuget var ca. seks år gammelt, og jeg har en fornemmelse af at der ikke har været den rigtige kølervæske på...

Mvh
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #9 af 2678
Besvaret af 2678 på Kølervæske
(y) (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #10 af 903
Besvaret af 903 på Kølervæske
Kan man så ikke bare bruge den røde udgave til alle motorer
uanset om det er støbejern eller alu-dele ? ;)

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #11 af 2243
Besvaret af 2243 på Kølervæske

Jeg kan ikke hjælpe, men lytter gerne med.
Er der nogen der har erfaring med vandfri kølervæske ?
www.evanscoolants.co.uk/

Erik


Jeg er flere gange faldet over netop denne vandfri kølervæske.
Er det virkeligt så godt som de påstår, og er nødvendig ?
Her tænker jeg at man har hældt almindelig på vores motor i snart 50 år, og den køre endnu (y)


Den er bestemt ikke nødvendig. Jeg ved, visse flyveklubber i DK sværger til den (Jeg prøvede at købe noget, men fik aldrig svar).
Jeg prøver det nok på et tidspunkt, da det er meget tillokkende - skift aldrig væske igen, og ingen "hotspots". Ulempen er jo så at det er dyrt, hvis man får en læk/skifter heater/køler/slanger osv.
Der nu er adskillige værksteder, der kan "konvertere" til Evans (det er åbenbart ikke et GDS-projekt): www.evanscoolants.dk/stockists

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #12 af 820
Besvaret af 820 på Kølervæske

SØG! Emnet har været diskuteret mange gange, så sent som for 2 mdr siden. Masse god viden. :)


Jeg fandt det indlæg hvor du skriver at hvis der er alu-dele, så skal man bruge demineraliseret vand- men jeg kan ikke finde noget der beskriver hvorvidt man skal bruge rød kølervæske hvis man har alu-dele i motoren?

Jeg har set biler, der fra fabrikken, har været "monteret" med grøn kølervæske og masser af alu :)

Jeg siger ikke at udsagnet ikke passer, jeg siger bare at jeg ikke har hørt om det før? :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 5 måneder siden #13 af 2081
Besvaret af 2081 på Kølervæske
Det er vel meget enkelt.
Har man aludele..topstykker..vandpumpe…køler…osv

Så bruger man demivand med kølervæske der er beregnet til alu.. (y)



Det har jeg nu gjort da jeg sidste år renoverede min Cleveland.

There is no substitute for cubic inches'.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #14 af 2519
Besvaret af 2519 på Kølervæske
Mig bekendt er den grønne/gule en "long life" kølervæske, som bruges i nyere biler. Aner ikke om den er egnet til en Mustang af ældre årgang.

Jf. Wikipedia: Ethylenglykol er hovedengrediens i den mest almindelige kølervæske. Generelt bruges den blå til støbejernsmotorer og den røde til aluminiumsmotorer. Der findes mange forskellige typer, speceielt af den røde, de er ofte baseret på Monoethylenglycol. Nogle af de røde kaldes "longlife" og har op til 4 års skifteinterval (Castrol).

Ikke at det nødvendigvis er rigtigt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 5 måneder siden #15 af 832

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen