Timing Chain hjælp.

6 år 5 måneder siden #1 af 2519
Timing Chain hjælp. er oprettet af 2519
Hej,

Jeg skal skifte vandpumpe inden sæsonstart - bør jeg i samme ombæring skifte timing chain, når nu jeg næsten er "inde" ved den?

Jeg har forstået at jeg gå efter en doubleroller type, men hvad er forskellen på de forskellige timing chain kits?

- Billet steel sprockets - hvad er fordelen ved denne lidt dyrere type? Holder den bedre (normalt slid) eller er det bedre til højere omdrejninger.

- Iron/steel sprockets den billige model, men er den god nok?

Mvh
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #2 af 2243
Besvaret af 2243 på Timing Chain hjælp.
Der er jo også den mulighed at installere et "gear drive"... ;)
www.google.dk/search?q=gear+drive&newwin...sAQ&biw=1366&bih=567
Der er et par tråde om det på den gamle side.
Og mange meninger om samme... :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #3 af 2519
Besvaret af 2519 på Timing Chain hjælp.

2243 skrev: Der er jo også den mulighed at installere et "gear drive"... ;)
www.google.dk/search?q=gear+drive&newwin...sAQ&biw=1366&bih=567
Der er et par tråde om det på den gamle side.
Og mange meninger om samme... :P


Du mener denne? :biggrin:


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #4 af 2243
Besvaret af 2243 på Timing Chain hjælp.

2519 skrev:
Du mener denne? :biggrin:


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jada - jeg havde bare lige glemt linket, Bernd (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #5 af 1731
Besvaret af 1731 på Timing Chain hjælp.

2519 skrev: Hej,

Jeg skal skifte vandpumpe inden sæsonstart - bør jeg i samme ombæring skifte timing chain, når nu jeg næsten er "inde" ved den?

Jeg har forstået at jeg gå efter en doubleroller type, men hvad er forskellen på de forskellige timing chain kits?

- Billet steel sprockets - hvad er fordelen ved denne lidt dyrere type? Holder den bedre (normalt slid) eller er det bedre til højere omdrejninger.

- Iron/steel sprockets den billige model, men er den god nok?

Mvh
Bernd



Hej Bernd

Til dit første spørgsmål: næ, med mindre du har mistanke om den er ved at være slidt. Ellers vendt til du skal have ny knast :P
spørgsmål 2: doubleroller yes (y) de næste godt spørgsmål :silly:

Jeg har det her sæt på www.summitracing.com/dom/parts/cca-2120/overview/make/ford virker fint og kan godt tage rpm :biggrin:

Mvh Rene

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #6 af 2519
Besvaret af 2519 på Timing Chain hjælp.
Tak Rene (y)

Jeg har selv kigget på den samme eller en tilsvarende Cloyes til 45$. Var bare i tvivl om de måske var for "billige". Der findes jo langt dyrere alternativer til dobbelt - tredobbelt pris.

Hvis den er god nok til dig med masser af RPM, så er den helt sikkert også fin til den "langbenede smølf" (Mustangen ikke fruen :biggrin: )

Hvad der gør de andre bedre må så forblive en mysterium lidt endnu....

God aften

Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #7 af 2243
Besvaret af 2243 på Timing Chain hjælp.
Den langbenede er da ellers nydelig, Bernd



:woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #8 af 2519
Besvaret af 2519 på Timing Chain hjælp.
Bang - der ramte min fetish mig vist lige i ansigtet.... Jeg elsker blåt :biggrin:

Forestil jer hende nøgen på et hvidt lagen :woohoo:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #9 af 2243
Besvaret af 2243 på Timing Chain hjælp.

2519 skrev: Bang - der ramte min fetish mig vist lige i ansigtet.... Jeg elsker blåt :biggrin:

Forestil jer hende nøgen på et hvidt lagen :woohoo:


Ej blåt til lyst :P

Her gengivet med datidens sdavvefjel :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #10 af 499
Besvaret af 499 på Timing Chain hjælp.
Der er ingen grund til at skifte noget som bare virker, men måske ville jeg skifte pakningen imellem block og dæksel hvis den er ved at være træt.
Hvis du vil skifte kæde og tandhjul, hvorfor så ikke sætte det samme på som har holdt i over 40 år. Især hvis du kører med almindelig knast og ved almindelige omdr, jeg har aldrig hørt om en kæde er knækket så hvorfor sætte en større på.
Det er en af de ting som eftermarkedet lever fedt på, og som ikke er nødvendigt. Men sover du bedre om natten med en dobbelt kæde på, så skal du sætte den på, men bare du ikke prøver at overbevise mig om det er det eneste der dur for det passer ikke. :dry:

Det er langt vigtigere at køre med den rigtige olie på motoren, og gerne så tynd olie som muligt uden motoren drikker det (vigtigt for din kæde og tandhjul), og med de rigtige ting i olien. Er det ikke i olien så tilsæt det.
Drikker din motor 10/30 olien som Ford foreskriver, så er det der mekanikeren skal sætte ind, og gerne igår. :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #11 af 2519
Besvaret af 2519 på Timing Chain hjælp.

499 skrev: Der er ingen grund til at skifte noget som bare virker, men måske ville jeg skifte pakningen imellem block og dæksel hvis den er ved at være træt.
Hvis du vil skifte kæde og tandhjul, hvorfor så ikke sætte det samme på som har holdt i over 40 år. Især hvis du kører med almindelig knast og ved almindelige omdr, jeg har aldrig hørt om en kæde er knækket...


Hej Peter,

Det giver meget god mening at tage coveret af og forny pakningen, og så ved samme lejlighed besigtige om kæden stadig er ok. Er den originale kædetype (link-typen) mere slidstærk eller har den andre fordele i forhold til en double roller type?

Hvornår bør man efter din opfattelse skifte til en kraftigere kæde?
Jeg kan sagtens følge ideen om at det Ford lavede for 45 år siden jo ikke var udført helt tilfældigt;-)

Måske et lidt banalt spørgsmål, men når den nye pakning skal på. Er fremgangsmåden så Fel-pro pakning og silikonepakning på, eller skal der en anden slags flydende pakning på?

Mvh og god dag
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #12 af 162
Besvaret af 162 på Timing Chain hjælp.

2519 skrev:

499 skrev: Der er ingen grund til at skifte noget som bare virker, men måske ville jeg skifte pakningen imellem block og dæksel hvis den er ved at være træt.
Hvis du vil skifte kæde og tandhjul, hvorfor så ikke sætte det samme på som har holdt i over 40 år. Især hvis du kører med almindelig knast og ved almindelige omdr, jeg har aldrig hørt om en kæde er knækket...


Hej Peter,

Det giver meget god mening at tage coveret af og forny pakningen, og så ved samme lejlighed besigtige om kæden stadig er ok. Er den originale kædetype (link-typen) mere slidstærk eller har den andre fordele i forhold til en double roller type?

Hvornår bør man efter din opfattelse skifte til en kraftigere kæde?
Jeg kan sagtens følge ideen om at det Ford lavede for 45 år siden jo ikke var udført helt tilfældigt;-)

Måske et lidt banalt spørgsmål, men når den nye pakning skal på. Er fremgangsmåden så Fel-pro pakning og silikonepakning på, eller skal der en anden slags flydende pakning på?

Mvh og god dag

bernd


Hvis kæden er org. og aldrig har været skiftet, så skal den selvfølgelig skiftes.
Det org. Ford kæde sæt var ofte et alu hjul med nylon tænder øverst og stål hjul nederst. Hvilket var meget lydløs men
på den lange bane IKKE særlig stærkt. Skift til aftermarked kæde sæt fx. Cloyes.
Så er den ikke længre.

40 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #13 af 2519
Besvaret af 2519 på Timing Chain hjælp.
Hørt, jeg åbner dyret og ser efter hvordan standen er. Det kan meget vel være at det er den originale timing chain fra 1968, der stadig sidder på motoren....men jeg har ikke set det selv, så måske er det ikke :cheer:

Hvis den er slidt og skal udskiftes, hvilken af disse ville være det rigtige valg? Prisen er jo ikke afgørende, så det handler mere om at få den bedste til min milde motor.

Link-belt type:
www.summitracing.com/int/parts/clo-c-3014k/overview/

eller

Double Roller:
www.summitracing.com/int/parts/clo-9-1135/overview/make/ford

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #14 af 162
Besvaret af 162 på Timing Chain hjælp.
link belt will do the job
true roller is the best... :biggrin:

40 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 år 5 måneder siden #15 af 2519
Besvaret af 2519 på Timing Chain hjælp.
Mange tak for hjælpen alle sammen.

Bare en lille tilbagemelding og afslutning på denne tråd.

Fik i weekenden åbnet ind til knastkæden, som stadig var den originale link-belt type... og den var slidt. Når den var strammet op i venstre side havde højreside ca. 1 - 1,5 cm slør.

Ny kæde er købt - det blev en Cloyes Double Roller Chain.

God dag
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen