Mustangklubben fylder 20 år i år

10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #1 af 200
Mustangklubben fylder 20 år i år er oprettet af 200
Hej alle

Jeg lavede lidt oprydning i mine mailfoldere og faldt over denne fine artikel skrevet af Henrik #047 i forbindelse med afholdelse af MCDs 10 år fødselsdag.
Det blev ikke gjort sværene end nødvendigt den gang - og alligevel var der godt gang i den. Måske Vi skulle bruge arrangementet på Jyllandsringen ultimo Juli til noget lignende ??

mvh
Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #2 af 200
Besvaret af 200 på Mustangklubben fylder 20 år i år
Artikel skrevet af Henrik #047

Klubbens 10 års Jubilæumstræf i Haderslev

Lørdag den 26. Juni 04 havde klubben 10 års fødselsdag. Den begivenhed skulle afgjort fejres med et arrangement udover det sædvanlige. Vi i bestyrelsen havde talt længe frem og tilbage om hvad, vi skulle finde på. Konklusionen blev, at vi gerne ville afholde et træf, hvor det også var muligt at bruge vores biler mere aktivt, end vi er vant til ved almindelige træf rundt i landet. Vi er så heldige, at FORD Danmark sponsorerer trykningen af vores klubblad Pony Power, hvilket gav økonomisk luft til et ekstra arrangement.

Lokaliteten

Vi blev enige om at undersøge muligheden for at leje en motorbane for en weekend. Det viste sig hurtigt ikke at være så nemt endda. Vi kontaktede Jyllandsringen, Ring Djursland, Padborg Park osv. Vi kunne godt få lov at leje banen af dem, men ikke i den weekend, vi ville. Dernæst ville det være et problem at køre 1/8 eller 1/4 mile race med stående start. Banerne har kun miljøtilladelse til at køre accelerationsprøver med stående start et vist antal weekender, og disse tilladelser blev brugt i forbindelse med DTC løbs serien. Dette var et afgørende punkt for os. Vi ville have lov til at teste vores biler også med accelerationsprøver. Formanden kom så i kontakt med en virksomhed i Odense, der producerer bremsebelægninger. De har en stor testbane og ville gerne låne området til os. Samtidig lå de centralt i landet, så ”alle” havde lige langt at køre. Så langt så godt lige indtil de fik kolde fødder og aflyste aftalen. Hmmm hvad så. Vi fik ad omveje kontakt til Køreteknisk Institut i Haderslev, og de var heldigvis med på ideen. Det var altså grunden til, at det blev i Haderslev – og det viste sig også, at det var et rigtig godt sted, vi havde valgt.

Forholdene

Lad mig slå det fast med det samme. Der er mange ting, der skal aftales, arrangeres, købes, lejes osv når et træf skal op at stå. Det er et område, hvor bestyrelsen faktisk er ret så grøn. Vi blev hurtigt enige om, at vi ville prøve at ”sælge” så meget af det praktiske til en interesseret - og ikke mindst seriøs - lokal klub. For hvis det var bestyrelsesmedlemmerne, der selv skulle lave mad, passe grill, stå i bar osv. ville ingen af os få tid til at hygge og ”lege” med vores biler – og det ville vi! Vi kom således igennem Søren MCD 337 i kontakt med Moonlighters i Haderslev, og det blev et meget vellykket arrangement. Moonlighters sørgede for at bemande grillen (den kørte nærmest i døgndrift), de sørgede for at baren var velforsynet med dejligt lokalt bryg samt alt det andet, der hører sig til. Det store morgenbord lørdag og søndag klarede de også. Vi er MEGET glade for den gode behandling, vi fik i det sønderjyske af Moonlighters. De gjorde virkelig en stor indsats hele weekenden således, at vi i Mustangklubben blot skulle koncentrere os om at have det sjovt – og det havde vi 
Vi havde lejet et stort telt med gulv, borde og stole. En fed Jukebox med masser af gode gamle hits på (og den kunne spille pænt højt – også klokken 04.30 om morgenen). 2 Toilet- og badevogne med løbende rengøring så de hele tiden var pæne og nydelige.
Bag det store telt var der et stort grønt område med masser af plads til at slå de medbragte telte op på.




Rullefelt

Klubben havde lejet et professionelt rullefelt på Fyn, som normalt blev brugt til at måle DTC biler. Det stod hele lørdagen opstillet midt på området og alle, der havde lyst, kunne mod symbolsk betaling få målt deres bil. Desværre viste det sig, at de ikke kunne måle de kraftigste biler – men det retter vi til næste gang. Jeg havde selv medbragt min originale HiPo Fastback og var meget spændt på, hvad resultatet ville blive. Det tror jeg også mange andre var. Der opstod lidt tvivl om hvorvidt, de målte på motoren eller hjulene, og det skal jeg ikke gøre mig klog på, men her kan vi så løfte sløret for, hvad vores dejlige motorer rent faktisk yder:

Motor Fabriksopgivelse Målte HK Målt moment

289-2 C-kode med smog udstyr 200 SAE HK 117 260 !!
289-4 A-kode original 225 SAE HK 143 240
289-4 K-kode original 271 SAE HK 180 268
390-4 S-kode original 325 SAE HK 200 325

Nyere modeller

5,0 original ’90 215 HK 201 370
5,0 original ’95 225 HK 210 343
4,6 original ’01 265 HK 240 360

Derudover fik flere medlemmer med modificerede motorer målt deres biler, men det giver ikke rigtig nogen mening at notere resultaterne her, da jeg ikke præcist ved, hvad der er lavet ved dem og derfor ikke har noget sammenligningsgrundlag.

Accelerationsprøver og slalombane

Vi havde hyret 2 lokale kørelærere til at stå for afviklingen af accelerationsprøverne og slalombanen. Det var også muligt at få en af dem med som passager på slalombanen for derigennem at få nogle gode køretips. Vi havde også hyret prof. tidtagningsudstyr med ”juletræ” og det hele. Desværre lykkedes det aldrig for den stakkels mand, der stod for det, at få udstyret til at virke, selvom han gjorde et ihærdigt forsøg hele lørdag formiddag. Vi fik vores penge tilbage, og i stedet fungerede vores 2 kørelærere også som tidtagere med stopur. Det var i øvrigt imponerende at se, hvordan han havde fået pakket hele sit tidtagningsudstyr i en lille Morris Mascot.

Dette var ellers noget, der kunne få fartdjævelen op i de fleste…Det hele foregik under betryggende forhold, men hold da kæft hvor der blev gået til den. Stort set alle – også de ”pæne og noble” medlemmer med helt originale klassiske biler på smalle dæk – var ude og fyre den af igen og igen og igen……Det var skide sjovt  Jeg har lovet ikke at nævne nogen ved navn her…..

Mange måtte have flere forsøg, før de fandt det rigtige forhold mellem speeder og kobling, for at det hele ikke skulle gå op i dækrøg. Bedre blev det ikke af, at vejrguderne ikke rigtig var med os. Banen var til tider temmelig våd, det gjorde til gengæld, at vi så nogle imponerende ”kontrollerede” udskridninger – især hvis man fik forvildet sig ind på glatførebanen (hvor vi i øvrigt ikke måtte komme) her var det helt umuligt at styre baghjulstrækkeren – men det blev det sådan set ikke mindre sjovt af.
Slalombanen var det meste af tiden optaget af vores formand samt Christian MCD 209. Jeg har sjældent set nogle normalt fornuftige voksne mennesker sådan tæske sine biler rundt igen og igen. For formandens vedkommende enten det da også med, at baghjulslejet ikke ville være med mere. Det var sådan set på vej ud, og ejeren af ”værkstedernes konge” kunne endnu engang glæde sig over sit Falck abonnement! Inden det kom så vidt, var jeg selv med ude og køre med ham og må indrømme, at den sorte ’90 står temmelig godt fast med sin opgraderede undervogn.

De fleste havde nok forventet, at Henrik ”Hasselager” med sin peppede GT500 ville snuppe titlen, som Danmarks uofficielle mester på 1/8 mile – men sådan skulle det ikke gå. Han præsterede i øvrigt at brænde dæk af MED en stor campingvogn på krogen (ja, den har træk på), det har jeg godt nok ikke set før……gad i øvrigt godt se ansigterne på nogle af de ”frelste” Shelby fanatikere i USA, hvis de havde oplevet det  Nå, men den gode Henrik fik ikke sin titel. Den gik i stedet til Steen MCD 054 i sin 69 convertible. Hans bedste tid blev 8,94 mod Henriks 9,13. Hvad Steen har lavet ved sin 351’er, ved jeg ikke, men den går altså rigtig godt.

Resultat accelerationsprøver 1/8 mile

1. plads Steen Madsen MCD 054 8,94 1969 GT Conv. aut. med modificeret 351 motor
2. plads Henrik ”Hasselager” MCD 095 9,13 1967 Shelby GT500 med stroket motor
3. plads Lars Windahl Halle MCD 145 9,60 1979 5,0 GT med kompressor (sjov bil)

Da Henrik ikke var til stede om søndagen til præmieoverrækkelsen, hvilket er et krav, fik Lars 2. præmien og Chr. Nordahl 3. præmien med tiden 9,70. Det er i øvrigt en rigtig fin bil, Lars har fået skruet sammen. Han har selv monteret kompressoren – og det virker bare. Det var bestemt en af de mest underholdende biler, vi oplevede den weekend.

Resultat slalombane

1. plads Anders Nannerup MCD 200 13,36 1990 5,0 convertible
2. plads Christian Nordahl MCD 209 14,98 2001 4,6 convertible
3. plads Martin Nannerup MCD 264 15,51 1995 5,0 convertible

En lille kommentar. Det var da godt, at Anders fik 1. præmien, når nu hans bil ikke kunne køre hjem, og det var godt, at Christian fik 2. præmien, da han trods alt forsøgte ca. 50 gange….ja øvelse gør mester (næsten).

Vi havde indlagt en lille deltager konkurrence ”peoples choice” og resultatet blev:

Peoples choice

1. præmie Susanne og Gert MCD 043 1970 Mach1
2. præmie Ruth og Ole MCD 218 1965 Convertible
3. præmie Tina og Finn MCD 089 1970 Hardtop Custom

Alle præmierne var skænket af FORD Danmark, hvilket vi gerne her vil sige mange tak for. Det var rigtig fine præmier. Bla. rigtig flotte FORD ure udformet som køleren på de helt tidlige klassiske FORD modeller, 100 års jubilæumsspande med bilpleje produkter, FORD polo shirts samt nogle gode store paraplyer.


Trøstpræmie

Kim Carr MCD 195 og hans kammerat Henrik skulle køre hjem til København i en 79’ hardtop, der tidligere på året havde mistet sit glassoltag på motorvejen på vej til vores generalforsamling. Det havde måske ikke betydet så meget, hvis det ikke lige var fordi det p…… ned – og det gjorde det i øvrigt hele vejen hjem, skulle jeg hilse og sige. I må selv gætte på, hvor sjovt DET er. Det er i hvert fald en våd oplevelse. Nå men før afgang fik de en trøstpræmie i form af en stor FORD paraply i håbet om, at det kunne holde dem en smule tørre på hjemvejen.

Generelt

Vejret var desværre slet ikke med os. Det var temmelig småkøligt, kun en 15-16 grader og byger. Fremmødet var derfor også beskedent. Jeg mener, vi nåede op på 43 medlemsbiler i løbet af weekenden – og det er SGU’ FOR LIDT – undskyld jeg bander. Det ændrer dog ikke ved, at det virkelig var en kanonsjov weekend, men vi havde da godt nok håbet og forventet, at der ville dukke flere op. Vi havde en rigtig fin cruising lørdag arrangeret af Moonlighters, hvor vi besøgte deres klubhus og fik en øl/vand. Flot indslag. Ingen tvivl om, at konceptet generelt er rigtigt. Vi skal bare have spredt budskabet om, at det faktisk er rigtig sjovt at være med. Det kostede en hel del penge, men hvis ikke vi skal bruge penge til at fejre vores 10 års Jubilæum, hvornår skal vi så? Nogle medlemmer savnede lidt underholdning til børnene, og det har vi noteret. Vi havde bestilt mad lørdag aften fra en lokal slagter. Da vi skulle bestille i god tid – og havde forventet/håbet på flere deltagere – stod vi desværre med en del mad tilovers. Maden smagte rigtig godt, men det kostede desværre nogle penge. Det har vi lært af til næste gang.

En sjov detalje, jeg altid vil huske, er ”Danmarks suverænt vildeste skolevogn”. Rene MCD 176 havde selvfølgelig medbragt sin ”bedre halvdel”. Nu er det sådan, at hun har ikke kørekort, men hvad gør det, når vi alligevel befinder os på et lukket køreteknisk anlæg. Så ”fruen” fik lov at trille flere omgange på banen i god ro og orden. Rene’s Mustang er bare ikke helt almindelig (beskrevet i PP2-2003) den er faktisk monteret med kompressor OG er temmelig potent – men den blev ført med sikker hånd 

Kommentarer på hjemmesiden

Det er ikke alle, der har adgang til vores hjemmeside ”www.mustangklubben.dk”. Det er en skam, for den fungerer virkelig godt, men til de medlemmer - og til genopfriskning for alle andre - vil jeg her referere nogle enkelte medlemmers kommentarer til weekenden:

Martin MCD 345:

Jeg har aldrig kedet mig så meget.... Og dem der så hvordan jeg kørte og hvordan jeg havde det efter køreturene, ville vide at det var årets løgn!

Jeg morede mig kosteligt. Jeg troede aldrig at jeg skulle køre sidelæns i mit klenodie. Jeg troede heller aldrig at jeg ville køre hurtigt igennem et sving, men jeg må indrømme at hvis man skulle hurtigt igennem den manøvre bane var det altså nødvendigt Det var altså også nødvendigt at gøre det igen og igen

Folk i klubben er jo superflinke - jeg har i hvert fald ikke mødt en eneste der ikke er det. Jeg fik også lov at side ved siden af i flere af bilerne mens de lige "trillede" en tur rundt på banen.

Cruiset i Haderslev var også hyggelig - vi kunne dog godt have kørt lidt mere rundt i centrum, men byen var vist gravet op så det ikke var muligt

Alt i alt har jeg haft en forrygende weekend.

Fremover er der selvfølgelig muligt at træffe andre valg. Feks blev det nævnt, at der ikke var så mange børneaktiviteter. Måske kunne aktiviteter for børn lokke nogle familier med. Dette ville ikke bare betyde flere musser, men også flere legekammerater for de børn som trods alt var tilstede, og de børn vil så fremover plage far om de ikke skal til træf

Jeg er ikke sikker på at der er basis for 2 sådanne arrangementer. Jyderne vil nok komme til det jyske og sjællænderne til det sjællandske. Så de enkelte træf vil være mindre besøgt. Derimod bør man skiftevis holde det i Jylland og på Sjælland. Til gengæld kunne man arrange en banedag det sted hvor træffet ikke holdes, hvor der ikke bliver stablet det store på benene, men blot en mulighed for lige at lade bilen få det luft den jo så gerne vil have.

Men en kæmpe tak for sidst til alle...

Og så lige en speciel hilsen til Hesselager: En Shelby med Campingvogn der laver striber på asfalten - det er simpelthin for sejt!!!

Bjarne MCD 014:

Godt træf - stor ros til formand, bestyrelse og alle andre der arbejder for at holde klubben igang. I gør det rigtig godt !! Et træf på et køreteknisk anlæg er da bare perfekt. Alle forhold var iøvrigt helt i top. Også stor ros til Moonlighters
Det er flot at se så mange fra sjælland afstanden taget i betragtning.
Jeg er selv jyde: Men hvor fa.. er alle i andre jyder - se nu at komme ud af røret. De der fra sjælland er da bare nogle friske gutter og gutinder! (var der nogle fra fyn? - for de er da også med fremme)
TV Syd har lavet et TV indslag som blev sendt lørdag, men kan ikke få det til at fungere. På deres hjemmeside kan man søge på datoen d. 26-6-04 og se noget tekst samt indslaget på video, men videoindslaget kan jeg som sagt ikke få til at fungere på min PC.
Vejret - ja ok det kunne have været MEGET bedre.
Kan der gøres lidt mere reklame i lokal oplandet næste gang = mere udbredelse af den fantastiske klub og fede Stangs - og scores lidt på noget entre ?
Det kunne jo være fedt med et live band næste gang - så kan det da også være at vi er et par stykker der kommer til køjs lidt før - den dér juke box bliver jo bare ved og ved (til kl 05.00)

John MCD 076:

Jeg havde desværre lidt travlt i weekenden, men jeg nåede da til Haderslev søndag, og fik hilst på et par af gutterne

Udfra hvad jeg så, var der en kanongod stemning. Men det er der altså intet nyt i .... jeg har til dags dato aldrig været til et træf med Mustangklubben, hvor folk ikke har hygget sig gevaldigt !
Konen har altid troet at i "sådan en klub" går det hele jo op i at køre ræs, drikke bajere, og score pigen i naboteltet ...... jeg HAR forsøgt at forklare hende at det jo kun er NOGET af det ! *heheh*
Nej, spøg til side .... jeg havde kone og børn med i søndags, og hun måtte jo give mig ret i at der er en vis hygge når man mødes med ligesindede.
Da vi kom hjem, læste hun på eget initiativ (!) den nye udgave af Pony Power !
Og så var hun iøvrigt helt skudt i Finn's Royal Export Blue fastback !

Men jeg er altså een af de jyder som ikke havde bilen med .... jeg håber at jeg kan rette op på skaden til Viking Run. Men når jeg det ikke, så nupper vi et andet Sjælland træf, når vi er klar !

Michael MCD 320:

Jeg må helt ærligt indrømme at det er en af de fedeste måde jeg har været med til at være til træf på. Jeg er en af dem, der kun kan få en enkelt time eller tre til at gå til et normalt træf, før jeg keder mig. Det her var simpelt hen kanont.
God underholdning fra start til slut. Eneste jeg vil lave om til næste gang er at jeg ville med fra starten istedet for at komme så sendt.
Kunne godt havde ønsket at der kom nogle flere biler man kunne kigge på. Jeg har en ide om, uden at vide om det er rigtigt, at der var flest fra Sjælland, hvilket overrasker mig meget.
Jeg syntes helt klart at klubben har fundet en måde at holde et unikt træf/meet, eller hvad man nu skal kalde det, og der er helt klart noget man skal arbejde videre med i fremtiden efter min mening. THIS RULES!!!!!!! og som Gert siger, fed legeplads.

Søren MCD 337:

På Moonlighters og egne vegne, vil jeg gerne have lov til at sige tak for et godt træf med god rod og orden
Man kunne forledes til at tro, at når der ikke var flere biler at se på, ville man hurtigt komme til at kede sig en smule over de tre dage det varede. DETTE VAR IKKE TILFÆLDET. Fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag er nok de fedeste dage jeg har oplevet i forbindelse med noget træf. BASTA
Næste gang den gule kommer til bliver det IKKE på en trailer.
Man skulle jo gerne kunne lægge handling til ordene om at Steen´s 69 Cab ikke er den hurtigste
Mvh. #337 Søren

Slutkommentar

Der var faktisk mange flere indlæg fra hjemmesiden, der kunne være refereret. Det VAR en rigtig dejlig weekend (på trods af vejret) – og forhåbentlig får vi mulighed for/råd til at lave et arrangement a la dette igen allerede til næste år. Måske skal det ikke nødvendigvis køre fra fredag til søndag, men i stedet fredag – lørdag eller lørdag – søndag. Under alle omstændigheder så havde vi det rigtig sjovt – og jeg vil bestemt se frem til noget lignende fremover.

Henrik MCD 047

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #3 af 921
Det var det vi i AUØ havde i tankerne i forbindelse med Viking Run, men ak det blev skudt ned :( :( :(

men rullefelt er en ide jeg vil arbejde videre med :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden #4 af 486
sjov læse stof... jeg husker stadig at da jeg kom ind i 05 snakkede folk stadig om det træf

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden #5 af 306
Det var første gang jeg mødte nogle af de andre Stang tosser :P og ja det var sku hyggeligt :lol:

Her er et par tilbage glimt fra den gang :whistle:














Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 1 måned siden #6 af 2243
Besvaret af 2243 på Mustangklubben fylder 20 år i år

Hej alle

Jeg lavede lidt oprydning i mine mailfoldere og faldt over denne fine artikel skrevet af Henrik #047 i forbindelse med afholdelse af MCDs 10 år fødselsdag.
Det blev ikke gjort sværene end nødvendigt den gang - og alligevel var der godt gang i den. Måske Vi skulle bruge arrangementet på Jyllandsringen ultimo Juli til noget lignende ??

mvh
Anders


Super ide, Anders! :woohoo:
Som ses i tråden omkring Jyllandsringen, er jeg jo deltager. Jeg vil i øvrigt gerne tilbyde hjælp før/under/efter arrangementet, hvis der er noget jeg kan gøre.
Og en smuk, smuk artikel fra Henrik #047 - det får mig til at tænke på min egen oplevelse af MCD Raceday 2011 i forbindelse med Cats Cruise 'n meet samme år. Som de udvalgte kommentarer fra hjemmesiden dengang.
Selvom jeg stadig er "våd bag ørerne" i forhold til MCD, er det jo så dejligt nemt at huske klubbens "runde år", da de jo er 30 år yngre end selve ikonet (y) :cheer:
Så vi må bestemt heller ikke glemme vor elskede klubs fødselsdag, omend den nok overskygges en smule af ikonets halve århundrede.

Så en opfordring fra mig: Mustangen bliver 50 i år. Det bliver fejret verden over. Her i lille DK gør vi det selvfølgelig også, men husk nu også MCDs 20-års jubilæum!.
Jeg kan ikke lige finde den "officielle" dato for stiftelsen nu - men mon ikke en herinde kan sige den i søvne?
Den dag bør i allerhøjeste grad også fejres! :woohoo:

Mange hilsener
Terkel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 1 måned siden #7 af 200
Besvaret af 200 på Mustangklubben fylder 20 år i år
26. juni ifølge vedtægterne

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 1 måned siden #8 af 2243
Besvaret af 2243 på Mustangklubben fylder 20 år i år

26. juni ifølge vedtægterne


Tak, Anders (y) :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen