289 motor "tygger" meget når den får gas?

Mere
10 år 3 uger siden #1 af 2716
Hep hey kære Mustang entusiaster :)

Jeg var lige ude og vende en kort tur i Mustangen, og lagde mærke til, at hun tyggede lidt underligt i det, når hun sejtrak. Det er meget svært at beskrive, hvad det er, at jeg oplever, når det sker. Det er ligesom om, at motoren "slår"/ryster (kan mærkes i gaspedal og især gearstang), når den sejtrækker. I tomgang er der ikke noget, og ved højere omdrejninger (når den ikke sejtrækker) er der heller ikke noget.
Synes at udstødningen lugtede en lille smule sodet/anderledes end den plejede, men er ikke 100% sikker.

I søndags var jeg ude og køre, hvor hun fik godt med gas (var lige ude og lege lidt sammen med en kammerat efter bilvask), og jeg mistænker, at det er lidt et resultat af, at have sparket lidt ekstra til hende.

Jeg har selv 2 teorier om, hvad der kan være galt:
1) Defekt/tilsodet tændrør. Jeg ved ikke hvor gamle de er, og tænkte ikke på at skifte/tjekke dem ovenpå vinterhi.
2) Ventil der er slået ud af indstilling. Hun tikker lidt i forvejen, og har tænkt, at det var noget, som nok skulle indstilles i løbet af sommeren.

Nogen der har et bud på, hvad der kan være galt?

Motoren er en 289 A-kode, der er tunet op til en K-kode.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 uger siden #2 af 404
Hej.
Et af Dine tændrørskabler kan være defekte sådan at den ikke tænder på alle cylindre
Hilsen hans henrik

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 uger siden #3 af 2716

Hej.
Et af Dine tændrørskabler kan være defekte sådan at den ikke tænder på alle cylindre
Hilsen hans henrik

Well, det kunne sagtens være en mulighed. Har heldigvis et ekstra sæt (gule) til at ligge, som jeg havde overvejet at skifte til anyway, så det kan da hurtigt testes :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 uger siden #4 af 404
Prøv at tage dit fordelerdæksel af og se om der er nogle fine revner. Hvis der er det nyt på

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 uger siden #5 af 2716

Prøv at tage dit fordelerdæksel af og se om der er nogle fine revner. Hvis der er det nyt på

hmmm... min omdrejningstæller hopper og danser meget, og den måler udfra tændingen, så det var faktisk en god idé lige at tjekke efter. Håber ikke, at der bliver alt for godt vejr de næste par dage, hvis jeg skal til at vente på nye dele fra USA :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 uger siden #6 af 2716
Fik lige kigget på Musse i dag, og fandt da også problemet... det var et korroderet/rustent tændingskabel.



Det defekte kabel er gledet af 1 gang før, men tænker at det har siddet, så der stadig var forbindelse, men kunne springe gnister ved det, hvilket så i sidste ende har fået det til at ruste?
Det er umiddelbart min teori.

Heldigvis har jeg et sæt ekstra kabler liggende, som jeg havde tænkt på at montere anyway, da de er rigtigt fine og skrig gule :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 uger siden #7 af 2689
Hans-Henrik
Mega cool at du kunne pege på tændrørs kablerne ud fra den info B)

(y) (y) (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 uger siden #8 af 2716
Problemet var tilsyneladende IKKE hverken tændrørskabler eller tændrør alligevel!
Igår ville jeg lige trille en tur... det endte sådan her:



Efter 10mins kørsel vendte "tyggeriet" tilbage, og kort efter sagde det "KNÆK!" ude fra motoren, hvorefter hele bilen rystede og satte ud. Lykkedes mig at starte den igen, for at trille den ind på en sidevej, men det lød bestemt ikke godt ude fra motoren :pinch:
Der måtte jeg så holde i en time, imens at jeg ventede på SOS Dansk Autohjælp. Lige nu står hun ved min mekaniker, og jeg kan bare sidde her uden at have den fjerneste anelse om hvad der er galt :(

...værste måde nogensinde at starte en påskeferie!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 uger siden - 10 år 2 uger siden #9 af 2233
En del af charmen ved at eje en gammel bil ;) , men selv på et fejeblad er den smuk :kiss: håber på det bedste :)

Problemet var tilsyneladende IKKE hverken tændrørskabler eller tændrør alligevel!
Igår ville jeg lige trille en tur... det endte sådan her:



Efter 10mins kørsel vendte "tyggeriet" tilbage, og kort efter sagde det "KNÆK!" ude fra motoren, hvorefter hele bilen rystede og satte ud. Lykkedes mig at starte den igen, for at trille den ind på en sidevej, men det lød bestemt ikke godt ude fra motoren :pinch:
Der måtte jeg så holde i en time, imens at jeg ventede på SOS Dansk Autohjælp. Lige nu står hun ved min mekaniker, og jeg kan bare sidde her uden at have den fjerneste anelse om hvad der er galt :(

...værste måde nogensinde at starte en påskeferie!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 2 uger siden #10 af 2519
Det var en træls start på sæsonen :( Jeg krydser fingre for at det ikke er noget meget slemt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 uger siden #11 af 2716
yeah... altså, har da nået at få et par gode ture indtil videre, men havde håbet på et par flere her i min påskeferie :(

Det værste lige nu er, at jeg ikke ved hvad der er galt, så jeg kan bare sidde i uvished og vente på, at min mekaniker har tid til at få kigget på hende :(
Ville ønske at jeg kunne gøre noget selv, men jeg har hverken erfaring eller faciliteter til at skrue i motoren selv.

Og for at gøre det endnu værre er der blå himmel og høj solskin udenfor her lige nu! :pinch:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 uger siden #12 af 1731
Uha Rasmus, det var da træls (på godt jysk)
Det er jo svært at komme med diagnose, men måske knastkæden, er hoppet en tand. Eller en vippearm, der har løsnet sig, og røget ved siden af ventil fjederen.
En hurtig ting man kan gøre er lige at flå ventil dækslerne af, og se om alle vippearme og fjedre ser normale ud.

Nu skriver du den er tunet til en K-kode, ved du hvad der er brugt af stumper?
Du skriver også længere oppe at du havde været ude og gi den gas, ved du hvor mange rpm du var oppe på?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 uger siden - 10 år 2 uger siden #13 af 2716

Nu skriver du den er tunet til en K-kode, ved du hvad der er brugt af stumper?

Aner det ikke. Måske kan jeg være heldig, at der står noget om det i det materiale, som jeg har om bilen, men jeg har slet ikke nærstuderet det.

Du skriver også længere oppe at du havde været ude og gi den gas, ved du hvor mange rpm du var oppe på?

4000 omdrejninger når den fik mest gas. Rød felt (hvis man overhovedet kan bruge det til noget) kommer først ved 6000. Motoren lød ikke anstrengt eller spændt for, men bare sund og omdrejningsvillig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 16 timer siden #14 af 2716
Så fik jeg dommen!

Krumtappen er knækket, så jeg skal have undersøgt hvad en ny krumtap, nye krumtaplejer og nye plejlstangslejer koster.
Her vil jeg selvfølgelig gerne række en hånd ud til jer, kære Mustang entusiaster, og høre, om i ved hvor det kan fås og hvad det evt. måtte koste?

Mussen SKAL på vejen igen her i sommer...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen