Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.

9 år 11 måneder siden #1 af 2519
Er der forskel på DOT 3 og DOT 4. er oprettet af 2519
Hej alle,

Jeg har hele tiden troet at DOT 3 og DOT 4 er stort set ens, og at jeg fint kunne bruge DOT 4 på min Mustang.

Jeg kan se at låget på hovedbremsecylinderen siger "USE ONLY DOT 3"

Hvad siger I - kan jeg bruge DOT 4 eller skal det absolut være DOT 3????

Mvh
Bernd B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #2 af 2567
Hej du kan sagens bruge dot 4 den har et lidt Højer korge pungt en dot 3.
Mvh Søren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #3 af 2322
Besvaret af 2322 på Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.
jeg bruger dot 4 til vores jeep fra 1997 med skivebremser hele vejen rundt og til mustang 1973 med skivebremser for lasse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #4 af 921
Sjovt at du lige havde det samme spørgsmål som jeg ;)
Jeg har nemlig det problem at hovedbremsecylinderen gik i stykker efter jeg havde brugt DOT 4. Så jeg går spekulerer på om DOT 4 er tyndere og det er derfor den ikke længere kan holde bremsetrykket. :unsure:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden - 9 år 11 måneder siden #5 af 903
Besvaret af 903 på Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.
Der er hvis noget om, der er 2 slags DOT 4. Tror jeg nok. Måske ikke rigtigt. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #6 af 2519
Besvaret af 2519 på Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.
Jeg har søgt overalt på nettet, og alt jeg kan finde er at DOT3 og DOT4 er så kompatible at de endda kan blandes i bremsesystemet. Jeg fandt denne lille forklaring, som giver et hurtigt overblik.

Bilag:

Filnavn: bremsevske.pdf
Filstørrelse:93 KB
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #7 af 1901
Tænkte lige om det bare var mig der var uheldig…
Har oplevet det samme som Bent.
Skiftede fra "det der nu var på bilen" da jeg fik den, til DOT 4, da hele bremsesystemet blev gået efter inden syn. Kort tid efter blev hovedcylinderen MEGET utæt.
Har skiftet Hovedcylinder og bremsevæske til DOT 3...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #8 af 2519
Besvaret af 2519 på Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.

Har skiftet Hovedcylinder og bremsevæske til DOT 3...


Hvor kunne du få DOT3, min lokale reservedelspusher havde det ikke.

Mvh
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #9 af 2273
Der er denne.......det må næsten være en DOT 3½

www.henrikusa.com/produkter/246-maling-o...-dot-3-amp-4-250-ml/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #10 af 2491
trimo har dot 3 der købte jeg til mit bremsesytem, da det også tog skade af dot 3, de samme skader er ved at ske bed ældre japanske mc,er der skal ha dot 3,hvor ejern har hældt dot 4 på så svulmer oringene op i både calipere,og hovedcylinder,og så er det slut :sick:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #11 af 921
Nu har jeg lige talt med NPD, som jeg har købt den nye hovedbremsecylinder af, for at spørge hvilken bremsevæske jeg skal bruge.
De siger at både DOT 3 og DOT4 kan bruges, så tør eg bruge DOT 4 nu? :unsure:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #12 af 903
Besvaret af 903 på Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.
Nu håber jeg ikke der sker noget ved at fylde DOT4 på.
Fik bilen synet sidste mandag, og i den forbindelse, skiftedes
et bremsrør bagi. Alt bremsevæske blev udskiftet. til DOT4.
Læste et sted at DOT3 og DOT4 var ens, pånær at DOT4
kunne holde til en højere temperatur.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 11 måneder siden #13 af 2519
Besvaret af 2519 på Er der forskel på DOT 3 og DOT 4.
Jeg føler mig på ingen måde sikker på hvad der er rigtigt. Mange siger de er ens pånær DOT 4 kan holde højere temperatur.

Det "gode spørgsmål" er så, hvis DOT3 og DOT4 har helt ens egenskaber (eller DOT4 på alle områder er bedre)....hvorfor kan man så stadig få DOT3. FX producerer Valvoline både DOT3, DOT4 og den kombinerede DOT3+4.

Mvh
Bernd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #14 af 2091
Min erfaring er at Dot 4 æder cyl mm ,kan bruges et stykke tid ,men så går det i stykker aaaalt for hurtigt , så mit råd brug Dot 3..
Vh.....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 11 måneder siden #15 af 499
Jeg har brugt Dot 4 i så mange år nu at jeg ikke kan huske hvornår jeg startede med det. Jeg har brugt det på 4 af mine egne biler i mange år, og 4 af de nærmeste venner bruger det også og har gjort det længe også. Når det er sagt er alle disse biler også helt nyserviceret ang bremser, dvs nyere dele som der bliver holdt øje med, og ikke bare noget der er 45 år gammelt som man lige skal pynte på inden syn. Vedligeholdelse af bremser er meget vigtige, det er sliddele som skal skiftes efter et service mønstrer, og ikke bare hvert 8 år når bilen skal til syn fordi bilen ikke kører så meget. Man tror det er løgn, men sådanne biler er der mange af.

Måske fejlen er et andet sted end lige ved væsken, det ses tit at fejl forekommer efter en udluftning. Skal man undgå det skal man presse væske i bagfra f.eks.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen