Varmeproblemer - hvor varmt er for varmt ????

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #1 af 2025
Jeg kæmper (stadig) med at motoren bliver for varm, og syntes snart jeg har prøvet alt.... :unsure:

Men hvor varmt er FOR varmt ? Er det ok at temp måler står sådan efter 45min blandet kørsel og ser ud til ikke at kravle højere op?



Måleren virker. Den gik tidligere endnu højere op og køleren kogte over
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #2 af 2025
Følgende checket / konstateret
1. termostaten er i dag skiftet til en ny 160F high flow
2. der er tydeligt flow at se i køleren
3. hun kører ellers fint og starter let
4. kølerdæksel er skiftet i dag
5. køler og køleslanger er kun et par år gamle. Der er i dag sat fjeder i den nederste slange
6. der er ikke tegn på slam i køleren
7. køler er 2-3 år gammel, og er ikke slammet til. er spulet
8. der er i dag skiftet tændrør
9. Tændkabler er nye
10. Der er checket kompression. Ligger på ca 9,5
11. Ingen tegn på luftbobler / olie i kølervandet
12. Der er i dag monteret fan shroud

Der er luftet ud med varmen tændt - men har en fornemmelse af at der var en luftlomme, for tidligere i dag kogte den og smed vandet efter bare 10-15 min kørsel. Efter påfyldning og udluftning på en skrå rampe står måleren som på billedet

Men er det ok ? Eller har jeg stadig et problem ?

Og er der nogen der har et forslag til hvad jeg skal kigge efter ????

TAK

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden #3 af 366
Hvor stor er din køler / vandpumpe ?
Jeg kæmpede HELE sidste sæson med varmeproblemer, ala dine.
Og har prøvet alt det som du også har prøvet.

Min mekanikker har så langt om længe fundet frem til at min alukøler / kombineret med en hiflow vandpumpe, var alt for stor.
vandet var simpelthen ikke længe nok i køleren før det blev sendt ind i motor igen.

Nu har han sat en alm vandpumpe på og wupti, nu køler bilen igen. Jubiiiiii.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #4 af 2025
Vandpumpen ved jeg ikke. Men køleren er en 3år gammel gammeldags 3-rækket

Så tror ikke det er problemet her

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #5 af 2002
Jeg har ligeledes kæmpet med samme problemer og endte med at sætte en el blæser (2500 cfm. mener jeg) på min alu køler med justerbar styrring og relæ.
Mine problemer viste sig oftest når jeg cruisede i bykørsel-tempo.

Måske en tilpasset fan shoud ville have afhjulpet hos mig.? Det fik jeg ikke testet da den skulle specielfremstilles pga. min køler.

Selv efter montering af el-blæser efter 10 min i tomgang, står nålen stadig over midte.

Så købte jeg en adaptor, og en moderne måler, monterede den på upper hose. Uret satte jeg skjult inde i midterkonsollen. Det viste sig at når mig måler står som din og lidt højere endda, er min vandtemperatur 88-90 grader. Min blæser har jeg sat til at starte ved 85 grader og termostaten er 160F @71grader.

Iøvrigt interessant at highflow vandpumpe kan være årsag. Lyder logisk nok. Så blev man det klogere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #6 af 2025

Jeg har ligeledes kæmpet med samme problemer og endte med at sætte en el blæser (2500 cfm. mener jeg) på min alu køler med justerbar styrring og relæ.
Mine problemer viste sig oftest når jeg cruisede i bykørsel-tempo.

Måske en tilpasset fan shoud ville have afhjulpet hos mig.? Det fik jeg ikke testet da den skulle specielfremstilles pga. min køler.

Selv efter montering af el-blæser efter 10 min i tomgang, står nålen stadig over midte.

Så købte jeg en adaptor, og en moderne måler, monterede den på upper hose. Uret satte jeg skjult inde i midterkonsollen. Det viste sig at når mig måler står som din og lidt højere endda, er min vandtemperatur 88-90 grader. Min blæser har jeg sat til at starte ved 85 grader og termostaten er 160F @71grader.

Iøvrigt interessant at highflow vandpumpe kan være årsag. Lyder logisk nok. Så blev man det klogere.

'
85-90grader skulle, såvidt jeg kan læse mig til, være en fin driftstemperatur. Det kan da være min også bare viser for meget, og det ikke er så slemt som jeg tror. Nu har jeg i hvert fald bestilt et infrarød termometer, så kan det være jeg bliver lidt klogere.

Jeg har ikke specielt problemer i tomgang, så jeg mener ikke elblæser er løsningen i dette tilfælde. Og jeg havde ingen problemer sidste år

Jeg hælder mere til at det kan være tændingen der har for meget advance. Jeg har prøvet på bedste vis at justere sammen med en kammerat. Men svingningsdæmperen er fra den originale 289, så mærkerne passer ikke til den 302 der er monteret nu. Så det er lidt justering på gehør udfra at have opmålt toppunktet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #7 af 200
hvorfor bruge en 160 termostat? Plejer en 180 - 185 ikke at være optimal? Når din termostat lukker tidligt op så ender kølesystemet lidt fortegnet blot med at cirkulere vandet rundt, køleren får ikke tid til at køle det ned igen inden det lukkes ind i motoren, derfor sender din termostat det bare videre igen og igen .....

Ideen er at termostaten skal kunne lukke nedkølet vand ind i motoren så den kan køles. Ingen grund til at cirkulere det varme vand før nødvendigt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #8 af 2025

hvorfor bruge en 160 termostat? Plejer en 180 - 185 ikke at være optimal? Når din termostat lukker tidligt op så ender kølesystemet lidt fortegnet blot med at cirkulere vandet rundt, køleren får ikke tid til at køle det ned igen inden det lukkes ind i motoren, derfor sender din termostat det bare videre igen og igen .....

Ideen er at termostaten skal kunne lukke nedkølet vand ind i motoren så den kan køles. Ingen grund til at cirkulere det varme vand før nødvendigt.


Til dels fordi det er hvad Trimo rådede mig til :) Den gamle termostat var også en 160F, og jeg har ikke haft problemer før. Så den blev skiftet bare for at kunne udelukke

Men som jeg forstår det, så gør termostaten ikke andet end at styre hvornår motoren er driftsvarm, og så begynder den at cirkulere vandet. Så en 160F kunne i princippet gøre at man ikke fik nok varme til kabinen - men når man kun kører sommer, er det så ligemeget (og jeg har masser af varme til kabinen)

Ved en 180F vil den alligevel bare cirkulere vandet konstant når den kommer op på den temperatur (180F / 85C), hvilket vel er driftstemperatur. Og det må alt andet lige være bedre at cirkulere end at holde det varme vand inde i blokken

Eller er der noget jeg misforstår ? Lærer meget gerne :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #9 af 200
det varme vand i blokken udskiftes/suppleres med noget køligere fra køleren når din termostat åbner. Motoren har det faktisk bedst når den har en given driftstemperatur men jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken. Men hvis du har så lidt varme i kølesystemet at du ikke kan få varm luft fra dit varmesystem er der noget galt.

Forudsætningen er at der er koldere vand at hente fra køleren og hvis gennemstrømningen i køleren er så hurtig at vandet ikke når at blive kølet tilstrækkeligt ned så mister den reelt helt/delvist sin effekt. Hvis køleren er meget effektiv eller du har en blæservinge på der trækker meget luft jeg så har du masser af koldt vand at trække på.

En udbredt misforståelse er at fjerne sin termostat hvis man synes den køler for lidt .... men man opnår faktisk den omvendte negative effekt - at køleren ikke får tid nok til at nedkøle vandet før det er løbet igennem. At køre med for "kold" termostat er blot en mildere version af "ingen termostat" - ihvertfald hvis din køler ikke er effektiv nok.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #10 af 2025
hmmm... Jeg kan godt følge hvad du siger om at vandet skal nå at opholde sig i køleren. Men når man når en driftstemperatur på 180F, så er termostaten jo alligevel bare åben, eller ...?

Jeg har 3 rækket næsten ny køler, fan shroud og 5 bladet vinge. Det virkede sidste år (sammen med en 160F termostat) så jeg ser ingen grund til at det skulle være holdt op med at virke ??? Men noget er der altså sket .....

Jeg har skam masser af varme til kabinen - det var et teoretisk eksempel :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #11 af 200
Principielt vil termostaten åbne kortere tid ved 180 end ved 160 da der skal bruges mindre koldt vand til at opretholde 180 end 160.

Som en anden nævnte så kan der være andre årsager til at en motor skaber meget varme. Jeg er ikke specialist så der kan jeg ikke bidrage.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #12 af 012
Prøv at lukke op for varme apparatet og se om nålen falder lidt,

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #13 af 2025

Prøv at lukke op for varme apparatet og se om nålen falder lidt,


Ikke nok til det er noget der kan ses

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #14 af 2025

Hvor stor er din køler / vandpumpe ?
Jeg kæmpede HELE sidste sæson med varmeproblemer, ala dine.
Og har prøvet alt det som du også har prøvet.

Min mekanikker har så langt om længe fundet frem til at min alukøler / kombineret med en hiflow vandpumpe, var alt for stor.
vandet var simpelthen ikke længe nok i køleren før det blev sendt ind i motor igen.

Nu har han sat en alm vandpumpe på og wupti, nu køler bilen igen. Jubiiiiii.


Det er så hos Nybølle kan jeg forstå :-) Han får min ind onsdag - i første omgang til justering af tænding

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #15 af 2151
Hej
Ved du reelt hvad din retur varme er, jeg tænker på har du haft et evt. Stege termometer (evt. et degital) sat i hvor retur vandet kommer ud i køleren
Samt målt fremløbstemp. Hvor vandet går ind i motoren . Hvor stor en temperatur forskel er der ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #16 af 2025

Hej
Ved du reelt hvad din retur varme er, jeg tænker på har du haft et evt. Stege termometer (evt. et degital) sat i hvor retur vandet kommer ud i køleren
Samt målt fremløbstemp. Hvor vandet går ind i motoren . Hvor stor en temperatur forskel er der ?


Ikke endnu - men nu har jeg bestilt en infrarød måler så jeg kan få checket hvad den reelle temperatur er

Hvad bør forskellen være på fremløb / retur ? udover størst mulig ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden #17 af 499
Hvis man køber den rigtige Alu-vandpumpe, så pumper den ikke mere end hvad motoren behøver. Det vigtigste for en vandpumpe på en smallblock er at der kommer ligemeget vand i hver cylinder række, det er et problem for næsten alle vandpumper derfor sætter jeg næsten altid en vandpumpe i alu fra Edelbrock på det er den eneste der holder hvad den lover. Din mekaniker skulle have skiftet din termostat og ikke vandpumpen hvis denne ellers er ok.

Nu kan jeg forstå du er ved at få justeret tænding, spørg hvad han stiller den i max advance, i vacuum, og hvor hurtig kurven kommer. Læg mærke til jeg ikke spørg om hvilken antal grader motoren står med i tomgang, for du skriver jo selv at du ingen varme problemer har i tomgang, og tændingstidspunktet i tomgang har meget lidt at gøre med hvordan din motor kører. Hvis ellers dit kølesystem er i orden er der kun tændingen og dysning af din karburator tilbage.
Det er næsten altid en masse småting der gør at motoren bliver for varm, og næsten aldrig bare en ting. Alle ting i en motor skal passe sammen og være justeret til det samme, ellers for man problemer som dine og man kan ikke overskue det.

Håber det kan hjælpe dig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #18 af 2025

Hvis man køber den rigtige Alu-vandpumpe, så pumper den ikke mere end hvad motoren behøver. Det vigtigste for en vandpumpe på en smallblock er at der kommer ligemeget vand i hver cylinder række, det er et problem for næsten alle vandpumper derfor sætter jeg næsten altid en vandpumpe i alu fra Edelbrock på det er den eneste der holder hvad den lover. Din mekaniker skulle have skiftet din termostat og ikke vandpumpen hvis denne ellers er ok.

Nu kan jeg forstå du er ved at få justeret tænding, spørg hvad han stiller den i max advance, i vacuum, og hvor hurtig kurven kommer. Læg mærke til jeg ikke spørg om hvilken antal grader motoren står med i tomgang, for du skriver jo selv at du ingen varme problemer har i tomgang, og tændingstidspunktet i tomgang har meget lidt at gøre med hvordan din motor kører. Hvis ellers dit kølesystem er i orden er der kun tændingen og dysning af din karburator tilbage.
Det er næsten altid en masse småting der gør at motoren bliver for varm, og næsten aldrig bare en ting. Alle ting i en motor skal passe sammen og være justeret til det samme, ellers for man problemer som dine og man kan ikke overskue det.

Håber det kan hjælpe dig.


Det er ikke mig der har skiftet vandpumpe, det var Anders

Men planen er at det næste der fokuseres på er tændingen. Den mekaniker jeg bruger er vant til amerikanere, så jeg tror han ved hvad han laver. Men tak for rådet - det vil jeg spørge ham om

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #19 af 2002

Hvis man køber den rigtige Alu-vandpumpe, så pumper den ikke mere end hvad motoren behøver. Det vigtigste for en vandpumpe på en smallblock er at der kommer ligemeget vand i hver cylinder række, det er et problem for næsten alle vandpumper derfor sætter jeg næsten altid en vandpumpe i alu fra Edelbrock på det er den eneste der holder hvad den lover. Din mekaniker skulle have skiftet din termostat og ikke vandpumpen hvis denne ellers er ok.

Nu kan jeg forstå du er ved at få justeret tænding, spørg hvad han stiller den i max advance, i vacuum, og hvor hurtig kurven kommer. Læg mærke til jeg ikke spørg om hvilken antal grader motoren står med i tomgang, for du skriver jo selv at du ingen varme problemer har i tomgang, og tændingstidspunktet i tomgang har meget lidt at gøre med hvordan din motor kører. Hvis ellers dit kølesystem er i orden er der kun tændingen og dysning af din karburator tilbage.
Det er næsten altid en masse småting der gør at motoren bliver for varm, og næsten aldrig bare en ting. Alle ting i en motor skal passe sammen og være justeret til det samme, ellers for man problemer som dine og man kan ikke overskue det.

Håber det kan hjælpe dig.


Det er ikke mig der har skiftet vandpumpe, det var Anders

Men planen er at det næste der fokuseres på er tændingen. Den mekaniker jeg bruger er vant til amerikanere, så jeg tror han ved hvad han laver. Men tak for rådet - det vil jeg spørge ham om


Det var nu Mikael der hvad skiftet fra Alu high-flow til standard. :)
Jeg har købt edelbrock alu pumpe sammen med min motor og kan derfor ikke sammenligne med standard pumpen.
Men læse mig til at der -til min motor- anbefales high flow pumpe fra motorleverandøren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #20 af 2025
Ja, Mikael. Sorry ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #21 af 2025
Lige en update: Tror (håber) problemet er løst af mekaniker

Det var relateret til tænding, som stod forkert som jeg havde på fornemmelsen. Men når den blev sat rigtig, hopppede den på mystisk vis selv ud af position igen og den stod helt galt når der kom træk på. Det skyldes en kombination af at den lille arm fra vacumadvance til strømfordeler var lidt bøjet - samt at tændingsmodulet formentlig havde periodiske fejl. De to dele er skiftet

Så nu ser det ud til alt spiller :-) Der er testet LANG tid i tomgang. Og en tur på 5-10km. Og målt efter med infrarød måler. Men lad os lige få noget godt vejr så jeg kan komme ud og teste en lang tur og være helt sikker på vi er i mål B)

/Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #22 af 2025
Såvidt jeg kan læse er optimal drifts temperatur 185F/85C - 210F/99C. Siden den original termostat føst åbner ved hhv 185F/85C og 195F/91C må det vel fra Fords side betragtes som minimum drifts temperatur ?

Men hvor skal det måles ?

Efter 1,5 times blandet kørsel måler jeg :

Øverste kølerslange : 90-95C
Nede på blokken (den blå del) : 98-102C
Nederste kølerslange : 70C

Så er det ok tal ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden #23 af 2081
det er super…

viser jo netop at du hiver ca 20 grader ud i din køler

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #24 af 2025


viser jo netop at du hiver ca 20 grader ud i din køler


Nemlig :) men er temp på øverste slange og blokken ok? Temp måler viser højt, men måske jeg bare ikke skal stole på den ....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 10 måneder siden - 9 år 10 måneder siden #25 af 2081
Din temp. på øverste køleslange er glimrende….

Jeg køre selv med eddelbrock alutoppe og eddelbrock highflow vandpumpe samt dobbelt el blæser der er sat til at starte ved 90 grader…har ALDRIG problemer

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 10 måneder siden #26 af 2025

Din temp. på øverste køleslange er glimrende….


Jeg prøver lige at smide en ny sensor på og se om den viser noget andet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen