Bladfjedre/støddæmpere hvad køre i med?

Mere
9 år 8 måneder siden #1 af 1731
Jeg har en plan om at skal have strammet bagenden op på den hvide til vinter. Den er efterhånden ved at være lidt slatten i det.
Jeg køre med 4-lags bladfjedre og en standard støddæmper.

Min plan var at sætte 4½-lags bladfjedre på og Koni red classic justebare støddæmpere. Er der nogen af jer der køre med lignende opsætning, og hvordan syntes i det er?
Jeg overvejer også en rear sway bar, hvad er jeres erfaringer omkring det?

Nogen fabrikater/mærker i kan anbefale? Kan se at Grab-A-Trak har en masse fine stumper.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 8 måneder siden #2 af 200
Mange meget fine dele fra dette firma. Personligt foretrækker jeg de originaltudseende stumper - som dog alligevel give fantastisk performance.

Overvej desuden at monterer "Override traction bars" - lidt besværligt men fantastisk og selvfølgelig også en Panhard stang B) Mindre kan naturligvis gøre det :P


www.opentrackerracingproducts.com/products/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #3 af 1731
Tak for linket Anders, det skal studeres :)
Nu skal jeg ikke køre race, men bare have en god stram bagende :P men derfor kan man jo godt tage det hele med i sine overvejelser.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #4 af 1731
Okay googlede lige Panhard stang, måske lige i overkanten :sick:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 8 måneder siden - 9 år 8 måneder siden #5 af 200

Tak for linket Anders, det skal studeres :)
Nu skal jeg ikke køre race, men bare have en god stram bagende :P men derfor kan man jo godt tage det hele med i sine overvejelser.


Naturligvis kan man opnå en super opsætning med de rette fjedre og dæmpere - ingen tvivl om det men et sæt overriders er ikke dyrere end man bør overveje om ikke man skal montere når man nu alligevel har lidt ekstra tid i kalenderen. Dertil er de korrekte i forhold til tidstypisk originalitet som en "over the counter" Ford/Shelby reservedel i modsætning til alle mulige moderne alternativer.

På min 68 Trans Am race replika har jeg valgt en lidt anden løsning - "Slider mounts" på bagfjedrene som på den måde styrker den sideverts stabilitet og giver bagenden rigtig god mulighed for "at sætte sig" når der gives gas ud af svinget ..... men nok mere en "racing" inspireret opsætning - købes som komplet fjeder/beslag sæt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #6 af 1914
Hej Rene
Jeg kører med den opsætning ,og jeg syntes at det går ok,til Cruise og race
Vh. Teddy :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 8 måneder siden #7 af 2167
hejsa
jeg kører med grab a track 4,5 lags bagfjedre og de kan varmt anbefales, jeg har også grab a track støddæmpere men dem kan jeg ikke anbefale, du skal dog være opmærksom på at dine bagstøddæmpere ikke må være for hårde, jeg vil selv prøve at have bilstein dæmpere på. dine bøsninger i de bagerste lasker bør efter min mening være poly bøsninger da det er med til at bagakslen ikke har så meget sidevejs bevægelse, jeg syntes også den kører mærkbart bedre med krængningsstabilisator bagpå men du bør nok overveje at skifte de medfølgende forbindelses led ud med nogle med kugleled i hver ende da de medfølgende stabilisator led med poly bøsninger giver betydeligt trægere affjedrings bevægelighed på bagakslen, hvis du er interesseret kan jeg evt. tage et billede af hvordan jeg har lavet det.
mvh. per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #8 af 2233
Det er jeg ;)

hejsa
hvis du er interesseret kan jeg evt. tage et billede af hvordan jeg har lavet det.
mvh. per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #9 af 1731
@Teddy, ja det er rigtigt du køre med det. Har du også rear sway bar på?

@Per Ja smid endelig lidt billeder. Og alle i andre må også gerne smide et billede eller to af jeres bag ende :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #10 af 499
Nu ved jeg ikke hvad du kører med af sætop foran, men det er afgørende for hvad der vil virke bagpå.
Jeg ville ikke sætte flere lag i din bagfjedre, køb en god kvalitets fjeder der passer til din motor og dens moment (man kan få alt hvis du kigger efter det, også i 4 lags). Og i stedet for poly-bøsninger som skal smøres hele tiden hvis de ikke skal larme, så set Del-a-lum bøsninger i dine lasker. Og i stedet for over ride bars så sæt dem på fra en 66er som sidder under fjedren, så skal du ikke skære hul i bilen og flytte dit bagsæde. Pas på med en for hård støddæmper både for og bag, det er efter min mening ikke til gaden.

Du skal tænke på når du laver undervogn at det gælder om at lave det så alt kan bevæge sig frit og i hele lænden, men kun op og ned ikke sidevers. Det er langt sværere end det lyder at styre bevægelserne i en undervogn.
Pas på med stramme fjedre og hårde støddæmpere og hårde gummibøsninger, det gør at tingene ikke kan bevæge sig frit og du for en stum og hård undervogn som har svært ved at virke. Kan du se ideen er du kommet langt, det er derfor man sætter lejer i istedet for bøsninger f.eks.
Du kan gøre det ved at købe nye dele til en bondegård, eller du kan renovere de dele som sider på bilen så de kan det samme, hvis du ved hvad du laver.
Det billigste du kan gøre er at købe et færdigt sæt til hele bilen, så ved du at alt er lavet så det passer sammen, og du skal ikke lave noget om fordi du ikke er tilfreds med måden bilen kører på. Hopskins har lige lavet et sæt som får stor ros, så har du 3 setops at vælge imellem, skru lortet på og juster og alle er glade. Du kan også gøre som jeg har gjort, men det tager ca 15 år før du er tilfreds hvis bilen skal køre imens og man laver lidt hver vinter, men så har du også noget som ingen andre har, der er mange muligheder og det koster kassen.

Og husk alt i undervognen skal passe sammen og virke sammen, og det skal passe til resten af bilen. Ligesom når du laver motor, eller tændning osv osv osv. Før bliver man ikke helt tilfreds med bilen.
Det var stort set alle hemlighederne, som normalt tager lang tid at skrabe sammen. Håber det hjælper.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen