Oliedryp efter "ræs" ?

9 år 7 måneder siden #1 af 307
Oliedryp efter "ræs" ? er oprettet af 307
For 3 uger siden var jeg ude at lufte Mustangen, En sorthåret gut i en "THansenmodel" ville vise sig frem for mig og min Mustang og så måtte jeg jo lige vise ham hvad min musse kan præstere :biggrin: :biggrin:
2 uger senere da jeg igen rullede mussen ud af garagen, kunne jeg konstatere motorolie på gulvet, ikke meget, men nok til bekymring, da den aldrig har dryppet før, Jeg valgte at køre en lille tur på ca. en times tid og har nu holdt øje med drypperiet i nogle dage, men nu drypper den overhovedet intet (der er nok olie på).
Glad men forvirret, har nogen et bud på hvad det er jeg har oplevet? Er der blevet presset noget olie ud et ell. andet sted som så har kunnet dryppe lidt?
Mustanghilsen (y)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #2 af 2325
Besvaret af 2325 på Oliedryp efter "ræs" ?
DEN PISSER DA BARE TERITORIE AF

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #3 af 200
Besvaret af 200 på Oliedryp efter "ræs" ?
tror det er meget normalt at en motor der er skruet sammen til at køre hyggekørsel kan begynde at svede lidt rigeligt hvis man virkelig sætter tryk på kedlerne .....

Den Porsche der var med på Jyllandsringen for nogle uger siden skulle jo næsten have ble på efter løbet :) ..... tror den er blevet tæt igen efter den blev kølet ned :biggrin:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #4 af Michael Fuglefrø
Hej

Michael skulle jo lige køre ræs med nogle motorcykler torsdag efter Roskilde havn og
det resulterede i en frostprop blev skud ud
og vand løb ud over den varme udstødning,
dampbad og en temp på 240 F hurtigt hjem i garagen og bestille en ny prop.

Hæ hæ det koster lidt at lege.

Hilsen
Helle

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #5 af 014
Besvaret af 014 på Oliedryp efter "ræs" ?
Hvad med oliepåfyldningen i dine ventildæksler ? din motor skal kunne "ånde", dvs den skal kunne komme af med den olietåge der produceres under hårdt arbejde, mange har (som jeg) et smart ventildæksel på og har måske valgt blot at køre med et oliepåfyldningsdæksel hvor igennem denne olietåge skal kunne komme ud, frem for at lede den gennem en slange og ind i luftfilteret. Denne olietåge KAN sætte sig på ventildækslet (dækslerne) og måske samle sig til et par dråber der løber ned af siden ?- Har dog selv kun haft lidt siddende til aftørring og ikke noget der samlede sig til dryp. Det samme gælder gearkassen, som også skal kunne ånde.

men ellers - det der med at motoren "sveder", jo kender det godt, der er mange faktorer i spil, især varme som gør olien særdeles tynd og steder med pakdåser, pakkeflader og selve pakningsmaterialerne udsættes også for denne varme. De forskellige materialer aluminium, støbjern samt stål, udvider sig ikke ens og især under for hurtig opvarmning, kan der opstå spændinger i materialerne som gør at pakkeflader kan ende med at give så meget efter at det resulterer i en midlertidig utæthed. Varmen opstår jo fra topstykkerne, manifold og breder sig ud derfra. Det taler for det gode i at køretøjet er godt gennemvarm før ræs :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #6 af 499
Besvaret af 499 på Oliedryp efter "ræs" ?
Du bliver nødt til at fortælle hvor motoren var utæt henne, hvis du vil have noget hjælp. Ellers skal vi gætte resten af året.

Kan motoren ikke ånde, så er det gerne ved krumtappen motoren bliver utæt.
Kommer der olie ud ved ventildækslerne, er det gerne fordi olien ikke kan løbe hurtigt nok ned i bundkaret igen fordi oliepumpen sender for meget olie op i toppen af motoren. Og det er ikke så godt for olien skal bruges til at køle motoren i og omkring krumtappen.
Oliens vigtigste opgave udover at smøre er at køle alle de steder hvor der ikke er kølevand, en god motorbygger vil altid lave motoren så olien kan køle bedst muligt, dermed også lave udluftningen god nok.

Med den rigtige service og vedligehold, burde der ikke være problemer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #7 af 2491
Besvaret af 2491 på Oliedryp efter "ræs" ?
det er temmelig sikkert ved sving hjulspakdåsen din motor måske sveder,når du straffer den med nogen rpm vil dine stempler bevæges sig hurtigere,og der vil automatisk opstå overtryk i bundkaret,derfor er det vigtigt at have en ordentelig krumtaps udluftning,så du kan komme af med det tryk, derfor vil det typisk komme derfra,i en kort periode,og din olie pumpe kan altså kun levere det den har kapasitet til,af både mængde og tryk, da det er en tandhjulspumpe,og det sidste sted der får olie vil være topstykket,hvor det siver retur til bundkarret,men er ventildækslpakningerne gamle,og ak kork kan de godt svede kraftigt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen