Test af temperatur sender

Mere
9 år 7 måneder siden #1 af 2323
Test af temperatur sender er oprettet af 2323
Så har jeg brug for eksperthjælp igen :P :biggrin:

Min viser står på C hele tiden, og hvis jeg tager ledningen af på temperatur senderen og sætter den på stel, når der er tænding på, så giver den udslag og går på H, så uret burde vel virke. Jeg har lige monteret en helt ny temperatur sender unit, som ikke giver udslag, men kan man teste / kontrollere om temperatur sender unit virker, når den sidder i manifold eller skal den være taget ud ?

Må der være pakningsmateriale mellem senderen og manifolden, eller er det lige meget, for der var / er noget hvidt paktape på senderen ?

Jeg har set tidligere svar her i forum, og set en fin artikel, som viser at der skal være 385,3 ohm når den er kold, jeg kan måle 270,4 ohm på min, når motor er kold, er det tegn på at den ikke virker ?


Her er link til artikel med målinger:
www.mustangandfords.com/how-to/interior-...ng/photo-gallery/#13

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #2 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Du skal være sikker på der er forbindelse mellem censor og manifold.
Der skal være 0 ohm fra manifold til gevind på censor.
Det kan være stikket på ledningen ikke er o.k.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #3 af 2696
Besvaret af 2696 på Test af temperatur sender
Jeg har nøjagtig samme problem, og har efterhånden prøvet alt mellem himmel og jord, men uden held !
Kan ikke lige gennemskue hvad problemet er :(

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #4 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Hvis uret går i top når ledningen til føler sættes
til stel, virker ledning og ur. Hvis der er paktape
på gevindet, kan stelforbindelse muligvis ikke
trænge igennem. Jeg mener at gevindet på føleren
er konisk, og skal derfor ikke have paktape.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #5 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
Virkede det før du sikftede føler?

Jeg har brugt paktape på min temp føler og den virker upåklageligt.
Paktape er jo så tynd at jeg ikke kan forestille mig, at den ikke bliver brudt når føleren skrues ind i gevindet.
Med mindre føleren selvfølgelig har fået alt for mange lag paktape......

Prøv at måle modstanden mellem føler og stel når motoren er kold.
Start derefter motoren, i takt med at motortemperaturen stiger bør modstanden falde.
Hvis ikke - så må det være føleren der er defekt (eller 14 lag paktape der skal af ;) )

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #6 af 2323
Besvaret af 2323 på Test af temperatur sender
Så er jeg hjemme fra arbejde, det tager godt nok meget af ens fritid :biggrin: :biggrin:

Nå, jeg har målt fra sender gevind til stel og der har jeg 196 Ohm. Ud med den nye og i med den gamle, den har også 196 Ohm når den er monteret uden paktape.

Den nye måler nu 182,4 Ohm på testbænken, er den så defekt eller ??
Er den gamle der nu er monteret, så også defekt ??

Jeg tester lige om Ohm ændrer sig under opvarmning af motor :unsure:

Så er der testet og den målte 196 Ohm før start af motor, efter start af motor fald tallet støt og roligt til 26,0 hvor motor var godt varm, slukkede motor og den faldt yderligere til 23,8 før den begyndte at stige igen.
Hvad kan der udledes af det ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #7 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Fra følerens gevind til stel skal der være 0 ohm, da du skruer gevindet
ned i manifolden. Er der god stel på manifolden? Når føleren går ned
i ohm når den bliver varm, skulle jeg mene den er god nok, og måleren
skulle så gå op.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #8 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
Godt nok mystisk.

Jeg er helt enig med Niels, ud fra det du beskriver fejler føleren ingenting.
Når du måler de 196 ohm så er det mellem føler og stel et eller andet sted på motoren?
Du skal ikke måle mellem føleren der hvor ledningen sættes på og følerens messing gevind - det skal være til stel på motoren.

Hvis temp instrumentet slår fuldt ud når du sætter ledningen direkte på stel bør instrument og ledning fungere.
Eftersom føleren også virker, så er der kun to muligheder tilbage - enten stelforbindelsen mellem føler og motorblok, eller også forsvinder plus til dit instrument når motoren kører.
Prøv lige at starte motoren og så sætte ledningen direkte på stel - går viseren stadigvæk til H?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #9 af 2323
Besvaret af 2323 på Test af temperatur sender
Hej igen

For at være sikker på vi snakker om det samme, så kommer her lidt flere målinger.

Måling fra manifold til stel (møtrik ved forskærm) er 0,1 Ohm.
Måling fra messing gevind på temperatursender til manifold 0,1 Ohm (samme hvis jeg måler til møtrik på skærm)
Måling fra gevindstykke på temperatursender hvor ledning sættes på, til manifold nu 210 Ohm (det afhænger vel af temperaturen her og nu ?)

Når nøglen er drejet til tænding og ledning sættes til stel går viseren til højre mod H
Når motoren er tændt og ledning sættes til stel går viseren også til højre mod H

Giver det mening ? :unsure:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #10 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Så burde det hele virke :(

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #11 af 2689
Besvaret af 2689 på Test af temperatur sender
Når jeg skal til at finde ud af hvorfor min temp står på H hele tiden, så vil jeg købe nogle elektronik komponenter, så jeg kan lave modstande som svarer til instrumentets C midt og H.

Jeg har målt min motor temperaturen, ved Terkels mellemkomst og en berøringsfri temp måler, og ved at den er OK, så det bliver et af vinter projekterne.

Fordelen ved at simulere følernes modstand er at man selvfølgelig ikke behøver at havde tændt motoren.

Mvh Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #12 af 2025
Besvaret af 2025 på Test af temperatur sender
Hej Carsten,

det er faktisk også en mulighed at kalibrere selve viseren. Prøv at læse her :
www.mustangklubben.dk/index.php/forum/2-...oler-og-viser#215823

Men det havde du vist set allerede ?

/Kim

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #13 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
Det bliver mere og mere mystisk.

Prøv lige at tjekke +spændingen på selve temp instrumentet.
En defekt spændingsregulator kan måske give de problemer du ser.

Jeg havde det på min engang, men der var symptomene dog lige modsat - måleren viste meget højere temperatur end den var i virkeligheden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #14 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Hvis spændingsregulatoren til instrumentet er defekt
burde de andre instrumenter vel også vise forkert

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #15 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
Enig - det burde jo være sådan, men i mit tilfælde gik temperatur måleren helt amok, mens de andre instrumenter var mere normale at se på. Kan ikke forklare hvorfor det var sådan, men en ny spændingsregulator løste problemet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #16 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Ja det er mystisk. Lars skriver has temp. måler står på C
det er Cold, altså i bunden. Hvis man har et lille justerbar
potmeter på 500 ohm, og monterer det mellem stel og
ledningen til uret, kan man dreje på det og se om uret
går op og ned.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #17 af 2696
Besvaret af 2696 på Test af temperatur sender
Efter de forskellige indlæg, tror jeg nu også, at det er spændingsregulatoren der er deff.
Som skrevet har jeg de samme problemer !
Hvor kan man skaffe sig en regulator, for så vil jeg prøve at skifte min ud ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #18 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
Jeg købte en brugt, men ellers kan du nok købe en ny hos en af de sædvanlige leverandører.
CJ Pony Parts har eksempelvis denne her udgave:
www.cjponyparts.com/mustang-constant-vol...-1969-1973/p/HW1567/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #19 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Jeg mener der er kommet en elektronisk regulator.
Mon ikke den kan fås herhjemme, hos div. US
reservedelssælgere?

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #20 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
Jeps - korrekt. CJ's er en elektronisk udgave:

This new constant voltage regulator features solid state technology for smooth gauge performance with no adjustment needed.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #21 af 2323
Besvaret af 2323 på Test af temperatur sender
Jeg har allerede monteret en elektronisk regulator fra NPD:
www.nationalpartsdepot.com/store/product...cement-100931-1.html

Kan man måle om den virker, eller virker den når benzinmåler og olietryk virker ok ?

Amp er frakoblet efter mindre brand i ledningsnettet, så hele ledningsnettet er udskiftet til American Autowire :P

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #22 af 2323
Besvaret af 2323 på Test af temperatur sender
Ja det er mystisk. Lars skriver has temp. måler står på C
det er Cold, altså i bunden. Hvis man har et lille justerbar
potmeter på 500 ohm, og monterer det mellem stel og
ledningen til uret, kan man dreje på det og se om uret
går op og ned.

Niels

Nu er jeg ikke særlig elektrisk :P men hvor finder man sådan en fætter ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #23 af 1359
Besvaret af 1359 på Test af temperatur sender
"Kan man måle om den virker, eller virker den når benzinmåler og olietryk virker ok ?"

I mit tilfælde lod det til at benzinmåler og olietryksmåler virkede sådan nogenlunde ok, mens temp måleren var helt i skoven.
Kan ikke forklare hvorfor det kun var temp måleren der fejlede markant, men sådan var det altså.
Skiftede regulatoren og alt virkede ok.

Regulatoren skal vidst nok give 5V ud til instrumenterne.

Amp måleren har aldrig virket mens jeg har haft bilen, men har læst at det vidst nok er meget normalt for den type instrument.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 7 måneder siden #24 af 903
Besvaret af 903 på Test af temperatur sender
Det har jeg ;)
Et pot-meter er justerbar modstand med 3 ben.
Det midderste ben er fælles, og modstand vil
stige eller falde på de 2 andre ben, når man
drejer på det.
Det jeg har er på 1000 ohm. D.v.s. at man kan
justere det fra 0 - 1000 ohm.

Du kan få det tilsendt for 50,00 kr. i et brev. :)

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen