Skal cylinderen kunne holde tryk ?

Mere
9 år 7 måneder siden #1 af 627
Jeg har mistanke om en utæt toppakning, og tester derfor lidt forskellige ting inden jeg skiller tingene ad.
kompressionstest ser ok ud (12-13 bar)... Men hvis jeg sætter tryk (7-8 bar) på cylinderne fiser luften igennem lige så hurtigt som jeg kan fylde den i :blink: på to cylindere kommer luften ud gennem udstødningsporten, så her er så en utæt ventil. men på de andre må luften fise forbi stemplerne da det siver op i røret til oliepinden. Nu er spørgsmålet så....kan man forvente at cylinderne kan holde (bare lidt) tryk eller der det normalt at den siver forbi stempelringene ? Ja - det er på en kold motor og jeg ved at det er bedst at teste på en varm. Og ja - jeg ved at det ikke er en rigtig leak-down test, men jeg er usikker på om jeg bør tjekke stempler/ringe og cylinder, nu jeg alligevel snart piller toppene af.

/Brian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #2 af 2491
du kan kun regne med at cylindern kan holde tryk når begge ventiler er lukket,så du kan kun tjekke en cyl.af gangen,men det er den bedste måde at tjekke om motoren er slidt,komp,test kan du kun bruge til at tjekke om ventilerne er brændte

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #3 af 627
Cylinderne er selvfølgelig tjekket en af gangen, og med stemplet i top. ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #4 af 499
Der vil altid sive lidt luft forbi stempelringene, det er derfor det er vigtigt at lave en leakdown test. Der for du at vide hvor mange % det handler om, og så ved du om det er normalt eller om du gætter.
Du bliver nødt til at lave disse test med drift varm motor, ellers kan du ikke sammenligne noget eller bruge det til ret meget.

Hvorfor tror du at der er røget en topparkning, er der vand i olien, eller olie i vandet, er der bobler i vandet, oser den blåt eller hvidt hele tiden. Med andre ord hvad gør din motor forkert ved driftvarm motor.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden - 9 år 7 måneder siden #5 af 627
Spor af olie i kølevandet, hvid røg fra den ene udstødning (de to sider er ikke forbundet) dog kun ved start. Ved lidt frisk kørsel smider den vand fra overløbet, meget hård kølerslange. Så min teori er at der er kompressions tryk i kølesystemet. Nu piller jeg toppene af, så må vi jo se. Når jeg samler igen prøver jeg med et andet sæt toppe. Tak for lån Steen :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #6 af 1731
Brian hvad for nogen toppe har du på nu? 289? Årgang?
Grunden til jeg spørger er, at jeg mener at kan huske Steens de gamle er 302 toppe. Du kan risikere de har lidt større kammer, og derved får du lidt mindre kompression.

Rene

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #7 af 627
Hej Rene
Ja, Steen mente at han kørte med 302 toppe, men det viste sig at være 289 ;) og årgangen er til en 66'er så ingen problemer her B) forskellen er at Steens toppe er nonrail vippearme og jeg piller rail toppe af, så det er vel bare at finde ud af om jeg har hærdede stødstænger. Right?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #8 af 1731
Er du sikker på Steens er 66er toppe? Jeg mener kun det er 65er toppe der køre med nonrail.
Hvordan er hullerne til stødstængerne? Til nonrail skal huller være ovalt og stødstængerne hærdet. Det er det ovale hul der styre rockerarm så den ikke ryger ved siden af ventilen.
På railrockers er hullet rundt og det er rockerarm der styre så den ikke falder ved siden af.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 7 måneder siden #9 af 1731
Hov forresten, er der monteret guid plates til stødstængerne?
Hvis der er kan det godt passe det er nonrail. Og du skal have hærdede stødstænger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen