Start motor med lang eller kort vandring til aut?

9 år 6 måneder siden - 9 år 6 måneder siden #1 af 497
Kan nogle hjælpe
Efter 3 års stilstand af 1965 HT er der nu kommet liv..
Jeg har dog tidligere haft problemer med start motoren der "hang" når motoren kørte. Det blev løst med en hammer.. men ikke en særlig elegant løsning i længden. Jeg har derfor afmonteret start motoren, smurt og genmonteret.. problemet blev desværre ikke løst og jeg besluttede at købe en renoveret start motor.. det gik faktiske også godt lige ind til jeg skulle afprøve forbedringen.. der kom mislyde som jeg tror kommer fra skraben mellem det lille hjul og det store tandhjul på motoren. Det lille tandhjul på startmotoren trækker sig ikke langt nok tilbage i forhold til det store tandhjul.. tror jeg.
Jeg afmonterede den "nye" S motor. Det viser sig der er forskel på "hvor langt det lille tandhjul" sidder inde målt fra monteringsflangen.. Jeg har så hørt, at der er forskel på s motor til aut og til manuel.. den store gåde er nu, at jeg får at vide, at den s motor der sidder på min HT er en til manuel gear, selv om der er aut gear på.

Kan det være rigtigt at monterer s motor med den længste vandring på det lille hjul (for manuel) på min HT med aut?
Se foto.

Ovenstående er lidt kludret skrevet, men håber der er nogle der kan tolke problematikken alligevel. Foto viser de to start motorer jeg har.. på billedet til venstre "lille hjul med lang" vandring til (manuel?) og på billedet til højre "kort vandring" til (aut?).. hvilken en skal bruges.. kan man sige det?

Skal lige nævne, at det er en 302 der ligger i og automatgear er Cruse-omatik eller sådan noget.
Start motor til venstre er den gamle der har fungeret, men "hang" til sidst. Den til højre er en "ny" renoveret.
Jeg har yderligere en ny-renoveret liggende som ligner den gamle liggende, men det genrer mig at få at vide, at startmotoren er er forkert.. altså til manuel, når jeg har en automat gearkasse.. er det jeg har fået at vide forkert, eller er der andre variationer / sandheder??

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 6 måneder siden #2 af 903
Jeg vil godt prøve at svare dig. Startmotoren til højre ( ny ) er til automatgear
og 5 speed gearkasse. Den til venstre er til 3 & 4 speed gearkasser.
Jeg mener at kunne huske tilbage at det faktisk ikke altid passer. Din
gamle og nye starter er heller ikke samme generation af startere.
Du kan få din gamle startmotor renoveret, hvis du ønsker det.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #3 af 499
Så vit jeg husker er der så ikke kun en starter til alle smallblock.

Det er ikke din starter som hænger, men dit starterrelæ som sidder på skærmen. Din starter gør kun hvad den bliver bedt om af dit relæ, så et nyt relæ og en ny starter og du er glad i mange år frem, hvis alt er samlet perfekt.

Den eneste måde din starter kan køre med rundt med motoren uden strøm, er hvis din startkrans sidder skævt f.eks fordi din converter ikke sidder i de rigtige huller på startkransen. Eller hvis kransen er forkert monteret eller skæv.

Din startkrans skal ikke ramme starteren, du har måske monteret noget forkert et eller andet sted, for starteren er ens på alle slags gearkasser. Så kig ikke så meget på din starter, men mere omkring den.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 6 måneder siden #4 af 903
Der er flere startere til smallblock. Til automatgear og manuel gearkasse.
Starteren kan hænge i starterdrevet, hvis det er tørt ( uden olie ) på
akselen. Hvis man kan løse problemet med et hammerslag på starteren,
kan det ikke være relæet.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 6 måneder siden #5 af 162
Er det ikke muligt at bytte den yderste del (alu huset) af starteren.??

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 6 måneder siden #6 af 903
Jeg er næsten sikker på at det er selve drevet der stopper
et andet sted på akselen, der giver afstanden til huset.
Jeg har repareret startere og generatorer i over 35 år,
så lidt erfaring har jeg. :)
Da jeg reparerede min egen til en c4 gearkasse, var der en
ring lagt på huset ind mod gearkassen, som gav starteren
mere afstand til startkransen. Ved ikke om det er originalt,
men kunne tænke at det var smart, hvis et firma kun havde
en type starter på lager. Enten monteret med eller uden
afstandsring.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #7 af 162
Tænkte bare, at reservedelen "drev med hjul" er ens til begge starterer, så forskellen må ligge et andet sted f.eks. huset.

www.cjponyparts.com/1964-1973-6cyl-v8-st...ix-1964-1973/p/STRB/

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 5 måneder siden #8 af 903
Du kan have noget der. Jeg tror bare det kan være på selve
ankeret at strålerne er forskellige. Hvis man ser på billedet
ser afstanden af det stykke aksel man kan se, ud til at være
længere på den venstre starter. Hvis man opmåler afstanden
fra drevende til reseskant, kunne det komme an på en prøve.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 5 måneder siden #9 af 497
Tak for jeres input.
Jeg har nu igen sat fokus på at finde ud af hvad der var galt med den gl. start motor i stedet for at skifte ud til en ny-renoveret, der ikke passer på den ene eller anden måde... efter i søndags at have de og genmonteret s-motoren 3 gange.. og det er jo ikke nogen let og elegant arbejdsgang, når det er på ryggen ude i indkørsler.. haha

Nå, men jeg har fundet frem til, at der er så meget slør i armen, der skyder tandhjulet frem, at den kortslutter kobberkontakten der sidder modsat det lille tandhjul. Når starteren var sluttet dannede armen forbindelse mellem kobberpladerne/kontakten på bagsiden. Nu er den rettet og justeret og ind til videre, har startmotoren fungeret upåklageligt.. så det er jo fint og jeg beholder den.. :)

Men lige et spørgsmål mere: Hvad er det kobber-kontakten bryder (hvilken strøm og funktion), når starter motoren er i drift?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 5 måneder siden #10 af 903
Der sidder 4 spoler i huset. Den ene spole ligger rundt om
der hvor åget der suges ned til fremføring af drevet er.
Denne spole afbrydes når starteren kører rundt, da den
ikke har så stor kraft som de andre spoler.

Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen