Utæt C4 gearkasse engang imellem

7 år 3 måneder siden #1 af 434
Utæt C4 gearkasse engang imellem er oprettet af 434
Jeg har en C4 automatgearkasse som sidder på en mustang fra 1967.
Problemet er at den smider olien af og til og det sviner.
Det mærkelige er jeg kan køre hele sommeren, hvor den kun taber et par dryp.
Men nar vi når slut på sæsonen og det bliver koldt og jeg sætter den i garage for vinteren så sker der mærkelige ting, den taber flere deciliter olie.
Hvorfor?
Og hvad kan jeg gøre ved det?
Godt nytår Nils

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 måneder siden #2 af 678
Besvaret af 678 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Når det bliver koldere så bliver pakdåser stivere og olien siver ud,det er mit bud.
Per

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 måneder siden - 7 år 3 måneder siden #3 af 2267
Besvaret af 2267 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Det kommer lidt an på hvor den er utæt.
Du har i hvert fald 4 områder med pakninger.
1. Bundkar - her burde du kunne skifte pakning eller måske stramme boltene lidt mere. Olien skal dog tappes af i samme omgang
2. Ved gearvælger - denne lille pakdåse burde også kunne skiftes uden at demonterer C4'en - der vil komme olie ud ved skiftet
3. Ved udgang til drivaksel - har skal du have drivaksel/kardan ud først også her vil der komme noget olie ud
4. Mellem C4 og motor - inde bagved Converten sidder pumpen og her kan den også være utæt. Her skal C4'en af for at få skiftet pakning'er

Held og lykke

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #4 af 3035
Jeg var også sikker min gearkasse var utæt ved gearvælgeren, men da det ikke hjalp at skifte pakninger osv. Konkluderede jeg at olien kom fra overløbsrøret der sidder lige over gearvælgeren, der er mange teorier på nettet om årsagen til at den spytter olien ud den vej, det kan være for høj oliestand, eller for højt tryk i gearkasse pga. for stor modstand i oliekøler osv. Jeg observerede bla. at den lækkede olien under accelleration på motorvej, og lagde røgslør fordi fartvinden smed olien hen på udstødningen. Jeg har nu lavet nye større rør til oliekøleren, da de gl. var lettere klemte og kvæstede. Om det har løst problemet ved jeg først til foråret.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 måneder siden #5 af 434
Besvaret af 434 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Hej
Har du et foto der viser hvor overløbsrøret sidder på gearkassen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #6 af 3035
Det er vedhæftet og nu med pil på.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 måneder siden #7 af 434
Besvaret af 434 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Kan man vende røret eller bøje det så det går opad for at undgå overløb?
Tak for svaret

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 3 måneder siden #8 af 3035
Jeg har sat en slange på, for at undgå at olien rammer den varme udstødning. Hvis olien kommer ud pga. for højt tryk i gearkassen, tror jeg olien vil finde ud, uanset hvor højt / langt røret er.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 måneder siden #9 af 434
Besvaret af 434 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Tak
Jeg vil prøve det med slangen i første omgang
Nils

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 3 måneder siden #10 af 2267
Besvaret af 2267 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Du har sikkert tjek på det, men for god ordens skyld. Når man skal måle olieniveauet så skal det gøres med en driftsvarm motor og medens motoren kører.
Og du skal lige have haft den i gear. Har læst det kan være et problem at få for meget olie på.

Når man skal have olieseal af, kan med lidt forsigtighed lave et lille hul i pakningen - skrue en skrue i og så trække olieseal ud. Husk at have en passende langt "rør" du forsigtig kan bange den nye pakning på plads med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 2 måneder siden - 7 år 2 måneder siden #11 af 2821
Besvaret af 2821 på Utæt C4 gearkasse engang imellem
Jeg har fundet ud af at min trækker olie med ud i speedometer kablet og der kan det så trække ud fra når den holder parkeret, jeg har ikke lige fundet en løsning på det, måske et nyt "drev/gear " eller hvad det hedder, det som sidder i gearkassen, eller nyt kabel.?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 2 måneder siden #12 af 683
Det er skægt, jeg ligger og roder lidt med samme problem på min gearkasse og har netop også observeret olie på speedometerkablet, første tanke var- " det må sgu komme et andet sted fra", men det er måske i virkeligheden en gammel kending

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #13 af 2780
Hej Alle

Jeg har planer om at skifte pakdåse mellem C4 og drivaksel, da den drypper olie bagud.

Men... Skal jeg også skifte leje/bøsning inde bage pakdåsen for at den bliver ved med at være tæt?

Mvh Jeppe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #14 af 877
Men... Skal jeg også skifte leje/bøsning inde bage pakdåsen for at den bliver ved med at være tæt?

Nej

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
6 år 5 måneder siden #15 af 2780
Okay. Så skifter jeg lun pakdåsen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen