Originalitetskravet helt kort

Mere
1 måned 3 uger siden #1 af 3037
Hvis der stadig er nogen, der ikke er sikre på hvad originalitetskravet går ud på så er det kun for biler, hvor der er betalt veteranafgift. Disse biler er underlagt et originalitetskrav, der nu er så nidkært, at detaljer som rat, radio osv. sammenlagt kan gøre at din bil ikke anses som veteran længere og du vil så skulle svare fuld afgift, eller måske bare en tilfældig afgift som de beslutter sig for.
Man har pligt til(jeg ved ikke hvem der ville kunne finde på at gøre det) selv at skrive til motorstyrelsen med alle de ting på din bil som ikke er originale. Så vil motorstyrelsen sende dig besked om størrelsen på din afgift. Du kan ikke selv checke reglerne, for de findes ikke. Motorstyrelsen fortolker egenhændigt på 'Skal være som på første registrering', altså som da den rullede ud fra fabrikken.
Du kan klage over afgørelsen, det koster 400 og motorstyrelsen skriver på forhånd at det ikke vil have indflydelse på din afgørelse. Måske vil de dog ændre praksis fremadrettet, hvis du får medhold...

Ryger du på fuld afgift kan du stadig nyde godt af 8 års syn og lav forsikring ved at registrere den til veterankørsel, som betyder at du kun må køre bilen lejlighedsvist.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #2 af 1359
Besvaret af 1359 på Originalitetskravet helt kort
Jeg kan så supplere med lidt information om hvordan jeg har prøvet at tjekke om min bil er importeret under veteranafgift reglerne.
Dog er jeg ikke på nogen måde ekspert på det her, så alt skal tages med et stort forbehold og I må endelig ikke holde jer tilbage hvis noget af nedenstående er forkert.

Gå på SKAT's hjemmeside og find "Vis køretøjsvurderinger":
motorregister.skat.dk/dmr-front/dmr.port...deringer&_nfls=false

Tast registrerings- eller stelnummer ind og tryk på "Søg".
Nu skulle informationerne om din bil gerne dukke op, og du klikker på den linje.
Så vises "Vis køretøjsvurderinger - detaljer".
Her skal man så finde det felt der hedder "Nypris inkl. udstyr/moms/afgift".
Det beløb der står der ganges med 0,4 og hvis resultatet svarer til det beløb der står ud for "Afgftspligtig værdi" så er den importeret under veteranafgift reglerne.....tror jeg nok :-)

Men det virker som vinden blæser, for det er langt fra i alle tilfælde at begge tal er der.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #3 af 070
Besvaret af 070 på Originalitetskravet helt kort
Jeg vil vove den påstand at langt størstedelen af veteranbilerne i DK er veteran afgiftet, så det vedrører stort set alle.
Hvis man spørger MS kan de ikke svare på om en bil er veteranafgiftet eller normalafgiftet, så for mig at se er der ingen der kan vide sig sikker.
Det er godt beskrevet i nedenstående nyhedsbrev fra MHS, det modtog jeg for et par dage siden.
Sidste nyt er jo så at MS har sat Øster Hurup sagerne i bero, og nedsat en arbejdsgruppe der skal afklare hvordan de skal tolke originalitetskravet.



Her er nyhedsbrevet fra MHS:

En for alle, alle for én

Der hersker en del forvirring omkring, hvem der egentlig risikerer at have noget i klemme i spørgsmålet om veterankøretøjernes originalitet. Desværre må det konstateres at det ikke kun er enkelte køretøjstyper, eller blot de køretøjer der er importeret efter en given dato, der for nuværende er belagt med et krav om originalitet, et krav der, som det ser ud nu, alene tolkes som fabriksoriginalitet.

Der er så uendeligt mange facetter i originalitetsdebatten, at det involverer praktisk taget alle ejere af veterankøretøjer i Danmark, og gøre resten så forvirrede, at det vil kunne skade vores hobby på ubestemt tid.

Veteranbestemmelsen om originale veterankøretøjer er indført i lovgivningen i 1990. Hvis man forsøgsvis grupperer dem, vil det se sådan her ud:

Det er de veterankøretøjer der er importeret de seneste 30 år, hvor lovteksten om ”Fremstå som ved første registrering” nu håndhæves som fabriksoriginalitet. På trods af den tidligere Skattestyrelses mere eller mindre tilfældige tilgang til det krav, så håndhæver den nye Motorstyrelse deres egen tolkning, også med bagudvirkende kraft.
Det er i et vist omfang også køretøjer der er solgt som ny i Danmark, eller taget til landet som almindelig brugt bil. Der skal man være sikker på at der ikke er sket en ændring til en anden model, eller det på anden vis er opdateret.
Endelig så er det alle køretøjer på kvart vægtafgift, hvor det ifølge lovgivningen tillige også er en betingelse at de er originale.
Motorstyrelsen påstår at de blot gør som man altid har gjort i Skattestyrelsen. Et stort antal opslag i det Digitale Motorregister vidner dog om, at det ikke er tilfældet. Man kan dermed ikke vide sig sikker på om der betalt det i afgift der skulle betales ved importen, da tolkningen af den gamle bestemmelse er taget op på ny og der nu er lagt en anden vinkel for dagen.

Der er, i samarbejde med organisationer, igangsat et arbejde i Motorstyrelsen der skal afklare hvor grænserne går for originalitet. Det er Motorstyrelsens forhåbningen, at denne vejledning skal udkomme her til begyndelsen af sæsonen.

Indtil da, har vi kun Motorstyrelsens afgørelser i kontrol- og afgiftssager at læne os op ad. Vi må konstatere, at man har fokus på det vi anser for mindre og uvæsentlige detaljer, når de skal vurdere om et veterankøretøj overholder bestemmelsen om originalitet.

Følgende har faktuelt været udslagsgivende for de seneste sager afgjort af Motorstyrelsen:
Uoriginale og bredere fælge og dæk
Bredere skærmkanter
​Ændret udstødning
Ikke original metallak
Forsæderne anses for at være uoriginale
Karburator udskiftet
Luftfilter ændret
Uoriginalt rat
Ekstra omdrejningstæller
Ændret motorhjelm
Monterede tågelygter​
Uoriginal radio
De ovenstående emner har i faktuelle sager været udslagsgivende for om et køretøj helt har mistet afgiften, og der derpå skal foretages en ny beregning. Hele præmissen, og den internationalt anerkendte forståelse af, hvornår et køretøj er historisk, er beklageligvis slet ikke en parameter i hverken lovgivningen eller tolkningen af den.

Med til det ovenstående skal tages at Motorstyrelsen alene tager udgangspunkt i fabriksoriginalitet. Man har indtil videre ikke været modtagelig for vores argumenter om, at der kan være foretaget noget ved køretøjet før første registrering.

Der er mange flere facetter i det her, end man kan opliste her. Ud over det ovenstående, så er forskellen mellem synsvejledning og registreringsafgiftslov et andet eksempel. Et andet er at myndighederne har destrueret mange afgiftsoplysninger, og lagt den dermed nærmest umulige bevisbyrde på ejeren.

Der foregår lige nu et intenst og omfattende lobbyarbejde for at få Skatteministeren og Folketinget til at indse hvor forkert det hele er, og hvor langt vi er fra den opfattelse af et historisk køretøj der burde være fremherskende. Den hvor køretøjet lever et hverdagsliv som brugt bil eller motorcykel, for ved en given alder at overgår til et liv som historisk veterankøretøj.

Vi vil opfordre til arbejdsro til organisationerne og især til sammenhold blandt ejerne. Selv om frustrationerne er store og man mest har lyst til flere mediehistorier, så er det ikke nødvendigvis det, der bringer os længst. Problemerne berører praktisk taget os alle, og sammenhold er den eneste vej frem til en ændring.

Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
Motorhistorisk Samråd

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #4 af 668
Besvaret af 668 på Originalitetskravet helt kort
Hvis bilen er dansk fra ny altså indregistreret i 1969 hvordan er reglerne så og det er ikke til at finde ud af
Bo

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #5 af 070
Besvaret af 070 på Originalitetskravet helt kort
Som reglerne er nu skal den stå i original stand hvis der betales 1/4 vægtafgift, også selv om den er indregistreret som ny i 69. men en sådan bil kan de ikke kræve ny afgift af, den er jo på den høje afgift.
Vi må vente og se hvad MS kommer frem til mht tolkning af originalitetskravet, og samtidig håbe på at MHS, med flere, lykkedes med at få fjernet originalitetskravet i loven. men det kræver en folketings beslutning, så det sker nok ikke lige de nærmeste dage.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #6 af 668
Besvaret af 668 på Originalitetskravet helt kort
Okay ja vi må se hvad de finder ud af
Bo

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #7 af 2194
Besvaret af 2194 på Originalitetskravet helt kort

1359 skrev: Jeg kan så supplere med lidt information om hvordan jeg har prøvet at tjekke om min bil er importeret under veteranafgift reglerne.
Dog er jeg ikke på nogen måde ekspert på det her, så alt skal tages med et stort forbehold og I må endelig ikke holde jer tilbage hvis noget af nedenstående er forkert.

Gå på SKAT's hjemmeside og find "Vis køretøjsvurderinger":
motorregister.skat.dk/dmr-front/dmr.port...deringer&_nfls=false

Tast registrerings- eller stelnummer ind og tryk på "Søg".
Nu skulle informationerne om din bil gerne dukke op, og du klikker på den linje.
Så vises "Vis køretøjsvurderinger - detaljer".
Her skal man så finde det felt der hedder "Nypris inkl. udstyr/moms/afgift".
Det beløb der står der ganges med 0,4 og hvis resultatet svarer til det beløb der står ud for "Afgftspligtig værdi" så er den importeret under veteranafgift reglerne.....tror jeg nok :-)

Men det virker som vinden blæser, for det er langt fra i alle tilfælde at begge tal er der.



Hej Per.
Interessant observation.

Skal jeg så læse det som at hvis der står dette ud fra en af mine biler (fra 1973), så er der betalt fuld afgift?

Der står følgende:

Afgiftspligtig værdi: 14.400,00 kr.
Fradrag for boandel: 0,00 kr.
Fradrag for ikke-afgiftspligtigt udstyr: 0,00 kr.
Nypris inkl. udstyr/moms/afgift: 35.932,00 kr.
Handelspris inkl. afgift: 34.560,00 kr.
Registrerings­afgift: 20.160,00 kr.


Og hvad med dette (bil fra 1967)
Er den på veteran?

Afgiftspligtig værdi: 14.800,00 kr.
Fradrag for boandel: 0,00 kr.
Fradrag for ikke-afgiftspligtigt udstyr: 0,00 kr.
Nypris inkl. udstyr/moms/afgift: 37.062,00 kr.
Handelspris inkl. afgift: 30.340,00 kr.
Registrerings­afgift: 15.540,00 kr.

Let me know.
/Rolf

/Rolf

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #8 af 1359
Besvaret af 1359 på Originalitetskravet helt kort
Hej Rolf,

Mit bud er begge bilerne er importeret under veteranafgift reglerne.

Første bil:
35.923 kr. x 0,4 = 14.369 kr. hvilket stort set er lig 14.400 kr. => veteranafgift regel

Anden bil:
37.062 kr. x 0,4 = 14.825 kr. hvilket stort set er lig 14.800 kr. => veteranafgift regel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #9 af 2194
Besvaret af 2194 på Originalitetskravet helt kort
Men det der er betalt er vel:

Registrerings­afgift: 20.160,00 kr.
og
Registrerings­afgift: 15.540,00 kr.

? Så det er jo ved begge tilfælge mere end 40%.

Der er jo ikke betalt den "afgiftspligtige værdi" i registreringsafgift? Der er vel betalt det beløb der står i registreringsafgift? Eller hvordan skal jeg forstå det der står?

/Rolf

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #10 af 1359
Besvaret af 1359 på Originalitetskravet helt kort
Jeg tror ikke du skal fokusere på det beløb der er betalt i registreringsafgift, for det er faktisk sekundært i denne her sammenhæng.
I stedet skal du fokusere på det beløb der kaldes "afgiftspligtig værdi".

Importerer du en bil skal du betale registreringsafgift af bilens markedsværdi.
Importerer du så en bil, der er over 35 år gammel til Danmark, og bilen i øvrigt er i original stand, skal du stadig betale registreringsafgift af bilens markedsværdi (aka. afgiftspligtig værdi), der dog så maksimalt kan være 40 procent af nyprisen (feltet der kaldes "Nypris inkl. udstyr/moms/afgift").

Dvs. hvis vi tager den første bil er "nypris inkl. udstyr/moms/afgift" sat til 35.932,00 kr.
Men fordi det er en veteranbil, så skal du ikke betale afgift ud fra det fulde beløb, men kun 40% af beløbet.
40% af 35.932,00 kr. = 14.372 kr. (som dog så åbenbart er rundet op til 14.400 kr.).
Det beløb kaldes nu "Afgiftspligtig værdi".

Det er så de 14.400 kr. der er beregnet registreringsafgift ud fra, hvilket ender med at blive 20.160,- kr.
Hvordan registreringsafgiften så bliver lige det beløb aner jeg ikke.

Men igen, jeg er ikke fagmand på området, så jeg kan sagtens tage fejl for fuld musik......

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #11 af 585
Besvaret af 585 på Originalitetskravet helt kort
Efter at have fulgt med fra sidelinien siden "Øster Hurup" og læst lidt inde på Motorstyrelsens hjemmeside og nyhedsbrevet fra MHS, er jeg lige som alle andre ikke blevet klogere på hvor jeg står i forhold til mit køretøj.

Som der skrives et sted;
Jeg vil vove den påstand at langt størstedelen af veteranbilerne i DK er veteran afgiftet, så det vedrører stort set alle. Hvis man spørger MS kan de ikke svare på om en bil er veteranafgiftet eller normalafgiftet, så for mig at se er der ingen der kan vide sig sikker.

Og som det står i nyhedsbrevet fra MHS;
Vi vil opfordre til arbejdsro til organisationerne og især til sammenhold blandt ejerne. Selv om frustrationerne er store og man mest har lyst til flere mediehistorier, så er det ikke nødvendigvis det, der bringer os længst. Problemerne berører praktisk taget os alle, og sammenhold er den eneste vej frem til en ændring.

Så nu må vi sætte vores lid til at MHS lykkes med det de beskriver som et intenst og omfattende lobbyarbejde for at få Skatteministeren og Folketinget til at indse hvor forkert det hele er og så bakke op hvis de beder os om støtte.

Kommer der ikke klarhed over tingene og selvfølgelig en ordning der er til at overkomme for veteranejerne, så forudser jeg færre veteraner på vejene end nogen sinde og en lav tilslutning til årets træf, med en deraf økonomisk nedtur for specialværkstederne og veteran-reservedelslagrene og alle andre der lever af at "vi kommer forbi". Sker det værst tænkelige, vil det næste der sker, være en massiv afmeldning og dernæst øget eksport af køretøjer til udlandet.

Resultat: Mange ejere bliver fattigere på oplevelser og livskvalitet og hele økonomien omkring hobbyen forsvinder, til skade for mange flere mennesker end man lige kan forestille sig. Behøver jeg at nævne at skat -hvilket indirekte vil sige os selv, får en LA A A ANG næse?, -med mistede momsindtægter og afgifter + de afgifter de troede de skulle indkassere ekstra...

Der skulle efter sigende ske noget i foråret 2020 inden sæsonen går igang. Indtil da kan vi bare vente og måske få tiden til at gå, ved at møde MS den 21.-23. marts på Bilmessen i Fredericia og til deres "Åbent hus" her:
Den 4. april 2020 kl. 10-14 står Motorstyrelsen bag arrangementer for veteranbilejere på de fire motorekspeditioner i henholdsvis Høje Taastrup, Odense, Aarhus og Aalborg.

Vi ses (måske) derude!
Martin

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #12 af 302
Besvaret af 302 på Originalitetskravet helt kort

1359 skrev:
Det er så de 14.400 kr. der er beregnet registreringsafgift ud fra, hvilket ender med at blive 20.160,- kr.
Hvordan registreringsafgiften så bliver lige det beløb aner jeg ikke.

Men igen, jeg er ikke fagmand på området, så jeg kan sagtens tage fejl for fuld musik......



Mit bedste bud vil være, at de 20.160,- er incl. benzinafgift, som typisk spændte mellem 5.000,- og 7.000,- afhængig af vægten på bilen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #13 af 162
Besvaret af 162 på Originalitetskravet helt kort
Den hurtige måde er, at se om der er betalt den fulde vægtafgift, på et tidpunkt.
Er det tilfældet så er bilen kommet til Dk før den var veteran....

40 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #14 af 1333
Besvaret af 1333 på Originalitetskravet helt kort
Jeg har lige modtaget dette fra motorstyrelsen i dag
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #15 af 162
Besvaret af 162 på Originalitetskravet helt kort
Det er heldigvis præsis som ønsket og forventet.
Dansk fra ny ingen problemer, rart at se det man har sagt hele tiden...påtryk.

40 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #16 af 162
Besvaret af 162 på Originalitetskravet helt kort
Rolf, begge dine biler er på veteranafgift. Fx fuld afgift på 67 fastback ville være midt i fyrrene hvis den var 30 år på betalingstidspunktet.

40 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 1 uge siden #17 af 3031
Besvaret af 3031 på Originalitetskravet helt kort
Hej.
Jeg kan lige oplyse at d.26/2 var jeg til et V generalforsamling. Der var Kristian Pihl Lorentzen med et trafikpolitisk indlæg. Jeg brugte et par minutter på at gøre opmærksom på vores frustrationer mht. originalitskrav. Han lovede ,at han ville gøre hvad der står i sin magt, for at få det ord fjernet fra motorstyrelsens lovtekst. Han kører desuden selv veteranbil. Han fortalte at i marts skulle mødes med en fra motorstyrelsen hos CC Cars i Ans. De skulle sparke lidt dæk! Og så forsøge at få vores veteranbiler fredet. Så jeg vil mene, at den bedste mand er sat på sagen.
Mvh Kenneth Olesen. 3031

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 6 dage siden #18 af 053
Besvaret af 053 på Originalitetskravet helt kort
Jeg vil gerne oplyse at jeg importerede en Mustang 1966 Convertible i 1998 og betalte fuld afgift på 46.725 Kr.
Mvh Svend Erik Lauth

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 uger 2 dage siden #19 af 499
Besvaret af 499 på Originalitetskravet helt kort
Hvis man reg en bil med fuld afgift som veteran for at få 8 års syn, skal bilen stadig overholde loven som ved første reg.
Mange har lavet den fejl og så er man på den, og bilen med fuld afgift skal overholde samme regler som en bil med veteranafgift.

Og lad os bare rode lidt mere op.

MS er ikke lige begyndt at tolke anerledes på loven, det er skam sket siden loven kom i 91, der er blevet taget biler hele tiden, der er bare ikke mange som har hørt om det før nu. Alle som man fortalte det til lukkede ørene og mente det ville gå væk hvis man ikke sage noget, og det gælder også mhs og alle de andre der støtter vores hobby, det har kostet mange gode medlemmer og stærke kræfter i vores hobby.
Men bedre sent end aldrig.....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 uger 2 dage siden #20 af 162
Besvaret af 162 på Originalitetskravet helt kort
Der tager du fejl...læs brev oppe i tråden. Den er klokke klar fuld afgift så gælder paragraf 10 stk 4 ikke.

40 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen