Hjælp Lift problem
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Vi har denne lift på værksted, Den er på luft. Er der nogle der kan hjælpe med at fortælle noget om hvordan den virker.
Den kører på luft og vi har tændt kompressor og løftede bilen op men den sænkes stille og rolig ned. Kan ikke holdes oppe.
Hvad kan det skyldes???
Man vil jo ikke arbejde under noget hvis det ikke er sikkert
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (Morten #2047)
- Gæst
Jeg kender lifttypen på godt og ondt fra et værksted jeg lånte da jeg var yngre.
Er du heldig er det ventilen der lækker tilbage i lydpotten så stille at du ikke hører det. Hold evt en bøtte vand op om potten og se om det bobler. Liften vil nu også synke meget langsomt hvis det er ventilen.
Hæld også sæbevand ned ved cylinderen og se om det bobler da det så vil være stempelpakningerne. Denne fejl så vi dog kun 1 gang på 4 lifte. Lidt af gulvet skal hugges op og topflangen skal af cylinderen så stemplet skal trækkes op.
Er det den trælse fejl er det fordi tilgangsrøret til løftecylinderen typisk er tæret. Røret går under gulvet og tilgår cylinderens bund 2 meter under jorden.
Løsning 1 er nem. Køb en stak 3x3 stolper og lav dem i forskellig længde alt efter højden du ønsker og sæt dem på søjlen med en gummistrop så bilen ikke synker idet stolpen holder den oppe.
Løsning 2 er træls. Gulvet om liften skal hugges op ca 80x80 cm da der sidder en ramme ca 10 cm under gulvet. Luftrøret støder til fra siden og samles med en Union lige i siden af rammen.
Denne samling adskilles.
Skru også selve lifttoppen af da den blot er i vejen og tung.
Skaf en gaffeltruck og hiv hele molevitten op af gulvet.
Sæt nye rustfri rør på
Inden det sættes ned, tvær det hele ind i pava eller lignende.
NB. De 4 lifte var alle oppe een gang på de 15 år jeg kom der. Værkstedet lå på en gammel mose.
Held og lykke
Morten
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Mange tak for svar. Jeg kunne også godt have bange tanker om at det var løsning 2. Men vil lige se på de andre ting som nr 1. Ellers er der jo løsning 1. hehe
takker god weekendt
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
Stolper under lift.... i er ikke helt gennembagte!
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Mit motto sikkerhed frem for alt...
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
Det er så kedeligt når en Mustang ejer falder fra...
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (200)
- Gæst
Ikke at jeg er modstander af rådet om at reparer liften så den fungerer som ny, men jeg kunne da godt tænke mig at høre hvorfor en permanent "sænkningsspærre" i form af en "stolpe" anordning skulle være et problem.
Mange af disse lifte har jo i forvejen en sikkerhedsanordning i form af en påmonteret stang der i hævet tilstand hænger ned langs løftecylinderen i midten.
Hvis man forestillede sig at lave en tilsvarende sikkert befæstiget "stolpeanordning" i den højde man nu ønsker at arbejde i - hvad skulle så være usikkert i forhold til dette ..... ??
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Så godt som hele cylinderen er fyldt op med olie, udelukkende som dæmpning. Når man sætter trykluft til cylinderen, dannes der med tiden flere og flere luftbobler i olien. Dette luft skal udluftes regelmæssigt. Hvis det ikke luftes ud, skummer olien og virker derfor ikke efter hensigten (dæmpende) og cylinderen "skyder" pludseligt voldsomt op efterhånden som luften bliver komprimeret og synker efterfølgende langsom ned alt efter hvor meget luft der er i olien eller hvis der mangler olie på systemet.
Om problemet bare er luft, mangel på olie, eller det simpelt hen er et system som har en leak, kan jeg ikke svare konkret på.
Find ud af hvilket fabrikat liften er og kontakt efterfølgende en Liftservice. De kan garenteret guide dig i fejlsøgning samt evt forklare proceduren vedrørende udluftning mm.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
Tag dog i det mindste kontakt til den lokale afd. af arbejdstilsynet og hør dem om gældende regler for dette...
Lur mig om ikke de vil komme med et påbud om interval-service på pågældende lift.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Hvis det er en virksomhed, burde dette gøres, da det nok kan give en pæn bøde, hvis arbejdstilsynet kommer på besøg. For slet ikke at tale om hvis der sker en ulykke med defekt udstyr.
Se bilag her punkt 5.2 løfteredskaber
www.i-bar.dk/Vejledninger%20mm/Liste/~/m...e%20eftersyn_web.pdf
Venlig hilsen en arbejdsmiljørepressentant.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2047)
- Gæst
Det er nok, som flere nævner, godt at sætte sig ind i reglerne.
Træls hvis der sker et uheld og man evt. ikke kan få erstatning hvis det da hænger sammen med en ulovlig lift og privat anvendelse.
Held og lykke herfra.
/Morten
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (903)
- Gæst
ikke kan løbe ud i jorden, med forurening til følge. Har selv haft besøg af
miljøtilsynet vedr. dette.
Mvh.
Niels
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Mvh fra Mikael og Jesper
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (ole hansen)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2047)
- Gæst
På disse står der SAE 30 olie og hvor du finder oliepinden. Om ikke andet er det da forsøget værd.
vwnettet.dk/topic/163393
Mvh. Morten
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Mikael og Jesper
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (200)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Hvis olien er trængt ned over en længere periode vil det formentlig være nødvendigt at ophugge gulvet i hovedparten af værkstedet og så ryger liften.
Det er en kedelig drejning når man var indstillet på at skulle til at arbejde på bilen.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2047)
- Gæst
Hvad med en helt ny 2 søjlet. De er ikke så dyre som jeg troede.
ajengros.dk/shop/autolifte-222c1.html?gc...u0z7QCFWF7cAod7gQA9Q
Jeg ved ikke om disse er ypperste kvalitet, men det afhænger jo nok af hyppigheden af brug hvor hurtigt man får den ødelagt.
Jeg har selv adgang til en hobbyklub under Danfoss med 2 søjlede lifte. Typen er mht. plads perfekt til alt undtagen udskiftning af paneler.
Som Anders nævner kan 100 liter olie i den grad være en dræber mht. miljøproblemer.
Som Niels 903 nævner er der kravet om en pose, men om liften er sat ned før kravet kom er jo så spørgsmålet.
Held og lykke
Morten
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1236)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen