Causeri om effekt og drejningsmoment - af Allan H.

11 år 4 måneder siden #1 af 2243
Causeri om effekt og drejningsmoment - af Allan H. Jensen, bmwforum.dk

Her er en skøn, "bliv-lidt-klogere-tråd", jeg tilfældigvis faldt over i aften. Jeg håber, I får lige så meget ud af den som jeg :)
(y) (y) (y)



Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #2 af 2243
BMW forum er lidt underligt at linke til, så I får en ny post her :)
bmwforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=244

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #3 af 997
Interesant læsning :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #4 af 499
En motor har altid max moment ved et omdr tal og ikke ved max HK, som han påstår. På en V8 motor møder Hk og moment hinanden ved ca 5000 omdr, mener det er ved 5350 men kan ikke lige huske det. I store træk bruger du dette tal til at bygge din V8 motor, under 5000 omdr vil du altid have mere moment end HK på en gade motor. Når man har disse tal i baghånden er det ret nemt at bygge en motor ikke, som passer til ens gearkasse og bagtøj.
Dette gælder for gade biler, for gade biler er moment kongen, hvis man kan få det ned i asfalten. På bane kører man i nogle helt andre omdr tal end på vejen, og derfor er moment ikke helt så vigtigt. Så nemt kan det siges.
Når de bimmerdrenge en dag prøver en bil på 1300 kg med 800 NM og 750 HK på banen så skal de nok blive interseret i vores biler. SMIL..

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #5 af 2382
oh yes, men det kommer de sku nok aldrig til at lære:P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #6 af 102
5252omdr hvis vi skal være nørdet. :) Men dette gælder jo kun hvis vi måler i amerikanske ft.lbs, med Nm er det 7122 omdr. ...og dette gælder ALLE typer motorer da Hk jo er en ren matematisk størrelse udregnet direkte efter momentet. Hk kan man slet ikke måle! Man kan måle momentet og deraf udregne Hk, det er f.eks sådan alle rullefelter virker. Kurverne må kun krydse ved præcist de ovennævnte omdr ellers er målingen forkert.

...og da hk og moment hænger direkte sammen betyder et højt drejningsmoment lavt nede/bundtræk sådan set bare at motoren yder forholdsvis mange hk ved disse lave omdrejninger. (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #7 af 2072
Har fra USA en DYNOJET Performance Evaluation Program, som viser Max Power= 444.4 og max TORQUE= 444.8.

Så er det at jeg gerne vil vide hvad er 444.8 TORQUE omskrevet til NM ???

;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #8 af 102
Amerikanerne regner altid i ft-lb. Ft.lb x 1.356 omregner til Nm. Så 444.8ft-lb = 603Nm. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #9 af 2072
Tak for svaret... Det er da vist et pænt Nm-tal.... :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #10 af 2243
Hvor læser du lige det, Peter?

Max. moment vil ligge ved et omdr tal , max Hk ved et andet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #11 af 997
Det er rigtig Brian, at det er momentet man bruger til at udregne hk/kw , da jeg var ved Fdm og kørte med bosch rullefelt kunne man køre SAE hk eller KW skala alt efter hvilken norm de var opgivet i fra fabrikanten, noget andet man skal have i mente er at køre man med Aut gear så kan man godt regne med at ligeså mange gange man ruller den samme bil ligeså mange forskellige resultater får man, med man gear køre direktetræk og mere ens måling, dem som kontrollere rullefeltet for ca 5 -6 år sidden kørte i en ældre BMW 325 el 328 kan ikke huske størrelsen, men den blev brugt som reference, på de danske rullefelter.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #12 af Reime
Din udtale om forskjellig hk/nm resultat på måling på biler med automat gear er forkert.
det må være på en utrolig gammel/unøyaktig rullefelt eller en dårlig operatør.
det er ingen problem med å få nøyaktige repeterbare data med automat gear, plus minus 1 til 2 hk eller bedre.
man kan måle forskjel på forskelige tendrør, tykk eller tynn oljer på motor, gear eller bagaksel.
uden denne repeterbarhed er det umulig å finde ud om motoren yder mer med plus/minus 1 grad forselige steder i registeret for eksempel.

Venligst Log på for at deltage i samtalen