Motor code hjælp

Mere
11 år 2 måneder siden #1 af 1018
Motor code hjælp  er oprettet af 1018
Halløjsa !!! Nu har brugt det meste af dagen på at finde ud af hvilken topstykker jeg har på min motor!! :@ det eneste der står er 5k6, og på motor blokken står der DOAE-L, og 1E24 samt 5 tal i en ring hvor der er en prik. Ved prikken er der et 3tal så5-7 6 1 hvis du går med uret :D
Nogen der ved noget :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #2 af 1234
Besvaret af 1234 på Re: Motor code hjælp
Hej Kim.
Prøv dette link. Måske kan du finde hjælp.
www.mustangtek.com/FordDecode.html

hilsen
Preben :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #3 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Det bliver jeg ik meget klogere af, men prøver alligevel, men tak :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #4 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Ford har været så flinke at have sat støbekoden på topstykkerne på "bagsiden". Dvs de sidder ned af, oppe mellem stødstængerne. Så hvis topstykkerne stadigt sidder på motoren, skal du have indsugnings manifolden pillet af og bruge et spejl, hvis du skal have en chance for at aflæse dem. :)

5k6 må være en datokode for selve støbetidspunktet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #5 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Hold da op, det er da godt nok smart ;) Men DOAE-L står for 351 boss

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #6 af Michael Fuglefrø

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #7 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Nærmere at det kan det være, for den samme støbning blev også brugt til de alm. udgaver. Har din 2 eller 4 boltede lejeoverfald?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #8 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Hvad er lige det ??
Under det ene topstykke er der et 2 tal. men ikke under det andet :(

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #9 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
PÅ krumtappen :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #10 af 2151

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #11 af 162
Besvaret af 162 på Re: Motor code hjælp
toppene kunnne være fra 6 nov. 1975 og blocken 24 maj 1971.
hvis det er en boss block så skal der være 4 bolte på hvert hovedleje overfald, dvs, dem der holder krumtappen på plads i blocken. Men de fleste med dit nr. er desværre 2 boltet.
du kan se om det er 4V toppe ved der støbt et lille "4" tal på toppen helt fremme ved ventildæksel anlægsfladen.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #12 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
der står ingenting på overfladen, der hvor ventildækslerne skal sidde, Og der er kun 2 bolte på krumtappen


Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #13 af 162
Besvaret af 162 på Re: Motor code hjælp
kan godt se at der ikke står noget...er nok blevet fjernet eller også er det 400 toppe, kunne godt passe med den sene støbedato.
kan ikke lige se om det er 4v toppe fra den vinkel du har taget billedet.
støbe nummeret skal stå på undersiden af toppen på en indsugskanal.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #14 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Hvad er det for et støbenummer ?? og hvad skal der stå ;) Det er fordi den skal pakkes om,så ville det være rigtigt rart at vide hvilken tilspænddingsmoment der skal bruges
OBS. på holderen til krumtapslejet står der CF5,

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #15 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Er der slet ingen der ved noget herinde :(

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #16 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
På "bagsiden" er der indstøbt en kode der ligner den D0AE.... du fandt på blokken. Hvis du har indsugningsmanifolden afmonteret kan det aflæses ved hjælp at et spejl.

Her er nogle af mulighederne: www.vintage-venom.com/69_Mach_I/351C_head_casting_Nos.JPG

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #17 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Har ikke så meget forstand på det med tallene på motoren. men det der står er...
DOAE-L, og 1E24 Det er hvad der står på motorblokken ved starteren.
under topstykket, står der 6849-A :) samt ARDOVE, og inde i topstykket står der 17 j er det de rigtige tal ??
:D
På forhånd mange tak til jer der prøver at hlelpe, venlig hilsen Kim

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #18 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Her skal vi vist have de rigtige cleveland nørder ind over, for "AR" betyder da vist at det er australske topstykker. ^o)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #19 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
www.aus-ford-uk.co.uk/html/engines.html
efter flere timers søgen på nettet fandt jeg denne side, masser af info!!!Men stadig ikke de rigtige oplysninger, men men, Tror stadig der sidder en i klubben med et lille ES i ermet :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #20 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Hvor gæmmer de kloge hoveder sig mon henne!!!!!!!!!!!!

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #21 af 322
Besvaret af 322 på Re: Motor code hjælp
I mangel af kloge hoveder kan du jo selv komme lidt nærmere opklaringen ved at måle og studere dine toppe lidt nærmere ;) ... hvis der er støbt et 2 tal eller 4 tal i hjørnerne, er det amerikanske toppe, hhv 2V eller 4V... hvis 4V, er det closed chamber med lille forbrændingskammer og store kanaler (pga D0VE støbenummeret = 1970) hvilket er godt for kompressionen (y) men mindre godt for brændstof økonomien :P
Hvis der derimod ikke er noget tal på hjørnet, kan det være Australske 2V toppe som udemærker sig ved at have det lille forbrændingskammer fra det amerikanske 4V topstykke, men de "små" kanaler fra de amerikanske 2V topstykker, hvilket gør det til et attraktivt topstykke til gadekørsel.
Mål og billeder af de omtalte kanaler og forbrændingskamre findes overalt på nettet, så frem med skydelæren og lad os høre hvad du kommer frem til :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #22 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Så fik jeg målt indsugningen med et skydelerred. højde 5.46cm bredde 3.86cm. håber det kan hjælpe lidt :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #23 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
AR er fra USA
JR er fra Australien

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #24 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Det er muligt. Mit svar var baseret på at flere australske Ford sider siger at AR" foran i støbe/reservedelsnumre er en forkortelse for "Australian Requirements" og bruges på dele hvor der er lavet en Australsk ændring i forhold til den originale amerikanske udgave. Men derfor kan det jo sagtens være forkert. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #25 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Er det muligt, at bruge de tilspændingsmomenter som er skrevet til 351 c så??
Syntes bare efter 100 timers søgen efer hvor topstykkerne er fra, samt de numre der står. er det lidt svært at finde ud af. SØGER selgfølgelig videre :) men det er ikke det nemmeste forum at søge på herinde på de tidligere tråde. +o(
Mangler stadig info om de forbandede topstykker, men der er bare ikke meget info på dem :(

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #26 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Mit svar var bare baseret støbe nr. på 351C ikke andet :)

Australien 351 c står der i årgang 70-71 D6HM-L på blokken

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #27 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Den må du gerne lige forklare nærmere? Hvordan hænger det med AR/JR sammen?

Og hvad det præcist for nogle topstykker Kim har (med et indstøbt ARD0VE) når du nu siger min påstand om at det må være australske toppe er forkert. Hvis du ved bedre er det da bare med at hjælpe Kim, der nu har kaldt på hjælp et stykke tid! ;)



Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #28 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Hej Brian

Dejlig morgen og solen skinner

ARD0VE 351 c topstykker er USA topstykker fra slut 1969 til start 1971 (monteret på biler) i følge de oplysninger jeg har, jeg aner ikke en dyt andet end det jeg læser og det gælger vist for det fleste her i dette forum det var ment som en venlig oplysning man kan bruge det eller lade vær men send en mail til ford tekniske center i usa de kan garanteret hjælpe.

Forsat god dag

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #29 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Det er selgfølgelig dejligt, der er så mange venlige sjæle herinde. Og det sætter jeg også stor pris på :D Og der skal nok falde et par kolde fadbamser af, når jeg engang kommer ud at køre med min Mustang, næste år:) Og hvis i ikke kan vente :P Så kigger i bare forbi, I stedet.
Man kan aldrig blive mædt for oplysninger om vores biler, og skal da nok også finde de korrekte tal. Stædig som en hest, jeg fortsætter min søgen.
Men endnu engang mange tak for jeres support herinde
MEN MEN!!! Hvad står det 1E24 for?? som står på blokken ved starteren, Har set de fleste står der nemlig 1E12
Venlig Hilsen
Kim Axel Jensen

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #30 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Hej Kim

Et godt bud
år 1971 24 maj

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #31 af 322
Besvaret af 322 på Re: Motor code hjælp
Kim, hvis du har en af toppene afmonteret?, så prøv at smide nogle billeder af den her i tråden - primært af indsugnings / udstødnings og toppaknings siderne, så skal vi hurtigt få opklaret mysteriet ;) ... eller måske få skabt et større :P hvorefter det bliver rigtig sjovt!

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #32 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Toppene er ikke afmonteret lige nu, Men det bliver de snart, så den kan få en omgang nye pakninger :D Og så skal jeg nok ligge nogle billeder ind :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 måneder siden #33 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Cool nok, open eller closed camber , 2V eller 4V? Spørger fordi det vel er den info Kim egentlig efterspørger og jeg kan ikke umiddelbart finde ARD0VE i lister over Cleveland toppe i hverken mine bøger eller på nævnt på nettet nogen steder.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 måneder siden #34 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Det kan være både 4V eller 2V
Ud fra billede hælder jeg til 2V da insugningsmanifolden ikke fylder det helt op til hvor pakningen starter til topdækslet.

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #35 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
lige et billede af topstykke og de stænger som går ned til krumtap står det engine pro :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #36 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Efter at have fundet en større amerikansk Cleveland-only side på nettet hvor der var vist et trick til hurtig genkendelse af de eftertragtede australske 302C topstykker (2V-closed camber) og kikket på Kims billeder, samt selvfølgelig forsøgt at lave lidt kontrol af at dette "trick" var rigtigt. Holder jeg nu alligevel hesten på at det netop er sådanne australske topstykker der sidder på Kims motor. :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #37 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
351cleveland.wetpaint.com/page/Ford+Aussie+302C+Heads

Er vi så ikke enige i at det er demme her :D
og jeg så skal bruge tilspændingsoplysningerne som passer til de topstykker????? :D :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #38 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Jeg kan ud fra billede stadigvæk ikke blive klog på om det er de berømte 302C topstykker. de støbe datoer/numre som oplyses på kims topstykker forvirrer mig

men jeg fandt et andet link hvor man kan se hvordan men kan se om det er et 302c topstykke.

www.aus-ford-uk.co.uk/html/engines2.html

Kim kan du ikke taget et billede af dine topstykker tæt på fra siden.

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #39 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
billede fra siden, gearkasse siden billede 2 er forfra :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #40 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
billede farfra mol køler :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #41 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Fine billeder men jeg kan ikke se det jeg leder efter :-)

Prøve selv at se om der er de hakker nederst på topstykket(tæl hvor mange) hvor den mødes med blokken.



Eller hvis du har lyst tag et billede HELT tæt på siden af topstykket

Det er faktisk ret spænnende at grave i man lære en masse om Cleveland topstykker.

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #42 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Bliiede af de hakker :)
Ja det er faktisk en god side, hvor der står en masse!!
Men er vi så enige ? at det er de 2v austalske toppe der sidder på? eller har jeg misforstået
venlig Hilsen
Kim

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #43 af 127
Besvaret af 127 på Re: Motor code hjælp
Der er ingen tvivl om at det er topstykker :-)

Brian #102 skrev:
Det er muligt. Mit svar var baseret på at flere australske Ford sider siger at AR" foran i støbe/reservedelsnumre er en forkortelse for "Australian Requirements" og bruges på dele hvor der er lavet en Australsk ændring i forhold til den originale amerikanske udgave. Men derfor kan det jo sagtens være forkert.

Jeg var over 1 time om at finde en side hvor der stod at der generent var en stor forvirring om hvad AR foran DOVE betød og at det ikke betød Australian Requirements.???? men var opfundet fordi det passede med forkortelsen.
Kan faneme ikke finde den side igen man bare rolig jeg skal nok finde den det var et billede af Fords originale print men olie pletter på fra 1973. hvor men kunne se alle lande koder
A = American
J= Australian

Men der er ingen tvivl om at der er 302C 2V topstykker :-)

/Bent

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #44 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
Med mindre jeg er helt galt på den, kommer dette med A/J fra et body-prefix nummersystem de havde på Fords downunder op til "71. Bilerne havde nærmest en slags dobbelt stelnummer. Det alm vin og så et internt aus-Ford system. :)

Her er i øvrigt et nærbilled af en 302C krumtap, hvor man kan aflæse støbenummeret:
www.aus-ford-uk.co.uk/assets/images/Crank1-4.jpg

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #45 af 102
Besvaret af 102 på Re: Motor code hjælp
og..

C = Europe/Britain
U= Japan

The platform code indicates the origin of the underlying platform on which the vehicle is built, even if the body was locally designed.


...i følge denne Wiki side om Ford vin systemer, hentet fra afsnittet om Australien:

www.en.wikibooks.org/wiki/Vehicle_Identi...odes)/Ford/VIN_Codes

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #46 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Lige et billede mere, fra siden :D Syntes tråden blev lidt stille
Har søft som en gal, men finder bare ikke det jeg søger
Men mon ikke det er de 2v topstykker!!!!!
spørgsmål!!! tilspændingsmomentet til disse findes hvor?? :o

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #47 af 1731
Besvaret af 1731 på Re: Motor code hjælp
Hej Kim, ikke at jeg skal kloge i dine toppe, ellet tilspændingsmoment :) men har du planer om at skal have toppene af??
Hvis du skal, tror jeg det hjælper på opklaringen om hvad for toppe du har, da der nok er nogen støbe nummer på bagsiden der vil hjælpe :)

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Rene

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #48 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Hej rene. ja toppene skal af, da motoren skal pakkes om. Så det med de numre syntes jeg lyder godt, Jeg må så lige tage dem af her om snart :D men tak for svar. vender tilbage når toppene er afmonteret ;)
VH Kim

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #49 af 302

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #50 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Du må da meget gerne komme og lave det :D Så blir det nok gjort rigtigt ;)
Men mange tak for svar (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #51 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Så kom toppen af :D. så håber der er en som kan fortælle mig, hvilken toppe der sidder på min motor. Har ikke så meget forstand på det selv....
på forhånd tak
vh kim ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #52 af 1018
Besvaret af 1018 på Re: Motor code hjælp
Hvorfor kan man ikke lægge billeder ind mere :@

Venligst Log på for at deltage i samtalen