Træk på 'stangen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg ved at der allerede er meget om det i forummet, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde hvad jeg skal bruge.
Jeg ville super gerne have en campingvogn efter Bruce, som min Mustang hedder. Det ville være en kanon måde at komme på familieferie på samtidig med jeg får lov at nyde min bil.
Jeg skrev til en synshal idag for at finde ud af, hvad der skal til for at få mere end 50% af egenvægten godkendt.
Første svar var
"Du skal selv komme med gyldig dokumentation på bil og træk, dog gælder der en regel for biler mere end 35 år at vi må sætte dem til 50% af egenvægt med bremser og 25% uden bremser."
Så spurgte jeg til hvilke dokumenter det kunne være og fik dette svar
"Dokumentation fra Ford på hvad bilen må trække og dokumentation på selve anhængertrækket evt. typeplade på trækket. Der kan sagtens være forskel på reglerne i USA og DK.
Detailforskrifter for motorkøretøjer pkt. 5.03.020(4) vedr. bremsekraft på 12 % stigning. Det skal den opfylde i DK og det skal dokumenteres af bilfabrikanten. Uden dokumentation vil vægtene blive fastsat efter 50% og 25% reglen."
Nogen der ved om man kan skaffe dokumentation på bilen fra 1970? Nogen der ved hvad bilen 1970 conv rent faktisk kan holde til? Ville det være dumt at spænde et ton bag på eller?
/Martin
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Tror ikke du kan finde noget på papir nogen steder som opfylder det de ber om, jeg prøvede hos Ford herhjemme første gang i starten af 90erne, og fik pænt svar på at de ikke kunne hjælpe og jeg ved flere andre har prøvet det samme senere uden held.
Hvis du vil have et lovligt træk på bilen så er der desværre ingen vej udenom 50/25 reglen. Selv om jeg kender flere som har fået synet langt større vægte, behøver det jo ikke være lovligt da det er bilens ejers problem at kende lovgivningen og følge den, og ikke synsmandens problem. Nu for jeg sikkert på ørene for dette indlæg, men det er endnu engang bare reglerne, helt som du har fået fortalt i dine breve.
Køb en let vogn, og nyd sommeren sammen med os andre...
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Jeg tror desværre også det bliver en opgave tæt på umuligt.
Jeg kan ikke helt følge at det ikke er lovligt hvis den er blevet godkendt til en bestemt vægtklasse. Hvis jeg køber en Mustang med træk, så er det vel ikke et krav at jeg kontrollere om godkendelsen følger lovgivningen? Hvordan skulle jeg kunne det?
Mvh
Martin
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (903)
- Gæst
Niels
Venligst Log på for at deltage i samtalen
En 1970 conv. kan uden problemer, nemt magte 1200-1500kg på godkendt træktøj.
Bilen er fra en tid, hvor man ikke testede alt mellem himmel og jord. Den er ligeledes fra en tid hvor de mennesker, som købte bil, nemt kunne leve uden og i større grad levede efter devicen - frihed under ansvar.
Påtag dig selv dette ansvar og kontakt nogle medlemmer, som uden problemer har fået synet deres biler med op til 1500 kg på godkendt træk. Få en eller flere af disse til at forklare forretningsgangen og få, med accept, lov at benytte en eller flere som reference (registreringsnummer).
Godkendt træk, er et træk som skræddersys til din bil af en god håndværker (fabrikanten). Er du selv skarp ud i svejsning og konstruktion, laver du det selv.
Tag det med til dialog hos en modtagelig synsmand. En af disse som ser på muligheder frem for begrænsninger. Dem er der heldigvis stadig nogle af der ude.
Hvis du ikke gider dette arbejde og vil nøjes, så KAN din bil godkendes uden videre efter 50% vejledningen.
Held og lykke med projektet og husk, uanset hvilken løsning du vælger, så husk at oplyse dit forsikringsselskab, at du nu har træk på bilen jvf. registreringsattesten.
PS: Spørger du direkte til fortolkninger af div. bekendgørelser, får du altid det lette svar, som stort set aldrig kan bruges til andet end at lukke munden på spørgeren, som derved begrænses i muligheder.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
/Martin
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Og John, kan du ikke fortælle mig hvor en 70er Mustang er strækere/kraftigere bygget end en f.eks 65er Mustang, og vi snakker selvfølgelig fra bagvangernes start og bagud. Jeg spørger fordi jeg ikke ved det, men jeg ved at det er samme vanger man køber idag til alle Mustang fra 65 til 70, og så kan jeg ikke se hvorfor 70eren er meget stærkere end en 65er til at trække mange kg på krogen.
Jeg tror hele problemet er at folk forventer at deres veteranbil skal kunnes bruges til det samme som hverdagsbilen, og det var vil ikke helt ideen/eller hvordan.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Der har jo også tidligere herinde være skrevet om hvilket afsnit i synsreglerne der bruges som grundlag for at kunne godkende til mere end 50%. Info der var hentet direkte hos en synsmand. Tror problemet måske kunne være at brugen af disse regler kræver en type teknisk viden/erfaring som kun få moderne private synsfolk er i besiddelse af.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Hvorfor er det altid samme svar når vi spørger de rigtige steder (som også Martin har gjort), og et andet svar når vi spørger nogle synshaller. Burde vi ikke som en af DK`s største klubber kæmpe for ens regler, og måske bagefter kæmpe for nogle regler som passer til vores campingsvogne.
Jeg forstår godt at der er mange som synes det er fedt at der er synshaller som syner et træk til mange kg, især når man har brug for det. Men er det vejen frem for vores hobby at alle mand gør hvad man selv synes er bedst. Og svarer i øst og vest når der kommer et nyt medlem som gerne vil have et træk på og bare vil følge reglerne.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg kan kun sige igen og igen, en synshal behøver ikke have den store moral de har intet ansvar når bilen er kørt ud af hallen om bilen er sikker eller ej. De vil bare gerne have flere kunder så de kan tjene flere penge, hvilket er fint nok når man bare husker at en synshal intet har med statten at gøre, udover at de skal følge samme regler som du og jeg.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2325)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Er der nogen der kender til reglerne "lidt længere nede i loven"? Jeg kunne da godt tænke mig at se disse regler?
/Martin
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Der er ingen tvivl om at selv en 250" seksbenet vil kunne sætte 1½ ekstra ton i fart - men Martin; Hvis du ikke har det allerede så skynd dig at montere et (lovligt) sæt skivebremser med forstærker! Og, Nu du er i gang så overvej en alu-køler samt en ekstra køler til gearkassen hvis du har automatgear.
Jeg er sikker på du holder alt andet i god form - nu du er ingeniør
Min 76"er (ja grin I der må) har en egenvægt på 1225 kg og må trække 1225/675 m/u bremser.
Når du lander de rette dokumenter - håber jeg du scaner dem og lægger dem her på siden for andre at ha" glæde af.
DBH
Mads
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg sad netop og så på trækket på min 76"er og kom til at tænke på hvad der ville ske hvis jeg laver en ulykke med noget på krogen. Jeg tænker at forsikringen vil måske prøve at sno sig - men som privat person kan jeg vel godt være i god tro og så skal de vel dække og har ikke mulighed for regræs efterfølgende.
Noget andet er at politiet godt kan slå op i bødekataloget og så er det lige meget om jeg kender til lovligheden eller ej.
DBH, Mads
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
unskyld men blækhuset løb over
lasse
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2322)
- Gæst
lasse
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Synshallen jeg snakkede med inden trækket blev lavet, sagde der ikke var nogen problemer, den vil blive synet som en normal bil.
Nu må vi se til den tid, om det bliver den høje eller lave vægt. Jeg er næsten ligeglad da jeg ALDRIG skal have en campingvogn på slæb, men måske en camplet.
Og så vil det være cool at komme ind på losseren med mustangen og trailer
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Og pas på ikke at forulempe idioter der "for sjov" spørger om de skal give dig en hånd med at vippe din bil op i "gammelt jern" - misundelse er en grim ting men ikke formildende omstændighed ved anklage for mord
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Og så er der jo også lige det der med forsikringen, den går nok ikke som lejlighedsvis kørsel
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Alene vægten giver som hovedregel anledning til højere totalvægt på den anhænger, det trækkende køretøj må trække på godkendt krog.
En erfaren synsmand, kan nemt regne sig frem til, hvad en bil uden typeattest og div. godkendelser af nyere dato, kan forsvares godkendt med, når det drejer sig om trækkende vægt efter bilen.
Han vil typisk se på bilens konstruktion, samt dens tilstand. Han ser på trækkrogen, hvor mange kg den er godkendt til (kan kræve regnemaskine).
Så ser han på konstruktionen som krogen er svejset/boltet på, om det er forsvarligt lavet og om denne konstruktion er forsvarligt boltet på bilens chassis.
Havde 70"er Mustangen nu været af nyere dato, ville den med stor sandsynlighed kunne godkendes til 1800kg på krogen alene på grund af vægt, motorkraft og konstruktion.
Nu er det så en bil uden krav til typegodkendelse og div. dataerklæringer og der findes ingen fabrikant eller repræsentant for samme til at oplyse, hvad en gammel Mustang må trække.
Derfor vælger den erfarende synsmand typisk bilens egenvægt som den maksimale vægt bilen må trække.
Tør synsmanden ikke tage ansvar for en så simpel vurdering, kan han følge vejledningen omkring samme og godkende til 50% af bilens egenvægt.
Og selvfølgelig har synsmanden et ansvar over hvad han syner eller ikke syner. Vi har alle et ansvar.
Lever synsmanden ikke op til sit ansvar, står trafikstyrelsen klar med en opsang, flere kontrolbesøg og i yderste konsekvens kan synsvirksomheden miste sin autorisation/godkendelse...... så ansvar, det har synsvirksomhedens ansatte i den grad.
Slutteligt modtager ejeren en registreringsattest, påført: Tilkoblingsanordning og største tilladte totalvægt på påhængsvogn henholdsvis med og uden bremser.
Stof til eftertanke citeret af Knud:
Hvor mange dræbes hvert år af for store, godkendte anhængervægte på biler over 35 år??
Nåh nej, ingen!
Hvor mange biler på over 35 år er involverede i færdselsuheld som følge af, at der efter nogles mening er efterspændt for store campingvogne?
Nåh nej, ingen!
Hvad er problemet som berettiger, at man skulle have særlige snærende regler fra den dag, en bil fylder 35 år.
Hvis en bil, der er 34 år og 11 måneder gammel lovligt må trække 1500 kg, hvorfor skulle den så en måned senere være livsfarlig med den samme anhænger??
Nåh nej, der er ingen fornuftig grund!
Hvilken interesse har nogle, f.eks. herfra foreningen, i, at vi skal have disse snærende regler alene for at nogle embedsmænd har fundet på denne beskæftigelsesterapi?
Nåh jo, det er sjovt at have love, alene for lovenes egen skyld!! Behøver der ikke at være nogen fornuftig grund til en lov?????
www.mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?grp=1&id=231874
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1218)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Hvis en synsmand har ansvar, så vis mig lige en dom hvor en synsmand er blivet dømt for at havde synet en en bil som ikke bremse f.eks. En synsmand bliver aldrig dømt, men ja han kan godt få en skide balle af chefen og sikkert også miste sit job, men ikke dømt.
Og til det som Kurt har skrivet i en anden tråd.
Hvor ved han det fra.
Igen hvor ved han det fra, ved han om de nævte biler måske kunne være skyld i andres ulykker f.eks.
Han har ret i bilen ikke bliver anderledes, men bilen bliver omfattet af andre regler, vetteranbil.
Og til sidst, hvorfor må en bil bare fordi den bliver vetteranbil trække mere end den måtte da den var ny, i 1970 måtte Mustangen ikke køre med 1500 kg på krogen. Bilen bliver jo ikke stærkere af at man har lavet loven om nogle gange vel.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Den første Mustang jeg synede med træk, kunne ikke synes som synsfrit træk. Men måtte synes som et vogntog, og jeg måtte fremvise bil og campingsvogn på en gang, og så måtte man ikke køre med andet på krogen end det bilen var synet til og det er faktisk ikke så længe siden endda. Bare til oplysning.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Desværre så tror jeg, det er typegodkendelsen på en med tag og ikke en conv som min. Trist for mig, sikkert fint for andre.
Jeg snakkede med en rigtig sød kvinde ved navn Charlotte ved Ford. Hun lovede mig at finde de typegodkendelser frem de har og scanne og sende dem til mig.
Hun mener, at de har på modellerne fra 1970 og til og med 1979.
Jeg tænke at det ville være super at få dem ind i klubben og ligge, så hvis nogen kan gemme dem et sikkert og åbent sted, så giv mig lige en besked.
Jeg har hermed vedhæftet den første.
/Martin
Venligst Log på for at deltage i samtalen
S 1619 er hermed at finde her i hjemmesidens filarkiv sammen med S 1076 fra 1966.
Hvis Du får fingre i flere kan Du sende dem til mig, så skal jeg sørge for, at de bliver loaded op i vort filarkiv.
Med venlig hilsen
Næstformanden/048
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Skal man som udgangspunkt altid bruge typegodkendelsen, til godkendelse af hængertræk. Eller hvordan hænger det sammen. Det giver jo nogle problemer.
Over 600 kg uden bremser, er noget mere end man ser brugt idag.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Det ville være skidt for vores hobby, hvis der skulle gå noget tabt.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Der er to pdf"er som hver indeholde nogle stykker. Jeg ved desværre ikke helt til hvilke årgange, måske andre kan lure det...?
Her er de i hvert fald.
/Martin
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2170)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen