træt af knasten..

11 år 1 måned siden #1 af 1252
træt af knasten.. er oprettet af 1252
Hej jeg er træt af min skarpe knast da den først tar ved omkring 2200omdr, kan jeg sidde den standard knast i igen, eller rettere kan den køre med den? Har edelbrock rpm indsug, 600 cfm edelbrock carb, hooker hearders og en 2400-2700 omdr stall converter.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #2 af 499
Besvaret af 499 på Re: træt af knasten..
Ja selvfølgelig kan du skrue bilen tilbage til udgangspunktet, og så er det en fordel at gøre det over det hele, også din converter og hvis der er andet. Tingene skal passe sammen.

Er du sikker på problemet er knasten og ikke andre ting som ikke passer sammen eller er forkert justeret, eller helt mangler. Måske du giver knasten skylden for at tingene ikke er gjort rigtigt fra starten af. Det ses tit at folk ikke for det hele med og det ødelægger nemt det hele, men det ses også tit at folk tror at knasten giver alle kræfterne. Det er alle delene sat rigtigt sammen som giver HK og moment, der er ingen nemme løsninger. Håber det kan hjælpe dig så du gør det rigtige.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #3 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
Tak for svar, har rimelig meget løft på knasten,så har købt nogle hårdre fjedrer men er bange for de hiver de ipressede bolte op, de er ikke de strammeste fjedrer men knasten har et løft på ca 530, ville det kunne holde?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #4 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
Vil ikke sige at det med sikkerhed ikke går, men du udfordrer ihvertfald skæbnen ;)
Ford sagde god for op til 6000 rpm på de originale pressed in studs, men det var med en gammeldags knast på .460 i løft og nogle, efter nutidens målestok, relativt moderate ventilfjedre. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #5 af 162
Besvaret af 162 på Re: træt af knasten..
Som udgangspunkt kan std. fjederer kun klare 0.500 i løft før de er massive. Sørg for at knast og fjederer passer sammen evt. et kit.
Ville ikke satse på, at pressede studs kan klare de stramme fjederer du påtænker at anvende.

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #6 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
Hvilken knast ville være go så??

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #7 af 2233
Besvaret af 2233 på Re: træt af knasten..
2200 omdr, og 2400-2700 omdr på converteren^o) , tror du ikke du ville blive glædere for at skifte converteren :( ??

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #8 af 499
Besvaret af 499 på Re: træt af knasten..
Den som passer til resten af bilen, og det du gerne vil opnå.
Det er umuligt at svare på for os, uden at vide alt om bilen og dine drømme, og din pengepung størrelse.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #9 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
fandt specs på knasten så de 2200 passede ikke:The most awesome 268 cam ever produced! Out-powers all others! This High Performance street cam likes 2400 RPM stall, 650 cfm carb, dual plane intake and headers. Makes un-equaled power to 6200 RPM with proper valve springs. Very strong cam with great street manners.
•Advertised Duration (Int/Exh): 268/276
•Duration @ .050 (Int/Exh): 227/233
•Gross Valve Lift (Int/Exh): .522/.538
•LSA/ICL: 110/106
•Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
•RPM Range: 1800-6200
•Includes: Cam Kit

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #10 af 2081
Besvaret af 2081 på Re: træt af knasten..
Har du haft din bil på et rigtig rullefelt for at få den kørt ordentlig ind/indstillet ?

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #11 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
har haft den på rullefelt, men den begynder at flyde i ventilerne ved 4700omdr, men den lavede 188hk og 360nm på baghjulene.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #12 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
ventilfjederne er moderate, det er de mildeste fra edelbrock med instalation tryk på 90lbs hvorimod dem til rpm har et tryk på 120lbs

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #13 af 162
Besvaret af 162 på Re: træt af knasten..
Matcher ikke din knast, skift dem. :(

44 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #14 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
okay de saghe ellers go for dem ved streetparts, men har heller ikke sat dem i endnu..

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #15 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
Giver Tommy fuldstændig ret!, når jeg læser de tal vil jeg sige at din knast stiller krav til meget hårdere ventilfjedre - kort duration og højt løft, populært kaldet en firkantet knast (det jeg altid kalder en moderne knast) betyder ventilen accelereres ekstremt hurtigt åben, og skal lukkes igen lige så hurtigt... der skal lige så ekstremt hårde fjedre til, og er ikke et job for hverken press in studs eller de originale vippearme for den sags skyld.

I gamle dage ville en smallblock knast der løftede .538 have haft en duration på 320-330 grader, hvilket stiller langt mindre krav til ventilfjedrene.

Hvis du ikke vil gå hele vejen med fjedre, screw in studs, rollertip vippearme osv., er du meget bedre tjent med en mindre "krævende" knast fremfor at gå på kompromis med ventilfjedrene, hvilket faktisk slet ikke er en option!

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #16 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
hvilken slags knast skal jeg kigge efter hvis jeg vil beholde de gamle fjedre i??

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #17 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
De gamle fjedre = de originale 289 fjedre, eller Edelbrock fjedrene?

Jeg kører med en 298/298 knast på de originale 289 4V fjedre, men det går kun lige akkurat an fordi det er en antikveret knast som ikke har mere end .460 i løft (ventilerne svømmer ved 6200 rpm :) )... men men, den slags knastaksler laves vist slet ikke mere :(

Som udgangspunkt køber man fjedrene der hører til knasten (eller evt omvendt i dit tilfælde :) ) ... eller osse bruger man meget tid på at nørde i fjedertryk mm., husk at selv små forskelle i "installed height" kan have dramatisk indflydelse på det faktiske fjedertryk, så det kan være svært at sammenligne forskellige fjedre udfra de oplyste spec.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #18 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
tak for svar, men så er det vel bedre at sætte standard knasten i igen? indtil der er mønt til noget nyt.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #19 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
et sidste spørgsmål, ville jeg kunne kører med den her:Hydraulic. Lunati"s version of the high performance cam for the 289-302 cubic inch motors.
•Advertised Duration (Int/Exh): 280/280
•Gross Valve Lift (Int/Exh): .465/.465
•LSA: 113
•RPM Range: 1500-5200
•Includes: Cam Only

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #20 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
Uden at lægge hovedet på blokken tror jeg faktisk godt du ka ske at slippe afsted med originale fjedre på den - specielt hvis den ikke skal snoes over de 5200 rpm.

Min er osse en gammel hydraulisk Erson "Hipo knock off" :) og det går jo som sagt, men har nu planer om at prøve nogle rigtige 289 Hipo fjedre for at se om der er lidt mere at hente på toppen ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 måned siden #21 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
Tak for hjælpen: )

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 uger siden #22 af 1731
Besvaret af 1731 på Re: træt af knasten..
Hva..... har du ikke fået dem monteret :P håber de virker :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 uger siden #23 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
Hehe, nej så ville jeg jo nærmest være på forkant, hvilket i så fald ville være første gang ... nogensinde! :P

Men virke skal de nok! (y) :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 uger siden #24 af 102
Besvaret af 102 på Re: træt af knasten..
...med en 280 graders knast bliver det da vist ligesom afbrudt samleje! :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #25 af 2243
Besvaret af 2243 på Re: træt af knasten..
:D :D :D
Kim og Brian, det er en sand fornøjelse at læse jeres indlæg (som Storm P."s Perikles sagde, da han blev spurgt om hvornår en Tuborg smager bedst) *HVER GANG*
God humor, og eminent viden - Jeg bukker dybt og takker! (y) :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #26 af 499
Besvaret af 499 på Re: træt af knasten..
Sæt nu de toppe på som passer sammen med knasten, nogle alu-toppe som er født med de rigtige ventiler og alt. Og du vil få udbytte af din knast, uden de rigtige toppe og de andre ting som din knast skal bruge for at virke perfekt så dur det ikke og du kan lige så godt køre helt standart.
En stor karburator, eller en fræk knast, eller en stor udstødning, giver ingen kræfter uden andre dele som passer sammen med dem. Husk det nu, det er som at smide penge ud af vinduet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #27 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
Sjovt, de tre ting har ellers givet min standard 289 4V +70 hk :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #28 af 499
Besvaret af 499 på Re: træt af knasten..
Fedt du har fået målt din bil, fortæl mere om hvor de 70 hk ligger i forhold til den standart motor, og hvor meget moment har det givet osv. ;) :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #29 af 322
Besvaret af 322 på Re: træt af knasten..
Haha Peter din bandit :P ... den er målt på to uafhængige rullefelter (kun måling, aldrig justeret, kun på gehør ;) ) 230 hk på baghjulene / 250 hk på motoren, hvilket stemmer fint overens med de 295 SAE hk mit dyno program siger den skal have... desuden er den vejet på professionel 4 hjuls vægt til motorsportsbrug (1333 kg incl 20 liter benzin og fører), og har kørt hen ved 100 dokumenterede accelerationstest på NDCD"s tidtagning som bla opgiver sluthastighed og tid på 1000"dele sek... tastes vægt og baghjulsheste fra rullefeltet i en af de mange regnemaskiner giver det teoretiske 1/4 mile tider indenfor 0,01 sek af de faktisk kørte... så jo, sku mene det er en af de bedre dokumenterede påstande! :D

Selvfølgelig arbejder den ved høje omdr tal, det er jo oldschool tuning ;) momentet er ca samme som std 289, blot 1000 rpm højere, max heste er ved ca 5800 - gearskift ved 6100 (ventilerne svømmer jo ved 6200 :P)
Ved selvfølgelig godt hvor du vil hen, men så længe den kan trække sorte streger herfra til evigheden i 2"nd gear, syntes jeg jo ikke jeg har brug for mere bundtræk :)
Som du selv siger er det bare et spørgsmål om at tingene passer sammen ;)


Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #30 af 1252
Besvaret af 1252 på Re: træt af knasten..
Den lyder da meget godt: )

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #31 af 2322
Besvaret af 2322 på Re: træt af knasten..
nu er det min tur til at blande mig tror jeg jeg har fulgt denne tråd meget nøje for den er meget int mit sørgsmål er som følger hvadvil der være bedst af topstykker till min 302 den er boret 0,30 og der er flade stempler komp.er 1 til 11 performer 289 indsugnings manifold 600 holly edelbrock knast ikkke performer. med fjedere der passer til knast heddman headers og 2-1/4 potter og rør og elektron tænding den er lavet sidste år men har ikke kørt da min c4 ikke var i orden mit spørgsmål er hvad kan jef gøre beder men stadig bevare en fornuftig tomgang

med musse hilsen
lasse.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #32 af 1731
Besvaret af 1731 på Re: træt af knasten..
Nu har jeg været så heldig at have prøvet Kim`s bil som passeger, og ja den lyder godt :) (højt) og ja den trækker som ind i h..... :D

Glæder mig til at få prøvet mit eget oldschool setup.

Venligst Log på for at deltage i samtalen