Tuning af 289er

11 år 4 uger siden #1 af 1535
Tuning af 289er er oprettet af 1535
Hej alle. ved godt at der sikkert er skrevet 1000 indlæg om dette.
jeg har en helt standart GT med standart med standart A code motor men ønsker at den skal have lidt mere "liv" .
Hvad er nødvendigt ?? topstykker ,knast ,indsugning ,karburator ,headers eller hvad kan man nøjes med ?? Det skal ikke være en racer eller noget , bare gerne noget mere moment og lidt kvikkere og er IKKE meningen at jeg vil bruge 20.000 på projektet da der også skal laves undervogn senere på året.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 uger siden #2 af 499
Besvaret af 499 på Re: Tuning af 289er
Først, en A-kode der er i orden kører nu ganske fint. Er du sikker på din er i orden, og ikke bare noget slidt eller måske bare dårligt justeret.
Du kommer ikke langt for 20 kilo på en a-kode, for den har jo allerede alle de ting som man plejer at udskifte.
Så jeg ville bruge pengene på undervognen istedet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 uger siden #3 af 102
Besvaret af 102 på Re: Tuning af 289er
Dvs man må kunne tænke lidt ud af boksen og gå trinnet videre. :)

FordMuscle monterede GODE alu toppe og en mild moderne knast på en ellers standard 289" med ret gode resultater og det selv om den stadig skulle blæse gennem de originale udstødningsmanifolder. Har vi nogle betalende medlemmer på Fordmuscle som kan gå ind på de lukkede sider? Så kan vi se hvad det præcist gav, jeg kan ikke huske tallene. På samme bil prøvede de også først med bare karburator og indsugningsmanifold, det battede intet i forhold til toppe og knast.

Så indenfor budgettet (intet er gratis, slet ikke tuning): et sæt Trickflow TW 170 toppe og en knast i stil med den CompCam xe256h Fordmuscle brugte. Plus selvfølgelig stødstænger og vippearme der passer til. Er der penge i overskud er headers (evt et sæt hipo manifolder) næste trin, efterfulgt af en bedre indsugningsmanifold.

Det giver sikkert protester da det er totalt omvendt af hvad folk plejer. :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #4 af 1535
Besvaret af 1535 på Re: Tuning af 289er
Er absolut IKKE sikker på at den IKKE er slidt , tror faktisk ikke at den har været åbnet før ,er ret sikker på at min karburator er temmelig slidt og forskruget ,det virker til at der er slør i div spjældaksler og andet.
Har fået elektronisk tænding på sidste år ,det hjalp også en del men synes alligevel ikke at der er det liv som der burde være.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #5 af 1535
Besvaret af 1535 på Re: Tuning af 289er
Så er mit spørgsmål lige ,hvad er det som der er ændret på en A kode frem fra en alm. ??
Har hørt mange forskellige ting og meninger ,at jeg snart ikke ved hvad jeg selv skal tro på.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #6 af 102
Besvaret af 102 på Re: Tuning af 289er
A kode er en "almindelig" 289". Men den har 4 ports indsugning og er opgivet til 25hk mere end en C-kode, hvis mindre karburator kun har 2 spjæld. Den ualmindelige og sjældne er en K-kodet 289" som er opgivet til omkring 50hk mere end din A"er og i øvrigt i praksis kun har få stumper tilfælles med A og C motorerne. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #7 af nikolaj
Besvaret af nikolaj på Re: Tuning af 289er
Dvs en 4 ports indsugning gir 25 hk på en ellers standard 289"er?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #8 af 499
Besvaret af 499 på Re: Tuning af 289er
Ja hvis du husker at lave de andre ting om, stempler, tændning osv, for en anden karburator giver intet på en gadebil uden en masse andre ting samtidigt.

Til Frank.
Hvis din motor ikke er 100% ok så lav det først, så kan du tune motoren bagefter eller imens hvis pengene er der. Du skal så lade være at putte penge i de dele som du vil skifte senere. Men jeg kan lige så godt advare dig det er dyrt at renovere en motor og hvis du skal ud og købe topstykker osv bagefter, så kunne det måske bedre betale sig at købe en helt anden motor som var lavet som du vil have den.
Men jeg holder stadig på at en A-kode motor som er iorden kører altså fint, og kan nemt følge med trafikken i dag. En A-kode som er god har vil omkring de 200 HK, og det er de rigtige HK, og det er stadig nok i dagens trafik.
Men ja de rigtige alu-toppe er klart en forbedring, men de koster kassen inden man ser sig om. Men et Top end Kit på en sund motor det virker, så er jeg ligeglad hvad de skriver på nogle sider i usa(smil), det virker, jeg har sat en del på og vælger du de rigtige så holder de også i mange år.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #9 af 322
Besvaret af 322 på Re: Tuning af 289er
Arh, der er jo osse lige noget med stemplerne ;) ... 289 4V er født med flattop stempler og har derfor 10:1 i kompression mod 2V udgavens 9,3:1 - en del af de 25 hk ligger gemt her :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #10 af 322
Besvaret af 322 på Re: Tuning af 289er
MEN det er nu ikke helt skævt - en anden mcd tråd inspirerede mig lige til at genopfriske de første 302 HO karburator motorer fra 80"erne, og der har vi det jo sort på hvidt fra Ford selv :) en 82 302 motor med gammeldags hydraulisk knast (ikke rulle, kom først i 85), støbejerns udstødningsmanifolde og en 369cfm 2V karburator ydede 157 DIN hk - samme motor året efter, uden andre betydende ændringer, bortset fra en opgradering til 600 cfm Holley og 4V indsugningsmanifold ydede 175 DIN hk... altså en effektforøgelse på 18 DIN hk (eller over 10%) alene ved at bytte karburator og indsugningsmanifold fra 2V til en større 4V, og vel og mærke ved samme omdr tal (4200rpm) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #11 af 302
Besvaret af 302 på Re: Tuning af 289er
Kim for pokker :D

Du mener selvfølgelig udstødningsmanifold, ik" ?

For indsuget var af aluminium, men ganske rigtigt kun 2v....

Kilde:

www.mustanggt.org/82gt.htm

En lidt sjov sidebemærkning - knasten kom som man kan læse, fra en 1973 351w -2v og denne motor havde faktisk færre HK end denne bovlamme 82HO"er på kun 302cui.

Synden skal her primært findes i det lave kompressionsforhold på 8:1 mod HO"erens voldsomme 8,4:1 :D :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #12 af 1535
Besvaret af 1535 på Re: Tuning af 289er
Takker for de gode input og svar , må hellere tage dyret ud til efteråret og få den tjekket i alle ender og kanter.
Ender nok bare med en ny knast ,renoverer de gamle toppe ,ny oliepumpe ,vandpumpe ,tjekke stempler og ned efter og en ny karburator da jeg ikke har meget tiltro til den gamle.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #13 af 322
Besvaret af 322 på Re: Tuning af 289er
Jo jo!!, skrev da trods alt manifolde i flertal ;) :D ... har nu rettet det til udstødningsmanifolde så man ikke behøver være tankelæser :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #14 af 102
Besvaret af 102 på Re: Tuning af 289er
Den 66"er jeg refererede til længere oppe fra Fordmuscle blev vist faktisk rullet til omkring 170hk med en original 289", monteret med en 600 karburator på alu manifold. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen