289 til 302

Mere
11 år 3 uger siden #1 af 857
289 til 302 er oprettet af 857
Hej
Hvad skal ændres hvis jeg vil lægge en 302 i min 66 conv.?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #2 af 048
Besvaret af 048 på Re: 289 til 302
Det kommer lidt an på årgangen (om det er en 302"er eller en 5,0). Hvis det er en 302 (tidlig) er der så vidt jeg husker ingen forskel. :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #3 af 366
Besvaret af 366 på Re: 289 til 302
Hey, hvad er forskellen på 302 og 5,0 ?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #4 af 322
Besvaret af 322 på Re: 289 til 302
Grundlæggende er det samme motor fra 63 til 94, uanset om den hedder 260, 289, 302 eller 5.0 (5.0 betegnelsen var bare et midt 80"er ford PR påfund for at få en gammel 302 motor til at lyde lidt ny og spændende Mikael :) ), men hen over årene blev der i bedste ford ånd, lavet masser af små ændringer, også indenfor de enkelte motor størrelser og betegnelser, som kan gøre det til en udfordring at bytte rundt på tingene, så vi skal have nogle produktionsår på bordet før vi rigtig kan snakke specifikke forskelle... som Finn siger er der næsten ingen ydre forskelle på en sen 289 og en tidlig 302, eneste praktiske forskel jeg lige kan komme på er overgangen fra 3 til 4 bolte i svingningsdæmperen hvilket gør at du ikke kan bruge dit 289 remhjul på 302"eren.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #5 af 366
Besvaret af 366 på Re: 289 til 302
takker

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #6 af 048
Besvaret af 048 på Re: 289 til 302
Jeg mener nu også, at der er noget med vandpumpen og placeringen af oliepind og ikke mindst tændingsrækkefølgen, som er anderledes på en 302HO (5,0) :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #7 af 857
Besvaret af 857 på Re: 289 til 302
Takker for svar. Ved endnu ikke noget om årgangen....ved bare jeg har en meget slidt 289 pt og tror det måske er en billigere løsning at lægge en nyere 302 i......
alternativt er der måske nogen som har bud på hvad en motorrenovering koster...og hvor lang tid det vil tage?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #8 af 921
Besvaret af 921 på Re: 289 til 302
Betegnelsen 5.0 findes skam også på min King Cobra fra 1978 :)
Da produktionen af Mustang II startede forsøgte Ford sig med overgang til metriske motorer.302 motoren var dog den gamle blot med betgenelsen 5.0 på scoop.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #9 af 322
Besvaret af 322 på Re: 289 til 302
Det er da rigtigt, "Fox body" Mustangerne fra 78-79 og frem havde forresten osse 5.0 skiltet istedet for 302 :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #10 af 2491
Besvaret af 2491 på Re: 289 til 302
afhængig af hvor gammel 289 er findes der en 5 bolt og 6 bolt, 302 er en 6 bolt og det er altså bespænding på bellhousing,eller koblingshuset på dansk,og selvfølgelig placering af oliepinden,som regel i takthjulsdækslet :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #11 af 102
Besvaret af 102 på Re: 289 til 302
Selv de nyeste 5.0 kan jo forholdsvis simpelt bygges om til en 289". Dvs næsten alt det udvendige isenkram fra den gamle 289" kan flyttes direkte over på 5.0 blokken/toppene, således at den kun indvendigt er anderledes end den gamle motor. Det er der rimeligt meget win-win i når vi snakker en motor fra efter rulleknastens indtog, for det giver en motor med højere ydelse og muligvis samtidigt lavere benzin forbrug. Samtidigt med at den er bygget til at køre problemfrit på 92 blyfri og alm "moderne" motorolie.

Men selv disse motor er jo ved at være gamle, så urenoverede eksemplarer i fin stand er nok lidt en langsomt uddøende race.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #12 af 857
Besvaret af 857 på Re: 289 til 302
Noget bud påstod og økonomi for en totalrenovering af min 289 fra 1966

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #13 af 1731
Besvaret af 1731 på Re: 289 til 302
Ved ikke hvad det vil koste at renovere en 289 fra bunden, men man kunne evt købe en 302 longblok ala den her
shop.dn-auto.dk/epages/CDC_K_S_7350955.s...oducts/mabbco302long
Og så flytte alle de løse dele over på den.

Der var også en tråd på et tidspunkt om et firma i Århus det solgte billige ford small blokke, tror det var Kim#322 der linkede til den side.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #14 af 515
Besvaret af 515 på Re: 289 til 302
Måske du også skulle overveje en renoveret maskine. Jimmy ovenfor har købt en 302´r hos dem her www.rebuiltautoengines.com/ford-V8_4.7_289-engines.html
Du kan jo spørge ham hvad hans erfaring er og hvad sådan en ´svend´ står i med det hele - jeg er også nysgerring ;)

Life is a cruise

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #15 af 1731
Besvaret af 1731 på Re: 289 til 302
Ellers napper du bare den her Kurt :) så skal der nok komme skub i karetten :D

www.usa-autodele.dk/shop/ford-small-block-347cui-425hk-689.html

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #16 af 2491
Besvaret af 2491 på Re: 289 til 302
jammen jeg købte da en motor ovre i dette firma,mener at med fragt og told og imdkøb den rendte op i små 16 kg,med 7års garanti eller 100000miles, havde lidt problemer med den,men det viste sig var en løfter der var utæt så den støjede, der medfulgte pakninger og tilkøringsolie,og en million af formulare osv, :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #17 af 048
Besvaret af 048 på Re: 289 til 302
Ikke endnu, men lidt senere på året (min 66"er er ved at blive renoveret) :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på for at deltage i samtalen