Strud rod
- (2459)
- Emne forfatter
- Gæst
- (1817)
- Gæst
Og for himlens skyld ikke bruge Poly bøsninger!!!
Du risikerer at de knækker under kørsel.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Hej fra Claus
Armen i karmen !
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2325)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Bid mærke i :
NPD DOES NOT RECOMMEND THE USE OF POLYURETHANE BUSHINGS FOR THE STRUT RODS
Begrundelse - se billede:
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2459)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
En fejlkilde er også at nogle folk samler bøsningen forkert ved at vende de buede skiver modsat tiltænkt og på den måde kraftigt hæmmer strut"ens op/ned bevægelses frihed.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2025)
- Gæst
Men skiverne skal så vende med den flade side af buningen imod bøsningen, og hulningen væk fra bøsningen ?
Dvs sådan
)[ ]|[ ](
/Kim
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2025)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2325)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (Søren)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2325)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
However, urethane bushings tend to break factory strut rods. Polyurethane bushings are more flexible than urethane, so they are less likely to break strut rods.
Jeg er dog ikke enig i at urethane er mindre flexibel end polyurethane. Efter min opfattelse forholder det sig modsat, dog er begge langt fra flexible som gummi.
Polyurethane vs. urethane:
www.differencebetween.net/object/differe...ne-and-polyurethane/
Venligst Log på for at deltage i samtalen
mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?grp=1&id=208122
Poly eller polyrethane bøsninger, røde eller sorte er gode, giver stivere undervogn, men på ét område vil jeg advare kraftigt imod dem.
På strutrod eller stræberarme er de flittigt brugt og desværre bliver de fejlagtigt monteret på rigtig mange biler med det resultat at de ender med at gøre bilen livsfarlig at køre i.
Det seneste eksempel set, var da vi for ikke ikke ret lang tid siden var ude at cruise en stille aftenstund.
Peer som kørte i sin 1970 Mach 1 var pludselig ikke at se i spejlet. Jeg troede at han lavede fis med mig og havde valgt en anden vej for at komme først, men desværre var dette ikke tilfældet. Jeg blev ringet op, Peer var havareret.
En meget chokeret Mustang ejer havde mistet herredømmet over sin bil og havde med nød og næppe undgået at køre gennem et gammelt beton autoværn og på hovedet ned i en mose.
Han var sikker på at have mistet det ene hjul, følelsen havde været den samme og ved nærmere eftersyn, måtte vi konstatere at højre strutrod var knækket pludseligt.
Samme bil havde forøvrigt lavet samme nummer med venstre strutrod, men dette var da bilen var i tidligere ejers hænder.
Hvorfor knækker denne strutrod så, det er det store spørgsmål.....
Det er faktisk ret simpelt . Disse knækkede strutrods havde POLY bøsninger monteret og de skålformede skiver som spændes på begge sider af disse bøsninger var vendt forkert. De var monteret som man montere dem med originale gummibøsninger.
For ligesom at forstå forskellen på originale gummibøsninger og de meget hårde polybøsninger, lavede jeg et forsøg i skruestikken.
Jeg monterede strutrod i et par store firkantskiver matchende monteringshullet i Mustangens vange.
I det første forsøg brugte jeg original gummibøsning med skiverne vendt ind mod centrum af befæstigelsen, ligesom de sidder på originalbilerne.
Jeg tog så en fjedervægt og målte hvor langt jeg kunne trække strutroden op og ned henne i modsatte ende med vægten fuldt påvirket.
Jeg kunne her trække strutroden 4 cm op og ned.
Så lavede jeg samme forsøg med polybøsninger og stadig med skiverne vendt ind mod centret.
Jeg kunne så godt som ikke hive strutroden hverken op eller ned og blev derfor klar over hvorfor de knækker på sigt. De knækker simpelthen grundet metaltræthed eller stress om man vil og helt galt går det hvis man køre med originale fjedre som jo giver en længere vandring når bærearme møder div. forhindringer på vejen. Ligeledes ved svingning.
Slutteligt lavede jeg forsøget med polybøsninger hvor jeg vendte skiverne modsat, så de vendte væk fra centret.
Her fik jeg samme resultat som i forsøget med original gummibøsningerne. Jeg kunne bevæge strutroden 4 cm op og ned.
Konklusionen må herefter være:
Vil man partu have polybøsninger monteret på sine strutrods, er det livsnødvendigt at vende de skålformede skiver væk fra centret, altså ud ad.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Det samme gælder hvis man køber Moog bøsninger i gummi, der står det både i papirene og som Johns billed viser indstemplet i de medfølgende skiver.
Formålet med at montere bedre bøsninger på strut"en er jo også at den skal bliver stivere ind-ud, absolut ikke op-ned. Op/ned skal den egentlig helst være så blød som muligt.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2325)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2025)
- Gæst
Gælder det kun for poly eller også for urethane ?
/Kim
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Læs teksten og bid mærke i skriften på skiverne - THIS SIDE TO RUBBER
www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=203256&cc=1333381
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2025)
- Gæst
/Kim
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2459)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Hatten af for dig, din perfekte 70"er og dit brændende engagement for Mustanger, MCD og din evne til at dele ud af din viden.
Jeg er glad for at kende dig, John
Mange hilsener og god weekend
Terkel
Venligst Log på for at deltage i samtalen