Strud rod

11 år 3 uger siden #1 af 2459
Strud rod er oprettet af 2459
Spørgsmål ved udskiftning af strud rod er der noget jeg skal være opmærksom på evt smøring med wd 40 eller siliconespray.Jeg skal ned til sporing IGEN efter udskiftning

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #2 af 1817
Besvaret af 1817 på Re: Strud rod
Lidt syrefri fedt....
Og for himlens skyld ikke bruge Poly bøsninger!!!
Du risikerer at de knækker under kørsel.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #3 af 1861
Besvaret af 1861 på Re: Strud rod
dvs det er Strut Rods der kan bøjes eller knække (ikke bøsningerne) ;)
Hej fra Claus

Armen i karmen !

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #4 af 702
Besvaret af 702 på Re: Strud rod
Det er faktisk begge dele som blir belastet.. så på et tidspunkt er det enten den ene eller den anden der opgiver... men nok ofte er det bøsningerne der ikke vil mere først.. men knækket strud ved slut gevind er ikke unormalt.. osse med org bøsninger,men osse pga alder og alm slitage.. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #5 af 2325
Besvaret af 2325 på Re: Strud rod
her er løsningen (y) (y) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #6 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Ligeledes en løsning ;)


Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #7 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
www.npdlink.com/store/products/1965_must...ml?shop_by_year=1965

Bid mærke i :

NPD DOES NOT RECOMMEND THE USE OF POLYURETHANE BUSHINGS FOR THE STRUT RODS

Begrundelse - se billede:


Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #8 af 2459
Besvaret af 2459 på Re: Strud rod
Tak gummibøsninger er købt.Endnu engang tak til Trimo for behagelig og hurtig levering

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #9 af 102
Besvaret af 102 på Re: Strud rod
Poly bøsninger er sikkert fint nok til biler med hård racer undervogn, som af samme grund sjældent er ude i de store vandringer op/ned i ophænget.

En fejlkilde er også at nogle folk samler bøsningen forkert ved at vende de buede skiver modsat tiltænkt og på den måde kraftigt hæmmer strut"ens op/ned bevægelses frihed.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #10 af 2025
Besvaret af 2025 på Re: Strud rod
Så for pokker. Har lige skiftet mine i weekenden, og har vendt skiverne som de sad før og som det virker naturligt - nemlig med det buede rundt om bøsning

Men skiverne skal så vende med den flade side af buningen imod bøsningen, og hulningen væk fra bøsningen ?

Dvs sådan

)[ ]|[ ](

/Kim

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #11 af 102
Besvaret af 102 på Re: Strud rod
Det kommer an på bøsningen der er brugt. Det findes et hav at fabrikater på markedet og en del af dem er anderledes designet end dem Ford monterede fra ny.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #12 af 2025
Besvaret af 2025 på Re: Strud rod

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #13 af 2325
Besvaret af 2325 på Re: Strud rod
ja ok men den er sku ikke ret god tag lige og vend skiverne mester :o

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #14 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Er denne henvendelse rettet mod mig ?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #15 af Søren

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #16 af 2325
Besvaret af 2325 på Re: Strud rod
:D Jeps,jeg har ikke set det før, man vender da heler ikke skiverne om på stabilisatoren eller er det også et lille trik :) :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #17 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Okay, så forsøger jeg at forklare mig lidt bedre :)

Jeg starter sgu lige med et par billeder mere:

THIS SIDE TO RUBBER



Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #18 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Og endnu en K-code:



Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #19 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Fra ovennævnte artikel:

However, urethane bushings tend to break factory strut rods. Polyurethane bushings are more flexible than urethane, so they are less likely to break strut rods.

Jeg er dog ikke enig i at urethane er mindre flexibel end polyurethane. Efter min opfattelse forholder det sig modsat, dog er begge langt fra flexible som gummi.

Polyurethane vs. urethane:

www.differencebetween.net/object/differe...ne-and-polyurethane/

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #20 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Klippet fra denne tråd:

mustangklubben.dk/forum/vis_opslag.asp?grp=1&id=208122

Poly eller polyrethane bøsninger, røde eller sorte er gode, giver stivere undervogn, men på ét område vil jeg advare kraftigt imod dem.

På strutrod eller stræberarme er de flittigt brugt og desværre bliver de fejlagtigt monteret på rigtig mange biler med det resultat at de ender med at gøre bilen livsfarlig at køre i.

Det seneste eksempel set, var da vi for ikke ikke ret lang tid siden var ude at cruise en stille aftenstund.

Peer som kørte i sin 1970 Mach 1 var pludselig ikke at se i spejlet. Jeg troede at han lavede fis med mig og havde valgt en anden vej for at komme først, men desværre var dette ikke tilfældet. Jeg blev ringet op, Peer var havareret.
En meget chokeret Mustang ejer havde mistet herredømmet over sin bil og havde med nød og næppe undgået at køre gennem et gammelt beton autoværn og på hovedet ned i en mose.
Han var sikker på at have mistet det ene hjul, følelsen havde været den samme og ved nærmere eftersyn, måtte vi konstatere at højre strutrod var knækket pludseligt.

Samme bil havde forøvrigt lavet samme nummer med venstre strutrod, men dette var da bilen var i tidligere ejers hænder.

Hvorfor knækker denne strutrod så, det er det store spørgsmål.....

Det er faktisk ret simpelt . Disse knækkede strutrods havde POLY bøsninger monteret og de skålformede skiver som spændes på begge sider af disse bøsninger var vendt forkert. De var monteret som man montere dem med originale gummibøsninger.

For ligesom at forstå forskellen på originale gummibøsninger og de meget hårde polybøsninger, lavede jeg et forsøg i skruestikken.

Jeg monterede strutrod i et par store firkantskiver matchende monteringshullet i Mustangens vange.

I det første forsøg brugte jeg original gummibøsning med skiverne vendt ind mod centrum af befæstigelsen, ligesom de sidder på originalbilerne.

Jeg tog så en fjedervægt og målte hvor langt jeg kunne trække strutroden op og ned henne i modsatte ende med vægten fuldt påvirket.

Jeg kunne her trække strutroden 4 cm op og ned.

Så lavede jeg samme forsøg med polybøsninger og stadig med skiverne vendt ind mod centret.

Jeg kunne så godt som ikke hive strutroden hverken op eller ned og blev derfor klar over hvorfor de knækker på sigt. De knækker simpelthen grundet metaltræthed eller stress om man vil og helt galt går det hvis man køre med originale fjedre som jo giver en længere vandring når bærearme møder div. forhindringer på vejen. Ligeledes ved svingning.

Slutteligt lavede jeg forsøget med polybøsninger hvor jeg vendte skiverne modsat, så de vendte væk fra centret.

Her fik jeg samme resultat som i forsøget med original gummibøsningerne. Jeg kunne bevæge strutroden 4 cm op og ned.

Konklusionen må herefter være:

Vil man partu have polybøsninger monteret på sine strutrods, er det livsnødvendigt at vende de skålformede skiver væk fra centret, altså ud ad.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #21 af 102
Besvaret af 102 på Re: Strud rod
Har en gammel monterings vildledning fra sådan et sæt poly bøsninger og på den står det faktisk med fremhævet skrift hele 2 steder på papiret at skiverne skal vendes så de sidder omvendt af originalt. (y)

Det samme gælder hvis man køber Moog bøsninger i gummi, der står det både i papirene og som Johns billed viser indstemplet i de medfølgende skiver.

Formålet med at montere bedre bøsninger på strut"en er jo også at den skal bliver stivere ind-ud, absolut ikke op-ned. Op/ned skal den egentlig helst være så blød som muligt. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #22 af 2325
Besvaret af 2325 på Re: Strud rod
vi har sådan nogen på det var sådan set det jeg mente med en løsning :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #23 af 2025
Besvaret af 2025 på Re: Strud rod
Interessant læsning, ny viden for mig. Tak (y)

Gælder det kun for poly eller også for urethane ?

/Kim

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #24 af 302
Besvaret af 302 på Re: Strud rod
Følg Moogs anvisning Kim - og vend dine skiver for en sikkerheds skyld.

Læs teksten og bid mærke i skriften på skiverne - THIS SIDE TO RUBBER

www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=203256&cc=1333381

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #25 af 2025
Besvaret af 2025 på Re: Strud rod
Du har jo nok ret John, mon ikke bare jeg skal gå ud og få dem vendt i aften :-)

/Kim

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #26 af 2459
Besvaret af 2459 på Re: Strud rod
Ja så var det beskrevet så selv jeg kunne forstå det ;-)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #27 af 2243
Besvaret af 2243 på Re: Strud rod
John, du er en af de dejlige, uudtømmelige kilder til evig visdom her i vor vidunderlige klub :) Du forklarer, så selv en håbløs amatør som jeg forstår hvert et ord, og sætter endda masser af billeder og links ind.
Hatten af for dig, din perfekte 70"er og dit brændende engagement for Mustanger, MCD og din evne til at dele ud af din viden.
Jeg er glad for at kende dig, John (y) (y) (y)

Mange hilsener og god weekend
Terkel

Venligst Log på for at deltage i samtalen