Nye dele (og forhåbentlig HK)

11 år 3 uger siden #1 af 2404
Nye dele (og forhåbentlig HK) er oprettet af 2404
Jeg står og skal gøre min musse sommerklar og vil smide lidt penge i noget kram, så den får lidt flere HK og lidt mere rå lyd.

Det er en standard c-code 289"er med 3trins automatisk gear.
Da mit tekniske kendskab stadig er på et begrænset niveau, ville det være super hvis jeg kunne få lidt hjælp til hvad jeg skal købe og hvor.
Ydermere hvis der er noget jeg skal være opmærksom på ang. motor og mulighed for overbelastning etc.

Mine tanker:
- 4 ports karburator (600 cfm) Holley eller Edelbrock, men ved ikke hvad for en præcist?

- 4V indsugning der passer til overstående. Forslag ?

- Eventuelt et K&N filter

- Flowmaster potter med 2½ " afgangsrør.

- Måske headers eller ny udst.manifold i alu.

Lad mig høre fra jer og eventuelt ideer til hvad der er bedst at starte ud med, da alt overstående ikke bliver installeret samtidig.

På forhånd mange tak :)
Christian

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #2 af 2459
Besvaret af 2459 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Lyder som det der er på min.Men nogen raket bliver det ikke.MEN lyden og anvendelse til daglig kørsel er i top.Og vi skal jo ikke race men Cruise ;-)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #3 af 2243
Besvaret af 2243 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Hej Christian.

Du kan roligt starte med et K&N luftfilter - det holder i hele bilens levetid, og kan give adskilige små Mustanger (altså heste), alt efter resten af motorens ydelse. Det renses en og smøres (!) en gang om året - TRIMO har et sæt til dette. Det koster under 200.- og holder mindst til to omgange.
Resten lader jeg de mere kompetente og erfarne medlemmer om at svare på.

Mange hilsener
<termkel

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #4 af 2081
Mulighederne er nærmest uendelige...

Det er stort set KUN pengene der afgøre hvor mange hk du vil have...

Har selv været den store tur igennem....det er IKKE gratis


:D :D

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 uger siden #5 af 499
Først skal du finde ud af om det er HK eller Moment du går efter. Skal du køre rundt på en racerbane med sømmet i bund så er det HK du skal have, skal du køre rundt på det almindelige vejnet og kunne lave en frisk overhalling så er det Moment du skal gå efter.
Skal du bruge HK skal du sætte en 800 cfm karburator på, er det Moment du går efter skal du sætte en 500 cfm karburator på. Kan du se forskellen, find ud af hvad din motor skal og lav den efter det, og hold dig til det. Kun på den måde bliver du glad for din motor i længden, det er så nemt at tune motoren forkert.
Og glem så ikke som mange gør, at hele bilen skal tunes når man begynder, bagtøj, undervogn, bremser, tændning, luftfilter osv, ellers for man noget som ikke er komplet og passer sammen, og du bliver træt af bilen inden der er gået en sæson. Det er set alt for mange gange.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #6 af 2404
Besvaret af 2404 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Jeg takker for de svar der har været indtil videre.
Jeg cruiser udelukkende, så det vil være momentet jeg går efter. :)
Det bliver ikke den store tuning-omgang men måske mere en løbende optimering.
Jeg tror at jeg starter med filter, karburator og indsug, og vil derefter gå til udstødning og måske headers.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #7 af 1659
Besvaret af 1659 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Det K&N Filter der bliver snakket om, er det et der passer i luftfilterkassen, eller.?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 uger siden #8 af 1417
Besvaret af 1417 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
jeg har været den tur igennem og hvis du er sikker på din motor er god stand og ikke slidt op. dvs højt olieforbrug og dårlig kompression, så er 4 portet 500cfm kaburator og manifold fra edelbrock og tri y hedders og 2x2" udstødning og en justering af hele sættet noget der batter også på lydsiden og det er jo også vigtigt

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 2 uger siden #9 af 2322
Besvaret af 2322 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
min 302 var meget træt faktisk slidt op brugte snart mere olie end bensin så det blev et spørgsmål om at renovere eller købe en motor evt.ny det blev renovering det her blev starten efteråret 2011 ud mel ponyen skille den ad husk det er en motor der skal være med moment og skal gå med den orginal c4 og converter så fat i bo ikvong fik slebet krumtap ny lejer boret den med flade stempler edelbrock knast den bløde med passende ventil fjedere performer 289 insugning ny holly 600 hedmann hedders 2 1/4 tommer med turbo potter og i med elektronisk tænding ny kabler og tændspole skruet den sammen someren 2012 og så var det til øster hurup det gik bare godt trode jeg kaburator løber over og den drukner når den blev varm jeg bannede den mustang langt væk til hvor peberet gror nå bestille en ny original bensin pumpe og ny holly 600 se det virkede så ud at køre så røg 3 gear det forsvandt som dug for solen sblev det oktober 2012 og jeg blev 60 år og sagde til mig selv nu bliver den sgu solgt den sa.... mustang men nej det måtte jeg ikke for konen så blev der bestilt en ny c4 med converter som shopusa fik æren af at fragte hjem til mit lille værksted og nu er den sat i efter længere tids sygdom så jeg var ude at køre i den i lørdags hold da op det kørte bare som en sveske men hvor mange hk den har jeg aner det ikke og det betyder ingen ting men så mange at min datter ikke får lov til at køre i musse et forsigtigt gæt 250 hk.
dette er hvad der kom ud af en slidt mustang motor og det har da rykket lidt i lomuldet men det var det værd med de bedste hilsner lasse jeg er en selv lært hjemme fusker

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 2 uger siden #10 af 499
Hvis du vil gå efter moment så er en 2 portet karburator altså ikke dum, det er ligefør jeg vil påstå at du intet for ud af at skifte til en 4 portet, ihvertfald ikke lige nu. Jeg ville klart starte med headers og resten af udstødningen og noget bedre tændning. Derefter bagtøjsgearing, men allerførst skal din undervogn kunne klare presset så nye bedre støddæmpere,fjedre, lejer istedet for bøsninger de rigtige steder, bremser osv.

Hvorfor, jo før du ændrer på dine topstykker og eller krompression har du ikke brug for mere karburator, karburatoren skal først være større når der kommer langt mere luft igennem motoren. PS de har kørt med 2 portet i Nascar i mange år, så det kan lade sig gøre.

Prøv at lade være med at lave den samme fejl som alle andre laver, tænk igennem hvor du vil hen med din motor (hvordan skal den køre når den er færdig) og hold dig til det hele tiden. Ellers ender du med at købe samme dele flere gange før du har de rigtige til lige din motor. Karburator og indsug er noget af det sidste man bestiller, da de ting skal kunne arbejde sammen med resten af motoren. Du kan nemt gøre det svært for dig selv og låse dig fast hvis du køber indsug og karburator nu.
Bare gode råd.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #11 af 2404
Besvaret af 2404 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Mange tak for rådet.
Jeg tror så at jeg starter med udstødningssystem og måske headers nu vi er igang.
Hvor anbefaler folk at købe det? Jeg tror blot at det bliver noget 2,5" flowmaster /delta 44 Series eller lignende. Spørgsmålet er om man skal bruge penge på navnet flowmaster eller om gode alternativer findes.
Jeg vil gerne have en dyb "voldsom" lyd til når der cruises. Jeg laver næsten ikke andet end at Cruise alligevel :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #12 af 369
Besvaret af 369 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Med forventning om, at der nok er andre af modsat overbevisning - så kan jeg varmt anbefale Magnaflow frem for flowmaster :D Syntes i al beskedenhed der er en markant forskel i dyb lyd på de to typer potter.
Udsagnet er på baggrund af to 289 med samme setup, Holley carb. Edelbrock performer indsug, JBA shorty headers og hhv. 2,5" Flowmaster og så 2,5" Magnaflow.
Magnaflow med kryds, og Flowmasteren med H-stykke.
Magnaflow = dyb, buldrende lyd!
Flowmaster = mere fiskekutter/tøffende i det (billedligt talt)

Men STOR forskel i lyden!
:) :) :) :) :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #13 af 1359
Bemærk at Flowmaster potter har desværre ofte en tendens til at skabe resonans. Det har der tidligere været skrevet indlæg om her på forummet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #14 af 2404
Besvaret af 2404 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Lige præcis, og jeg ville helst undgå tinitus :) Dog hørte jeg, at Delta series skulle have mindre resonans.

Hvordan er støjniveauet i kabinen med magnaflow og 2,5" rør ?
Jeg vill gerne kunne høre mit første barn sige sit første ord :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #15 af 369
Besvaret af 369 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Jeg syntes det er meget fornuftigt støjniveau, nu er min conv. så det betyder muligvis noget tænker jeg, så måske der er mindre buldren i en HT? Men min Magnaflow er rigtig fin ved alm. cruising og der er ikke nogen larm, man kan fint tale sammen. Men når den får lidt at leve af og især ved kick down, så er buldrer den - vildt :D Men har aldrig oplevet resonans af nogen art.
Det var mest et tilfælde jeg fik et Magnaflowsystem, men har på ingen måde fortrudt!! Købte det gennem Mekonomens Svenske afd. så kan det afhentes i en af deres danske afd. - mener endda jeg fik 10% MCD rabat. Ved ikke om den aftale eksisterer alle steder mere.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #16 af 2404
Besvaret af 2404 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Jeg var slet ikke klar over at Mekonomen gjorde sig i sådan noget:)
Jeg har lige været inde og kigge på både mekonomen.se og .dk og fandt intet ved "magnaflow" søgning.
Det kunne være super, hvis der var nogle der kunne hjælpe med et linkt til et dansk/svensk sted at købe det, med mindre det er billigere på summit etc.
På forhånd mange tak.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #17 af 369
Besvaret af 369 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Det er Mekonomens datterselskab Hansen Racing som du skal købe det ved, men igennem Mekonomen. Find part nummeret og så henvend dig ved den Lokale Mekonom. Hansen Racing sender til Mekonomen, det betyder ingen fragtomkostninger. Det er jo pokkers tungt og stort det skidt ;)
Det er flere år siden jeg købte mit, så jeg kan ikke garantere det stadig er muligt...
Kan faktisk se at man i deres shop nu kan sende til DK, altså til andre regionale partnere i DK.

- Hvis du skal bruge to flangepakninger så har jeg stadig to liggende...

www.hansenkatalogen.se/#/car/code/dd1/13...782/ICA066/class1100

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #18 af 2404
Besvaret af 2404 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Verdensklasse.
Det har været en stor hjælp. Jeg prøver mig frem med udstødningen og glæder mig til en ny lyd :)
tak :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #19 af 1731
Jeg har prøvet at køre med Flowmaster, og de lyder godt, når der bliver gået til stålet, men jeg havde en frygtlig resonans ved 80km/t :(
Jeg er efterfølgende gået over til Thrush glasspack og 2½ udstødning med X-rør, og for dælen det lyder godt (y)

Blev dog holdt ind af politiet i dag, for de kunne høre mig fra lang afstand (og jeg kørte altså stille) den flinke betjent kikkede vældig nysgerrigt på bilen og påpegede at den var godt nok flot, meeen larmer den ikke for meget?
Uvidende som jeg er ;) siger jeg: det tror jeg ikke sådan har den altid lydt :D Og så fik jeg lov til at trille vidre.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #20 af 2193
Ja ja som om :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 1 uge siden #21 af 2404
Besvaret af 2404 på Re: Nye dele (og forhåbentlig HK)
Syntes umiddelbart der er en væsentlig prisforskel på magnaflow 15815 sæt med 2,5" rør.
Hansen Racing = 6005 SEK =~ 5200 DKK
Summitracing = 584 USD =~ 3300 DDK
For præcis det samme... Dog ca. 2200 DKK i fragt fra summit, satans :)
Andre steder man evt kan anbefale ?
Vi nærmer os endelig :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #22 af 1333
Køb ved summit og få det hjem gennem shop usa (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 uge siden #23 af 1731
Med shopusa beregneren bliver det 1617 i fragt, told og moms i alt 4963,- på hjemme adr.

Venligst Log på for at deltage i samtalen