- Indlæg: 25
Stempel flækket i toppen
Jeg har har en 351W som hvor der for anden gang er flækket en flig af et stempel (denne gang er det 2 stempler)(første gang var det kun et stempel)
Den første gang sket det ca. 900 km efter renovering, her blev skiftet et stempel, anden gang den fik en mislyd var det efter 6-700 km. og lød som en dieselmotor det er 3,5 år siden på vej hjem fra Viborg, det er ikke noget jeg har lavet selv, jeg har fået den lavet hos Brian Stoltze, den kom i skamme krogen da vi kom hjem, men idag åbnede jeg den da vi står og skal bruge motoren i en ny bil, men nu står jeg og skal bruge den, og har selv tænkt mig og lave den, mit spørgsmål er hvad det kan være og bør jeg skifte alle stempler for det ikke skal ske igen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
har set det 5-6 gange før, det er klart en fejl fra motorbygger....
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg er overbevist om at det er tændingsbanken. Jeg har et program til beregning af kompressionsforholdet, og hvis vi sætter domen til ca. 5 cm2, og forbrændingkammeret i topstykkerne til 60 cm2 giver det et kompressionsforhold på ca. 11,5. Og det er alt for højt medmindre du kører på 110 oktan benzin. Så 8 andre stempler uden dome ( evt med dish) vil være mit bud. Fladtop stempler med 2 valverelief giver ca. 10,5 i kompression, og afhængig af knastaksel og benzin kan det også være for højt. Derfor evt. stempler med dish.
Mit svar.
Skal vi ikke lige holde os til fakta, kompressionsforholdet på 11,5 behøver ikke en oktan på 110, alle nyere motorer kører med mere tryk (selv den nye Mustang gør det), de nye Mazda motorer kører med over 14,5 og alle kan køre på 92 oktan. Se det er fakta.
Hvordan kan min motor så køre på 11 år, med 10,5 i kompression på 92 oktan og yde over 400 HK på motoren. Det vil jo aldrig kunne lade sig gøre i din logik, mon ikke du blander tingene sammen.
Passer ens tænding ikke til det setop man har og samtidig for mager blanding i karburatoren (læg mærke til jeg ikke snakker om str karburator, da det intet har med blandingen at gøre.) så sker der dette her med ens stempler.
Så kort og godt, forkert justeret motor. Intet andet.
Så kan man snakke om hvad man har brug for ens motor kan og hvad man skal bruge den til, mon ikke det er her den er hoppet af pinden, det er tit der det går galt. Mange kan ikke få ræs nok i sin motor, stor knast, stor karburator, ingen udstødning, masser af HK intet bundtræk og det er netop bundtræk de vil have, men ved det bare ikke, for alle snakker jo om HK. Så tænk jer om før i skruer en motor sammen, lav den til ens behov og resten af bilen. Det hele skal passe sammen, hvis man vil lave noget som man bliver glad for.
Dette er ikke skrevet for at slå nogen i hovedet, det er bare skrevet så folk har en chance for at finde ud af dette.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Derudover skal du vel, inden du bare køber nye stempler lige finde dit kompressionforhold, så du evt. kan erstatte med mindre domes, eller flattops, hvis du er kommet helt derop hvor du ikke kan retarde tændingen mere.
Slutteligt så kan motoren vel tændingsbanke fordi fordeleren ikke er spændt ordentligt fast, fordi det er noget kinabras og ikke avancerer korrekt, eller fordi timingchain'en er slidt.
Med de få informationer, der gives her kan man jo ikke bare sjusse sig til et for højt kompressionsforhold.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
den har ikke haft tændings banken, tror ikke der var noget Kina bras i den motor, der er MSD tænding på den, motoren blev boret op, og slebet krumtap, fik nye lejer og stempler, alt sammen noget som Brian har stået for, det var 3. gang efter han havde lavet den at den brød ned (havde ikke kørt 2500 km i den periode), og det skyldes ikke der var kørt volsomt, Brian ønsker ikke og lave den på garanti da jeg selv lagde motoren i bilen og fik en mekanikker til og starte den op, pga. Brian skulle på ferie og jeg VILLE til træf i Viborg, (men han er da velkommen til og betale de stumper der skal bruges, for han kommer ikke til og samle den igen) flere "kloge" mennesker har set på den og alle siger gabet i stempelringen sikkert ikke har været stort nok.
takker for jeres svar, alle er blevet vendt og drejet af dem der skal lave motoren, håber i får en god og problemfri sæson i 2019
mvh. John Højmose 1502
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis det er tilfældet må det umiddelbart være garantisag uanset hvem der har startet op. Det er da bare at målet gabet.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
2491 skrev: jeg vil nu hellere vide hvad tolerance den er boret i forhold til stempel diameter,et stempel revner ikke pga forkert tænding eller for mager blanding,det smelter,
jo, lige præsis....den yderste kant lige over øverste ring, på stemplet knækker ved forkert tænding.
kan nok fremvise et par stempler med denne fejl...
44 år med samme 69' Mustang
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen