Renovering af 289

Mere
2 måneder 1 uge siden #1 af 3018
Renovering af 289 er oprettet af 3018
Hej.

Er bare lige lidt nysgerrig...

Hvis nu på et tidspunkt at jeg skulle hive min 289 ud og renovere den(er ret sikker på at det aldrig er gjordt)

Hvad har i af gode ideer til at forbedre? Borer man den op? 302/331/347? Hvad kan bedst holde og fungerer bedst? Det er en daily driver og gider ikke at det ikke kan holde.
Lige nu har den fået opgraderet næsten alt undtagen blokken, med knast, indsug, elektronisk tændig, headers, kaburator og alutoppe, så ude i fremtiden tænker jeg at blokken står for tur

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 1 uge siden #2 af 048
Besvaret af 048 på Renovering af 289
Jeg stod med samme tanker i efteråret, da FB'ens 289'er var slidt op. Mit valg blev at bibeholde en 289. Jeg havde et 331 stroker kit i overvejelse, men den idé blev lagt på hylden. Topstykkerne var OK, krumtappen var OK og jeg havde nye 289 stempler på hylden, så jeg valgte at bibeholde den som 289. Mit ræsonnement var også: Hvornår har jeg brug for det ekstra? Jeg har ikke behov for at lave brændere og skal heller ikke køre hverken 201 meter eller på bane. Jeg vil bare gerne have en rimelig fornuftig maskine, der kan holde til at køre både langt og ofte. Du har også taget de mere eller mindre eksterne ting, som er med til at give en bedre maskine. Jeg har gjort de samme tanker og jeg har det fint med det 289 skilt, der sidder på forskærmen ;)
Og holder du dig til 289'eren skulle der heller ikke være problemer ved syn o.lign. :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 1 uge siden #3 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af 289
Det jeg bare tænker er at når den alligevel er ude og skal have nye stempler, er det så ikke en ide at hive lidt mere effekt ud af den alligevel, det er ikke nødvendigvis fordi jeg skal ud og køre ræs, men tænker bare at det vel ikke koster meget mere at lave den til en 302 eller 331?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 1 uge siden #4 af 3037
Besvaret af 3037 på Renovering af 289
Det kommer vist an på hvad koster ikke ret meget betyder :-)

Du borer ikke 289 til 302. Det er slaglængden der ændres og dermed så vidt jeg husker krumtap, plejlstænger og stempler med længere skørter så de kan holde til den længere slaglængde.

Inden du går i gang så lav en kompressionstest. Det skulle du egentlig havde gjort inden du begyndte at kaste penge efter tuning. Hvis bunden ikke er tæt så får du jo ikke ret meget ud af dine tilføjelser.

strokerkit er også ændring af slaglængden ala ovenstående.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 1 uge siden #5 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af 289
Ved godt at jeg skulle have kompressionstestet den for laaaang tid siden, gør det en af dagene.
Det jeg søgte svar på var mest om hvad mulighederne/erfaringerne er omkring sin 289?
Hvad har andre gjordt og hvem kan lave det i DK/sjælland?
Strokerkit har jeg også haft kigget meget på, men igen, søger erfaringer fra andre herinde og hvem der kan lave det???

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 4 uger siden #6 af 499
Besvaret af 499 på Renovering af 289
Jeg ville sætte en anden motor i stedet, en 302 roller block og alle dine dele over på. Med en 302 roller motor kan du nemt lave 400 hk uden andet end standart knast, hvilket giver kæmpe fordele, ang. bremser, automatgear, og måden bilen kører på. Tror du mig ikke, så er der masser af bøger som beviser det og jeg har lavet masser af de motorer.
Hvis du ellers har købt de rigtige dele, dem du har på nu kan du nemt lave en masse kræfter uden at strokke blocken. Også flere kræfter end resten af bilen kan klare.

For mig lyder det som om du ikke er helt tilfreds med måden eller det du for ud af dit set op på nu, er du helt sikker på alt er justeret som det skal være og eller alt spiller perfekt sammen, de fleste som begynder at tune glemmer helheden, alt skal passe sammen og det er det som er svært ved tuning og kræver man har gjort det en hel masse gange.
Eller også er det bare vigtigt for dig at kunne åbne hjelmen og kunne snakke om at det som er lavet ved lige din motor, det er helt ok. Bare husk at alt er lavet før på disse motorer, det er faktisk det fede ved vores biler efter min mening.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 uger 5 dage siden #7 af 3018
Besvaret af 3018 på Renovering af 289
Hej Peter.
Det var faktisk dig der hjalp mig med at gå den igennem og finindstille den for et par år siden. Jeg har aldrig på noget tidspunkt været utilfreds med hvordan den kører, det spiller bare det du lavede.
Mit spørgsmål i starten af opslaget går egentlig også bare på at når nu bunden er det eneste der(vidst nok) aldrig er gjordt noget ved, tænker jeg at den på tidspunkt står for tur og så ønskede jeg bare erfaringer med hvad jeg så kunne gøre eller ihvertfald ikke skal gøre ift. lidt ekstra effekt.
Men der tænker du en 302 roller block, kunne være vejen at gå?
Hvad er fordele og ulemper ved det imod at renovere den motor jeg har i nu?
Mvh Johnni

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 uge 6 dage siden #8 af 162
Besvaret af 162 på Renovering af 289
Sikkert mange fordele...men du har så altid den originale motor liggende på hylden, virker fornuftigt

39 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 uge 4 dage siden #9 af 499
Besvaret af 499 på Renovering af 289
Der er masser af fordele ved en 302 HO motor i forhold til en 289er.
Du for rolleknast, dermed kan du køre på fuldsynk olie 5/30w. Du for langt mindre modstand i motoren, som er den bedste måde at gøre det på, jo mindre kræfter det kræver at drive motoren rundt jo mere kommer der jo ud til hjulene.
Alle dine dele passer over på, dog ville jeg vælge nogle bedre toppe end dem du har, fordi der er lavet bedre siden du købte, og jeg ville beholde standart knasten da den virker fint især med automatgear, og alle der bygger motorer ved at en knast ikke giver kræfter den flytter bare omdrejningstallet fra hvor din motor virker og dermed giver en smule hk, men da det er moment du vil have og har brug for på vejen er det jo ikke vejen frem.
Så brug dine penge på toppe og insug, resten har du.

Måske du skulle bruge tiden og pengene på at lave bilen bedre i stedet, undervogn og bremser og afstivning af karossen. Sådan en vogn kan nemt komme til at køre langt bedre end din gør, med de rigtige dele. Og gem motoren til du behøver den.
Bare et godt råd.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 uge 4 dage siden #10 af 162
Besvaret af 162 på Renovering af 289
Petet du giver råd til højre og venstre..tror ingen blev klogerer af dine svar.

39 år med samme 69' Mustang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 uge 2 dage siden #11 af 2491
Besvaret af 2491 på Renovering af 289
ja det må man da sige peter gør,sjovt nok har vi aldrig set det mindste bevis på de gevaldige evner og viden,men trøster mig nu med han aldrig vil ku lære mig noget:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen