Hjælp til temperaturmåler

Mere
2 måneder 4 uger siden - 2 måneder 4 uger siden #1 af 3136
Hejsa.

Jeg har en Mustang fra 68.
Lige siden jeg købte den har jeg ikke kunne se at temperaturen stiger.

Nu er vi løbet ind i muren med muligheder så håber der er nogle der kan hjælpe her inde.

Hvis vi sætter stel på ledningen med føleren kan vi se at nålen inde i instrumentbordet stiger helt til max.
Så nålen “virker” og sidder ikke fast.

Vi har skiftet temperaturføleren ude i motoren, men stadig ingen reaktion på nålen.

Er der nogen der har nogle bud på hvad det så kan være?

På forhånd tak.

Mvh 3136

Luffe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #2 af 3335
Besvaret af 3335 på Hjælp til temperaturmåler
Har i tjekket om føleren får stel ?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #3 af 1359
Besvaret af 1359 på Hjælp til temperaturmåler
Jeg havde engang for år tilbage problemer med instrumenterne i min -71'er.
Det vidste sig at være en defekt spændingsregulator, mener det er 5V der skal være output.

Mener det er en puls-regulator, så hvis du bruger et analog måleinstrument vil viseren ikke stå helt stabilt.
Så prøv at måle hvilken spænding der er på +siden af instrumentet, alternativt byt-med-nyt en ny spændingsregulator kan ikke koste meget.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #4 af 3136
Besvaret af 3136 på Hjælp til temperaturmåler
Hmm den del tænker jeg vi har prøvet.

Det sjove er at vi har skiftet hætten som skal sættes på temperaturføleren og når bilen er varm og vi tager den af og sætter den på igen. Stiger måleren op til midt og falder lige bagefter igen ned i bund..

Luffe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #5 af 3136
Besvaret af 3136 på Hjælp til temperaturmåler
Ja spændingsregulatoren kan måske være en mulighed .. det tjekker jeg lige op på.

Og tak for svar.

Luffe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #6 af 515
Besvaret af 515 på Hjælp til temperaturmåler

3136 skrev: Hmm den del tænker jeg vi har prøvet.

Det sjove er at vi har skiftet hætten som skal sættes på temperaturføleren og når bilen er varm og vi tager den af og sætter den på igen. Stiger måleren op til midt og falder lige bagefter igen ned i bund..


Det ´lugter´ af dårlig forbindelse i stikket som trykkes på føleren. Ved dårlig elektrisk forbindelse opstår der diode-effekter og så opfører tingene sig mærkeligt. Prøv at sprøjte lidt VD40 i stikket og tag det af og på 10 gange, og se om det hjælper.
Problemet med dårlig kontakt kan også ligge i dit kabel som kan være irret og/eller knækket, og også i kablets overgang til stikket. Prøv evt. med et stykke ny frisk ledning (bare ud gennem døren) og se om det hjælper.

Ved varm motor skulle føleren have en lav gennemgangsmodstand på 20-30 ohm og ved kold motor uendelig høj modstand. Det er let at teste med et alm. ohm-meter. Du kan også afmontere føleren og teste den i koldt og næsten kogende vand (80-90 grd).

Life is a cruise

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #7 af 048
Besvaret af 048 på Hjælp til temperaturmåler
Hejsa

Min mistanke vil også gå på dårlig forbindelse.
Men hvis du har et Ohmmeter, så check evt modstanden i føleren (til stel). Ved almindelig kold motor viser min 400 Ohm på den ene og 360 Ohm på den anden, og altså ikke uendelig høj. :)

Hvis Du havde fejl på selve 5V spændingsregulatoren burde du også have fejlagtige udslag på andre instrumenter. Dog kan det igen være fejl på forbindelserne :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #8 af 515
Besvaret af 515 på Hjælp til temperaturmåler

048 skrev: Ved almindelig kold motor viser min 400 Ohm på den ene og 360 Ohm på den anden, og altså ikke uendelig høj. :)


Ja det lyder meget rigtigt :)

I et andet forum skrives der "Tested an original sending unit. 24 ohms in boiling water. 375 ohms under tap water "

Life is a cruise

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden - 2 måneder 4 uger siden #9 af 3136
Besvaret af 3136 på Hjælp til temperaturmåler
Sætter virkelig pris på alle jeres svar:) og mulige løsninger, så tak for det...

Hvis nu ledningen er dårlig, vil den så stadig stige når den for direkte stel? Eller er det bare for at tjekke om "uret" virker inde i instrumentbordet?

Jeg vil lige få lavet en ohm måling og se om den rammer de tal som i nævner:-)

Luffe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #10 af 048
Besvaret af 048 på Hjælp til temperaturmåler
Den skal give fuldt udslag når Du holder ledningen på stel. Ellers er der noget galt. :)

Bevar roen - støt melis

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #11 af 3136
Besvaret af 3136 på Hjælp til temperaturmåler
Det gør den også

Luffe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #12 af 515
Besvaret af 515 på Hjælp til temperaturmåler

3136 skrev:
Hvis nu ledningen er dårlig, vil den så stadig stige når den for direkte stel? Eller er det bare for at tjekke om "uret" virker inde i instrumentbordet?


Ved dårlige forbindelser opstår diode-effekten, som betyder at der skal opbygges en vis elektrisk ladning (spænding) før strømmen kan løbe. Et viser instrument giver udslag som følge af den strøm der løber i instruments elektriske spole. I Mustangen fødes instrumentet fra en pulsgenerator som relativt langsomt opbygger en elektrisk ladning, der kan aflades til instrumenterne og udløse viserudsalg. Ideen er at den langsomme pulsgenerator i praksis betyder at instrumenterne giver passende udslag og udslag ændrer sig langsomt når der sker ændringer. Herved undgår man eksempelvis at tankmåleren viseren svinger frem og tilbage når bilen svinger eller kører over bump.
En ledning med dårlige forbindelser vil derfor kunne give udslag når der aflades dramatisk ved at ledningen sættes direkte på stel, altså uden føler med modstand. Når den er tilsluttet føleren sker der måske kun meget lidt eller ingenting idet der ikke er ladning nok til at overvinde diode-effekten i den eller de dårlige forbindelser.
Så prøv med en ny ledning fra fødested ved viserinstrumentet og til sensoren. Det kan naturligvis også være ledningen og stik fra regulatoren og til viserinstrumentet. (PS Nu har jeg ikke ledningsdiagrammet for din bil helt present på nethinden så du bør finde diagrammet på nettet og se præcis hvordan ledningsføringen er udført med stik og det hele - problemet kan jo ligge alle steder). Men giv ikke op - det er til at få fikset (y) :)

Life is a cruise

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 uger siden #13 af 3136
Besvaret af 3136 på Hjælp til temperaturmåler
Med jeres svar giver det ihvertfald muligheder som skal tjekkes. Så jeg forsætter med arbejdet og prøver og se om jeg kan finde problemet med jeres svar her inde. Så endnu en gang mange tak.

Luffe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen