- Indlæg: 6
Hjælp til temperaturmåler
Jeg har en Mustang fra 68.
Lige siden jeg købte den har jeg ikke kunne se at temperaturen stiger.
Nu er vi løbet ind i muren med muligheder så håber der er nogle der kan hjælpe her inde.
Hvis vi sætter stel på ledningen med føleren kan vi se at nålen inde i instrumentbordet stiger helt til max.
Så nålen “virker” og sidder ikke fast.
Vi har skiftet temperaturføleren ude i motoren, men stadig ingen reaktion på nålen.
Er der nogen der har nogle bud på hvad det så kan være?
På forhånd tak.
Mvh 3136
Luffe
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det vidste sig at være en defekt spændingsregulator, mener det er 5V der skal være output.
Mener det er en puls-regulator, så hvis du bruger et analog måleinstrument vil viseren ikke stå helt stabilt.
Så prøv at måle hvilken spænding der er på +siden af instrumentet, alternativt byt-med-nyt en ny spændingsregulator kan ikke koste meget.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det sjove er at vi har skiftet hætten som skal sættes på temperaturføleren og når bilen er varm og vi tager den af og sætter den på igen. Stiger måleren op til midt og falder lige bagefter igen ned i bund..
Luffe
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og tak for svar.
Luffe
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3136 skrev: Hmm den del tænker jeg vi har prøvet.
Det sjove er at vi har skiftet hætten som skal sættes på temperaturføleren og når bilen er varm og vi tager den af og sætter den på igen. Stiger måleren op til midt og falder lige bagefter igen ned i bund..
Det ´lugter´ af dårlig forbindelse i stikket som trykkes på føleren. Ved dårlig elektrisk forbindelse opstår der diode-effekter og så opfører tingene sig mærkeligt. Prøv at sprøjte lidt VD40 i stikket og tag det af og på 10 gange, og se om det hjælper.
Problemet med dårlig kontakt kan også ligge i dit kabel som kan være irret og/eller knækket, og også i kablets overgang til stikket. Prøv evt. med et stykke ny frisk ledning (bare ud gennem døren) og se om det hjælper.
Ved varm motor skulle føleren have en lav gennemgangsmodstand på 20-30 ohm og ved kold motor uendelig høj modstand. Det er let at teste med et alm. ohm-meter. Du kan også afmontere føleren og teste den i koldt og næsten kogende vand (80-90 grd).
Life is a cruise
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Min mistanke vil også gå på dårlig forbindelse.
Men hvis du har et Ohmmeter, så check evt modstanden i føleren (til stel). Ved almindelig kold motor viser min 400 Ohm på den ene og 360 Ohm på den anden, og altså ikke uendelig høj.
Hvis Du havde fejl på selve 5V spændingsregulatoren burde du også have fejlagtige udslag på andre instrumenter. Dog kan det igen være fejl på forbindelserne
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
048 skrev: Ved almindelig kold motor viser min 400 Ohm på den ene og 360 Ohm på den anden, og altså ikke uendelig høj.
Ja det lyder meget rigtigt
I et andet forum skrives der "Tested an original sending unit. 24 ohms in boiling water. 375 ohms under tap water "
Life is a cruise
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Hvis nu ledningen er dårlig, vil den så stadig stige når den for direkte stel? Eller er det bare for at tjekke om "uret" virker inde i instrumentbordet?
Jeg vil lige få lavet en ohm måling og se om den rammer de tal som i nævner:-)
Luffe
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Bevar roen - støt melis
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3136 skrev:
Hvis nu ledningen er dårlig, vil den så stadig stige når den for direkte stel? Eller er det bare for at tjekke om "uret" virker inde i instrumentbordet?
Ved dårlige forbindelser opstår diode-effekten, som betyder at der skal opbygges en vis elektrisk ladning (spænding) før strømmen kan løbe. Et viser instrument giver udslag som følge af den strøm der løber i instruments elektriske spole. I Mustangen fødes instrumentet fra en pulsgenerator som relativt langsomt opbygger en elektrisk ladning, der kan aflades til instrumenterne og udløse viserudsalg. Ideen er at den langsomme pulsgenerator i praksis betyder at instrumenterne giver passende udslag og udslag ændrer sig langsomt når der sker ændringer. Herved undgår man eksempelvis at tankmåleren viseren svinger frem og tilbage når bilen svinger eller kører over bump.
En ledning med dårlige forbindelser vil derfor kunne give udslag når der aflades dramatisk ved at ledningen sættes direkte på stel, altså uden føler med modstand. Når den er tilsluttet føleren sker der måske kun meget lidt eller ingenting idet der ikke er ladning nok til at overvinde diode-effekten i den eller de dårlige forbindelser.
Så prøv med en ny ledning fra fødested ved viserinstrumentet og til sensoren. Det kan naturligvis også være ledningen og stik fra regulatoren og til viserinstrumentet. (PS Nu har jeg ikke ledningsdiagrammet for din bil helt present på nethinden så du bør finde diagrammet på nettet og se præcis hvordan ledningsføringen er udført med stik og det hele - problemet kan jo ligge alle steder). Men giv ikke op - det er til at få fikset (y)
Life is a cruise
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Luffe
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen