Hjælp i Nordjylland

3 år 10 måneder siden - 3 år 10 måneder siden #1 af 3373
Hjælp i Nordjylland er oprettet af 3373
Hej

Jeg har et par udfordringer med min 65ér er der nogen der ved hvem i Nordjylland der har forstand på en gammel mustang.

Helt præcist har jeg to ting.
1) forlygterne tænder og slukker efter lyst, har læst det måske er kontakten, men kan ikke finde ud af at få den ud/af, men der er også et relæ på bilen, men lygterne lyser ligegodt (når det har lyst) om jeg frakobler relæet eller ej?
2) den lugter kraftigt at benzin når jeg kører i den, får hovedpine af det ind i mellem, tøjet lygter af benzin efter en køretur... som jeg kan læse skal den nok justeres i karburatoren, men hvem kan det/er god til det i nordjylland.

På forhånd tak
Brian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
3 år 10 måneder siden - 3 år 10 måneder siden #2 af 515
Besvaret af 515 på Hjælp i Nordjylland
Hej Brian

Hemmeligheden med lyskontakten er en lille knop som skal påvirkes før den vil lade sig afmontere. Her er en lille video som viser hvordan


Med tiden bliver kontakten slidt og evt. irret som betyder at der opstår ringere kontakt og dermed svigtende eller ringere lys. Kontakten indeholder også en kortslutningssikring som slukker for lyset f.eks. hvis pæren ´springer´ og kortslutter i glødetråden. Sikringen slår også fra ved overophedning af lyskontakten som kan opstå ved dårlig kontakt Originalt er bilen udstyret med kun 40Watt pærer, så hvis pærerne senere er udskiftet til kraftigere typer så kan dette også ophede lyskontakten. Prøv at afmontere lyskontakten og sprøjt f.eks. WD40 sprayolie ind i den og tænd/sluk et antal gange og se om den fungerer bedre - det plejer at hjælpe.

Du kan naturligvis købe en ny lyskontakt og samtidig kontrollere dine pærer at de ikke overstiger 40Watt.
Alternativt (og en meget bedre løsning synes jeg) kan du anskaffe et relæ-kit som betyder at din lyskontakt nu kun skal styre relæer som føder pærerne. Biltema sælger et færdigt kit som er rimelig let at montere www.biltema.dk/bil---mc/bilbelysning/til...forlygter-2000040790
Herved får du samtidig mere lys på vejen idet ledningerne er kraftigere og der er mindre effekttab.

Mht. benzin og motorlugt i kabinen så kan du starte med at checke at din firewall (pladen mellem motorrum og kabine - foran dine knæ) er lufttæt så der ikke trænger noget ind i kabinen herfra. Der er masser af huller i pladen som skal være tætnede. Sort silikone kan fint bruges her.
Der kan naturligvis også være huller og utætheder andre steder på bilen som skal lukkes. Men jeg kører normalt med åbne vinduer uden at have de problemer du beskriver.

Naturligvis skal din karburator og også tænding være nogenlunde korrekt indstillet, men jeg har svært ved at forestille mig at det er her problemet væsentligt stammer fra.
Jeg kan godt vise dig hvordan du grovjustere tingene, men skal det være perfekt vil jeg anbefale et værksted som har rullefelt og måleudstyr og kan dyse din karburator så det spiler maks.

Pøj pøj med det hele :)
Anders

Life is a cruise

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen