- Indlæg: 1551
Pludselig ujævn motorgang
3 år 5 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #1
af 585
Pludselig ujævn motorgang blev oprettet af 585
Når jeg starter kold, er omdr. selvfølgelig høje pga. aut.choker og falder når motoren er varm. Stopper jeg så inden den er 100% varm, feks. for at tanke, er den svær at få i gang, har ujævn motorgang og skal holdes i gang med speederen. Når det sker, går det som regel i sig selv efter en tids kørsel, eller hvis jeg speeder kraftigt op et par gange.
Det samme skete i går, årets første opstart/køretur, men den blev ved med at gå ujævnt, -nærmest som da ens 2-takt knallert tilbage i 70'erne slog over og 4-taktede.
Er der en der kan fortælle mig hvor problemet kan ligge?
Det samme skete i går, årets første opstart/køretur, men den blev ved med at gå ujævnt, -nærmest som da ens 2-takt knallert tilbage i 70'erne slog over og 4-taktede.
Er der en der kan fortælle mig hvor problemet kan ligge?
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved 585.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 5 måneder siden #2
af 3037
Besvaret af 3037 på emne Pludselig ujævn motorgang
Nu siger du godt nok at du stopper inden den er helt varm. Ellers ville mit gæt være at den koger benzinen. Hvis det er det, så burde du kunne starte den med sømmet i bund og det kan godt passe at der bobler lidt i slangen så det måske tager lidt tid inden den er helt glad igen. Har du spacer under karburatoren ?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 5 måneder siden - 3 år 5 måneder siden #3
af 585
Besvaret af 585 på emne Pludselig ujævn motorgang
Ja har spacer pga dette problem for år tilbage.
Har pejlet mig hen til at det er noget der har været undervejs og nu er blevet konstant.
Karburator måske, -låner en anden og laver en ombytter i næste weekend.
Tændkabler der er defekte -selv om jeg ikke kan finde synlige defekter.
Kan en Pertronix blive defekt og give disse symptomer?
Har en mekaniker (old school) i familien, der kommer og lytter inden jeg begynder at "rode" alt for meget.
Tændrør er skiftet -en af dem var helt sort, mens resten fine lysebrune. Måske en ventilløfter der hænger...
Har pejlet mig hen til at det er noget der har været undervejs og nu er blevet konstant.
Karburator måske, -låner en anden og laver en ombytter i næste weekend.
Tændkabler der er defekte -selv om jeg ikke kan finde synlige defekter.
Kan en Pertronix blive defekt og give disse symptomer?
Har en mekaniker (old school) i familien, der kommer og lytter inden jeg begynder at "rode" alt for meget.
Tændrør er skiftet -en af dem var helt sort, mens resten fine lysebrune. Måske en ventilløfter der hænger...
Sidste redigering: 3 år 5 måneder siden ved 585.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 5 måneder siden #4
af 3037
Besvaret af 3037 på emne Pludselig ujævn motorgang
Tændkablerne kan du måle igennem og det er nok ok fejlfinding hvis du bare måler modstand i dem og så skal den være meget tæt på ens for alle kablerne. Der er sikkert en mere præcis måde men det kunne da være en start.
Jeg tænker ikke Pertronix for så ville den nok køre ad h til hele tiden og den samme med ventilerne.
Mon ikke du har en vakuumlækage et sted, det kan give urolig tomgang, eller måske flyder karburatoren over. Du kan jo checke svømmehøjden og måske checke at du ikke har skidt fra tanken i karburatoren, eller et fyldt benzinfilter.
Check dit benzintryk om pumpen er ok og tilsidst check din tændspole. Du kan måle om den er ok og check at den får 12v, hvis du kører Pertronix.
Jeg tænker ikke Pertronix for så ville den nok køre ad h til hele tiden og den samme med ventilerne.
Mon ikke du har en vakuumlækage et sted, det kan give urolig tomgang, eller måske flyder karburatoren over. Du kan jo checke svømmehøjden og måske checke at du ikke har skidt fra tanken i karburatoren, eller et fyldt benzinfilter.
Check dit benzintryk om pumpen er ok og tilsidst check din tændspole. Du kan måle om den er ok og check at den får 12v, hvis du kører Pertronix.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 5 måneder siden #5
af 585
Besvaret af 585 på emne Pludselig ujævn motorgang
Ja, der er flere muligheder, men jeg håber da at det viser sig at være rimeligt banalt og nemt at løse, i forhold til hvordan det lyder.
Tak for input, -jeg melder tilbage når jeg kommer videre, hvilket nok først bliver næste weekend.
Tak for input, -jeg melder tilbage når jeg kommer videre, hvilket nok først bliver næste weekend.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 5 måneder siden #6
af 499
Besvaret af 499 på emne Pludselig ujævn motorgang
Hej.
Prøv at tjekke om bilen ryger når den gør det, det kunne godt lyde som om den for alt for meget benzin, drukner. Er det tilfældet vil den ose sort. For mig lyder det ikke som et tændings problem da den jo kører fint bagefter, og enten virker tændingen eller også vil den gøre det hele tiden.
Så mit bud over en putter uden at have set bilen vil være en renset og justeret karburator, burde fikse problemet. Samme løsning om den får for meget eller lidt benzin.
God arbejdslyst hilsen Peter.
Prøv at tjekke om bilen ryger når den gør det, det kunne godt lyde som om den for alt for meget benzin, drukner. Er det tilfældet vil den ose sort. For mig lyder det ikke som et tændings problem da den jo kører fint bagefter, og enten virker tændingen eller også vil den gøre det hele tiden.
Så mit bud over en putter uden at have set bilen vil være en renset og justeret karburator, burde fikse problemet. Samme løsning om den får for meget eller lidt benzin.
God arbejdslyst hilsen Peter.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 5 måneder siden #7
af 585
Besvaret af 585 på emne Pludselig ujævn motorgang
Målte tændkabler igennem -alt fint!
-havde i ugens løb købt en kompressionsmåler i Bil Tema og der er ingen kompression på den cylinder der havde et "sort" tændrør. Så enten en utæt ventil eller knækkede stempelringe. Så jeg skal et skridt længere ind i mekanikken.
I hører nærmere...
-havde i ugens løb købt en kompressionsmåler i Bil Tema og der er ingen kompression på den cylinder der havde et "sort" tændrør. Så enten en utæt ventil eller knækkede stempelringe. Så jeg skal et skridt længere ind i mekanikken.
I hører nærmere...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #8
af 585
Besvaret af 585 på emne Pludselig ujævn motorgang
Så er problemet lokaliseret -et revnet ventilsæde, som dernæst har løsnet sig og holdt ventilen åben. Indleverede topstykket til Midtjysk Cylinderservice, men afmonterer også det andet topstykke, når nu jeg er herinde og så får de også det til eftersyn/evt. rep.
Når man roder med gamle biler, så har det med at udvikle sig ...i "problem-cylinderen" er der svage ridser, som kan ses og mærkes med en negl . Det kunne tyde på at der måske er knækkede stempelringe, så når jeg har begge toppe afmonteret og får tørnet motoren og kigget i alle 8, så kan det være at jeg vælger at pille stemplerne ud og derefter vil det vise sig om det bliver den helt store tur, med honing/opboring og nye stempler og ringe
Skulle man købe en ny motor?
Pyt! -jeg hygger mig
Når man roder med gamle biler, så har det med at udvikle sig ...i "problem-cylinderen" er der svage ridser, som kan ses og mærkes med en negl . Det kunne tyde på at der måske er knækkede stempelringe, så når jeg har begge toppe afmonteret og får tørnet motoren og kigget i alle 8, så kan det være at jeg vælger at pille stemplerne ud og derefter vil det vise sig om det bliver den helt store tur, med honing/opboring og nye stempler og ringe
Skulle man købe en ny motor?
Pyt! -jeg hygger mig
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved 585.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 4 måneder siden - 3 år 4 måneder siden #9
af 585
Besvaret af 585 på emne Pludselig ujævn motorgang
Hmm... -nu skal man jo helst "hygge" sig på den bedste måde, ellers kan det ende med unødige bekymringer. Jeg er kommet til at tænke på om jeg skal vælge en anden "vej"... Fremfor at renovere de nuværende toppe, som iøvrigt er 351W, skulle man så købe et sæt nyrenoverede, eller måske nye alu-toppe? -der kunne jo vise sig at være flere revnede ventilsæder. Og så er der det med blokken, om der er flere ridser og om de er så dybe at det kræver mere end en honing. Så det ene med det andet, så kunne man risikere at nærme sig et økonomisk niveau, hvor man med fordel kunne tænke i nyrenoverede dele/nyt fremfor at få renoveret. Denne betragtning er opstået ud fra priser hos hv. Trimo og Henrik-USA på både toppe og sågar delvise som komplette motorer, og oplyste priser fra omgangskredsen på div. lignende renoveringer. Nu går jeg ud og afmonterer den anden top og tjekker de øvrige 7 for ridser og på mandag får jeg et overslag fra Midtjysk Cylinderservice på renovering af toppe og en komplet honing eller opboring af blokken, hvilket igen vi rive nye stempler med sig... I mellemtiden kunne det være godt med lidt kommentarer og gode råd fra jer der har været der før mig. Da jeg renoverede motorrum for 15 år siden, opdagede jeg at blokken var skiftet i USA og nu var en 302 (1971) Der sad også en Edelbrock karburator 4V600 på et Edelbrock Performer indsug. Bagtøj 8" 2.80:1. Og så var den manuelle 3-trins skiftet til en C4 aut. Ved den lejlighed blev der skiftet krumtap og knast (performer) løftere og stødsrænger, vippearme og den opsætning har jeg været utrolig glad for -ikke race, men væsentligt kvikkere end ved "fødslen" Denne renovering var et hygge-projekt, sammen med min svigersøn, som er mekanikker... "mekker" og "kaffe-pusher" er en god kombi. Jeg er er stor tilhænger af klassisk/tidstypisk renovering, så det med alu-toppe "klør og kradser" lidt i min overbevisning. Forresten kender jeg ikke kompressionen.
Sidste redigering: 3 år 4 måneder siden ved 585.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Gæst
3 år 4 måneder siden #10
af
Besvaret af på emne Pludselig ujævn motorgang
Av! Sædet har åbenbart ikke været passet/presset ordentligt i. Heldigt at sædet ikke er revnet mere end et sted og er blevet hængende. Nye toppe eller shortblock er en endeløs diskussion. Tænker at nænsom renovering er billigst, medmindre du vil noget helt andet med motoren? Mere power, rykke på momentkurven, højere omdrejninger, bedre køling & smøring osv.
Hvis det er en standard 302 (boring/slaglængde) skal du bare bruge støbenummeret på toppen for at kunne slå volumen op og regne kompressionen ud. Forudsat at du har flade stempler altså...
www.enginelabs.com/engine-tech/engine/re...ead-casting-numbers/
www.csgnetwork.com/compcalc.html
Hvis det er en standard 302 (boring/slaglængde) skal du bare bruge støbenummeret på toppen for at kunne slå volumen op og regne kompressionen ud. Forudsat at du har flade stempler altså...
www.enginelabs.com/engine-tech/engine/re...ead-casting-numbers/
www.csgnetwork.com/compcalc.html
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
3 år 4 måneder siden #11
af 585
Besvaret af 585 på emne Pludselig ujævn motorgang
Så kom dommen!
Udover det revnede og løse ventilsæde, er der yderligere én på vej.
Alle 16 ventilsæder vurderes som "dårlig kvalitet og håndværk" i den seneste renovering og bør skiftes.
1 indsugningsventil er bøjet, 4 udstødningsventiler er slidte i halsene og så er der 1 ventilstyr med slør.
Overslagspris kr. 10.000,- ex. moms.
Så skal jeg have tjekket cylindrene for ridser og stemplerne for knækkede stempelringe og evt. Skader på stempler.
Det vil så betyde enten:
1. Honing af cylindre, nye stempelringe og krumtaplejer.
2. Opboring af cylindre, nye stempler/ringe og krumtaplejer.
Tilbud på en opboring kr. 4.500,- ex. moms
Fortsættelse følger...
Udover det revnede og løse ventilsæde, er der yderligere én på vej.
Alle 16 ventilsæder vurderes som "dårlig kvalitet og håndværk" i den seneste renovering og bør skiftes.
1 indsugningsventil er bøjet, 4 udstødningsventiler er slidte i halsene og så er der 1 ventilstyr med slør.
Overslagspris kr. 10.000,- ex. moms.
Så skal jeg have tjekket cylindrene for ridser og stemplerne for knækkede stempelringe og evt. Skader på stempler.
Det vil så betyde enten:
1. Honing af cylindre, nye stempelringe og krumtaplejer.
2. Opboring af cylindre, nye stempler/ringe og krumtaplejer.
Tilbud på en opboring kr. 4.500,- ex. moms
Fortsættelse følger...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen