Opgradering af bremser

Mere
2 måneder 2 uger siden #1 af 3580
Opgradering af bremser er oprettet af 3580
Hejsa

jeg er ny her på sitet, og vil derfor gerne have lidt råd ang bremse opgradering til min 1967 Mustang 

jeg har kigget på skivebremse opgradering på NPD, og vil gerne høre jeres råd ang prouktbalg

hvad har andre gjort, hvad skal jeg være opmærksom på, kan det svare sig at købe i USA, andet 

Bo 3580

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 1 uge siden #2 af 3535
Besvaret af 3535 på Opgradering af bremser
Hej BoJeg er også ny, og har en 289 HT fra 66 som jeg lige akurat har købt ét konverteringssæt til.
jeg henvendte mig til en tilfældig synshal i Hillerød, og blev der henvist til en Pava bilsyn i Frederiksværk som gav mig nummeret til ét andet klubmedlem som bor i Slangerup ( Henrik 31587729 ) som jeg besøgte. 
Han havde tilfældigvis lige et komplet sæt liggende som jeg så købte.
Han er som alle andre medlemmer rigtig flink og ved en masse om bilen.
Ring til ham og få en snak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 4 dage siden #3 af 499
Besvaret af 499 på Opgradering af bremser
Hej Bo,

Du skal være opmærksom på at din årgang Mustang kan man få en såkaldt Marti rapport, det vil sige at alle kan tjekke hvordan bilen er født med udstyr.
Sætter du skive bremser på en bil som er født med tromler så kan skat kræve ny afgift af bilen, da de jo kan påstå at bilen nu er en anden model (udstyr) af din bil. Det kan blive en dyr historie.
Om det sker eller ej, er det godt at vide før du bygger bilen om, så betræk dette indlæg som ren oplysning.
Årgang 67 er den første model mustang som der er papirer på så alle kan finde ud af hvordan lige din bil er samlet, før 67 brændte Ford alle papirer på bilerne.

Som mekaniker kan jeg godt forstå at du gerne vil have skiver på bilen, i mine øjne det eneste rigtige at gøre, men det er bare ikke lovligt at bygge om på en veteranbil i DK Uden at du kan komme ud for at skat mener bilen ikke er veteran længere, gør de det så er det fuld afgift af slagsprisen på bilen, og det kan jo blive mange penge. Skat har lige lavet om på reglerne for veteranbiler, og hvis jeg gætter rigtigt vil de tjekke op på om folk har forstået reglerne. Vi kan nemt blive enige om at det er helt tosset man ikke må gøre bilen mere sikker, men sådan er reglerne altså pt.
Hvad du vælger at gøre er dit valg, men bare du gør det på et oplyst grundlag.

Tillykke med bilen og jeg håber du bliver glad for bilen og for mange gode timer i den, sig til hvis du har spørgsmål, så er der mange i klubben som gerne vil hjælpe dig.
Hilsen Peter 499

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 2 dage siden #4 af 370
Besvaret af 370 på Opgradering af bremser
Hej.

En veteranbil skal ikke være original...

www.motorst.dk/bilaftale-2021/regler-for-veterankoeretoejer/

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 2 dage siden #5 af 499
Besvaret af 499 på Opgradering af bremser
Nej bilen skal ikke være org, men man må stadig ikke bygge bilen om, det er to forskellige ting.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
2 måneder 2 dage siden #6 af 3580
Besvaret af 3580 på Opgradering af bremser
Vil dette ikke være et tolkningsspørgsmål, når bilerne på daværende tidspunkt kunne fås med både skiver foran samt bremseforstærker, og dermed defineret værende ikke ombygning, men heller ikke original 
 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 4 uger siden #7 af 499
Besvaret af 499 på Opgradering af bremser
Hej.
Nej det er stadig en konstruktiv ændring at skifte sine bremser ud, på alle biler.

Også selv om du jo bare kunne have bestilt bilen med det, mon ikke det også er meget godt, det stopper jo folk i at skrue på alt det med sikkerhed at gøre. Du kan jo ikke få alle de org dele længere fra ford, det vil jo gøre at ingen ved hvad der er på bilerne, og at bilerne skal godkendes en efter en, og det er derfor vi har loven.

Det kan siges hårdt og kort, har man en 67er eller nyere mustang med tromler, så har man købt den forkerte bil, hvis man gerne vil have sin bil lovlig og med skivebremser.

Så vil man have skivebremser på sin bil alligevel, så træffer man et bevist valg. Og for mig er det vigtigt at man ved hvad man gør før man gør det. Om folk gør det eller ej er for mig lige meget det er jo deres bil, bare de godt ved man ikke må. 
Hilsen Peter.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 4 uger siden - 1 måned 4 uger siden #8 af 370
Besvaret af 370 på Opgradering af bremser
Peter 499, vi er enige langt hen ad vejen. Men at sige det er ulovligt kommer jo helt an på hvordan man gør. Hvis du bare skifter bremserne og kører videre, så er det ikke lovligt. Men, som du selv siger, så er det en konstruktiv ændring og det findes der regler for. Kontakt fx AutoConsult og fortæl dem at du vil montere Kelsey-Hayes skivebremser på en Mustang fra 1967. Da der jo fandtes en fabriksvariant med Kelsey-Hayes skivebremser, så skal der blot dokumenteres at det svarer til et sæt original bremser. Du får en rapport af AutoConsult, som du tager med til syn og det føres ind i motorregisteret at bilen er godkendt med konstruktive ændringer. Og nu har du en 1967 mustang med skivebremser. Lovligt. Og mht. til Skat, så tvivler jeg på at den afgiftsmæssige identitet er mistet pga bremser, men det kan man jo spørge om før ombygningen. Og hvis identiteten er mistet betales ny afgift, men stadigvæk som veteran, da bilen er mere end 35 år.

Var det lettere at købe den "rigtige" bil fra starten? Ja! Men er det umuligt at ændre? Nej...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 3 uger siden #9 af 499
Besvaret af 499 på Opgradering af bremser
Du har ret langt hen af vejen, men.
Det kræver så du kan købe et komplet ford bygget sæt som en 67er kom med fra fabrikken, og det er problemet, det kan man ikke.
Det man køber er måske de rigtige skiver og så videre, dog lavet som en kopi af de dele man kunne købe, og helt sikkert af dårligere kvalitet. Det store problem er at man ikke kan købe de rigtige ventiler som styrer trykket for og bag nyt, måske man kan finde dem brugt og renovere dem, men ingen gør det, de sætter det på som er i kassen, og det er ikke org. ford dele, langt fra.
Så du ender med en bil som måske er synet med de bremser og det har kostet masser af penge, og du ender med en bil som bremser dårligere end i 67, og holder med garanti ikke så længe.
Så vil man gerne have bedre bremser på bilen, og hvem vil ikke det, så er dette måske ikke løsningen.
Bare så vi ikke snakker forbi hinanden, jeg har prøvet at skrive dette så det ikke bliver teknisk, så alle kan være med.

Hilsen Peter 499


 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
1 måned 2 uger siden #10 af 370
Besvaret af 370 på Opgradering af bremser
Hej.

Med hensyn til kvaliteten af delene, så har vi nok alle prøvet at få en del der ikke passede eller så ud til at være 100% chinesium. Men det er nu engang den verden vi lever i. Når dine bremseskiver er slidt under minimum mål, går du så til Ford og køber nye? Eller bestiller du fra en af aftermarket forhandlerene? Hvis vi kun måtte købe dele fra Ford, så var der ingen af os der kom på vejen igen... Så lad os antage at vi skaffet den bedste kvalitet reservedel der er til salg. Bremser er sliddele, så det skal jo skiftes på et tidspunkt. Og fordelerblokken og ventilerne bliver altså solgt, både som renoveret del og nye.

Her er et sæt bremser som er "originale reservedele" til en 1967: www.chockostangclassicmustang.com/discbr...rakeconversions.html
Her er fordelerblokken: www.npdlink.com/product/distribution-blo...6-port/148102/200852
Her er ventilen: www.npdlink.com/product/proportioning-va...-brake/186693/200852

Så hvis man har reelle intentioner, så kan det altså lade sig gøre. Men, som du siger, så skal man ikke bare skrue alt på der ligger i kassen og køre derudaf.  

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen