hvad slags motor olie bruger i på de gamle biler
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
der er jo også joe gibbs oil og brat penn oil bare for at ta nogen over fra det store land.....
lad mig høre hvad i mener om olien som skal på den gamle jern hest
mvh.svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
oliebiksen.dk/shop/castrol-classic-20w-231p.html
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2670)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
som er lavet af bedre og hårdere jern/alu
så er det efter min mening ikke en motor som den man lavet i 1965 og dermed ikke en motor som køre på castrol 20-50 classic
når man ser over i usa anbefaler de bestemt andre og noget bedre olier hvis du spørger der ovre.....mere så man ikke skal renovere sin (pumpet motor) efter hver sommer fordi man blindt købe det alle de andre køre på.....
ingen der har erfaring med andet end castrol
hvad bruger dem der køre race
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2519)
- Gæst
Begge olier får tilsat ekstra zink (ZDDP) af hensyn til knast og løfterne.
Som jeg forstår det, er det klart bedst, hvis du kan køre på den tynde olie, som kommer hurtigt rundt i motoren ved start og ikke er så "tung" at pumpe rundt i motoren.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
så vidt jeg forstår skal der være mere zink i olien til en gammel v8 meeeen hvor mange af jer putter mange penge i jeres motorer får at få flere heste.... rulle vippe arme/ nye lejer /bedre stempler osv.....
som er lavet af bedre og hårdere jern/alu
så er det efter min mening ikke en motor som den man lavet i 1965 og dermed ikke en motor som køre på castrol 20-50 classic
når man ser over i usa anbefaler de bestemt andre og noget bedre olier hvis du spørger der ovre.....mere så man ikke skal renovere sin (pumpet motor) efter hver sommer fordi man blindt købe det alle de andre køre på.....
ingen der har erfaring med andet end castrol
hvad bruger dem der køre race
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
det er bare generalt hvad folk har prøvet eller køre på kan godt forstå en standart 289 osv bare skal ha en normal olie hvis den også køre under normale forhold....
men så kommer vi til den dyre del hvis man har pumpet en motor højre comp. hi flow olie pumpe smedet stempler osv osv...den skal da ikke køre på den samme olie...som jeg skrev
igen det var bare for at høre hvad folk herinde bruger og kan anbefale...som jeg skrev i det første indlæg har jeg selv altid køre redline og har kun godt at sige om den olie...
så min plan ville være at hælde det på min 289 og se hvad det kan på sådan en motor....
forsat go påske ,,,,,,mvh,svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Never argue with a moron ! They will just drag you down to their level, and beat you with experience !!!!
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Billig mineralsk olie til 30kr pr liter i bilka er fin
Jep..men bør man ikke spæde op med en portion ZDDP.. ..
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Ingen grund til at rode med zinkadditiv, det er allerede i olien.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Royal Purple XPR 10W40
Ingen grund til at rode med zinkadditiv, det er allerede i olien.
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (678)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- Michael Fuglefrø
- Offline
- Platin medlem
- Indlæg: 517
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Derfor køre jeg med Royal Purple..
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Det kommer an på (bl.a.) hvordan man bruger sin bil, hvilken motor der er i med meget mere.
Når man - som jeg - kører, som om jeg havde stjålet bilen (Rolig nu - det gør jeg kun til Trackdays) med en let tunet 351W, har jeg indtil nu kørt med Castrol Edge 10-40. Nu er der Royal Purple i bagtøj, gearkasse, og lige om lidt i motoren også
Den olie har jeg store forventninger til Den er "en smule" mere dyr end den fra Bilka, men den giver så også højere ydelse, bedre holdbarhed mm. Så ingen kan svare på, hvad der er bedst for dig og din bil.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2519)
- Gæst
Nu er der Royal Purple i bagtøj, gearkasse, og lige om lidt i motoren også
Den olie har jeg store forventninger til Den er "en smule" mere dyr end den fra Bilka, men den giver så også højere ydelse, bedre holdbarhed mm. Så ingen kan svare på, hvad der er bedst for dig og din bil.
Terkel det er lidt sjovt at en test i et bilblad automatisk bliver det samme som en garanti for at olien faktisk er bedre på en række områder
Læste i sidste uge et interessant forumindlæg om netop den olietest, som er vedhæftet ovenfor. Forfatteren til testen, som var assisterende redaktør på bladet spurgte om testen blev udført korrekt (testmetoden) på et "olie-forum". Redaktøren er tilsyneladende blot en bilinteressaret journalist og ikke en ingeniør med speciale i olier eller lignende. Svaret fra en specialist fra Redline er, at testen med at lade to metalemner "slide" på hinanden, er en test man bruger til test af fedt produkter, og at den ikke tester en motorolies gode eller dårlige egenskaber. Jf. ham var testen ikke en reel (retvisende) test, at det svarede til at teste og finde den bedste 4x4 ved at køre den ned af en dragstrip, og se hvilken der var hurtigst.
Men jeg tror at du har ret i, at det er umuligt at sige præcist, hvilken olie "der er bedst for dig og din bil"
God søndag
Bernd
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2519)
- Gæst
Bernd, min mening er ikke fra en artikel i et bilblad (faktisk har jeg ikke læst den), men derimod påvirket af den danske importør, jeg mødte sidste år. Samt mange glade MCD'er, så deet...
Okay okay.....importøren synes godt om produktet
Religion
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
jeg kan kun gi dig ret....det er ligesom med damer nogen vil ha datteren og andre moreren...så er der dem der tar begge to
men tænkte på som jeg har skrevet før højrere oppe i tråden....folk bruger mange penge på at få flere HK ud af deres motor men spare i sidste ende på noget af det aller vigtigste nemlig motorolie.
så det var bare for at høre hvad folk har brugt og bruger....
go sommer der ude
mvh.svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
jeg har talt med impotøren fra fyn og han havde så travlt med at fortælle om olien at jeg faktisk aldrig fik en pris....samtidigt fortalte han om et teflon produkt man kunne tilsætte olien og spare benzin.....
jeg vil sku bare ha noget der duer og tænker ikke så meget på benzinen slet ikke når man køre i en gammel mustang..
så jeg gik kold i ham bike ride der over og købte redline og har kun brugt det siden hen....
go sommer til dig også......
hvis du er fra kbh ø kan det jo være vi ses en dag bor der selv lige nu
svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2519)
- Gæst
I 80'erne var det Duckhams
I 90'erne var det Mobil1
I 0'erne var ?
Det er et modefænomen, og moden og "det hotte" skifter
God sommer
Bernd
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
nå nok om olie for nu.....
svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Okay okay.....importøren synes godt om produktet
Sjovt nok - ja...
Jeg kan godt selv se, det ser åndssvagt ud nu...
Jeg har nu også læst en del USAske artikler om olie, så det var nu ikke kun det...
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
terkel....
jeg har talt med impotøren fra fyn og han havde så travlt med at fortælle om olien at jeg faktisk aldrig fik en pris....samtidigt fortalte han om et teflon produkt man kunne tilsætte olien og spare benzin.....
jeg vil sku bare ha noget der duer og tænker ikke så meget på benzinen slet ikke når man køre i en gammel mustang..
så jeg gik kold i ham bike ride der over og købte redline og har kun brugt det siden hen....
go sommer til dig også......
hvis du er fra kbh ø kan det jo være vi ses en dag bor der selv lige nu
svend
Vi ses helt sikkert, Svend - især, hvis du kommer med til et eller flere af MCDs arrangementer i år
Ellers kører vi to bare en tur sammen en dag.
Mit råd mht. Royal Purple er, at købe det af Michael #2081 - han er faktisk væsentligt billigere end importøren...
Du skal "bare" investere i 12 quarts (en kasse) hver gang, da han forståeligt nok ikke gider at have "sjatter" stående
Jeg gav 2700 + 110 i forsendelse, hvilket giver en literpris på 247 kr.
Dyrt? Kaviar koster nu engang mere end torskerogn...
Mange hilsener
Terkel
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (762)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
har du hans email eller mobil nummer så prøver jeg sku RP en gang og ser hvad det er....send det gerne privat hvis ikke du vil ud med det her på siden
svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Det er vist mig du skal snakke med
Michael
terkel....
har du hans email eller mobil nummer så prøver jeg sku RP en gang og ser hvad det er....send det gerne privat hvis ikke du vil ud med det her på siden
svend
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
jeg tror du har ret....jeg skal bruge noget RP og er bosat i kbh så hvad gør vi......det er til min 289 og den har ikke kørt så mange kilometer så jeg ved ikke om det hedder 10/40 eller 15/50
igen den bruger ingen olie og der er ikke rigtig nogen under compresstion på den...så ikke slidt op
så er det syntetisk vi taler og du ved sikkert bedre end mig hvad der skal på den.....
send mig det nummer og jeg ringer imorgen
mvh.svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Har sendt dig en pm
Michael
hej michael.....
jeg tror du har ret....jeg skal bruge noget RP og er bosat i kbh så hvad gør vi......det er til min 289 og den har ikke kørt så mange kilometer så jeg ved ikke om det hedder 10/40 eller 15/50
igen den bruger ingen olie og der er ikke rigtig nogen under compresstion på den...så ikke slidt op
så er det syntetisk vi taler og du ved sikkert bedre end mig hvad der skal på den.....
send mig det nummer og jeg ringer imorgen
mvh.svend
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
mvh.svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
svend
Venligst Log på for at deltage i samtalen
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (svend)
- Emne forfatter
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Hvis en 289er eller 302er fra 1962 eller nyere spiser olien og man er nødt til at hælde en 20/50 olie på, så burde man renovere motoren inden det bliver alt for dyrt fordi den er slidt helt op. Ford har lavet motoren til at køre på 10/30 olie, hvilket de kører fint på indtil de er modne til en vedligeholdelse.
Ting som folk siger som ikke passer.
Når ventilløfterne klapper så skal der tykkere olie på. Forkert.
Jeg går meget op i min motor og kun det bedste er godt nok, men jeg er ligeglad med hvor meget benzin den bruger. Forkert.
I min olie er der alt i som min standart smallblock har brug for, forkert sådan en olie må ikke sælges i EU.
Og der er med garanti flere, men det var dem jeg lige så i denne tråd.
Det er ikke skrevet for at gøre grin med folk, de er bare ikke korrekte de påstande og de ødelægger nemt meget for folk, hvilket er synd og dumt for vores hobby.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2519)
- Gæst
Jeg er helt ligeglad hvad mærke olien kommer fra, jeg køber aldrig olie i et supermarked, og jeg køber aldrig det billigste olie jeg kan finde. Og jeg køber olien så tynd at motoren ikke spiser det, gerne så tynd som muligt hvis motoren er til det.
Hvis en 289er eller 302er fra 1962 eller nyere spiser olien og man er nødt til at hælde en 20/50 olie på, så burde man renovere motoren inden det bliver alt for dyrt fordi den er slidt helt op. Ford har lavet motoren til at køre på 10/30 olie, hvilket de kører fint på indtil de er modne til en vedligeholdelse.
Peter,
Mener du dermed at det er totalt forkert at køre på 20/50 olie, når man har en motor der ikke bruger "en dråbe olie". Motoren har aldrig brugt olie, men jeg synes stadig at motoren lyder mere stille mekanisk med den tykke olie i forhold til den 10/40 jeg havde på tidligere?
Jeg spørger for at vide, og lære - ikke for at være kværulant;-)
God dag
Bernd
Venligst Log på for at deltage i samtalen