Vinterens gør det selv motor projekt.
Så der vil sikkert komme MANGE spørgsmål, så jeg håber på gode saglige råd her på ekspert forummet
Jeg vil løbende opdater med lidt billeder.
Kan lige informere om moterens nuværende opsætning:
260 cui med 66 289 toppe Edelbrock performer knast, Edelbrock performer indsug, Edelbrock 500cfm karb, Tri-Y hedders, 2½ udstødning med Thrush glasspacks.
Fremtidige opsætning:
260 cui med 65 289 toppe som er portet og ændret til screw in studs og hipo fjedre. hipo mekanisk knast, wieand 2P 180 highrice alu indsug, Holley 600 karb. samme udstødning som før.
Nogen vil sikkert sige det er blasfemi at ændre på en 260cui, men nu er beslutningen taget, og der er ingen vej tilbage
Til at begynde med har jeg fundet et par gode 65 289 toppe, som lige skal gåes lidt efter
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Kan lige tilføje, at da jeg købte bilen (af Jesper ) var motoren helt original, men som i nok genkender, vil man jo gerne have lidt med skub i
Så for et par år siden blev den udstyret med lidt moderne Edelbrock stumper, og blev faktisk pænt kvik.
Men men det var nu nok ikke helt mig aligevel, så nu prøve vi noget andet
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Personligt mener jeg det er et genialt projekt, du har gang i, René
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Husk jeg aftager gerne resterne.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Spøg til side, jeg ligger det til side med dit navn på, så finder vi ud af det
P.S hvordan går det med X´et???
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg skal bruge en form for flydende pakning/tætning når jeg skal monter mine screw in studs. Det skal kunne modstå kølevæske-motorolie og varme. Er feks. en skruesikring god nok at bruge? Nogen der er erfarng med et godt produkt?
Venligst Log på for at deltage i samtalen
De har altid været tætte
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg tjekker lige de Loctite produkter vi har på arbejde, vi har flere forskellige skruesikring
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Det havde jeg gjort hvis jeg var dig.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (820)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Men måske det skal være "alu" farvet??? hvad siger i?
Og hvad er farvekoden på "alu" ??
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg ville gå efter det originale look. Eksperter vil selvfølgelig hurtig kunne spotte et Weiand indsug Men sådan en V8"er kan jo tunes ret groft uden det egentlig kan ses udenpå af lægmand. Det er altså fedt, at den så alligevel yder godt
Det er samtidig en smule mere sjældent set - alle viser jo deres alutoppe og aluindsug frem Der kan nærmest ikke komme for meget gejl på
Venligst Log på for at deltage i samtalen
www.cobranda.com/289fordhipocam.html
Jeg går egentligt ikke efter at få flest muiligt HK, for så havde jeg nok valgt noget rulleknast og aftermarket alu toppe.
Har brugt lang tid på at læse om hvad man gjorde back in the dayes. Og så at have noget ikke ret mange andre har
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (200)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1817)
- Gæst
Det giver det look jeg tror du er ude efter...
Kan enormt godt lide tanken om old school både i tanke og handling...
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Det er allerede glasblæst, står helt råt. Og ville så give det lidt maling. evt male det så det har "alu" farven, altså som det så ud da det var nyt. Jeg ved bare ikke hvad farven hedder.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
There is no substitute for cubic inches'.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Mvh. Brian Stoltze.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Så fandt jeg jo også ud af at man ikke bare piller en C4 af på et par timer
Den nye converter er denne her:
www.summitracing.com/parts/tci-451500/overview/make/ford
Og fed tur hjem, for satan den sparker r.. det bliver spændende at prøve til foråret
P.S. ang indsuget tror jeg jeg vil prøve Brians råd med klar lak.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Det bliver en lang vinter hva specielt med den fart du har på med projektet, du er jo nærmest klar til næste sæson inden denne er officielt slut
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg tror det godt med en lang vinter, for nu er det nemme jo overstået og alvoren begynder.
men stille og roligt, lidt billed dukomentation, læse og spørge, så går det nok
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Går det fremad med din tid hos synshallen?
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Slidtagen i bunden af forkammeret er ikke mere end man kan forvente efter 40år"s slid.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Du går til den hvad skal du så have gang i når du kommer til næste weekend det ender med du bliver arbejdsløs inden jul +o( jeg glæder mig til at høre resultatet
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Men hvorfor så ikke lave tingene så de yder bedst muligt, vi er vil blivet lidt klogere på 45 år. F.eks at ventilerne ligger i den rigtige højde i sæderne så hver cyl så de har liget meget tryk og alle kamre er lige store, og et fræse arbejde i 5 vinkler på alle sæder, og at alle ventilstyr har det rigtige slør som holdes nede af den nye slags pakninger. Og huske at en 20% tunet motor skal kunne køle 20% mere, ikke bare køleren. Det er alle disse små ting folk glemmer og som for motoren til at køre som en drøm og holde rigtigt længe, og motoren er nem at indstille til max under alle forhold.
Dette er skrevet fordi der ikke er grund til at lave samme fejl som for 45 år siden, ikke for at være negativ som nogle sikkert vil tro.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg har ladet mig fortælle at den converter jeg har valgt, faktisk er en rebuild af en 10,5" som vist nok sad på de 6 cyl. Og at man også brugte dem før i tiden, hvis man skulle "tune" lidt.
Ret mig meget gerne hvis det er forkert
Køleren er allerde en støre en, om den er 3 eller 4 rækkers kan jeg ikke huske.
Du kan have helt ret i det du skriver om toppene, men jeg ligger ikke inde med en stor stak penge til lave en komplet renovering af topene. Det jeg har fået lavet har jeg selv gjort, eller fået kameratligt hjælp til.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Stall converter princippet er forresten slet ikke så ny som man ofte hører, 1966 Shelby GT350 Hertz bilerne havde feks osse højere stall speed end standard V8 modellen.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Kom lige til at se din gummislange samling på gearkassekøler røret - pas på med det!!, jeg har prøvet at springe sådan en gummislange i fuld gallop - den tømmer hele indholdet af automatgearolie ud under baghjulene på ca 500 meter
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Havde også et mindre uheld henne ved gearkassen så rørene bliver også skiftet.
Venligst Log på for at deltage i samtalen