Vinterens gør det selv motor projekt.
- (322)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1441)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Men skulle vi snart handle, så jeg også har noget ekstra, som jeg så ikke får lavet. Du må da have lidt stumper i overskud?
Send mig en pris
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Thumps up for den måde at renovere og tune på
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Ja jeg går jo lidt efter det originale look, derfor beholder jeg bla. også den gamle dynamo, den virker jo fint. Men derfor kan der jo godt gemme sig lidt gode sager længere inde
Og det er faktisk, meget sjovt, og ikke mindst lærerigt at arbejde på det her projekt.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Spørgsmål: timing cover og water pump, hvad moment skal de spændes med? Jeg kan ikke finde det i min 64½ shop manual.
Eller skal de bare"trækkes" godt til.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
www.torkspec.com/torkspecme.aspx?KI=11-4.7L-289ci-V8
Jeg ved godt at 64"eren har alu vandpumpe, men det man skruer boltene ind i er jo det samme (dæksel og blok), så det må være samme moment
NB en lille advarsel omkring moment og internet - stol IKKE på denne side boxwrench.net/specs/ford_289_302-5.0.htm
de er simpelthen underlige og direkte fejlinformerende - jeg husker ikke lige hvem det var her i klubben jeg for nogle år siden kom til at anvise moment på plejlstangsbolte på deres hjemmeside, med det resultat at han sprang boltene når han spændte dem ... da jeg efterfølgende mailede til dem at der var (alvorlige) fejl på deres side, benægtede de og henviste til at deres data kom fra pålidelige kilder?!!... et års tid senere ændrede de så alligevel momentangivelsen ^o)
Tjekkede lige for sjov, og osse her siger de at frontcover skal spændes med 20 ft-lbs... 50-60% mere end Fords anviste moment
Men det var et lille sidespring!
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Er det alu skal du i den lave ende og jern i den høje ende.
1/4-20 : 6-9 ft-lbs = 9-12 Nm
5/16-18 : 12-18 ft-lbs = 17-24 Nm
5/16-24 : 14-20 ft-lbs = 19-27 Nm
3/8-16 : 22-32 ft-lbs = 30-43 Nm
3/8-24 : 27-38 ft-lbs = 37-51 Nm
7/16-14 : 40-55 ft-lbs = 55-74 Nm
7/16-20 : 40-60 ft-lbs = 55-81 Nm
1/2-13 : 55-80 ft-lbs = 75-108 Nm
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Og der var også lige en oversætter fra ft-lbs til Nm super tak for det.
Så kan jeg skrue vidre i morgen Jeg må hellere låne vores lille momentnøgle med hjem fra arbejde, den starter ved 5 ft.lbs er ikke sikker på den jeg har derhjemme kan skrues så langt ned.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (1417)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Jeg overvejer da at få den på rullefelt en gang til foråret.
Ang moment HK så har jeg ingen forventninger. Da jeg ikke tror der er mange der har lavet sådan en ændring på en 260cui har jeg ikke noget at samligne med.
Men jeg tror den bliver pænt omdrejnings villig
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Kort fortalt, så opdagede jeg da jeg havde fået justeret ventilerne, at fjedrene var lige lovlig presset i bund (se billed) og det så forkert ud.
Jeg rådførte mig med min motor allieret #322 og også han mener der er noget galt.
Med fjedrene så sammenpresset er der risiko for coil bind (så fik man også lært hvad det er) med motorhaveri til følge.
Der er blevet læst i bøger, googlet, og målt på div topstykker. og pt har mine fjedre en installed height på 1.69" og det skulle ligge på ca 1.78"
Så jeg piller en top af og tjekker og måler det hele for at prøve at finde fejlen. Gode foreslag modtages meget gerne.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Sporet i ventilen, hvor retaineren holder fjederen på plads, sidder 2,5mm for lavt, så derfor er fjederen allerede presset lidt sammen inden den bliver påvirket af rocker arm.
De 2,5mm er det jeg mangler i valve spring install height.
Der er så 2 muligheder: enten finder jeg nogen andre fjedre der passer til install height på 1,66" Så hvis nogen ligger inde med disse fjedre C9OZ-6513-C høre jeg meget gerne fra jer
Og den dyre løsning: at skifte ventilerne ud, men så skal de til et maskinværksted.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Især hvis du har solid lifters skal du have præcis styr på pushrod længden set i forhold til geometrien, ellers blir det skod. Den skal jo så også ligge som et fornuftigt kompromis mellem kold og varm motor da tingene har forskellige udvidelseskoefficienter.
Ville nok få fat i en motorbygger og få kyndig hjælp videre.
Her er en lille artikel som diskuterer emnet www.mustangandfords.com/techarticles/eng...eometry/viewall.html
Life is a cruise
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Problemet med den lavere "installed height" er, at udover fjedrene kommer faretruende tæt på coil bind ved fuldt løft, så matcher de til knasten hørende fjedre, heller ikke længere knasten når de bliver monteret med den forkerte "installed height" pga den hårdere forspænding.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Ford solgte jo osse HiPo knasten og samme fjedre til eftermontering i almindelige 260 og 289 motorer i 60"erne
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Håber det lykkes for dig og spændende er det at følge med i
Life is a cruise
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (102)
- Gæst
Her er f.eks retainers afsnittet i Crane kataloget hvor der faktisk er en "højde" liste: www.cranecams.com/userfiles/file/348-357.pdf
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
Jeg har nu blokeret boxwrench.net i min antivirus - så skulle jeg glemme dit råd, viser den billedet nedenfor. I andre kan sikkert gøre det samme, hvis det har interesse - de fleste antivira-programmer har denne mulighed (y)
Jysk moment er bestemt ikke at kimse ad - no pun intended
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (2243)
- Gæst
1. Find en bil.
2. Skil den ad, tag noter og billeder.
3. Saml den igen, tag noter og billeder.
Og det er den skinbarlige sandhed!
Men de er nu rigtig gode til mange ting - jeg har brugt dem i 25+ år...
P.S. Det lyder som en god tommelfingerregel
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Men hvad nu da jeg fik den monteret, og drejede den rundt, kunne jeg høre skovlhjulet skrabe imod timing cover.
Af med den igen og sammenligen med den gamle, og skovlhjulet på den nye er højrer (highflow) se billeder
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Gode foreslag modtages
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (903)
- Gæst
Niels
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Skal lige hilse at sige, at disse fjedre IKKE er nemme at finde, og så er de NOS parts I originale kasser, så bliver det ikke bedre
De passer vist også til 302 boss motore
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Du må da glæde dig som et lille barn til at starte den op?
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Var bare sikker på jeg havde nogen til at ligge, må ud på arbejde og tjekke i bolt reolerne
Glæder mig, er du sindsyg jeg glæder mig Håber ikke det siger Bum under opstarten.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Så gik der endnu en fridag i værkstedet og der er snart ikke flere stumper tilbage på arbejdsbordet. Kun en bunke oveskydende bolte, de skal nok ikke bruges
Er der nogen der har et nærbilled af jeres speeder links, hvordan der er monteret ved en Holley karb, også hvordan kickdown armen sidder. Jeg kan se mit er modificeret lidt fra Edelbrock karben, så vil lige være sikker på det er iorden.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Ang hk, jeg ved ikke hvad den havde inden projektet, og har ikke nogen ide om hvad den får. Men nu gør jeg det ikke kun for hk`ene
Overvejer da at få den rullet til sommer
Men husk nu det er "kun" en 260cui motor, men den kunne Shelby jo også hive 300+ hk ud af
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Derefter var det tændingens tur, og det ville selvfølgelig drille lidt. Der sad lidt rigeligt med ledninger på tændspolen ( de var sat på som de blev pillet af) der blev studeret, målt og kikket el diagrammer og vi kom frem til at de ikke var nødvendige for opstarten.
Og så var det tid til at dreje nøglen, Og efter lidt tørnen og skud op af karburatoren, blev det justeret lidt mere. og så var vi klar Dreje nøglen og pumpe på gassen, og................... i gang røg den med et brøl, far s.... det lød godt op på 2500 omdr. og så var det jo bare at holde den der.
Men men det skal jo ikke være nemt så efter små 10 min begybdte den at ryge kraftigt fra venstre side af motoren, en eller anden havde ikke fået lagt ventil dæksel pakningen ordentligt, så der piplede lidt olie ud på manifolden med en del røg til følge.
Nå men vi fik da skubbet bilen ud i frisk luft, og så stod den der i ydelige 30 min imellem 2000 til 3000 omdr. med et olietryk på ca 50 psi og en temperatur i den lave ende
Så ja jeg er en glad mand
men der mangler nu lidt endnu. Fin justering af tænding, ventil dæksel projekt, X til udstødningen, osv.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Tak for en god (bevidnet af den ringen for ørene jeg har i skrivende stund ) og desuden rigtig hyggelig dag i godt selskab Rene , lidt ærgerlig over at jeg ikke havde tid til at blive til anden opstart efter afkøling og olieskift, ville ellers gerne have nydt den dejlige lyd af 16 tikkende mekaniske løftere i lidt mindre hektisk takt, men det må blive en anden dag.
Har forresten opklaret hvorfor grundjusteringen af tændingen drillede os lidt - i modsætning til den originale Pertronix Ignitor, er dit Ignitor II modul tilføjet en indbygget mekanisme som lukker ned for modulet når der er tænding på, men strømfordeleren ikke roterer (slukket motor) ... en "kvik" ingeniørs påfund som nok er sundt for elektronikken, men ren djævelskab når man skal grundjustere strømfordeleren med slukket motor! :@
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Og det er mig der takker Kim, uden din hjælp og inspiration, havde det her projekt aldrig kunne lade sig gøre
Ang tændingen, ja der kan man bare se der er en forklaring på alting. Men der røg da lidt tid på den bekostning.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen
There is no substitute for rearwheel drive...Period.."
Venligst Log på for at deltage i samtalen
- (322)
- Gæst
Vi lavede et velovervejet og gennemdiskuteret gæt på hvor rotoren skulle pege hen, og var enten dygtige eller heldige
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Så lad os høre hvad i så har tænkt jer at gøre fremover, tror det kan hjælpe mange med at indkøre knast i fremtiden.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Før opstart af motor med den nye knast, og der kommet en "go" mineralsk olie på tilsat en stor dosis Camshield.
Efter indkøringen, bliver olie + filter skiftet og motoren bliver kold. Der bliver igen puttet mineralsk olie og stor dosis Camshield på
Denne olie køres der ca 2000-3000km på, og derefter kommer jeg min normale olie på som er Castrol 10/40 igen tilsat camshield.
Venligst Log på for at deltage i samtalen
Venligst Log på for at deltage i samtalen