Vinterens gør det selv motor projekt.

11 år 6 måneder siden #61 af 322
Jeg har lavet mine egne i bløde alurør fra Summit, billigt og dejlig nemt at arbejde med :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #62 af 1441
Jeg har lavet mine i kobberrør fra biltema, det virker også fint

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #63 af 2193
Det ser sgu godt ud René . Jeg ville ønske jeg havde den samme arbejdsiver, men jeg har faktisk ikke engang fået cigarettænderen sat i stikket efter at telefonladeren blev pillet ud. :D
Men skulle vi snart handle, så jeg også har noget ekstra, som jeg så ikke får lavet. Du må da have lidt stumper i overskud?
Send mig en pris :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #64 af 1731
Den gamle dynamo er blevet frisket op, og har endeligt fundet et rigtigt outer splash shield som kan komme på.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #65 af 1731
Lidt flere dele der er blevet renset og malet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #66 af 1731
Fik for et par år siden elektronisk tænding på, inc den her

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #67 af 1731
Så nu ser den sådan her ud, copy off original

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #68 af 2233

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #69 af 611
Alt for fedt at du ikke bare bolter tingene på, men at du maler tændspolen som original ! :)

Thumps up for den måde at renovere og tune på (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #70 af 1731
Tak Jannick
Ja jeg går jo lidt efter det originale look, derfor beholder jeg bla. også den gamle dynamo, den virker jo fint. Men derfor kan der jo godt gemme sig lidt gode sager længere inde ;)
Og det er faktisk, meget sjovt, og ikke mindst lærerigt at arbejde på det her projekt.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #71 af 1731
Så blev den nye knast forsigtigt skubbet på plads :) Godt smurt med Cam-shield assembly lube fra Oliebiksen (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #72 af 1731
På med knastkæden igen

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #73 af 1731
Hej venner :)
Spørgsmål: timing cover og water pump, hvad moment skal de spændes med? Jeg kan ikke finde det i min 64½ shop manual.
Eller skal de bare"trækkes" godt til.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #74 af 322
Jeg bruger jysk moment med ekstra gefühl når jeg har med aluminium og små skruer at gøre ;) ... men 65 shop manualen siger 12-15 ft-lbs og denne side siger 13,5 så i det nabolag.
www.torkspec.com/torkspecme.aspx?KI=11-4.7L-289ci-V8
Jeg ved godt at 64"eren har alu vandpumpe, men det man skruer boltene ind i er jo det samme (dæksel og blok), så det må være samme moment :)

NB en lille advarsel omkring moment og internet - stol IKKE på denne side boxwrench.net/specs/ford_289_302-5.0.htm
de er simpelthen underlige og direkte fejlinformerende - jeg husker ikke lige hvem det var her i klubben jeg for nogle år siden kom til at anvise moment på plejlstangsbolte på deres hjemmeside, med det resultat at han sprang boltene når han spændte dem :o ... da jeg efterfølgende mailede til dem at der var (alvorlige) fejl på deres side, benægtede de og henviste til at deres data kom fra pålidelige kilder?!!... et års tid senere ændrede de så alligevel momentangivelsen ^o)
Tjekkede lige for sjov, og osse her siger de at frontcover skal spændes med 20 ft-lbs... 50-60% mere end Fords anviste moment :|
Men det var et lille sidespring! ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #75 af 075
Du kan bruge denne "tommelfinger regel" efter bolt størrelse og gevind stigning:
Er det alu skal du i den lave ende og jern i den høje ende.
1/4-20 : 6-9 ft-lbs = 9-12 Nm
5/16-18 : 12-18 ft-lbs = 17-24 Nm
5/16-24 : 14-20 ft-lbs = 19-27 Nm
3/8-16 : 22-32 ft-lbs = 30-43 Nm
3/8-24 : 27-38 ft-lbs = 37-51 Nm
7/16-14 : 40-55 ft-lbs = 55-74 Nm
7/16-20 : 40-60 ft-lbs = 55-81 Nm
1/2-13 : 55-80 ft-lbs = 75-108 Nm

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #76 af 075
Haynes manualen siger 20-25 ft-lbs så boxwrench.net/specs/ford_289_302-5.0.htm er jo ikke helt ved siden af det, når de siger 20.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #77 af 1731
(y) Tak for det Henrik (y)
Og der var også lige en oversætter fra ft-lbs til Nm super tak for det.
Så kan jeg skrue vidre i morgen :) Jeg må hellere låne vores lille momentnøgle med hjem fra arbejde, den starter ved 5 ft.lbs er ikke sikker på den jeg har derhjemme kan skrues så langt ned.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #78 af 322
1966 Ford Shop Manual siger osse 12-15 ft-lbs så Ford lader til at mene det er det rigtige moment, osse til jern vandpumpe.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #79 af 075
Better safe than sorry, så det må være det rigtige moment. Forkæde dækslet har vel altid været af støbe - zink eller -alu eller hvad? Jeg kender ikke så meget til de gamle motorer.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #80 af 322
Jep, det lave moment er sikkert ikke af hensyn til boltene men til de forholdsvis korte gevind huller i forkæde dækslet hvor boltene ikke er gennemgående.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #81 af 1731
Så kom toppene på :) og ventiler justeret med et valve lash på 0,022" Det er ikke nemt at finde så lille et søgeblad.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #82 af 1417
det ser godt ud det hele skal den justeres ind på rullefeldt ? og hvis hvad forventer du af hk og moment på hjulene

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #83 af 1731
Hej Carsten
Jeg overvejer da at få den på rullefelt en gang til foråret.
Ang moment HK så har jeg ingen forventninger. Da jeg ikke tror der er mange der har lavet sådan en ændring på en 260cui har jeg ikke noget at samligne med.
Men jeg tror den bliver pænt omdrejnings villig :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #84 af 1731
Nu skal i ikke tro jeg er gået i stå ;) meeeeen er røget lidt i modvind.
Kort fortalt, så opdagede jeg da jeg havde fået justeret ventilerne, at fjedrene var lige lovlig presset i bund (se billed) og det så forkert ud.
Jeg rådførte mig med min motor allieret #322 og også han mener der er noget galt.

Med fjedrene så sammenpresset er der risiko for coil bind (så fik man også lært hvad det er) med motorhaveri til følge.
Der er blevet læst i bøger, googlet, og målt på div topstykker. og pt har mine fjedre en installed height på 1.69" og det skulle ligge på ca 1.78"

Så jeg piller en top af og tjekker og måler det hele for at prøve at finde fejlen. Gode foreslag modtages meget gerne.





Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #85 af 1731
Godt så, fejlen fundet :( Det er vist ikke de rigtige ventiler der i sin tid er blevet sat i toppene.
Sporet i ventilen, hvor retaineren holder fjederen på plads, sidder 2,5mm for lavt, så derfor er fjederen allerede presset lidt sammen inden den bliver påvirket af rocker arm.
De 2,5mm er det jeg mangler i valve spring install height.

Der er så 2 muligheder: enten finder jeg nogen andre fjedre der passer til install height på 1,66" Så hvis nogen ligger inde med disse fjedre C9OZ-6513-C høre jeg meget gerne fra jer :)
Og den dyre løsning: at skifte ventilerne ud, men så skal de til et maskinværksted.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #86 af 515
Nu er det jo ikke bare at ´kaste´ noget sammen. Du skal have styr på din geometri ganske som for dine hjulophæng, ellers blir det noget skidt med risiko for dårlig ydelse, slidtage og haveri i værste fald :o
Især hvis du har solid lifters skal du have præcis styr på pushrod længden set i forhold til geometrien, ellers blir det skod. Den skal jo så også ligge som et fornuftigt kompromis mellem kold og varm motor da tingene har forskellige udvidelseskoefficienter.
Ville nok få fat i en motorbygger og få kyndig hjælp videre.
Her er en lille artikel som diskuterer emnet www.mustangandfords.com/techarticles/eng...eometry/viewall.html

Life is a cruise

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #87 af 1731
Nu vil jeg ikke sige at jeg kaster noget sammen. Alle stumperne jeg har valgt at bruge er interchangebel mellem 260-289 iflg. De gamle kataloger kunne man sætte en hipo knast i en 260. toppene har jeg købt brugt og engang i tidernes morgen er der nok blevet sat andre ventiler i. De er forskellige fra 65 til 66 hvor de gik over til railrockers. Med hensyn til kyndig hjælp er jeg helt rolig. ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #88 af 322
Du har så absolut ret Anders, godt pointeret! (y) ... men det der ikke lige fremgår af historien er at Rene"s ventiler har samme totalhøjde som standard 65 ventiler +/- et par 10dele mm, det er kun sporet til retaineren der sidder 2,5 mm længere nede på stammen, så det har ingen indflydelse på vippearmsgeometrien.

Problemet med den lavere "installed height" er, at udover fjedrene kommer faretruende tæt på coil bind ved fuldt løft, så matcher de til knasten hørende fjedre, heller ikke længere knasten når de bliver monteret med den forkerte "installed height" pga den hårdere forspænding.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #89 af 102
PÅ de billeder jeg har set af originale Hipo toppe, står fjedrene nede i en fordybning som ikke er fræst på alm. toppe..

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #90 af 322
Det er rigtig Brian, de ægte HiPo toppe har en støbt/bearbejdet "cup" som fjederen står i, men det betyder ikke at fjederen står dybere i topstykket, faktisk har 289 HiPo en installed height på 1.77", mod standard 289"s 1.78", og den 100"del tommes forskel har ingen praktisk betydning :)

Ford solgte jo osse HiPo knasten og samme fjedre til eftermontering i almindelige 260 og 289 motorer i 60"erne (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #91 af 515
Rene, det var nu ikke for at kritisere dig men blot for at pointere et par ting som let kan få hele dit projekt af sporet og hurtigt koste dig en mindre formue og mange ærgelser hvis tingene går galt.
Håber det lykkes for dig og spændende er det at følge med i (y)

Life is a cruise

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #92 af 1731
(y) nej det ved jeg godt Anders, og jeg værdsætter alle input der kommer i tråden :) du har ret det kan hurtigt løbe løbsk pengemæssigt. Og hvis jeg kan spare lidt her og der, gør det ikke noget, så bruger gerne brugte stumper.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #93 af 102
Man kan jo få "retainers" der sidder i forskellig højde, til netop at hjælpe med at få den korrekte høje på fjederen. Om der så er nogen der lige passer til denne opsætning kræver så nok en større efterforskning.

Her er f.eks retainers afsnittet i Crane kataloget hvor der faktisk er en "højde" liste: www.cranecams.com/userfiles/file/348-357.pdf

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #94 af 2243
Tak for advarslen, Kim.
Jeg har nu blokeret boxwrench.net i min antivirus - så skulle jeg glemme dit råd, viser den billedet nedenfor. I andre kan sikkert gøre det samme, hvis det har interesse - de fleste antivira-programmer har denne mulighed (y)

Jysk moment er bestemt ikke at kimse ad - no pun intended ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 5 måneder siden #95 af 2243
Henrik, Haynes manualer er ok til at se, hvordan tingene er samlet. Men man må ALDRIG stole på deres specifikke tekniske oplysninger. Husk på, Haynes laver en manual således:

1. Find en bil.
2. Skil den ad, tag noter og billeder.
3. Saml den igen, tag noter og billeder.

Og det er den skinbarlige sandhed!
Men de er nu rigtig gode til mange ting - jeg har brugt dem i 25+ år... :)

P.S. Det lyder som en god tommelfingerregel (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #96 af 1731
Mens jeg nu venter på lidt spændende stumper fra en seriøs samler i staterne, ville jeg lige montere min nye vandpumpe.
Men hvad nu :( da jeg fik den monteret, og drejede den rundt, kunne jeg høre skovlhjulet skrabe imod timing cover.
Af med den igen og sammenligen med den gamle, og skovlhjulet på den nye er højrer (highflow) se billeder


Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #97 af 1731
Og den nye

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #98 af 1731
Så er spørgsmålet, kan jeg ikke bruge den nye? skal jeg have en som den gamle?
Gode foreslag modtages (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #99 af 1731
Problem fundet :) der sad nogen svejsegrater på skovlhjulet, som gjorde at den skrabede på.
Så slibe slibe og på med den igen og derefter HIPO fan spacer og HIPO fan :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #100 af 1731

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 4 måneder siden #101 af 903
Du går godt nok til den :D (y)

Niels

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #102 af 1731
Endelig kom der stumper fra US :D Har ventet hele december måned på disse ventil fjedre, de skulle løse mine problemer. Så en herlig fridag kunne jo så bruges i værkstedet ;)
Skal lige hilse at sige, at disse fjedre IKKE er nemme at finde, og så er de NOS parts :D :D I originale kasser, så bliver det ikke bedre
De passer vist også til 302 boss motore (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #103 af 1731
Der kom en masse stumper på i dag (y) men opdagede så, at jeg mangler de 4 bolte til karburaturen :( var sikker på jeg havde nogen
Håber på opstart af dyret inden så længe :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #104 af 2193
Det ser sgu godt ud, men var det de bolte jeg fik med? Så sender jeg dem da gerne retur.
Du må da glæde dig som et lille barn til at starte den op?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #105 af 1731
Nej Johnny, dem du fik med er for lange, dem skal du bruge når du har spacer på (y)
Var bare sikker på jeg havde nogen til at ligge, må ud på arbejde og tjekke i bolt reolerne ;)
Glæder mig, er du sindsyg jeg glæder mig :D Håber ikke det siger Bum under opstarten.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #106 af 2193
Jeg vil krydse fingre og tæer for at alt forløber som det skal. Men hvorfor skulle det ikke det? Du har lagt hjerteblod i det. Pøj pøj. (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #107 af 2491
bliver spændende at høre når du skal ha den startet op. går selv og venter på ny motor til min,der skal stoppes i inden sommer (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #108 af 1731
(y) (y)

Så gik der endnu en fridag i værkstedet :D og der er snart ikke flere stumper tilbage på arbejdsbordet. Kun en bunke oveskydende bolte, de skal nok ikke bruges :P :P

Er der nogen der har et nærbilled af jeres speeder links, hvordan der er monteret ved en Holley karb, også hvordan kickdown armen sidder. Jeg kan se mit er modificeret lidt fra Edelbrock karben, så vil lige være sikker på det er iorden.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #109 af 348
spændene tråd at følge med i, vil du ud med hvad det er endt med at koste til slut og hvad det har givet af hk iforhold til da du startede

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 4 måneder siden #110 af 1731
Jeg tør ikke lægge tallene sammen :D :D nej i skal da nok få en ca pris på det når den er færdig, men kan allerede sige at det er noget dyre end planlagt, også selvom jeg har købt brugte stumper.
Ang hk, jeg ved ikke hvad den havde inden projektet, og har ikke nogen ide om hvad den får. Men nu gør jeg det ikke kun for hk`ene ;)
Overvejer da at få den rullet til sommer (y)

Men husk nu det er "kun" en 260cui motor, men den kunne Shelby jo også hive 300+ hk ud af :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #111 af 1731
Så kom dagen, hvor vi skal se om der er ramt rigtigt :) opstart og indkøring af knast. Min motor alligeret var mødt frisk op med udstyr til opgaven. Vi valgte at tjekke ventiljusteringen, just in case :) og det var nu ikke helt ved siden af, men vi fandt nogen af møtrikkerne var "løse" så af med dem, og på med nogen gode gamle møtrikker ;)

Derefter var det tændingens tur, og det ville selvfølgelig drille lidt. Der sad lidt rigeligt med ledninger på tændspolen ( de var sat på som de blev pillet af) der blev studeret, målt og kikket el diagrammer og vi kom frem til at de ikke var nødvendige for opstarten.

Og så var det tid til at dreje nøglen, :D Og efter lidt tørnen og skud op af karburatoren, blev det justeret lidt mere. og så var vi klar :) Dreje nøglen og pumpe på gassen, og................... i gang røg den med et brøl, far s.... det lød godt :D op på 2500 omdr. og så var det jo bare at holde den der.

Men men det skal jo ikke være nemt ;) så efter små 10 min begybdte den at ryge kraftigt fra venstre side af motoren, en eller anden havde ikke fået lagt ventil dæksel pakningen ordentligt, så der piplede lidt olie ud på manifolden med en del røg til følge.
Nå men vi fik da skubbet bilen ud i frisk luft, og så stod den der i ydelige 30 min imellem 2000 til 3000 omdr. med et olietryk på ca 50 psi og en temperatur i den lave ende :)

Så ja jeg er en glad mand :D
men der mangler nu lidt endnu. Fin justering af tænding, ventil dæksel projekt, X til udstødningen, osv.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 måneder siden #112 af 322
Haha, det var nu højre side af motoren røgen kom fra, men forstår godt du gerne vil huske det anderledes (hvem var det nu der monterede højre ventildæksel??) :P

Tak for en god (bevidnet af den ringen for ørene jeg har i skrivende stund :P ) og desuden rigtig hyggelig dag i godt selskab Rene :) , lidt ærgerlig over at jeg ikke havde tid til at blive til anden opstart efter afkøling og olieskift, ville ellers gerne have nydt den dejlige lyd af 16 tikkende mekaniske løftere i lidt mindre hektisk takt, men det må blive en anden dag.

Har forresten opklaret hvorfor grundjusteringen af tændingen drillede os lidt - i modsætning til den originale Pertronix Ignitor, er dit Ignitor II modul tilføjet en indbygget mekanisme som lukker ned for modulet når der er tænding på, men strømfordeleren ikke roterer (slukket motor) ... en "kvik" ingeniørs påfund som nok er sundt for elektronikken, men ren djævelskab når man skal grundjustere strømfordeleren med slukket motor! :@

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #113 af 1731
Okay okay, den tager jeg så :D hvem går også op i højre og venstre ;)

Og det er mig der takker Kim, uden din hjælp og inspiration, havde det her projekt aldrig kunne lade sig gøre (y)

Ang tændingen, ja der kan man bare se :) der er en forklaring på alting. Men der røg da lidt tid på den bekostning.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #114 af 1593
Den lyder jo fantastisk (y) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #115 af 1869
..??..Er det så bare at køre løs med starteren mens man febrilsk drejer fordeleren frem og tilbage indtil man rammer rigtigt.. :| ..

There is no substitute for rearwheel drive...Period.."

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 3 måneder siden #116 af 322
Noget i den retning ja... under normal opstart kan man osse sagtens køre den taktik, men lige omkring indkøring af ny knast vil man gerne have styr på alt INDEN man drejer nøglen... oddsene for en succesfuld indkøring hænger i høj grad sammen med hvor hurtigt motoren springer i gang og kommer op på de 2-3000 rpm - der er jo kun en vis mængde knastfedt til at beskytte inden den kritiske hærdning går i gang :)

Vi lavede et velovervejet og gennemdiskuteret gæt på hvor rotoren skulle pege hen, og var enten dygtige eller heldige :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #117 af 499
Hvis indkøringen skal være perfekt er det vigtigt hvad man gør nu (efter første start), de fleste tror at nu er knasten kørt ind og motoren når ikke engang at blive kold før man er ude og prøvekøre bilen.
Så lad os høre hvad i så har tænkt jer at gøre fremover, tror det kan hjælpe mange med at indkøre knast i fremtiden.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #118 af 1731
Efter anbefaling af bl.a min olieleverandør er proceduren i stil med det her.

Før opstart af motor med den nye knast, og der kommet en "go" mineralsk olie på tilsat en stor dosis Camshield.
Efter indkøringen, bliver olie + filter skiftet og motoren bliver kold. Der bliver igen puttet mineralsk olie og stor dosis Camshield på
Denne olie køres der ca 2000-3000km på, og derefter kommer jeg min normale olie på som er Castrol 10/40 igen tilsat camshield.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #119 af 1359
Jeg håber aldrig det bliver aktuelt for undertegnede at køre en knast ind. Det vil næppe være gavnligt for naboskabet.... ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 3 måneder siden #120 af 348
mine naboér syntes det var fantastisk, lige med et stod der 10 med et stort :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen