Vinterens gør det selv motor projekt.

Mere
11 år 6 måneder siden #1 af 1731
Ja så er mit gør det selv motor projekt så småt ved at komme i gang. Jeg vil denne vinter selv forsøge mig med at sætte andre topstykker på, andet indsug og karburator, og til sidst en anden knast.
Så der vil sikkert komme MANGE spørgsmål, så jeg håber på gode saglige råd her på ekspert forummet :D
Jeg vil løbende opdater med lidt billeder.

Kan lige informere om moterens nuværende opsætning:
260 cui med 66 289 toppe Edelbrock performer knast, Edelbrock performer indsug, Edelbrock 500cfm karb, Tri-Y hedders, 2½ udstødning med Thrush glasspacks.

Fremtidige opsætning:
260 cui med 65 289 toppe som er portet og ændret til screw in studs og hipo fjedre. hipo mekanisk knast, wieand 2P 180 highrice alu indsug, Holley 600 karb. samme udstødning som før.

Nogen vil sikkert sige det er blasfemi at ændre på en 260cui, men nu er beslutningen taget, og der er ingen vej tilbage

Til at begynde med har jeg fundet et par gode 65 289 toppe, som lige skal gåes lidt efter ;)


Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #2 af 1731
Mærket op efter pakning, der er lidt at tage fat på

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #3 af 1731
En tur i fræseren, så bosserne kan blive sænket, fjerne ca 0,230"

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #4 af 1731
Så bliver der lavet rynker ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #5 af 1731
Nu med screw in studs fra Trickflow

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #6 af 1731
Nu er det jo ikke alverden af instrumenter i en 64½ og når der nu skal indkøres knast, skal man jo have lidt at holde øje med.
Så der skal monteres tacho og mekanisk olietryks ur fra Sunpro retro line serie :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #7 af 617
Skal nok blive godt...den er jo i gode hænder ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #8 af 1731
Tak Jesper
Kan lige tilføje, at da jeg købte bilen (af Jesper ;) ) var motoren helt original, men som i nok genkender, vil man jo gerne have lidt med skub i :)
Så for et par år siden blev den udstyret med lidt moderne Edelbrock stumper, og blev faktisk pænt kvik.
Men men det var nu nok ikke helt mig aligevel, så nu prøve vi noget andet :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #9 af 102
The Simca sound? klapre klapre klapre.....mekanisk knast! :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #10 af 2243
Nogen har åbenbart så aldrig hørt om "Hot Rodding", hvis de er så puritanske :D
Personligt mener jeg det er et genialt projekt, du har gang i, René (y) (y) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #11 af 1731
Tak skal du have Terkel (y)

Nå men urene er kommet i, og så kunne man jo også se hvad olietryk motoren har :) den ligger ca. på 50psi med lun motor
Og ja olietryks uret er monteret midlertidigt ;)
Tachoen har jeg sat på ratstammen

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #12 af 1731
Men måske skulle den monteres på dashboard ala Shelby

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #13 af 2193
Du kan sætte det i min. Du bestemmer selv placeringen. :D

Husk jeg aftager gerne resterne.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #14 af 1731
Det er i orden Johnny...... jeg har nogen slidte bagdæk, lettere brugt motorolie inc. olie filter og lidt afklippede strips :P :P :P som rabat får du lidt benzin der HAR været i igennem karburatoren :D


Spøg til side, jeg ligger det til side med dit navn på, så finder vi ud af det (y)

P.S hvordan går det med X´et???

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #15 af 2243
Den placering må gøres permanent! Så svinger det jo lige op i "læsehøjde", når man får blyfod... ;) :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #16 af 2193

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #17 af 1731
1. spørgsmål.
Jeg skal bruge en form for flydende pakning/tætning når jeg skal monter mine screw in studs. Det skal kunne modstå kølevæske-motorolie og varme. Er feks. en skruesikring god nok at bruge? Nogen der er erfarng med et godt produkt?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #18 af 302
De gange hvor jeg har skiftet studs på støbejernstoppe, er de blevet monteret med traditionel skruesikring fra Loctite.

De har altid været tætte :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #19 af 1731
Tak John
Jeg tjekker lige de Loctite produkter vi har på arbejde, vi har flere forskellige skruesikring (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #20 af 1731
Ventiler + sæde slibes.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #21 af 1731

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #22 af 075
Fint projekt men jeg fatter bare ikke dét med en mekanisk knast. Hvorfor ialverden monterer du ikke en rulle knast i stedet for? Lydløs, god tomgang og alligevel flere kræfter. ;)
Det havde jeg gjort hvis jeg var dig.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #23 af 2491
vil give henrik ret,men ville sørme da ha rettet både ventiler og sæder af inden jeg ville slibe med carburondum,men de ser tætte nok ud på det første billede selvfølgelig,, men tror det bliver godt det du laver (y) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #24 af 102
Du skal nok bare tænke som dem der bygger en ny hotrod og så monterer diagonaldæk og en tunet sideventilsmotor. Det er ikke et spørgsmål om at komme til at kører hurtigst eller bedst, men om at få oplevelsen, lyden, følelsen fra de gode gamle dage. (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #25 af 820

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #26 af 322
Nemlig, det skal man ikke prøve at forklare - de der spørger vil ikke forstå det alligevel ;) ... og Henrik, lige for at få det på det rene - det er ikke dig der er noget galt med, det er os andre der er tossede! :D :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #27 af 1731
Måske min første fejl :( skal da tilføje jeg er total amatør på området, men mener jeg har et godt gåpå mod, OG ved der nok skal være hjælp at hente her i forummet (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #28 af 1731
Jeg er snart ved at være der hvor jeg skal have lidt malet, og der kommer mit indsug ind i billedet. Hvis det nu var et standard indsug skulle det være sort, men det er måske lidt anonymt, men jeg hælder nok til standard udseende.
Men måske det skal være "alu" farvet??? hvad siger i?
Og hvad er farvekoden på "alu" ??

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #29 af 360
Du skal da have det samme farve som bilen. Det vil se frækt ud i hvid (eller hviii...) (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #30 af 075
Så kan du vel nå og ombestemme dig og bruge en rulle knast i stedet? Eller er den anden allerede købt? Husk at det skal være en retro fit eller tilsvarende lyftere. Jeg brugte det sidste og det virker fint.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #31 af 611
Lækkert projekt, det er det sjoveste at lave motor på den her facon :)

Jeg ville gå efter det originale look. Eksperter vil selvfølgelig hurtig kunne spotte et Weiand indsug ;) Men sådan en V8"er kan jo tunes ret groft uden det egentlig kan ses udenpå af lægmand. Det er altså fedt, at den så alligevel yder godt :)

Det er samtidig en smule mere sjældent set - alle viser jo deres alutoppe og aluindsug frem :P Der kan nærmest ikke komme for meget gejl på

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #32 af 1731
Nej Henrik, jeg ombestemmer mig ikke ;) og jeg har denne knast inc. løftere til at ligge
www.cobranda.com/289fordhipocam.html

Jeg går egentligt ikke efter at få flest muiligt HK, for så havde jeg nok valgt noget rulleknast og aftermarket alu toppe.
Har brugt lang tid på at læse om hvad man gjorde back in the dayes. Og så at have noget ikke ret mange andre har :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #33 af 200

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #34 af 1817
Behold det som det er, evt. få det glasblæst...
Det giver det look jeg tror du er ude efter...
Kan enormt godt lide tanken om old school både i tanke og handling... (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #35 af 1731
Hej Dan
Det er allerede glasblæst, står helt råt. Og ville så give det lidt maling. evt male det så det har "alu" farven, altså som det så ud da det var nyt. Jeg ved bare ikke hvad farven hedder.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #36 af 102
98% af alle aluindsug er ubehandlet fra ny og i gamle dage var det 100%. Så hvis det skal se ud som i gamle dage, incl originalt på Shelby"er, er den klar til montering. (y)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #37 af 348
min er også bare glasblæst og det ser kanon ud selv efter 3 år

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #38 af 2081

There is no substitute for cubic inches'.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #39 af 037
Du kan bare give den klar lak
Mvh. Brian Stoltze.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #40 af 1731
Så blev det weekend, og man kunne få lidt gjort igen :) Toppene er blevet malet færdig, og samlet igen med lidt gode sager.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #41 af 1731
De blev da fine, håber sgu de virker :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #42 af 1731
Nu er det så ikke kun motoren der skulle gøres lidt ved, er kommet til at købe en anden converter til gearkassen :D Så fredag MEGET tidligt om morgenen blev så årets sidste tur, og turen gik ud til Dennis (DN-AUTO) for at skifte converter.

Så fandt jeg jo også ud af at man ikke bare piller en C4 af på et par timer ;)
Den nye converter er denne her:
www.summitracing.com/parts/tci-451500/overview/make/ford

Og fed tur hjem, for satan den sparker r.. det bliver spændende at prøve til foråret :D

P.S. ang indsuget tror jeg jeg vil prøve Brians råd med klar lak.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #43 af 1731
Her er den converter monteret i gearkassen, og det kan godt drille en helt del.
KÆMPE tak til Dennis for hjælpen.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #44 af 322
Sku lige til at sige at den bliver du glad for(y) - men det er du vist allerede! :D

Det bliver en lang vinter hva :P specielt med den fart du har på med projektet, du er jo nærmest klar til næste sæson inden denne er officielt slut :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #45 af 1731
Hehe ja den virker til at være fin (y) men er jo en total modsætning til hvad jer er vandt til, så kræver lidt tilvænding.

Jeg tror det godt med en lang vinter, for nu er det nemme jo overstået ;) og alvoren begynder.
men stille og roligt, lidt billed dukomentation, læse og spørge, så går det nok :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #46 af 1841
Hej René
Går det fremad med din tid hos synshallen?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #47 af 1731
Jo ser du Hans, det tog lidt længere tid med converter skiftet så jeg nåde ikke de par små ting som skulle laves.
Og som billedet nok fortæller, bliver det ikke foreløbigt :D

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #48 af 1731
Og nu til eksperterne ;) på billedet kan man se en del slidtage, er det noget at være bekymret over??
Er det byt til nyt, eller på igen?

Skal lige siges at der er bestilt ny vandpumpe

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #49 af 1731
Og jeg nåde lige at få topstykket at i føresiden.
Hvad fortæller det jer??

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #50 af 302
Få afrenset grundigt, ret af med egnet fil som kan gabe over 2 modstående sider og på med en ny vandpumpe.

Slidtagen i bunden af forkammeret er ikke mere end man kan forvente efter 40år"s slid.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #51 af 1731
Tak John (y) (y) det håbede jeg også, så er det jo det billigeste ;)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #52 af 1841
Hej René
Du går til den ;) hvad skal du så have gang i når du kommer til næste weekend :D det ender med du bliver arbejdsløs inden jul +o( jeg glæder mig til at høre resultatet

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #53 af 499
Jeg synes det er fint at du vil lave det som i gamle dage, altså på nær din nye converter. :P
Men hvorfor så ikke lave tingene så de yder bedst muligt, vi er vil blivet lidt klogere på 45 år. F.eks at ventilerne ligger i den rigtige højde i sæderne så hver cyl så de har liget meget tryk og alle kamre er lige store, og et fræse arbejde i 5 vinkler på alle sæder, og at alle ventilstyr har det rigtige slør som holdes nede af den nye slags pakninger. Og huske at en 20% tunet motor skal kunne køle 20% mere, ikke bare køleren. Det er alle disse små ting folk glemmer og som for motoren til at køre som en drøm og holde rigtigt længe, og motoren er nem at indstille til max under alle forhold.
Dette er skrevet fordi der ikke er grund til at lave samme fejl som for 45 år siden, ikke for at være negativ som nogle sikkert vil tro.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #54 af 1731
Hej Peter
Jeg har ladet mig fortælle at den converter jeg har valgt, faktisk er en rebuild af en 10,5" som vist nok sad på de 6 cyl. Og at man også brugte dem før i tiden, hvis man skulle "tune" lidt.
Ret mig meget gerne hvis det er forkert :)

Køleren er allerde en støre en, om den er 3 eller 4 rækkers kan jeg ikke huske.
Du kan have helt ret i det du skriver om toppene, men jeg ligger ikke inde med en stor stak penge til lave en komplet renovering af topene. Det jeg har fået lavet har jeg selv gjort, eller fået kameratligt hjælp til.

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #55 af 1731
Det andet topstykke, kan lige siges at det er 66´er 289 :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #56 af 1731
Den anden side af timing cover ^o) ^o) noget at være nervøs over?

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #57 af 1731
FÆRDIIIIIG :P

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #58 af 322
Rigtig, i gamle dage rippede man convertere fra 6 cyl biler på skrotpladsen når man skulle have mere skub i sin V8 automatgears bil... TCI"s 10" convertere er "bare" gamle 6 cyl cores de renoverer med frisk indmad... så the oldschool feeling er intakt, bare renoveret! :P
Stall converter princippet er forresten slet ikke så ny som man ofte hører, 1966 Shelby GT350 Hertz bilerne havde feks osse højere stall speed end standard V8 modellen. :)

Venligst Log på for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #59 af 322
(y)

Kom lige til at se din gummislange samling på gearkassekøler røret - pas på med det!!, jeg har prøvet at springe sådan en gummislange i fuld gallop - den tømmer hele indholdet af automatgearolie ud under baghjulene på ca 500 meter :o

Venligst Log på for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 måneder siden #60 af 1731
(y) De er MEGET møre og skal skiftes. på en 64½ er de samlet sådan, ved ikke om man kan få nogen uden gummi samling
Havde også et mindre uheld henne ved gearkassen så rørene bliver også skiftet.

Venligst Log på for at deltage i samtalen